Két napja beszámoltunk a JSF (Joint Strike Fighter) program fontos mérföldkövéről, arról, hogy végrehajtotta első függőleges leszállását egy hajó fedélzetére az F-35B egyik tesztpéldánya.
Ahogy várható volt, a BF-2 jelzésű tesztpéldány első rövid nekifutású felszállására sem kellett sokáig várni. A STOVL masina a USS Wasp fedélzetéről október 4-én 8 óra 45 perckor emelkedett a levegőbe, majd a tesztrepülés végén sikeresen le is szállt a hajóra. A gép pilótafülkéjében mindkét alkalommal Fred Schenk alezredes foglalt helyet.
A US Marine Corps légierejének parancsnoka, Terry Robling altábornagy a napokban elmondta, terveik szerint a következő két hét folyamán a géppel 67 fél- és leszállást hajtanak végre a Wasp fedélzetére. A hajót egyébként 6 hétre vezényelték a JSF program támogatására, számolván az esetleges műszaki anomáliákkal, melyek nem egy alkalommal jelentkeztek már a különböző verziókon.
A USMC jelen állás szerint 340 darabot rendszeresít a gép ‘B’ variánsából a McDonnell Douglas AV-8B Harrier II leváltására, de a hajófedélzeti üzemre optimalizált, kissé nagyobb termetű ‘C’ változatból is igényelnek 80 darabot.
Tisztelettel üdvözlöm az oldal kommentelőit!
Remélem laikus hozzászólásaimmal – nagyon – nem rontom a színvonalat:-)
A videó megtekintésekor rögtön az ugrott be, hogy az igazi kihívás azon kor mérnökeinek volt, akik digitális elektronika segítsége nélkül oldottak meg – nyilván nem ilyen hatásosan – ekkora kihívásokat.
Mire gondolok: A Jak-38, Jak-141 ún. gördülő felszállására.
/Természetesen nem azt mondom, hogy ma ez ujjgyakorlat, hiszen rendkívül magasak a követelmények, sokkal „kihegyezettebbek” a gépek, illetve programozni – is – tudni kell/.
Látva a főfúvócső, illetve az irányítófelületek villámgyors mozgásait képzelem, mit össze vakarhatták a fejüket anno az orosz mérnökök, amikor megpróbálták összehangolni a vektorálást.
http://www.youtube.com/watch?v=f7ptXyWYR3A
2:25-nél
http://www.youtube.com/user/CallsignAS#g/c/A7725501642E4561
Esetleg film-frontba?