|

Balesetet szenvedett a HA-UTI

Ma délután (2011. július 18.) az MH Szolnoki Repülőtéren egy felújított MiG-15 berepülését kísérelték meg. A felszállást 13 órára tervezték, de több kisebb műszaki probléma miatt a műveletre 14 óráig várni kellett. A felszállás közben a gép a kifutó felett váratlanul jobbra dőlt, a szárnya leért, majd ezt követően a kifutó mellé csapódott. A balesetben senki nem sérült meg súlyosan. A személyzet – Pinkóczy József nyá. ezredes és Rohács Tamás – a saját lábán szállt ki az összetört repülőgépből.

Képek | Forrás: rchelikopter.hu

81 hozzászólás “Balesetet szenvedett a HA-UTI”

  1. Remélem nincs komolyabb baj,se a gépnek,se a személyzetnek!:(
    Olyan örömmel láttam repülni,meg sok-sok év után újra rátaláltam a repülőgépekre,az ő hatására.
    Remélem még láthatom repülni nemsokára!Kár lenne érte.

  2. Ez nagyon szomorú:(
    Szegényeknek mennyi munkája veszett kárba, ráadásul ezután a közlekedési hatóság nem csak brutálisan szigorú lesz, de még lesz is mire ujjal mutogatnia, amikor elutasít minden veteránrepülős próbálkozást:(

    Tényleg még az a szerencse az egészben, hogy legalább senki sem sérült meg komolyan.

  3. Ó a tetves k…. életben!
    Bocsássatok meg, de ezt már nem tudom szítok nélkül kibírni!
    Üzenem Murphynek, hogy akármilyen Teremtőben is hisz, békéljen meg vele, mert tőlem olyat kap ha összefutok vele, hogy nem új másvilágba, hanem új galaxisba kerül…
    Mennyi könny, vér és veríjték tűnik most kárba veszni!
    Hiszem, hogy még repülni fog!
    A lényeg, hogy a pilóták jól vannak. Nem ismerem jól a MiG-15-öst, de nem lehet, hogy a gép anno hajlamos erre? Remélem nem valami buta hiba miatt történt ez…
    Míg nem tudtam, hogy nem lesz Debrecenben Air Fest annyira készültem, hogy ott láthatjuk majd… Jovőre Kecskeméten ott lesz! Tudom, érzem!
    Még akkor is ha csak statikus soron!
    A tinta nyaló …… pedig elmehetnek a Szaharába!

  4. sulyid!
    Ez már nagyon régi baleset! DE ennél jobban semmi sem demonstrálja, hogy mennyit kibír a Hornet!:)
    Fantasztikus gép!
    Most más!
    Ha lehet pénzadományt küldeni, – mivel messze lakom és munkát nem tudok felajánlani – nem lehetne, valahogy segítsünk. Közzé tenni a számlaszámot pl. Ha valaki kapcsolatban áll a felújjítást végző csapattal, akkor esetleg lehetne azt a példát követni, amit a Honda Racing F1 Team, vagy a Red Bull csinálta pár éve. Aki adott egy kis zsozsót, annak a neve felkerült a kasznira… A gépre is felkerülhetne egy kis szegmensben, úgy mint a Thunderbirds-nél a zászlók, hogy melyik országban bemutatóztak eddig.
    Tudom, hogy talán hamvában halt ötlet, de ahogy Endre barátom mondaná egy indítást megér!

  5. Repülni fog!!!

    Az nem tény volt, inkább egy ima. Képtelen vagyok megérteni, hogy miért kell ennyi minimális infóból extrapolálni. Jelenleg a nagy büdös semmit tudni a gép belső állapotáról. Kívűlről nagyon rossznak látszik a helyzet, de kb. itt véget is érhet a dolog. Nincs elég infó.

    Más témában is van összefogás attól, hogy a zindex vagy a htka nem írja meg. Nem a profiljában van a lapnak.

  6. elektrolakatos

    meg nem nevezendő reptéri informátorom annyit kért, hogy ne írjak/mondjak semmit a gép jövőbeni sorsáról, mivel az állapotáról a szerelők sem tudtnak egyelőre nyilatkozni

    ez alapján felesleges még agyalni a dolgon, amint érdmei info, illetve a vizsgálatról eredmény születik arról nyilatkozni fognak

  7. „És ezek közül hány példány működőképes?”

    Az sem baj,ha egy sem!!A fontos az,hogy hány működőképeset tudsz összehozni belőlük(itt ugye simán mehet a kannibalizáció mert azok a hajtóművek már senkinek sem hiányoznak).

  8. Na ennyi jó hír van, hogy a hajtóművel talán nem lenne gond…
    Egy a gépben, egy-kettő tartalékban, s egy rakat alkatrész. Annyi gép volt szolgálatban annak idején nem maradtak alkatrészek? Annyi UTI-t soroltatok fel pár nappal ezelőtt, amit megtoldok a Zamárdibán álló madrákával, ezek közül valamelyiket nem lehetne felhasználni?
    Ahogy olvasom a cikket és a híreket valahogy nekem a Phoenix útja című film ugrik be…
    Feltámad!

  9. Hát elég szomorú esemény az biztos.
    Bár őszintén szólva, a típus statisztikáinak fényében előbb vagy utóbb (jobb lett volna az utóbb:( ) várható volt valamilyen baleset bekövetkezése.

    „Bennem sci-fi szinten kínai J-5 fődarabok beszerzése merült fel. Csak van itt-ott elfekvőben”
    Ha nem lenne embargó, most lehetne egy jó üzletet csinálni Észak-Koreával. Ott ha jól tudom, még mindíg hadrendben vannak.:D

  10. sulyid!
    Ez érthető!:)

    dudi!
    Hát mit lehet erre mondani? Munkanélküliként írt valamit, amire a kölykök vevők lettek, így milliárdos lett…
    Innentől fogva tudjuk a receptet, ha bármit is írunk – tök mindegy milyen sz*r – széles réteget kell vele megcélozni, lásd. erősen álom világban élő vagy oda vágyó fiatalság (10-18 éves) réteg. Kell, hogy középiskolában játszódjon, mert hát azzal tudnak azonosulni, kellenek gonosz, vagy köcsög tanárok, két balkezes haverok, szerény, de tehetséges, esetleg valami tragédia miatt együtt érzésre hajazó szereplő(k), s máris lehet seprűn száguldó, köpenyes sárkányszelídítő, vagy fakó bőrű, sármos vagy csinos vérszívó! A kölykök megvesznek érte…
    Ja és legyen több részes, mert hát a jövőre is gondolni kell!:)

    Amúgy szerintem is egy nagy rakás sz*r… Max. egyszer nézhető, aztán ennyi.

  11. Ha jól emlékszem Albániában 3-4 éve még repültek Mig-15-ösök.
    Aztán leállították őket és azóta sincs komolyabb gépük!
    Valamelyik bunker mélyén szinte biztosan van kb 35-40 évre elgendő alkatrész…….

  12. elektrolakatos

    gacsat!

    mindezt mire alapozod?

    A neten látható fénykép alapján? Mint tudjuk, azok a földtől már egyszer elpattant gépet mutatják, tehát a tartály a leéréskor sérülhetett, éppen ezért minden erre alapuló feltételezés hibás.

    Nem zárható ki az emberi mulasztás ez tény, mint ahogy a műszaki hiba sem. DE, amíg a vizsgálat be nem fejeződik, nem szabad vádaskodni.

  13. Elektro

    Netán megint csak Lengyelországban? Vagy netán valahol kelet-európában?
    A pénzel szerintem ezek után nem lenne akkor gond, mert most, úgy tűnik, hogy nagyon sokan adnának pénzt, és/vagy segítenének a munkába, szóval már ez is előrehaladás.

  14. A Szolnok Tv-s videóban Kulik mester azt mondja, valószínűleg leért a farokcsúszó, ettől billenhetett először balra és a többi…
    (ígyhát a póttank hibás bekötése elvethető…)
    Lehet, hogy pilótahiba, ki fog derülni. Mindenesetre a típus fénykorában sem volt ritka, hogy túlhúzták felszálláskor.

    A másik videó szerint viszont abban a bravúrban bizonnyal benne volt a pilóták keze is, hogy nem vágódott át a gép és egy „sima” rádlival megúszták.

  15. Ja és nem fog repülni többet, immár bizonyos. Sajnos.
    Remélem az alkatrészeket lesz lehetőség fölhasználni és repülni fognak, de az már egy másik gép lesz.
    A tévés felvétel szerint a szárny-főtartó kiszakadt, a törzskeret deformálódott.

  16. Remélem nem sértek meg senkit, de a pilóta egyetlen youtubos felvételt sem nézett meg arról, hogy az üzemszerű felszállás milyen? Az sg.hu Felhők felett topikjában Reaper több videót is linkelt és nem éppen tegnapelőttiek.

    Őszintén szólva mikor az első videót láttam, akkor a gép seggre ültetésére azt hittem, hogy picit eltolták, de legközelebb nem így szállnak fel. A baleseten tisztán létszik, hogy ugyanazzal próbálkoztak. Fel nem foghatom, hogy miért…

    Nem vagyok pilóta, de – már elnézést – elképesztően amatőr hibának látszik, amit összehoztak és a legszomorúbb, hogy kétszer is…

    Viszont fura, hogy egy ilyen amatőr hiba után milyen bravúrosan fogták meg a gépet.

  17. „Remélem nem sértek meg senkit, de a pilóta egyetlen youtubos felvételt sem nézett meg arról, hogy az üzemszerű felszállás milyen? Az sg.hu Felhők felett topikjában Reaper több videót is linkelt és nem éppen tegnapelőttiek.”

    Azt gondolom, h bentről azért ez kicsit más, minthogy megnézek egy videót és aztán lerepülöm.

    Szomorú ez a dolog, adhattak volna egy darab történelmet az utókornak. Szívesen megnéztem volna egy repülőnapon! A statikuson v a múzeumban, azért nem egészen ugyanaz. :(

  18. A felvételeket elnézve szerencse, hogy nem voltak magasabban, mert akkor teljese átfordulva csapódott volna a gép a földbe…
    Nem ismerem a teljes történetet, s utólag mindig könnyű okosnak lenni, de ha van Európában vagy máshol egy működő UTI azon pár felkészítő repülést lehetett volna végzeni…
    A lényeg, hogy a pilóták jól vannak!

  19. Ilyen felbecsülhetetlen értékű gépnek múzeumban a helye, és nem a levegőben. A felvételeket megnézve jól látható, a nem volt elegendő tolóerő. Gyanítható elégtelen hajtómű működés is. Látható, ahogy fogyott a kifutópálya, a szükségesnél kisebb sebességnél már belehúzott a botba, és erőltette az emelkedést. Célszerűbb lett volna megszakítani a felszállást, a mezőn „elfért” volna. Utólag könnyű okosnak lenni. Nagyon kár érte,tényleg sajnálom. Egyébként, nem akarok vészmadár lenni, de a LI-2-est is jobb lenne leállítani. Aki látta már repülni, láthatta, hogy olyan gyengék a motorok, hogy éppen fel tud vánszorogni a levegőbe. Itt egy motorprobléma, vagy egy pilóta hiba katasztrófális lehet. És utasokkal.

  20. Urak!

    Végre jó hír! Másolom Kulik Jani makettinfo.hu-s hozzászólását:

    „Kedves Barátaim!
    Örömmel közlöm Veletek, hogy a Mig-15-ös projekt újra elkezdődik. Lengyel barátainkkal egyeztettünk egy jövőhavi dátumot és tiszteletünket tesszük a bázisrepterükön ahol nagy valószínűséggel repülni fog három pilótajelöltünk és én megtekintem a vélhetően új madárkánkat. Oleg szerint ez a gép jobb műszaki kondiban van mint a szegégy HA-UTI volt a behozatal pillanatában.
    Tettük ezt azért mert nagyon sok biztatást kaptunk a folytatáshoz és konkrét felajánlások is voltak melyek realizálása esetén eltudunk indúlni a megvalósítás útján.
    Kérlek Benneteket, hogy ha bármely formában, /anyagi, manuáli munka, segédanyagok beszerzése terén/ segítséget tudtok nyújtani, jelezzétek szándékotokat a 06 303118042-es telefonon személyesen valamint a [email protected] mail cimen.
    Természetesen tiszteletben tartjuk mindenki személyiség jogaira vonatkozó szentenciákat.
    Tisztelettel!
    Kulik János. „