|

Közel az áttörés Kínában?

Az ázsiai nagyhatalomnak nem kis fejtörést jelent a megfelelő minőségű és teljesítményű sugárhajtású erőforrások előállítása, ám úgy tűnik, végre sikerült legyőzniük a mumusukat.

A China Signpost forrásai „hatalmas áttörés”-ről beszélnek a hajtóműgyártás terén, szerintük Kína hamarosan előáll egy negyedik generációs vadászbombázóhoz illő tulajdonságokkal felruházott erőforrással. Ezt a nézetet osztják amerikai szakemberek is, ám szerintük még 2-3 évnek el kell telnie, amíg nagyobb számban lesznek képesek gyártani a fejlett hajtóművet.

A képek tanulsága szerint a J-20 is repült már hazai erőforrással ,

A hírek szerint a közeljövőben gyártásba kerülő erőforrás teljesítményre és karakterisztikára leginkább az F-15C ‘Eagle’ elfogóvadászból ismert Pratt & Whitney F100-PW-100 hajtóműre hajaz majd. Természetesen mindez még mindig jóval elmarad az F-22 ‘Raptor’ és az F-35 ‘Lightning II’ típusú ötödik generációs vadászbombázókban alkalmazott technológiától, addig még hosszú utat kell megtenniük (bár, ha az USA ilyen könnyedséggel ad el nekik csúcstechnológiát, nem lesz olyan nehéz) és a nyugati világ is tovább fejlődik majd, ám ha tényleg sikerül egy F100-ashoz hasonló minőségű és erejű sugárhajtóművet előállítani, akkor a kínaiak újabb, komoly jelentőségű függésüket tudják feloldani Oroszországgal szemben.

52 hozzászólás “Közel az áttörés Kínában?”

  1. Az f-15 c hajtőműve jobb mint az orosz su-35 hajtóműve?
    Bár kínai oldalon még 2017 vagy 2018-ra igérnek egy 18-tonnás tólóerejű 5 gen hajtóművet .
    És lenne még egy kérdésem
    Az oroszok nem terveznek 5 gen hajtóművet a pakfa géphez?

  2. Kínai hajtóművekről szerintem ez az eggyik legmérvadóbb cikk ami az utóbbi időben jelent meg.

    http://www.chinasignpost.com/wp-content/uploads/2011/06/China-SignPost_39_-China-Tactical-Aircraft-Jet-Engine-Deep-Dive_20110626.pdf

    Bár akármi megtörténhet. Most olvastam, hogy sikeresen befejezték egy az MK41 hasonló rendszer fejlesztését. Akár igaz is lehet, de hiszem ha látom. És azt is csak akkor ha legalább vagy 10 képet különböző szögekből:)))

  3. 2011 Kína:hamarosan lesz egy 4.gen-hez illő hajtóművünk.
    1970(kb)USA:hamarosan lesz egy 4.gen-hez illő hajtóművünk.
    1975(kb)SZU:hamarosan lesz egy 4.gen-hez illő hajtóművünk.

    Problem?

  4. Veér István

    dudi:
    gondolom nem az iparban dolgozol. Olyan kompetenciákat szereznek most gyártás és minőségbiztosítás terén, hogy ezután könnyebb lesz a lemaradást lefaragni. A 20. század eleji stílusú gyártási és minőségbiztosítási módszerekről most térnek át a ma is használt módszerekre. Ezek kialakulására idő kell. Jelenleg egy olyan projekten dolgozom egy olyan cégnél, akik az adott területen viszonylag újak, és hiába van meg a kompetencia külön-külön a szükséges témákhoz, az egész komplex rendszerként működő K+F tevékenység terén (ebben a témában. főleg SW, egy alapvetően gépészeti profilú cégnél) még van mit javítani a folyamatokon. Látható a javulás, és gyorsan dolgozzák le a lemaradást, ám más versenytársakhoz képest így is 15-20 év lemaradás van a módszertanban. Azonban ezt nagyságrendekkel gyorsabban dolgozzák már le (2-5x gyorsabban, mint azok , akik korábban ezen a téren úttörők voltak) mert lehet mások hibáiból tanulni, és mert a más területen meglevő tapasztalatok alkalmazása csak először nehézkesebb, utána hamar bele lehet jönni. A 2-5 év szerintem is lehet egy reális becslés, ha technikailag késznek tekinthető a hajtómű, csak a gyártás módszertanát kell finomítani.

    A manufakturális szintről kell az iso9001 és újabb szintekkel analóg, sőt szigorúbb katonai szabványoknak megfelelő minőségbiztosítást elérni. De a módszertan már adott, csak alkalmazni kell. Már más, az amerikaiak, európaiak kitaposták az ösvényt, és ugyan az oroszok is sokkal előrébb járnak a kínaiaknál, nekik is van hova fejlődniük, de úgy hiszem, ezeknek a dolgoknak a megoldásához leginkább csak akarat kell, és határozott, de leginkább felelős vezetés, aki nem kozmetikázza az adatokat, nem mismásol. Ha ezen országoknak sikerül ilyen embereket helyezni a kulcspozíciókba, ami megvan minden esélyük (jobban mint mondjuk Magyarországnak), akkor onnantól csak befektetés kérdése a gyártókapacitás felfuttatása, és ha az oroszok nem is annyira, de a Kínaiak erre mindenképpen nagy hajlandóságot mutatnak.

    Mindkét országnak a kommunista gyárvezetési módszerek maradványait kell felszámolni. A Japánoktól, Koreaiaktól sokat tanulhatnak, ők is hasonló nagy ugrásokat tettek annó. Amúgy nemrég láttam egy videót a Szuhoj polgári repülőgépgyártásáról, és elég meggyőző volt a felszereltsége az üzemnek, tehát itt már csak az embereken, a fegyelmen, folyamatirányításon kellhet finomítani, mert minden lehetőségük megvan a korszerű, versenyképes repülőgépek gyártására, nem istállóból rögtönzött csarnokban kell ósdi esztergákon dolgozniuk, és nem tsz udvarra tolják ki a félkész gépeket. Nem az egykori moszkvics gyárra emlékeztetett az üzem, bár az az üzem is hatalmas és korszerű volt, csupán a folyamatirányátst végezték dilettáns barmok, így rohadhattak a alkatrészek az udvaron, így veszett kárba a licenszelt tecnika és a szovjet mérnökök és munkások munkájának gyümölcse, mejben azonban ezen túlmutatóan a munkások rossz morálja is közrejátszott.

    Mindegy, nem írok kisregényt, inkább hazamegyek. De javaslom, hogy gondold végig, hogy ugyan nagy a lemaradásuk, de most olyan alapvető lépéseket tesznek, hogy innentől nem „revolúciós” hanem csak evolúciós fejlődésre lesz szüksége az hajtóműiparukban.

  5. Veér István

    Ezt azért írtam mert mindenhol túllihegik Kínai hadiipart hogy az milyen jó meg 10 év múlva ott lesz ahol az amik stb.
    Ehhez képest egy olyan a repülés szempontjából tökéletesen alapvető szükségletben mint a hajtómű építése 35-40 éves a lemaradásuk!

  6. Veér István

    5 év múlva meg 20 év lesz, aztán 15 év múlva 10 év, és talán sosem leszenk vezetők benne. Mellesleg az itt szerzett tapasztalatokkal más gépgyártási területekken is minőségi áttörést érhetnek el. Amúgy pedig ennyi erővel a törököknek is nagy a lemaradásuk, csak az usa-orosz-svéd-angol-franci a számottevő játékosok. És így lehedt mondogatni, hogy mennyire le vannak maradva, de már nem sokáig, mert a legnehezebb lépéseket most teszik. A kínai hadiipar pedig mennyiségi termelés mellé ezzel a minőség terén is áttörést érhet el, ami szignifikánsan megnöveli a potenciálját, és így a már most is nagy politikai befolyását.

  7. Veér István

    másfelől az elmaradottab, de kielégítő minőségű gépekkel is jelentős geoplitikai tényező lesz a térségben, ha az USA elfoglalását nem is tervezheti. Az USA gondjai ha elmélyülnek, és erőkivetítési képessége gyengül, a térségben pariban lesznek majd mindenkivel, és mennyiségben hatalmas fölénybe kerülhetnek. ez nagyon fontos hír, úgy hiszem.

  8. Üdv mindenkinek!

    Mackensen által belinkelt írást a múlt héten olvasgattam. Tényleg az a legjobb írás a témában jelen pillanat.
    Egyébként már az is elég szép, hogy beismerik miben rejlik a lemaradásuk. Én nemrég (pár napja) olvastam egy rövidhírt, miszerint a hajtómű fejlesztésekre a következő 5 évben mintegy 1000 milliárd Jüant fognak költeni, ez kb 1,53 milliárd dolcsi!
    Az írás szerint egyébként a minőségbiztosítás terén vannak nagyon elmaradva. Sok olyan beszállítójuk van akik nem képesek két egyforma széria legyártására.
    Érdemes elolvasni még akár google fordítóval is. Bár nagyon hosszú a cikk.
    A lényeg, hogy saját maguktól fejlődnek és a megszerzett tudás az övék lesz.

  9. dudi szerintem kérdezd meg a Boeinget, hol tartana a vállalat ha nem rendelnének 100-as tételben a kínaiak… ˙(jelenleg több mint ezer boeing gép van megrendelve kínában, a szintén nem kevés meglévő mellé) sőt amíg Kína hitelez az USA-nak addig kár is arról beszélni hogy kinek van jobb hadereje… A 3. világháborút nem fegyverekkel fogják megvívni.

    USA-ról annyit:
    – olyan hogy amerikai, olyan nincs max amit az indiánok fejlesztettek
    – ami ott lett egy-kétszáz év alatt azt európának köszönhetik
    – elfajzott zsdó európai keverék

  10. Igazából nem tudom melyik a szebb az „olyan hogy amerikai, olyan nincs max amit az indiánok fejlesztettek” esetleg a „ami ott lett egy-kétszáz év alatt azt európának köszönhetik” neadj isten az elfajzott zsdos rész…

    vagy inkább ami elötte van. :)

  11. Namost a belinkelt cikket nem nagyon értem. Pontosan mit adott el az USA a kínaiaknak?
    Amíg a legújabb turbinalapát készítési technológiát nem adják oda nekik, addig nem lessz 1enrangú hajtóművük. Legfeljebb valami véletlen technológiai áttörés okán, de ennek annyi esélye sincs, mint a lottó 5ösnek.

  12. Ha Kína hitelez az 1esült állatoknak, akkor baj esetén Kína lessz szarban. Nem?
    Tudod?: ha lógsz a banknak 100ezer forinttal, az a te bajod. Ha lógsz neki 100milióval, az meg az ő baja.

  13. Azért az, hogy az új gépükbe gond nélkül adaptáltak két hajtóművet is, igenis elismerésre méltó.

    Én nem tudom milyen a kínai gép, de pár hónapja még rötyögtek azon is, ha megemlítették valószínűségét.

    Mellesleg a raptornak se a hajtómű a legerősebb pontja. Jó, gyors, a legfejlettebb, de az a néhány száz km-es különbség, tolóerőarány, stb. nem önmagában nyerő. A lopakodás,, a megelőző rakétaindítás,a társakkal való kommunikáció, na az a valami. Mindegy mennyivel mész, ha ötven km-el előbb látod azt, akire indíthatsz….

  14. Én olvastam és talán igaz is, hogy a kínai hadiipar alakulását az importon keresztül kell nézni. Mikor mit vettek és kitől. Nos az oroszokat nagyon frusztrálta az indiai tenderből való kiesést is. (aminek egyik oka például az volt hogy azt akarták eladni amit még ők sem rendszeresítettek.) Most mit vesznek tőlük, hát jó formán nem sokat. Még a légierő fegyverzetét sem az oroszoktól veszik, mert azt mondják rá hogy szar. Az Oroszok és ez már látszik eladás szempontjából logisztikailag nem állják meg a helyüket. Az egy más kérdés hogy mint szállítók is megbízhatatlanok. És sok esetben ez döntő. Nem is a csúcstechnikát adják, meg még nem is azt szállítják amit kérnek és nem is úgy. És szerintem a kínaik is azt veszik csak tőlük, a mit tényleg máshonnét nem tudnak, vagy másolásra kell nekik. Valahogy úgy érzem hogy sokan nem értik meg hogy Kína a világ második gazdasága. OV rájött, de a németek még hamarabb. A németeket kell figyelni urak. Ők azt is észrevették mér vagy 2 éve, és ki is használják hogy irániak, embargós viszonyok mellet a világ 17. gazdasága! Mi lenne ha nem lenne embargó!

  15. Hát Kína egyikre sem fog hasonlítani sem az usa armyra és nem a jövő vörös hadseregére.
    Kína sosem fog olyan nagy térséget magáévá tenni mint most az usa és akkor a szu.
    És nem fog ugatni az emberi jogokról mint azt ma teszi Amerika a világ meghódítása érdekében .
    Különben is az oroszok felszólították az amcsikat hogy elfogadhatatlan amit művelnek az ellenséges országokkal pl orosz. iszlám összeugratás,
    az iráni ellenzéket is a CIA vezényli .Ha nem megy kívülről majd megy belülről taktika .
    Régebben elkűldtem egy linket amiben egy volt cia ügynök beszédett mondott .
    És arról beszélt hogy Amerikának 5 országot kell tönkre tennie.
    Líbia, Szíria ,Pakisztán , a másik kettőre már nem emlékszek .
    És ezek mind titkosak voltak .De mivel tudomására jutott így elmondta .

  16. „Fade

    szerinted az amik hagyni fogják,hogy átvegyék tőlük a NO1. helyet?”

    NO1? Hol? Ez a NO1 dolog már több helyen megtörtént, sok helyen mostanában de ha nem 10-15-20éven belül kb mindenhol megtörténik. és?

    „A hogyan pedig:van Kínában elég feszültség és a környéken sem számítanak túl közkedveltnek.”
    Hát erről nem US hanem Kína tehet, amúgy USben is van sok feszültség, mindig megjosolják 40éve, hogy szét is fog esni, oszt mégsem. Kínában ennek az esélye aztán méginkább 0. Katonailag pedig Kína kezd US lenni. Nem lehet elfoglalni. Megtartani pedig végképp nem. Mármint amíg van BBC, CNN és a US demokrácia.

  17. „A németeket kell figyelni urak.”

    Akinek dübörgő gazdasága van az Izrael.
    Miért ?
    Mit is mondott simon perez „Izrael gazdasága virágzik felvásáróljuk Magyarországot, Manhattant , Lengyelországot „

  18. „Kína sosem fog olyan nagy térséget magáévá tenni mint most az usa és akkor a szu.”

    Tényleg csak egy plda: Tibet.

    Az Oroszok, US meg mostanában nagyon egyhúron pendül Iszlám szélsőséges vonalon. Az se lepne meg ha sok helyen együttműködnének.

  19. dudi: Azért nem gondoltam, hogy a „hol” nál te helyre gondolsz… mondat értelmezés legyen mégegyszer:
    „NO1? Hol? Ez a NO1 dolog már több helyen megtörtént, sok helyen mostanában de ha nem 10-15-20éven belül kb mindenhol megtörténik. és?”

  20. „Az se lepne meg ha sok helyen együttműködnének”.

    Ja az agyonhajrázott terrorizmus elleni harcban .

    Közben meg NATO telepít légvédelmi rakétákat .
    Eközben grúziába mennek a jenki rombolók heccelni az oroszokat (mert tudtommal sírtak is az oroszok ).
    Az oroszok meg örűljenek neki hogy ott lesz a hátuknál Kína akinek 10 év múlva nem nuki erővel fognak fenyegetni hanem hagyomásnyos fegyverekkel .
    Indiától meg az oroszok semmi jóra ne számítsanak ezt előre borítékolom .
    Milyen fasza lesz majd ha feljön az orosz gazdaság és a rengeteg indiai bevándorlót majd etethetik.
    Mert india is Usa barát ha nem, akkor majd az lesz Kína miatt mert az oroszokra semmi féleképpen ne számítsanak egy balhé esetén .

  21. ÁÁÁÁÁÁÁ. Itt megint megy a politizálás. Úraim attól hogy itt vért hőgünk és egymást küldjük melegebb éghajlatra semmi nem fog változni.

    Kína hogy elkezd lassan potens hajtóműveket gyártani ez nem meglepetés.

    Ez egy folyamat egyenes ági következménye. Náluk ezzen technológiához is adott minden.
    Valamint a Kínai mentalitás se az most azonnal ide nekem. Ők sokkal türelmesebbek.

    Elkezdtek hajtó műveket fejeleszteni, szorgalmas töretlen munkának eredményeinek idő múlásával megkell jönnie.

  22. Kérek mindenkit, hogy olvassátok már el azt a nyamvadt belinkelt cikket, és csak utána dumáljatok.

    – Az okok benne vannak, hogy miért akarnak függetlenedni az oroszoktól.

    – Leírják, hogy maga a technológia megvan és képesek legyártani az alkatrészeket. Üreges turbinalapátokat képesek gyártani!!!

    – és az is benne van, hogy az alacsony élettartam annak köszönhető, hogy a beszállítóik nem tartják be esetenként nem is létezik minőségbiztosításuk.

    – Valamint még a hajtóművezérlések beállítását nem találták el optimálisan.

    Nem vagyok nagyon informált hajtóművek terén, de azt gondolom, ha tudják hol a hiba és akarnak is tenni ellene és megvan hozzá a szaktudásuk akkor csak idő kérdése, hogy megfelelő hajtóműveket állítsanak elő.

    Már az is hatalmas előrelépés lenne, ha a mostani orosz hajtóművek élettartamát elérnék. Nem az usát kell nekik utolérni és lehagyni. Van kb 40 év tapasztalat előnyük kína elött.
    Kína orosz hajtóműveket használ és ezeket szeretnék kiváltani, tehát elég ezek szintjét elérni 5 éven belül. Talán reális!?

    Dudi azt nem értem miért hozod fel, hogy a technológiát máhonnan szerzik, tudtommal az amcsik és az oroszok is a német fejlesztésekből indultak a 2.VH után. Miért baj az ha már egy kész technológiából indulnak ki. Senki nem onnan kezdi, hogy találjuk fel a tüzet és a kereket. :) Ha már valaki valahol kitalálta akkor elég azt megszerezni és alkalmazni.

  23. Dudi azt nem értem miért hozod fel, hogy a technológiát máhonnan szerzik, tudtommal az amcsik és az oroszok is a német fejlesztésekből indultak a 2.VH után.

    Igen és nem. Rájuk néztek. Már 1945-ben erősebb és megbízhatóbb gázturbinájuk volt, mint a németeknek, csak nem erőltették a frontalkalmazást egy kiforratlan technológiánál.

    Már az Allison J33 tolóereje is cirka 2-szerese volt a Me-262-őn használt hajtmóművének, bár nem axiálkompresszoros volt. Pár évvel a II. Vh után technológiailag sehol nem voltak már a német fejlesztések.

    A nyilazott szárny egy jó ötlet volt, de milyen más téren jártak annyira előre a németek? Rádióelektronikában már 1943-ban katasztrofálisan lemaradtak.

  24. Akkor rossz példa volt Molni!

    Azt akartam érzékeltetni, hogy az amcsik is felhasználták mások tudását. pl. német tudósok alkalmazása. akkor miért baj ha most a kínaiak sem a 0ról akarják kezdeni.
    ha mondjuk én cipőt akarok gyártani már nem kell kitalálnom megveszek egy alap technológiát és átalakítom az igényeim szerint valamint nem rögtön a világelső pozíciójára pájázok.

  25. Allesmor Obranna

    Mackensen:

    http://i.imgur.com/muHSW.jpg

    A jobb és baloldali hajtómű tök ugyanaz, csak a vibráló levegő elmossa a jobboldali részleteit.

    Ezek AL-31F-ek, vagy a kék forszázsláng alapján AL-31FN-ek.
    Ez utóbbi van a J-10-esekben is.
    A kínai hajtómű GSF-je teljesen más kialakítású, a MiG-31-esek D-30F6-osaira emlékeztető fél-ejektoros megoldás látható rajtuk.

    http://www.sinodefenceforum.com/air-force/ws10a-67-252.html#post133961

    Ugyanitt még megfigyelhetők a befelé nyíló ajtók a belső fúvócső lamellákon is. Ilyet is a D-30F6-osokon lehet látni.

  26. @snakeye

    A német tudósok részben abban voltak hasznosak, hogy megmondták, hogy nekik hogyan nem ment. A már ismert mellékvágányok elkerülhetőek voltak.

    A német tudósok inkább együtt dogloztak a többivel, mintsem ők vitték volna a zászlót. Ez alól talán WFB volt a kivétel, de még ő sem teljesen. WFB elvesztését túlélte a NASA programja. Koroljov meghal és a szovjet holdporgram összeomlott…

  27. snakeye

    „Dudi azt nem értem miért hozod fel, hogy a technológiát máhonnan szerzik, tudtommal az amcsik és az oroszok is a német fejlesztésekből indultak a 2.VH után. Miért baj az ha már egy kész technológiából indulnak ki. Senki nem onnan kezdi, hogy találjuk fel a tüzet és a kereket. :) Ha már valaki valahol kitalálta akkor elég azt megszerezni és alkalmazni.”

    Ez nem is baj4Az a baj,hogy valaki azt írta,hogy maguktól csinálták!pedig nem,még annyira sem mint az amik az űrprogramjukat WFB-vel.

  28. Allesmor Obranna

    Részben igazad van, olyan, mintha a két hajtómű nem lenne egyforma.
    Ezeken a képeken a lényeg az ami nem látszik. Az FWS-10-es és a WS-10A hajtóműveken két GSF rendszer van. Egy belül, ez rövidebb és egy kívül. Ez amolyan ejektoros megoldás, de hasonlót láthattunk anno a MiG-23-asokon is.
    Az ami ezekből a képekből sejthető lenne, az az FWS-10-es, de továbbra is azt mondom, ezek átpingált Al-31-esek. A GSF redőnyök lamellái enyhén túllógnak a külső áramvonalazó lemezeken.

    De egy ennél is fontosabb bizonyíték maga a legszűkebb keresztmetszet.
    A két kínai modell legszűkebb keresztmetszetére nem tud rászűkíteni a külső GSF,a két lamellarendszer egymástól elválik, míg az AL-31-eseknél az itt is látható módon, a külső lemezek követik a kilépő keresztmetszet változását a legkisebbtől a legnagyobb átmérőig.

  29. Hol kék, hol narancs, hol lila, mikor milyen. Még egy gépen belül is változhat a két ugyanolyan hajtómű lángképe. Gyújtás, tüzelőanyag minősége, légfelesleg tényező, a lángstabilzátorok hatása, sok minden okozhatja a jelenséget.