A világ legfejlettebb vadászbombázójának a világ legbiztonságosabb, legmegbízhatóbb katapultülése dukál – gondolhatták a Lockheed Martin mérnökei a Joint Strike Fighter tervezésekor. Ez a követelmény később is megmaradt, így a leendő F-35-pilóták biztonságáról korunk egyik legjobb ilyen jellegű szerkezet, a Martin-Baker Mk.16 gondoskodhat. Egészen pontosan annak kissé módosított, némileg továbbfejlesztett változata, tehát a Lightning II majdani hajózói biztosak lehetnek abban, hogy szükség esetén csúcstechnológiás rendszer garantálja menekülésüket.
A fenti állítások hallatán ez idáig jogosan merülhetett fel a kérdés, hogy mire alapozva jelentheti ki bárki is őket. Mostantól viszont már kétséget kizáróan megállapítható, hogy a brit katapultülés-gyártó ismét kiváló portékát adott ki a kezei közül, mégpedig azért, mert hivatalosan is lezárultak a US16E jelzésű ülés tesztjei. Az elmúlt pár évben lefolytatott, fokozatosan nehezedő körülmények között zajló próbák során az F-35 leendő katapultülése sikeresen vett minden akadályt, és gyakorlatilag hiba nélkül zárta a kurzust.
A BAE Systems április 8-i bejelentése szerint a US16E átment minden lehetséges teszten, aminek köszönhetően megkapta a működéshez és sorozatgyártáshoz szükséges tanúsítványokat a hivatalos szervektől. A Martin-Baker, együttműködve a Lockheed Martinnal és a BAE-vel, az Egyesült Államokban, Franciaországban és az Egyesült Királyságba végezte az ülés nyúzását, melynek utolsó momentuma a nagy sebességű katapultálás volt. Ezt egy földi sínrendszer segítségével végezték, mely 926 km/h fölé gyorsította a kabinmakettet. Rick Whittaker, a BAE Systems tesztmenedzsere elmondta: a tesztek minden pillanatát rögzítették és elemezték, ami a másodpercenként rögzített 900 000 képkockának volt köszönhető. Ezeket összevetették a további mérési adatokkal, az eredmény pedig tökéletesen megfelelt az elvárásoknak.
„A katapultülés tesztjei ezennel befejeződtek, a US16E megfelelt a szabványoknak. Mostantól a sorozatgyártás minél előbbi beindítására koncentrálunk.” – mondta Chris Garside, az F-35-program egyik főmérnöke. Jelen esetben egyébként azért is nagyon fontos a maximális teljesítmény és biztonságosság az ülés részéről, mivel ez kerül majd a Joint Strike Fighter mindhárom változatába, melyeknek egymástól jelentősen különböző körülmények között kell majd működniük. A gyártás az Egyesült Államokban folyik majd több helyi beszállító közreműködésével, innen jutnak majd el az ülések a több ezer F-35-be.
Valaki tud olyan szituációt mondani ahol szükség van a dupla nullás képességre?
Szerintem mindenki hallott már az esetről,de még videón soha sem láttam :).
http://www.youtube.com/watch?v=uqiArXOodo4&feature=related
Valaki tud olyan szituációt mondani ahol szükség van a dupla nullás képességre?
Pl. ATC elrontja a gépek kommandírozását és azt látod, hogy 250-nel robog feléd egy felszálló vagy leszálló gép. Kiugrani nem tudsz a kabinból…
A földön gázadáskor szérobban a hajtómű és elkezd égi a gép. Hordozón talán még kiszed egy öngyilkos hajlamú tagja a földi személyzetnek, de egy reptéren kilométerekre is lehet a legközelebbi ember.
@Dudi
Te jó ég, gyakorlatilag a ledarált tankon kívül semmi nem ért a talajhoz, se az orra, se a szívócsatornák, hihetetlen. Mondjuk a pilóta is, azért az ilyet nem olyan könnyű elfelejteni…
Molni
mondjuk olyat ami nem 1000000-ből egyszer történik vagy te emlékszel ilyen esetre az elmúlt 10 évben?
Kolombusz
Nem póttartályon hanem fegyverfelfüggesztő sínen csúszott.Póttartályon egy Izraeli(???) F-16 landolt de ott tönkre ment még a célmegjelölő konténer is.Egyébként azért nem ért semmi a földhöz mert a két sín a tömegközéppontba esik.
@Dudi:
Nem rég volt itt cikk, hogy felrobbant egy hornet/SH hajtóműve egy hordozón. Nem tudom kellett-e végül pattintani.
Azt, hogy nulláról lő ki valaki, nem sokban különbözik attól, ha a leszállás közben durran el a hajtómű…
Tudom, hogy nem lehet automatává tenni a rendszert (több hátránya lenne mint előnye), de ha eljátszunk a gondolattal, akkor vajon mennyivel több pilóta maradt volna életben, ha a gép kilövi a tétovázó, hibázó hajózót?
A magyar Mig-29 pilótától az alaszkai Raptorig….
igla
Igla ha 0-0-nál katapultálsz egy géprobbanás előtt akkor az ülésnek annyira el kell távolítania a repülőtől,hogy ne öljön meg a robbanás,ha viszont mozog a gép akkor már is könnyebb a helyzet.
mondjuk olyat ami nem 1000000-ből egyszer történik vagy te emlékszel ilyen esetre az elmúlt 10 évben?
Nem tudok mindent és nem vagyok lexikon.
Egyébként a 0/0 az nagyon hasonló ahhoz, ami 1989-ben történt.
http://www.youtube.com/watch?v=YL1FblthxQ0&feature=related
Az ilyen helyzetekre vonatkozik leginkább a 0/0 és nem arra, hogy a földön állsz.
Igla ha 0-0-nál katapultálsz egy géprobbanás előtt akkor az ülésnek annyira el kell távolítania a repülőtől,hogy ne öljön meg a robbanás,ha viszont mozog a gép akkor már is könnyebb a helyzet.
Egy reptéren legtöbbször fúj a szél.
Dudi, igazad van, azért valóban lényeges különbség, főleg ha a robbanás repeszhatását is figyelembe vesszük, itt minden méter távolodás életet menthet.
Molni, jól láttam a neten, te is Imperium Galaktika rajongó vagy? – vagy az más lenne?
molni
Tényleg nagyon hasonló de az oroszoknak egy 0-0-ás katapult ülésük van
(tudtommal nincs egyetlen gépbe sem építve)azt is csak azért csinálták mert volt egy olyan gondolat,hogy vagy a Raptorba vagy az F-35-be Zvezda katapult ülés kerüljön mert olyan jó.Aztán nem lett belőle semmi mert először belekötöttek a K-36D tömegébe miután könnyítettek rajta pedig azt kifogásolták,hogy hátrafelé nem lehet olyan jól kilátni belőle.
http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/aranysas_050701/
Rosszul tudtam a Kínai,Indiai SZU-30-asokba már a K-36DM 3.5L típust építik(és gondolom minden új gyártású orosz típusba).
@igla
Nem igazán. Játszottem mindkét résszel, de egyik sem nyűgözött le annyira. Egyszer jó volt velük játszani.
azért hordozókon akad elég példa 0-0 kattintásra.
http://www.youtube.com/watch?v=U0VBox1kUyU&feature=related