Nemrég beszámoltunk arról, hogy a brazilok új gépek vásárlása helyett további F-5-ösöket modernizálnak, ezúttal pedig Svájc hajlik afelé, hogy kitolja Tigriseinek üzemidejét, így csak a Hornetek nyugdíjazásával együtt vigye véghez a teljes géppark cseréjét.
A szövetségi védelmi minisztérium feje, Ueli Maurer arra utasította a fegyveres erőket, hogy végezzenek alapos felülvizsgálást a Svájci Légierő jövőbeli fejlesztéseit illetően, kiváltképp vizsgálják meg a jelenleg szolgálatban álló F-5E/F Tiger II típusú harci repülőgépek üzemidő-hosszabbításának és modernizációjának lehetőségeit. A jelenlegi cél az, hogy a kormány átfogó képet kapjon a légierő fejlesztési terveiről, és a kitűzött célokról a következő 15-20 évre vetítve.
Bár a kormány próbálja elhalasztani az F-5-ösök kivonását és egy új típus beszerzését, tisztában vannak vele, hogy a csak nappal és jó látási viszonyok között bevethető flotta nem ad megfelelő védelmet. A cél az, hogy a modernizált F-5E/F gépek remekül kiegészítsék a F/A-18C/D Horneteket a légirendészeti feladatuk ellátásában és üzemben tartásuk ne okozzon biztonsági rést.
A kormány 2011 végére várja a felülvizsgálat eredményét, így a döntést várhatóan jövőre hozzák meg. A modernizációval 2019-ig el tudnák tolni a váltótípus kiválasztását, ez azt jelenti, hogy az új gépek 2025-ös hadrendbe állásáig szolgálatban maradhatnak a harmadik generációs gyökerekkel rendelkező típus példányai.
Szerbusztok!
Ez nem időhúzás, hanem racionalizmus. A svájci F-5 gépek remek állapotban vannak. Ha megnézitek dél-amerikai légierők vagy éppen a most kivonni készülő Thai F-5 gépeket, azokban multifunkciós képernyő, légi utántöltési lehetőség, néhányon még BVR képesség is van. Ezek a gépek air policiy feladatokra teljesen megfelelnek. És gondoljuk végig, ki a fene támadná meg svájcot. Ha kihúzzák az F-18 gépek kivonásáig, akkor nagyobb darabszámban azonos típust szerezhetnek be, amely logisztikailag előnyös, és lehet, hogy olcsóbb is gépenkénti árakon (+ support). Addigra már lassan lesznek a 5.gen gépek (pld. F-35, talán PAK-FA)és kiegészülnek a 4++ gépek képességei.. Igaz a svájciak csak L-L légvédelmi feladatokra akarnak vadászgépeket. Talán 2019-ben már a Gripen NG, Rafale, EF200 Tranche X, F-18 Silent Hornet, F-15 Silent Eagle lesz versenyben.. (lehetségesnek tartom akár A-50 sorompóba lépését, vagy a M-346 harci változat kifejlesztését is..) Kínai, orosz, japán gépet már kevésbé..
Kele
Üdv kelepisti ! Bár a magyar politikai ( meg katonai ) vezetésbe szorult volna egy kis racionalizmus !
Jó az értékelésed, egyet értek azzal. Szerintem Svájc valószínűleg alaposan megversenyezteti a gyártókat és tényleg USA vagy európai típus választása a nagyobb valószínűségű ! Jól csinálják – már pár száz éve….
Nagyon helyes!
Gondoljunk csak bele, a Navy agresszorai milyen F-5-ket is repülnek „N” változatként…Bizony azok ex-svájci gépek! Ezeket közel harcra használják – természetesen felújjítás után – ahol repkednek a g-k. Tehát nem lehetnek annyira rossz állapotban, pedig a svájciak nagyon „hatékonyan” használják a gépeket és országuk adottságait…
Egy kis ízlető, aki még nem látta:
http://www.youtube.com/watch?v=j2bCmC-nUp4
Abszolúlt ésszerű lépés. Két szóval zárom le hozzászólásomat: tökéltes kihasználtság! Ja és anno mikor összemérték az F-5-öst és a MiG-21-est, akkor az előbbi jobb volt „egyszerű” földről történő rávezetésnél. Most egy alapos korszerűsítés után nem lesz szabad lebecsülni a svájci Tigereket, ki tudja milyen fegyvereket kapnak meg… Feltéve ha megvalósul a projekt. Követednő példa!