A kilencvenes évek első felében a két nagy ellenfél, az USA és Irán légierejében egyszerre merült fel a nagysebességű kiképző gépek jövőjének kérdése. Igaz nem teljesen voltak azonosak az igények. Az USAF meglévő T-38 Talonjainál korszerűbbet, az IRIAF F-5B képességű típusából többet szeretett volna. A két ellenfél hasonló döntésre jutott és mindketten a meglévő Northrop típusaik átépítését választották. Így az öreg típus még hosszú ideig szelheti a levegőt, szolgálva a pilótaképzést. Az irániak régi F-5A/RF-5A repülőgépeik átalakítását kezdték meg kétüléses változatra. Az „új” kiképző gép neve Simorgh lett, a perzsa mitológia szárnyas alakjáról.
Az F-5-ös vadászgép iráni története negyvenhét évvel ez előttig nyúlik vissza, amikor az USA barát császári Irán, több mint száz F-5-ös Freedom Fighter vadászgépre adott le megrendelést. 1965 és 1971 között a Northrop cég közel százötven F-5A / RF-5A / F-5B repülőgépet szállított le Irán számára. Ezekkel az akkor korszerű könnyű vadászgépekkel a Császári Iráni Légierő (IIAF) RT-33A Shooting Star, F-84G Thunderjet és F-86F Sabre típusait váltották le.
A korszak helyi viszonyait jól jellemzi, hogy a Freedom Fighterek leszállítása után azonnal F-4E Phantom II és F-5E/F Tiger II típusokkal korszerűsített az IIAF, így a még csak pár éves típus a hetvenes évek közepére feleslegessé vált. A Freedom Fightereket az USA segítségével átadták, illetve eladták Dél-Vietnámnak, Etiópiának, Marokkónak, Görögországnak és Jordániának. 1976-ra egyetlen F-5A vadászgép sem maradt Iránban, F-5B gyakorló gépből is csak kilenc. Illetve az egy századnyi RF-5A felderítő gép is kivonás előtt állt.
A megmaradt kilenc kétüléses F-5B géppel tervezték gyakoroltatni az új F-16A/B Falconokra kiválasztott pilótákat, de az 1979-es forradalom mindezen terveket keresztülhúzta. Továbbiakban a túlélő F-5B és RF-5A Freedom Fighterek az iráni pilótaképzést szolgálták. Képzésre pedig szükség volt, hiszen a császári Irán pilótái a megbízhatatlan kategóriába kerültek, illetve kitört az Irak-Iráni háború 1980-ban.
A nyolcvanas évek közepétől az Iráni Iszlám Köztársaság Légierejének (IRIAF) pilótaképzése három szintre tagolódott.
- Alapképzés során a növendékek Beech F33 Bonanza gépeken átlagosan ötven, majd Pilatus PC-7-es légcsavaros gépekkel százötven órát repülhettek.
- A második szintre eljutó diákok, a haladó képzést F-5B Freedom Fighter, vagy kínai FT-7N kétüléses MiG-21-es másolaton kapták. Ezeken a hangsebesség feletti típusokon átlagosan száz órát tölthettek a levegőben a hallgatók, melyből harminc óra volt műszeres kiképzés.
- Harmadik szintre kerülő pilóta jelöltek ötven órás harci kiképzés kaptak F-5A, RF-5A és F-7M vadászgépeken. Ennek során lehetőségük volt gépágyúval, illetve nem irányított levegő-föld rakétákkal éleslövészetre, valamint hagyományos bombavetésre is.
A fenti kiképzési rendszerhez közel harminc F-5-ös vadászgépet vásároltak vissza Vietnámtól és Etiópiától a nyolcvanas évek második felében, állítólag francia üzletembereken keresztül és nagyrészt izraeli pénzügyi segítséggel. A visszavásárolt gépeket az Irak-Iráni háborúban nem vetették be, a gépek fele alkatrészforrásként szolgáltak a meglévő F-5E/F és B változatokhoz.
A kilencvenes évek második felében az Iráni Repülőgép Gyártó Vállalatnál (HESA) elinduló Simorgh projektben ezeket a túlélő, illetve visszavásárolt RF-5A és F-5A együléses gépeket tervezték átalakítani F-5B/T-38A mintára, kétüléses haladó kiképző repülőgéppé.
Az iráni mérnökök természetesen a gyártó Northrop cég segítségére nem számíthattak a feladat megoldásában, hiszen az iszlám forradalom óta USA embargó állt fenn az országgal szemben. Ezért visszatervezést végeztek a meglévő alkatrészek alapján. Ezen kívül az eredeti alkatrészeket legyártó gépek, szerszámok sem álltak a rendelkezésükre, így azokat is meg kellett tervezniük, illetve elő kellett állítaniuk.
Külsőre a Simorgh gépek azonosak az eredeti Northrop F-5B Freedom Fighterekkel, de belülről jelentős különbségeket találni. Kompozit anyagokból öntötték ki az újonnan gyártott törzs orrészét, a kabintető kereteket, illetve több burkoló lemezt. A belső berendezéseket részben a szabadpiacon beszerezhető polgári rendszerekkel pótolták, részben saját maguk gyártották le. Sőt a fekete piacon General Electric J85-ös hajtóművekhez is hozzájutottak. A munkába pakisztáni mérnököket is bevontak.
Az első F-5A átépítését Simorgh típusra, 1995-ben kezdték meg. Az „új” nagysebességű kiképzőgép prototípusa 1999-ben, a második 2000-re készült el. A jó tapasztaltok alapján megkezdték a széria átalakításokat. Az iráni Esfahan városához közeli HESA üzemében tárolt F-5A és RF-5A gépek közül, az első szériában 2006-ig hat gépet alakítottak át.
A második széria Simorgh gép átalakítása során egyre több orosz eredetű berendezést is alkalmaztak. A 2009-ben átalakított kilences gyári jelzésű gépben például már a Zvezda tervező iroda méltán híres K-36DM katapultülései kerültek az angol Martin Baker ülések helyére. De több belső eszközt, például a navigációs rendszert is oroszra cserélték az átalakított repülőgépekben.
Az legyártott Simorgh kiképző gépek pontos száma nem ismert. Legtöbb forrás tizenhárom eddig átadott gépről szól, de ez még nem a végleges szám. A HESA üzeme ebben az évben három további Simorgh gép átadását tervezi az iráni légierő számára.
Az iszlám állam „új” Simorgh kiképző gépei, hasonlóan az USAF T-38C Talon típusához, még hosszú évekig szolgálhatják majd a haladó pilótaképzést.
—–
Szerző: Galcom
Szerintem berakhattátok volna a cikkek közé is…
Bent van :)
A cikkek közé nagy lélegzetvételű írások kerülnek. Ez szerinted az?
Már nem először látom ezt a halál értelmetlen kérést…
Üdv!
Galcom, írnék neked néhány észrevétel magánban, keressél meg itt:
szilagyi.m@euromail.hu
észrevételt
Azért akárhogy is vesszük elég szép kis óraszáma van egy Iráni pilótának a kiképzése alatt.
Valamit változott az F14 műszerfala is:
http://www.youtube.com/watch?v=LCmTbJ1iAWg
A Fulcrum Pilot csatornája sok érdekes videót tartalmaz a történelmi és a mai iráni légierőről is. A másik hogy most volt náluk a hadsereg napja ahol voltak légi indítású fegyverek is kiállítva.
Amikor a 60-as 70-es években képezték ki az iráni f4-es pilótákat akkor milyen véleménnyel voltak róluk? Mennyire voltak jók?
Az Irániak istenítik az USA gépeket! Bár milyen meglepő. Ha tehetnék olyan megrendelést adnának ma is hogy kettéállna a gyártók füle az örömtől. Láttam olyan F-4-et képen amin rajta volt a fékezőhorog, amint a hordozókon lévő gépen.
Én arra lennék kiváncsi , hogy az amcsi pilótáknak mi volt a véleménye az Iráni pilcsikről?
ez a pilcsi nem volt valami hetero
[nem vagyok homoszexuális ]:)
Hol kell nézni a kabint? Nincs kedvem az egészet végighallgatni…
Egyébként jó, hogy felmerült Irán. Most jutott eszembe, hogy még kedden ígértem valamit. Igen, van iráni F-4 anyagom is. Most töltöm fel. Akinek kell, az szóljón és adjon e-mail címet.
Én kérném :) Úgyis nekem igérted alapból.
sulyid@hotmail.com
Előre is köszönöm. Ha elküldtek majd írj ide 1 postot ok?
Megvolt.
Üdv!
molnibalage:
Én is kérnék belőle, ha már ingyen osztogatod :)
vilmoci@citromail.hu
köszönettel: vilmoci
Üdv!
molnibalage:
Nagyon megköszönném, ha nekem is elküldenéd!
dalostibor@gmail.com
Köszi előre is!
dalost
johet ide is
kaktusz@yahoo.com
Koszi elore is!
Molni mivel nem jött meg így elküldenék mégegyszer? De most a sulyid@freemail.hu -ra és a sulyid@hotmail.com -ra is. Mégegyszer köszike.
bakker.. most latom meg a salyat emailem sem tudom tehat a helyes kaktussz@yahoo.com
szia molni! megtennéd, hogy elküldöd nekem is! előre is köszönöm
szekibence@freestart.hu
Ment mindkét címre.
Nekem is molnikám:D
szattila888@freemail.hu
Előre is köszi:D
Örök hála molni!
Bocsi de nem volt net!
Egyébként tényleg javított a műszerfal?
EGYÉBKÉNT MOST VOLT A HADSEREG NAPJA ÉS MUTATTAK BE LÉGI INDÍTÁSÚ FEGYVEREKET.