|

Hamarosan a levegőbe emelkedik a tengerész Tejas

Bár sokáig pengeélen táncolt a program, egyre inkább úgy tűnik, hogy befejezik a HAL Tejas vadászbombázó hajófedélzeti változatának fejlesztését és az indiai masina tényleg szolgálatba áll. Természetesen ehhez egy átfogó tesztprogram sikeres teljesítése szükséges.

Nos, az indiai szakemberek a héten meg is kezdték a masina vizsgáztatását, az első elkészült prototípus rendszereit tesztelik, melynek során szeptember 26-án először indították be a tengerész Tejas erőforrását, elvégezvén az első repülés előtt feltétlenül szükséges, átfogó hajtóműpróbát. Az NP-1 jelzésű gép erőforrását helyi idő szerint 18 óra 30 perckor röffentették be, a járatás során ellenőrizték az alapvető fedélzeti eszközök működését, a hidraulika, az üzemanyag és az elektromos rendszert, a műszerfal kijelzőit és kapcsolóit, továbbá a kormányfelületek reagálását is.

Fotó: ADA ,

A gépet még 2010 júliusában mutatták be a Nagyközönségnek, az első felszállást 2010 decemberére tervezték, azonban nem részletezett technikai problémák léptek fel, így elhalasztották az NP-1-es repülését. Úgy tűnik, hogy sikerült megoldani a kérdéses hiányosságokat, mindenesetre biztató jel a földi tesztelés megkezdése.

Az első hajtóműpróba csupán a kezdete volt egy átfogó vizsgálatnak, mely az első repülés előtt lefolytatnak még a gépen, ezek során ellenőrzik a rendszerek integrációját és funkcionalitását. A szűzfelszállás előtt a gurulópróbákkal már a gép viselkedését is figyelik, ellenőrzik a fékeket, kormányfelületeket és féklapokat, és amennyiben mindent rendben találnak, sor kerülhet a szűzfelszállásra, mely egy újabb kezdet: egy átfogó berepülési program kiindulópontja.

13 hozzászólás “Hamarosan a levegőbe emelkedik a tengerész Tejas”

  1. Naná, nyilván. Minél kevésbé függesz külső forrásoktól, annál jobb neked.

    Indiának két ellensége van, legnagyobb örömükre mind a kettővel határos: Pakisztán és Kína, mind a kettővel jóban van az USA ilyen vagy olyan okból – most még. Bármelyikükkel is keveredik háborúba, vajon az USA és szövetségesei adnának-e neki pótalkatrészt, fegyvereket, muníciót? Főleg Kína ellen… Hát bizony hogy nem, még akkor sem biztos ha Kína lenne az aggresszor. A saját fejlesztéssel több legyet is üt egy csapásra: tudásbázis, gyártóbázis, haderő. Mind a három fejlődik.

    Amúgy tetszik ez a Tejas a fenti képen. Nem valami hűű meg haa, de nem is néz ki rosszul. Kis hordozókra, első lépésnek bőven megteszi. Gyanítom hogy már bőven a kéthajtóműves gépeken agyalnak, tán már el is kezdték felskiccelni.

  2. Hát azért nem teljesen saját fejlesztés. A Sárkány saját fejlesztés, de a rep elektrónika az izraeli és orosz cuccokból van összedobálva, a hajtómű se saját mert még mindig csak reménykednek, hogy lesz belőle valami elöbb utóbb. Tavaj vettek amcsi hajtóműveket F404 et ha jól emlékszem a gyártási joggal együtt. szóval csak van némi függőség. Már dolgozom a tejas cikken igen lassan, de a fejlesztése nem volt egy egyszerű menet. Rengeteg mindent külföldről szereznek be hozzá mert a hazai nem éri el azt a színvonalat amit a légierő elvár. A FBW vezérlés kifejlesztése és a program megírása 10 évbe telt, pedig indiában vannak nagy koponyák számitástechnika és programozás terén is.

  3. A Kaverit most épp Oroszország segítségével fejlesztik mert egyedül nem bírtak vele(a MAKS idején egy kísérleti labor LI-76 szárnya alatt volt).

    Kép találat Kaverire: http://www.google.hu/search?q=kaveri&oe=utf-8&rls=org.mozilla:hu:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=hu&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1440&bih=736#um=1&hl=hu&client=firefox-a&rls=org.mozilla:hu%3Aofficial&tbm=isch&sa=1&q=kaveri+&oq=kaveri+&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=7790l7790l0l7957l1l1l0l0l0l0l0l0ll1l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=208f5b3765d41c9b&biw=1440&bih=736

    Itt pedig a hajtóműről: http://4.bp.blogspot.com/_5sP7XwykNSM/TOv0sG9NRwI/AAAAAAAACxE/M2i4Rm4lFok/s1600/Team+GTRI%2540GFRI.jpg

  4. Megértem India függetlenedési terveit, ámde itt más dolgok is állnak a háttérben, ami elvonatkoztat a haditechnikától. Érdemes lenne megfigyelni India helyi sajátosságait. Bármennyire is a vidám, kedves, ámde szegény emberek jutnak elsőre eszünkbe, azért hatalmas ott a korrupció, a széthúzás, meg a tehetős emberek hatalma. A HAL nem a tudása miatt kapja a sok megrendelést, se nem a függőség felszámolása miatt. Van egy érzésem, hogy mögötte befolyásos, gazdag emberek állnak, akiknek kellenek a zsíros állami megrendelések, és van politikus, aki egy kis „undertable money” hatására máris szükségessé teszi a saját, ámde relatíve gyenge kapacitású típus létrehozását. Szóval, mind a függőség felszámolása, mind a pénzszerzés benne van a pakliban. Nézd a kettőséget.. hatalmas a szegénység, de mennyi pénz megy el fegyverre. jah, nem rémlik Nektek a ruszki k**vával rajta kapott döntőpozícióban lévő indiai esete? :)

    Amúgy technikailag nézve ez a hajófedélzeti Tejas a Sea Gripen-re hajaz erő szempontjából. Racionálisan nézve nem sok érvet látok mellette, ámde nem mindig a ráció győzedelmeskedik.