|

Villám-hírek sokadszorra

Viszonylag régen szóltunk a HTKA hasábjain a Lockheed Martin F-35 Lightning II berepülési programjáról, mely időközben egyre biztosabban közeledik az áhított végcélhoz. A közelmúltban két fontos esemény is történt a típus háza táján, amik közül az egyiket egyenesen „történelminek” minősítették résztvevői, pedig mindössze egy standard légi utántöltésről volt szó. A másik momentum pedig szintén nem kevésbé volt fontos, bár kissé kevesebb „körítést” kapott előbbinél.

Egy teljesen átlagos, sima légi utántöltési feladatnak indult az Amerikai Légierő Tartalékos Parancsnokság 916. légi-utántöltő ezredének személyzetei számára az a bevetés, ami végül az első olyan küldetésük lett, mikor – szó szerint – „összeakadtak” a világ jelenlegi legfejlettebb vadászbombázójával. A 911. század egyik KC-135R-jének személyzete azt hitte, hogy a szokásos géptípusok itatására indulnak Kaliforniába. Annál jobban meglepődött mind az öt fedélzeten tartózkodó személy, mikor megérkeztek az Edwards támaszpont légterébe, ott ugyanis nem más volt a dolguk, mint utántölteni két F-35 Lightning II-t – a tartalékosok közül elsőként.

”Mi voltunk az első hajózószemélyzet a tartalékosok állományából, akinek lehetőségünk nyílott levegőben megtankolni egy valódi F-35-öst. Erre korábban még nem volt példa.” – mondta az esemény után Robert Draper százados, a 911. légi-utántöltő század pilótája, aki részt vett a bevetésen. Ahol egyébként összesen négy repülőgépet „itattak” meg, két F-35-öst és két F-22-est. Egészen véletlenül egyébként éppen a 916. ezred volt az első tartalékos egység, mely annak idején Florida partjainak közelében elsőként végzett légi-utántöltést egy F-22 Raptoron. A mostani legénység tagjai: Robert Draper százados, Fred Burnette hadnagy, Travis Swinson és Jonathan Wygal őrmesterek, valamint Timothy Carter tizedes.

A BF-4 első STOVL-leszállása április 27-én | Fotó: Lockheed Martin ,

Április 25-én a Lockheed Martin tesztpilótája, David “Doc” Nelson sikeres függőleges felszállást (STOVL) hajtott végre a repülőgép szerkezetének teherbíró képességének repülés közbeni vizsgálatára optimalizált BF-3 jelzésű F-35B-vel Patuxent Riverben, amit 29-én követett az első függőleges landolás. Ugyanitt április 27-én a tengerészgyalogság tesztpilótája, Fred “Tinman” Schenk hadnagy elvégezte az első STOVL-leszállást a fedélzeti rendszerek tesztelésére szolgáló BF-4 nullszériás géppel.

„Nagyon jól haladunk a hajófedélzeti tesztek megkezdésének előkészületeivel. Mostanra a függőleges landolásokból elegendő gyűlt össze, a vertikális felszállásoknak pedig több, mint 80%-a kész.” – mondta Schenk. „Ezek egyenként nagy mérföldkövek a gépek számára, de ha hozzávesszük, hogy milyen eredményeket értünk el eddig a BF-1-el és BF-2-vel, az már azt mutatja, hogy az F-35B valóban kiválóan alkalmas a STOVL bevetésekre.” – tette hozzá Nelson.

Április 29-én pénteken pedig a texasi Fort Worth haditengerészeti légitámaszponton végrehajtotta első repülését a Lockheed Martin F-35C Lightning II második prototípusa. A Joint Strike Fighter haditengerészeti verziójának második példányát a gyártó pilótája, Bill Gigliotti vezette be a repülés csodálatos érzésébe, teljesen eseménymentesen. A CF-2 jelzésű gép még az idén áttelepül majd NAS Patuxent Riverbe, ahol csatlakozik az első F-35C-hez és a négy F-35B-hez.

18 hozzászólás “Villám-hírek sokadszorra”

  1. “2024 tájára meg is kapnánk az elsőket”

    Szerintem még hamarabb! az amcsi légierő kap 2020-ra 600 db infó: jetfly 2020 beszerzések .
    Elég durva gyártás ahoz képest hogy az oroszok még csak 70 fb pakfát fognak rendszeresíteni 2020-ra .

  2. Elég durva gyártás ahoz képest hogy az oroszok még csak 70 fb pakfát fognak rendszeresíteni 2020-ra .

    Szerintem teljesen felesleges ilyeneket tényként leírni. Max. tervként érdemes elmíteni. Olyan bizonytalan fejlesztési és rendszeresítési folyamatok zajlottak le, amik finoman szólva minden időhatárt túlléptek. Pl. S A Szu-27-es mondernizáció hossza és mélysége, Szu-34 rendszeresítésének gondjai, stb. Ezeket extrapolálva…

  3. Szerintem teljesen felesleges ilyeneket tényként leírni. Max. tervként érdemes elmíteni.

    Most mit is a 70 PAK-FA-t, vagy a 600 F-35-öt?
    Rolni is csak szemléltetni akarta a kettő közötti mennyiséget nem szembeállítani a szánalmas, orosz hadipart a hatalmas amerikaival.
    Szóval az Elég durva gyártás az nem az orosz repülőgép iparra irányult, hanem az amcsiéra.

    Egyébként meg mire verik az amerikaik a nyálukat, tisztára mint az oviban, hogy “Bi-Bi-Bi én tankoltam először meg az F-35-öst”.
    Szerintem túl sokat nézték a Star Trek-et, vagy csak szimplán erősen nacionalisták.

    Ekkora egy buta, babonás népet, meg milyen hisztit levágtak O.B.Laden halálának hírére. Minap egyetemen amerikanisztikások bulit szerveztek ennek ürügyén. Na jó bulira mindig kell ürügy. De már komolyan ez túlzás.

  4. Azért ennél több történik, heti szinten már 40h+okat repülnek az F35k.

    Amúgy sztem hibás megfogalmazás a prototipus, a CF-2 LRIP gép. Nincsenek külső (vagy akár komolyabb belső) változások, tesztelés, új harceljárások, sw írás, fegyverek integrálásán, kiképzők kiképzésén, majd a sima pilóták kiképzésén van innen a hangsúly.
    Ehez képest a 2. PakFan vannak kissebb külső változások, de ha jól tudom még nem is a végleges hajtómű van benne, mást fog kapni… radarja, avionika nagyja még nincs benne, ezen dolgok egy jó része tán még földön sincs kész… arra azt mondom oké ha protonak hívják.

    Roni: A 300/éves gyártásra fel is kell futtatni a termelést, 2016tól még tuti nem fog ennyi lepottyanni a sorról, tán 2020 fele fog ez összejönni. Ebben az új korban irgalmatlan feladat 5gen gépből évi 300gépet összerakni, átadni…

    PakFanal én 60-70db legyártásáról tudok, a rendszeresítés egy baromira más dolog. Nézd az F35öt, a jelenleg már repülő gépek majd 2017-2018 fele kapnak IOCt. (Persze a US IOCaz baromi szigorú, de ha mondjuk az első végleges PakFat átadják 2016ban még a “laza” Orosz standard szerint se valószínű, hogy 2020elött rendszerbe állnának az elsők. Aztán persze még sok minden közbejöhet, nézd meg, hogyan alakult a Su34 rendszerbe állításának folyamata.)

  5. Most mit is a 70 PAK-FA-t, vagy a 600 F-35-öt?

    Mindkettőnél, de a PAK-FA-nál jóval hangsúlyosabb a bizonytalanság. Mivel életútjának első lépéseinél tart igen nehéz megjósolni, hogy mikor nő fel. Az X-35 10,5 éve szállt fel először és az előszéria szakaszban van már.

    Egyébként meg mire verik az amerikaik a nyálukat, tisztára mint az oviban, hogy “Bi-Bi-Bi én tankoltam először meg az F-35-öst”.

    Nem értem ezt a részt, senki nem verte a nyálát erre a tényre…

    Ekkora egy buta, babonás népet, meg milyen hisztit levágtak O.B.Laden halálának hírére. Minap egyetemen amerikanisztikások bulit szerveztek ennek ürügyén. Na jó bulira mindig kell ürügy. De már komolyan ez túlzás.

    Balfaszokat mindenhol lehet találni, ez nem egyetlen nemzet privilégiuma.

  6. Ebben az új korban irgalmatlan feladat 5gen gépből évi 300gépet összerakni, átadni…

    Én inkább úgy fogalmaznék, hogy nem érdeke a gyártónak legyártani 5 év alatt 1500 gépet, hanem inkább 10 év alatt. Egyrészt kisebb a beruházási költség, másrészt hosszabb távon biztosított a saját megélhetése is.

    Nem azt a kort éljük, hogy egyazon szerelőcsarnokban négy (!) típus áll szerelés vagy gyártás/fejlesztés alatt. Van egy képem, ahol a MDD szerelőcsarnokában 1978-ban egymás mellett dolgoznak az első AV-8B teszgépen, mögötte az első Hornet áll, de a háttrében ott van egy F-15A és egy F-4 Phantom is. Mozgalmas korszak volt.

  7. Molni hát pont ez az amit írsz, hogy nem érdeke a gyártónak legyártani sokat rövid idő alatt, már nem a hidegháborút éljük ezt Oroszországban is tudják -bár erről már volt szó valamikor- a PAK-FA meg társai sem azért készülnek csigatempóban, mert…. Ott esetleg a szolgálatba állítás procedúrája a bajos, de az is csak nyugati szemmel esetleg, hisz ahány ház annyi szokás. Jó példa erre kis hazánk.

  8. Én nem vagyok USA fan elismerem technikájuk fölényét. Ami nem tetszik bennük főként a Külpolitikájuk .
    Majd ha a mi kisebbségünknek létrehozunk egy gázai övezetet és akkor lövünk közéjük merkava 4 vagy éppen leopard 2 amikor akarjuk akkor örömömbe kiraknám az amcsi zászlót a ház oldalára .

    Bár nagyon is letértem a témáról bocsi.

    A pakfa szerintem nem lesz olyan jó mint az f-22 de erre én azt mondom hogy inkább legyenek az oroszok a másodikak mint harmadikak .

    FADE

    A su-34 szerintem nem késtek az hogy 2015-re legyártsák a megrendelt 70 db akkor le a kalappal előttük .Bár régebben olvastam infót hogy 2020-ra 200 db akarnak belőle ami lehetetlen számukra .

    Egyébként köszönöm a válaszokat .

  9. Roni: A hasonlatod büdös mód szar, nézdmár meg az egészet, ha tetszikc sak 48tól.
    A másiknál meg már, hogy a fenébe ne. Még rendkívül rövid távon is gigantikusat, a Szu-34nél is. 2006ban 44db!! Su34et akartak rendszerbe látni 2010!végére. Ehez képest 2010végére összejött 6db. Márahogy összejött. Ivanov és tsainak hála számomra teljesen hitetlenné vált az egész Orosz, mennyi lesz, csak remélem, hogy összerakját 2015re a tervezett ~50dbt. Mindha a régi Szovjet rendszer lenne még mindig náluk, hogy 3-5-10* annyit simán odahazudnak. És ez ugye ami tudható, hogy bukta. Mi van ha képességeknél is ilyeneket játszanak márpedig ez alapján meglepne ha nem tennék.

  10. Én át tudom érezni az itatók meglepettségét, örömét. Azért gondolj bele, hogy egy tankerben éled mindennapjaid dolgos óráit és már szinte fásult vagy a sok Raptor, F-15 és F-16 itatásától, egyszer csak “beúszik” mögéd egy vadiúj F-35-ös, szinte fellélegzel :)

    Szerintem a gyártási ütemet komolyan visszafogja, hogy nincs akkora költségvetés a dologra és a szakemberek limitált volta.
    Ettől függetlenül kíváncsi leszek a végső darabszámra, mert most az európai költségvetések is rendesen bajban vannak, na meg USA se áll túl rózsás helyzetben.
    Jobban örülnék egy világbékéknek most már, együtt csináhatná a sok nemzet a Mars-programot :)

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.