|

Bevetésre kész az F-35 katapultülése – VIDEO UPDATE

A világ legfejlettebb vadászbombázójának a világ legbiztonságosabb, legmegbízhatóbb katapultülése dukál – gondolhatták a Lockheed Martin mérnökei a Joint Strike Fighter tervezésekor. Ez a követelmény később is megmaradt, így a leendő F-35-pilóták biztonságáról korunk egyik legjobb ilyen jellegű szerkezet, a Martin-Baker Mk.16 gondoskodhat. Egészen pontosan annak kissé módosított, némileg továbbfejlesztett változata, tehát a Lightning II majdani hajózói biztosak lehetnek abban, hogy szükség esetén csúcstechnológiás rendszer garantálja menekülésüket.

A fenti állítások hallatán ez idáig jogosan merülhetett fel a kérdés, hogy mire alapozva jelentheti ki bárki is őket. Mostantól viszont már kétséget kizáróan megállapítható, hogy a brit katapultülés-gyártó ismét kiváló portékát adott ki a kezei közül, mégpedig azért, mert hivatalosan is lezárultak a US16E jelzésű ülés tesztjei. Az elmúlt pár évben lefolytatott, fokozatosan nehezedő körülmények között zajló próbák során az F-35 leendő katapultülése sikeresen vett minden akadályt, és gyakorlatilag hiba nélkül zárta a kurzust.

A US16E katapultülés |Fotó: Martin-Baker ,

A BAE Systems április 8-i bejelentése szerint a US16E átment minden lehetséges teszten, aminek köszönhetően megkapta a működéshez és sorozatgyártáshoz szükséges tanúsítványokat a hivatalos szervektől. A Martin-Baker, együttműködve a Lockheed Martinnal és a BAE-vel, az Egyesült Államokban, Franciaországban és az Egyesült Királyságba végezte az ülés nyúzását, melynek utolsó momentuma a nagy sebességű katapultálás volt. Ezt egy földi sínrendszer segítségével végezték, mely 926 km/h fölé gyorsította a kabinmakettet. Rick Whittaker, a BAE Systems tesztmenedzsere elmondta: a tesztek minden pillanatát rögzítették és elemezték, ami a másodpercenként rögzített 900 000 képkockának volt köszönhető. Ezeket összevetették a további mérési adatokkal, az eredmény pedig tökéletesen megfelelt az elvárásoknak.

„A katapultülés tesztjei ezennel befejeződtek, a US16E megfelelt a szabványoknak. Mostantól a sorozatgyártás minél előbbi beindítására koncentrálunk.” – mondta Chris Garside, az F-35-program egyik főmérnöke. Jelen esetben egyébként azért is nagyon fontos a maximális teljesítmény és biztonságosság az ülés részéről, mivel ez kerül majd a Joint Strike Fighter mindhárom változatába, melyeknek egymástól jelentősen különböző körülmények között kell majd működniük. A gyártás az Egyesült Államokban folyik majd több helyi beszállító közreműködésével, innen jutnak majd el az ülések a több ezer F-35-be.

18 hozzászólás “Bevetésre kész az F-35 katapultülése – VIDEO UPDATE”

  1. Valaki tud olyan szituációt mondani ahol szükség van a dupla nullás képességre?

    Pl. ATC elrontja a gépek kommandírozását és azt látod, hogy 250-nel robog feléd egy felszálló vagy leszálló gép. Kiugrani nem tudsz a kabinból…

    A földön gázadáskor szérobban a hajtómű és elkezd égi a gép. Hordozón talán még kiszed egy öngyilkos hajlamú tagja a földi személyzetnek, de egy reptéren kilométerekre is lehet a legközelebbi ember.

  2. Kolombusz

    Nem póttartályon hanem fegyverfelfüggesztő sínen csúszott.Póttartályon egy Izraeli(???) F-16 landolt de ott tönkre ment még a célmegjelölő konténer is.Egyébként azért nem ért semmi a földhöz mert a két sín a tömegközéppontba esik.

  3. Azt, hogy nulláról lő ki valaki, nem sokban különbözik attól, ha a leszállás közben durran el a hajtómű…

    Tudom, hogy nem lehet automatává tenni a rendszert (több hátránya lenne mint előnye), de ha eljátszunk a gondolattal, akkor vajon mennyivel több pilóta maradt volna életben, ha a gép kilövi a tétovázó, hibázó hajózót?

    A magyar Mig-29 pilótától az alaszkai Raptorig….

  4. molni

    Tényleg nagyon hasonló de az oroszoknak egy 0-0-ás katapult ülésük van
    (tudtommal nincs egyetlen gépbe sem építve)azt is csak azért csinálták mert volt egy olyan gondolat,hogy vagy a Raptorba vagy az F-35-be Zvezda katapult ülés kerüljön mert olyan jó.Aztán nem lett belőle semmi mert először belekötöttek a K-36D tömegébe miután könnyítettek rajta pedig azt kifogásolták,hogy hátrafelé nem lehet olyan jól kilátni belőle.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.