|

Bevetésre kész az F-35 katapultülése – VIDEO UPDATE

A világ legfejlettebb vadászbombázójának a világ legbiztonságosabb, legmegbízhatóbb katapultülése dukál – gondolhatták a Lockheed Martin mérnökei a Joint Strike Fighter tervezésekor. Ez a követelmény később is megmaradt, így a leendő F-35-pilóták biztonságáról korunk egyik legjobb ilyen jellegű szerkezet, a Martin-Baker Mk.16 gondoskodhat. Egészen pontosan annak kissé módosított, némileg továbbfejlesztett változata, tehát a Lightning II majdani hajózói biztosak lehetnek abban, hogy szükség esetén csúcstechnológiás rendszer garantálja menekülésüket.

A fenti állítások hallatán ez idáig jogosan merülhetett fel a kérdés, hogy mire alapozva jelentheti ki bárki is őket. Mostantól viszont már kétséget kizáróan megállapítható, hogy a brit katapultülés-gyártó ismét kiváló portékát adott ki a kezei közül, mégpedig azért, mert hivatalosan is lezárultak a US16E jelzésű ülés tesztjei. Az elmúlt pár évben lefolytatott, fokozatosan nehezedő körülmények között zajló próbák során az F-35 leendő katapultülése sikeresen vett minden akadályt, és gyakorlatilag hiba nélkül zárta a kurzust.

A US16E katapultülés |Fotó: Martin-Baker ,

A BAE Systems április 8-i bejelentése szerint a US16E átment minden lehetséges teszten, aminek köszönhetően megkapta a működéshez és sorozatgyártáshoz szükséges tanúsítványokat a hivatalos szervektől. A Martin-Baker, együttműködve a Lockheed Martinnal és a BAE-vel, az Egyesült Államokban, Franciaországban és az Egyesült Királyságba végezte az ülés nyúzását, melynek utolsó momentuma a nagy sebességű katapultálás volt. Ezt egy földi sínrendszer segítségével végezték, mely 926 km/h fölé gyorsította a kabinmakettet. Rick Whittaker, a BAE Systems tesztmenedzsere elmondta: a tesztek minden pillanatát rögzítették és elemezték, ami a másodpercenként rögzített 900 000 képkockának volt köszönhető. Ezeket összevetették a további mérési adatokkal, az eredmény pedig tökéletesen megfelelt az elvárásoknak.

„A katapultülés tesztjei ezennel befejeződtek, a US16E megfelelt a szabványoknak. Mostantól a sorozatgyártás minél előbbi beindítására koncentrálunk.” – mondta Chris Garside, az F-35-program egyik főmérnöke. Jelen esetben egyébként azért is nagyon fontos a maximális teljesítmény és biztonságosság az ülés részéről, mivel ez kerül majd a Joint Strike Fighter mindhárom változatába, melyeknek egymástól jelentősen különböző körülmények között kell majd működniük. A gyártás az Egyesült Államokban folyik majd több helyi beszállító közreműködésével, innen jutnak majd el az ülések a több ezer F-35-be.

18 hozzászólás “Bevetésre kész az F-35 katapultülése – VIDEO UPDATE”

  1. Valaki tud olyan szituációt mondani ahol szükség van a dupla nullás képességre?

    Pl. ATC elrontja a gépek kommandírozását és azt látod, hogy 250-nel robog feléd egy felszálló vagy leszálló gép. Kiugrani nem tudsz a kabinból…

    A földön gázadáskor szérobban a hajtómű és elkezd égi a gép. Hordozón talán még kiszed egy öngyilkos hajlamú tagja a földi személyzetnek, de egy reptéren kilométerekre is lehet a legközelebbi ember.

  2. Kolombusz

    Nem póttartályon hanem fegyverfelfüggesztő sínen csúszott.Póttartályon egy Izraeli(???) F-16 landolt de ott tönkre ment még a célmegjelölő konténer is.Egyébként azért nem ért semmi a földhöz mert a két sín a tömegközéppontba esik.

  3. Azt, hogy nulláról lő ki valaki, nem sokban különbözik attól, ha a leszállás közben durran el a hajtómű…

    Tudom, hogy nem lehet automatává tenni a rendszert (több hátránya lenne mint előnye), de ha eljátszunk a gondolattal, akkor vajon mennyivel több pilóta maradt volna életben, ha a gép kilövi a tétovázó, hibázó hajózót?

    A magyar Mig-29 pilótától az alaszkai Raptorig….

  4. molni

    Tényleg nagyon hasonló de az oroszoknak egy 0-0-ás katapult ülésük van
    (tudtommal nincs egyetlen gépbe sem építve)azt is csak azért csinálták mert volt egy olyan gondolat,hogy vagy a Raptorba vagy az F-35-be Zvezda katapult ülés kerüljön mert olyan jó.Aztán nem lett belőle semmi mert először belekötöttek a K-36D tömegébe miután könnyítettek rajta pedig azt kifogásolták,hogy hátrafelé nem lehet olyan jól kilátni belőle.