|

Légi-utántöltő repülőgépeket szeretnének a lengyelek

A közelmúlt eseményeinek tükrében egyre inkább nyilvánvalóvá válhat számunkra, hogy Lengyelország hosszú távon középhatalmi ambíciókat dédelget, és szeretne Közép-Kelet Európa legerősebb gazdasági, politikai és katonai hatalma lenni. Erre minden esélyük megvan, a volt szocialista blokk országai közül náluk a leginkább tetten érhető a fejlődés, amit a 2008-as gazdasági válság sem tudott megtörni. A jól átgondolt és felelősségteljes előrehaladás a haderő tekintetében is megnyilvánul, amiből komoly szeletet hasít ki a légierő. Elég csak a 48 vadonatúj F-16C/D Block 52+-ra gondolni, amikből például a legutóbbi NATO Tiger Meet rendezvényre tízet küldtek, tehát a szövetségi feladatokat sem hanyagolják el. Most pedig ismét szintet szeretnének lépni – mégpedig nem is akárhogy.

Iparági értesülések szerint Lengyelország hamarosan tesztelésnek vet alá egy Boeing B767-200ER repülőgépet, melyet az izraeli IAI egyik alvállalkozója, a Bedek Aviation alakított át VIP szállító/légi-utántöltő feladatokra. Varsó célja, hogy a jelenleg érvényben lévő fejlesztési terv értelmében 2013-ig rendszerbe állítson két légi-utántöltőként alkalmazható repülőgépet, melyek a Lockheed Martin F-16C/D-k külföldi küldetéseit támogatnák. Ezzel lehetővé válna a tengerentúli gyakorlatokon való részvétel (például Red Flag), de akár az afganisztáni misszió támogatása is.

Izraeliek által átalakított kolumbiai KC-767-es

Izraeliek által átalakított kolumbiai KC-767-es ,

A fentiek értelmében az IAI két B767-200ER-t vásárolt használtan Kolumbiától, amiket a Bedek Aviation vett kezelésbe. Mivel az F-16-osok levegőben történő tankolásához merevcsöves rendszer szükséges, ezért ez kerül felszerelésre a gépekre. Ezen felül, mint már említésre került, a gépeket VIP szállítóként is bevethetnék, vagyis fontos, hogy könnyen és gyorsan átalakíthatók legyenek erre a feladatra.

Azonban még korántsem biztos, hogy Lengyelország ezt a típust választja, ugyanis egyesek tudni vélik, hogy az Airbus A330 MRTT is tesztelésre kerül majd.

40 hozzászólás “Légi-utántöltő repülőgépeket szeretnének a lengyelek”

  1. Nem is kellene nekünk olyan nagy tanker , meg úgy igazán minek!?Bár avval egyetértek gyakorolni kellene. Erre egy kisebb gép is megfelelő lenne pl Tornádó vagy egy A-6.Vagy az angolok most fogják kiszuperálni a régi tankereit. bár az már nagy és öregek….

  2. Nekünk taner felesleges. A Gripen FAQ-an írtam, hogy ha a gép üzemanyagrendszere alkalmas rá, akor buddy-buddy módszer konténerrel lehet a nyerő. Három pótossal egy Griff elég rendesen meg tud itatni másik kettőt, ha 200-250 km távolságban van a BARCAP zóna.

  3. „Hát Mo.nak szerintem felesleges lenne tanker”

    Miáltal idővel nyugdíjazzák az An-24-ket, meg különben is.. – a jövőben csupán logisztikai /beszerzési/ stratégia, tervezés része lesz hogy lesz-e egy országnak légiutántöltő képessége vagy nem (?) elég sok gép rendelkezik másodlagos utántöltő vagy multimission képességgel. Ebből a Boeing tipusból pld. a Malév tulajdonában is volt vagy van..

  4. Minek nekunk tanker? amekkora az orszag hamarabb leszal s tankol, mint utantolt tanekrrol, mert mindig ferdulni kell hogy nehogy kimenjenek a hataron :)
    Na jo, most oszinten.. inkabb reptetni kellene a griff-jeinket, s meg beszerezni ugyanennyit. Tobbet erne egy tankernel.
    Amugy meg, ha mar beszerzes, akkor inkabb az oregedeo szallitogepek helyere kellene valami.

  5. Gyerekek!! Ez az egész butaság! Minek nekünk tanker? A Gripen le tud szállni autóútra is. Nosza! Ott az olcsó Lukoil-kút, begurul, feltankol. Már csak a nagyobb utak menti kutaknál kell megoldani, hogy kerót is áruljanak… Kérdés, ha nincs píz, akkor a pilcsi mivel fizetne a kútnál?

  6. :D Vatikani valuta!
    A nemzet vedelme mindennel fontosabb.
    Amikor fizetni kellene annyit mond a pilota: Isten fizesse!
    :D
    Amugy nem is rosz otlet. A molra kulon adot kivetni, hogy alljak a kerozint, amire szuksege van a legieronek. Pont

  7. Ne vicceljetek, ezek az aotopalyak annyi penzbol keszultek, nem letezik en birjon ki akkora nyomast. amugy.. eleg apro vadaszgep a mienk, tenyleg enm birna?
    S mi lenne a sok tablaval?Azokat mind leszerelgetik? Svedeknel hogy van megoldva?

  8. Puma. Pannon Puma

    A Gripen le tud/na/ szállni autóútra is – ha elég széles ! Erre is tervezték !

    De nem minden szakaszra ! Először is simának kell lennie, egyenesnek, azután le kell szerelni a táblákat,korlátokat stb !

    Az autópályák, autóutak tengelyterhelése 11,5 tonna !

  9. A Griffet arra tervezték, hogy képes legyen – ha szükség úgy hozza – hogy autópályáról is bevetésre repüljön. Már csak az a kérdés, hogy az autópálya kibírja e az utánégetőt, mert cinkes lenne ha nem egy, kettő a forró aszfaltba beragadna a másodikként vagy az azt követő felszálló gép…
    Igaz ezt is meglehetne oldani, a gépek 2 km-s közönként szállnának fel. Hogy most a magyar aszfalt bírná e, az jó kérdés, egyes helyeken talán el is pattanna a gép, olyan huplik vannak néhány szakaszon.
    Az esetleges tanker programban csatlakozás nem lenne rossz ötlet, a KC-767-sek vagy az 330-nak a szárnyán boomos rendszer van egyaránt, így a gyakorlásért a legjobb lenne a lengyelekhez menni. (Nosztalgiaként egy kis dogfight a lengyel 29-kel)
    Ha nagyon „önállóak” akarunk lenni, akkor a buddy-buddy megoldás lenne, alapszinten.
    Csak hát az a fránya kerozin…

  10. Ez a leszállás tényleg érdekes felvetés. Viszont nekünk tényleg nem hiányzik a tanker-képesség. 14 vadászra minek? Ha már annyira felvetne bennünket a pénz, akkor inkább vegyenek már vagy még 16 Griffet, s akkor már rendben is lennénk. Úgy az elégéséges szintjén. De szerintem ennél sokkal égetőbb kérdés a helik és az antonovok kérdése, mivel ezek a gépek már az üzemidejük végét kóstolgatják. Vagy költhetnénk egy kis pénzt tankokra is vmi katonai segélyprogram keretében. Mellesleg a tanker meglétével csak az amúgy is szűkös védelmi büdzsét apasztanák a hülye amik háborújában, nemzetközi szerepvállalás címén.

  11. @kaktusz

    Nézd meg, hogy mekkora futómű mérete van a Griffnek és mekkora felületet jelent ez. Leszálláskor meg az aszfalt vagy beton mindent kap, csak nem statikus terhelést. Egy ~10 t tonnás jármű is minimum négy ponton értintkezik a felülettel, de az abroncs átmérő nagyobb, ergo felület is nagyobb. A Gripennek három futója van, de a súly nagy része a két főfutón van…

    A Gripen FAQ-ban is benne van, hogy a svédeknél sem szállhat le bárhol. Előre megerősített és kijelöl szakaszokról van szó.

    A neten van fent egy jó videó arról, ahol egy holland (?) F-16 csinál egy áthúzást vagy elronott megközelítést egy ilyenre. Sajnos nem találom.

  12. :D Akkor nincs mese, kell vegyunk par f-35-ot, hogy tudjunk helybol felszalni :P
    Amugy, mekkora terhelese van egy madarkanknak? Gondolom attol is fugg hogy milyen „finoman teszi le” a gepet.
    Lenne meg egy kerdesem. Magyarorszagon hany olyan repuloter van ahol le-fel szalhat a legiero ?

  13. Az F-35 terhelése semmivel sem tűnik jobbnak. A gép jóval nehezebb a Griffnél.

    A második kérdésre nem tudok válaszolni. Sok elhagyott betoncsík van, de ezek állapota finoman szólva kérdéses. A betoncsík infrastruktúra nélkül semmit sem ér. Valahol kell keró és egyéb felszerelés is. Szeritnem ma a reálisan száma vehető Kecsó, Pápa, elvben Ferihegy és talán Szolnok.

  14. Nem a teljesség igényével:
    Kecskemét, Pápa, Szolnok és talán Taszár.
    Debrecen, és Ferihegy, ami vész helyzetben, vagy szükség helyzetben tudna gépeket fogadni.
    Kunmadaras? Lehet, hogy itt már annyira gyenge az aszfalt, hogy csak gyorsulási versenyeket érdemes rendezni…

  15. Na igen, de ha azt veszuk hogy helybol fel-le szal, akkor egy sokkalta kisebb beton eleg neki.(Amugy csak viccnek szantam).
    Hm.. tul sok nincs, de vegulis ahany madarkank van ahhoz biztos eleg.

    Amugy mit szoltok ahhoz hogy a „nemzeti” olajtarsasagunk adna az uzemanyagot(vagy legalabbis a penzt ra). Cserebe mondjuk ott diszelegne a mol matrica a vasakon :D

  16. kaktusz

    A MOL drágábban adja a kerozint a Honvédségnek mint a Malévnek….
    Szolnokon a reptér felett havi egyszer minimum van Gripen azt még nem láttam,hogy gyakorol-e áthúzást de mindig megjegyzi valaki,hogy jól nézzük meg az a gépet mert ott repül a századunk havi illetménye.

  17. Nekünk tanker ? remélem ezt csak poénnak hoztátok fel .
    Az elmúlt húsz éves magyar vezetés úgy szar ahogy van. Én azt látom hogy jelenleg mi nem tartozunk sehová sem az Oroszokhoz sem a NATO hoz.
    Mind a kettő ellenségként viselkedik velünk .Főként a NATO, hogy miért ? ne kérdezzétek .
    A gripenek helyett is jobb lett volna nekünk is f-16 Block 52 venni hogy legalább nézzenek minket valamibe , de persze a románoknak van eszük .

  18. Ehh csak enm egeti szet mig felszxal leszal.. az az 1-2 perc.. max kicsit “uveges” lesz >:

    Szentkirályon mikor repült a MiG-29 nem használhatott utánégetőt. Ne feledd a gázsugár nem csak meleg, de azért van ereke is. Ha gyengíti az aszfaltot, akkor a gázáram már darabokat téphet ki és fújhat el.

  19. Szóval akkor magyar Gripen magyar autópályán, magyar kútnál nem fog tankolni :-) :-)
    Kár, mert a dugóban hazafelé beindult a képzeletem. Araszolunk az M7-esen, erre a leállósávban elgurul mellettem egy Gripen, indexel, be a kúthoz. Én beállok mögé. Rosszul tettem, mert a pilóta kártyáját nem tudja olvasni a kút pos-terminálja, mirenagynehzen kiperkálja, otthagyja az óráját, stb. Induláskor az utánégetője leégeti a festéket az autómról és elolvad a szélvédőm. Nem baj, kapok levegőt hazafele. A belső sávban jön egy barom bömös, aki villog a Gripenre, menjen már gyorsabban. Szegény pilcsi végre felszáll, utána az autópálya rendőrség F16-osa, mert a pilótánk nem vett matricát.
    MELEG VAN!!!

  20. A lengyel dolog – amitől a postok erősen elmentek már, egyáltalán nem meglepetés. A Herky-k bázisán (Powitz) ugyanis építettek hangárt, amelybe 2 db. 767-es méretű gépet is befogadhatnak. Tipikusan utántöltő méret volt, és nem is cáfolták, hogy a a szállítók mellett ez lesz a tankerek fészke is.

    kele

  21. A Grippen bármely autópályára leszállhat és fel is szállhat róla. Az út minőségére vonatkozó korlátozás csak békeidőre érvényes, autópályás gyakorlások alkalmával (ha éppen terveznek ilyen gyakorlatot). Egy gurulás vagy leszállás csak kismértékben teszi tönkre az útfelületet, gyakorlatilag a repülőgépre nincs hatással. Számtalanszor előfordult, hogy nagy utasszállítók hajtottak végre kényszerleszállást autópályákra vagy utakra. Sosem az út teherbírása volt a probléma. Ha egy út megengedett tengelyterhelése 11 tonna és ezt a terhelést állandó jelleggel használják is akkor tuti, hogy a burkolat teherbírása inkább 44 tonna környékén van.

  22. Puma. Pannon Puma

    ” A Grippen bármely autópályára leszállhat és fel is szállhat róla. ”

    Nem igazán ! Ahogy korábban írtam, EGYENES,SIMA út kell, ez a minimum.
    Az aszfalt – magyar aszfalt – már kissé rizikósabb….. a beton nem gond.

    A Gripennek 800 méter hosszú 9 méter széles hely kell a felszálláshoz.
    A mi autópályáink sem egyformák. De, egy sáv 3,75 méter. A leállósáv viszont 2-3 m között váltakozik.
    Tehát a 9 méter éppen kijön ! Kérdés milyen magasan van a korlát !

    Aztán hogyan került a gép az autópályára ? Előbb le kell szállni, és centizni kb. 200 km/óra sebességnél….

    Hogyan tovább ? Ha van hely, a megállástól felszáll, ha nincs MEG KELL fordítani a gépet !!!!!!

    Szóval előkészítés nélkül nem megy…..