A szibériai Irkutszk városában található repülőgépgyár napjainkban elsősorban az Algériai Légierő megrendelésére dolgozik. A korábbi sikertelen MiG-29SzMT üzlet helyett megrendelt tizenhat nagyteljesítményű Szu-30MKA vadászbombázó repülőgép típus első példányai a gyártósorról hamarosan átadásra kerülnek gyári berepülő csoport számára. A típus az India számára tervezett MKI változat alapjain került kialakításra.
Algéria eredetileg huszonnyolc ilyen repülőgépet rendelt, elsősorban a már öreg nagysebességű MiG-25-ös típusuk leváltásra. Az marokkói szomszédjával erőteljes fegyverkezési versenyt folytató Algéria 2007 és 2009 között vehette át a megrendelt huszonnyolc példányt. Az újonnan épült Ain Beida legi bázison intenzív képzést indítottak a személyzet számára, amelybe a földi célpontok elleni csapásmérés mellett, a légi utántöltés is beletartozott. A Szu-30MKA típus 2010. májusra állt hadrendbe.
Az ikutszki üzemben jelenleg gyártás alatt lévő tizenhat új kacsaszárnyas repülőgép leszállítása után, várhatóan negyvennégy Su-30MKA áll majd hadrendbe az Algériában.
Ezen kívül a szibériai gyár továbbra is szerkezeti elemeket szállít az indiai Szu-30MKI bangalore-i gyártósorára, illetve az Orosz Légierő várható megrendelésére, két Szu-30SzM prototípus gyártásának is nekiálltak.
A irkutszki üzem szerelősorin a Szuhojok mellett, az új orosz sugárhajtású kiképzőgép, a Jak-130 gyártása is szériában folyik. A típus gyártását eredetileg a sokol-i üzemben tervezték, de állítólag az irkutszki jobb adottságokkal rendelkezik. Az orosz, algériai és valószínűleg vietnami megrendelésre készülő repülőgépek, több mint harminc példánya épül jelenleg a gyártósorokon.
A tizenhat gyártás alatt lévő algériai Jak-130 sivatagi terepszínt kap. Ezekkel tervezik fokozatosan leváltani az algíri L-39-es Albatroszokat. Jelenleg tárgyalásokat folytatnak további harminckét gép megrendeléséről is.
Az üzem igyekszik több lábon állni, hiszen mindezeken kívül az orosz MSz-21-es és az európai Airbus 320-as utasszállító repülőgépekhez is szállítanak részegységeket.
—–
Szerző: Galcom
Jó cikk!
Öröm az englishrussia-s Mig üzem képei után egy olyat látni, ahol pörög a termelés rendesen. Viszont, a Szu-30ms prototípus az mi?
Amiből az oroszok kb 40 db rendelnek . (ha jól tudom)
Az MS-ek milyen felszerelésűek lesznek?
Nem MS hanem SM angol oldalakon is MS van írva tólóerő vektoros hajtómű
meg kacsavezérsík .
Vagyis SM van írva .
Helló, kösz,
az orosz légierő számra tervezik megrendelni 2012-ben a Szu-30MKI orosz változatának 28 példányát. Ennek a félhivatalos neve a Szu-30SM. Pletykálnak még 12 plusz gépről is, amelyek a fekete-tengeri flottához kerülnének. És igen SM, félre lett gépelve.
Mi a hekknek a Szu-35BM mellé ilyen mki származék?
Mert ez olcsóbb, s gyorsabban és nagyobb mennyiségben beszerezhető, mint a 35BM és mert folyamatosan fogynak ki a régi su-27-esekből?
OFF
Az orosz védelmi miniszer bejelentette hogy további 210 btr-82A típust kapnak a szárazföldi erők .
Ezek mellé még legalább 120 iszkander rendszert és 360 kornet rakétavetőt és 572db MST-A tarackot ezekkel váltják le a régi 2s3 lövegeket .
Bocs ha ártanék ezzel az oldalnak .
Nem tudom, hogy honnan jön a hír, de már más is többször leírta, hogy semmiféle orosz Szu-30 nagy megrendelés nincs. 4 gépet átvesznek. Kész, passz, ennyi…
Molni, ne keverd!
Az a négy valójában öt és már átvették. Komszomolszki Szu-30M2-esek, vagy Szu-30MK-2-esek, 10-50-ig oldalszámmal, erősebb, MMPP Szaljut féle Al-31FM-1-es hajtóművekkel.
Ez a Szu-30SzM valószínű egy irkutszki terv, ami arról szól, hogy az algériai rendelés után is meg akarják tartani a gyártósort. Azaz az Szu-30MKI/MKM/MKA gépcsaládhoz hasonlatosan vektoráló de KNAAPO-féle (azaz konkurens) Szu-35Sz-ek mellé kínálnak az IAPO-ék egy vektoros masinát, ami kétüléses. Ne feledjük, a két gép hasonló, meg lényegében egy tőről fakad, de sok közük nincs egymáshoz. Anno a Szu-27P és UB gépek is külön gyárakban készültek, de a rendszerazonosság legalább magas volt.
A Szu-30MKX gépcsalád és a Szu-35Sz tök más a fly by wire, sárkányszerkezet, fedélzeti elektronika és a hajtómű terén is.
Azt se feledjük, hogy nem volt véletlen idáig, hogy az irkutszk-i modelleket nem rendelték meg odahaza, hiszen ezekben pont az volt a pláne, hogy külföldi elektronikával mentek. Az exportból visszamaradtként rendszeresített komszomolszki Szu-30MK gépek viszont mindig is orosz eredetű avionikával bírtak.
Ha tehát az irkutszkiak ki akarnak fejleszteni egy Szu-30SzM-et, akkor ahhoz sokkal több dolgot kell még hozzá beszerezniük.
A négy az majdnem öt. Rémlik még ez valahonnan? :)