Az elmúlt időszakban elég sok rövidhír halmozódott fel Oroszország haderejével kapcsolatban – elsősorban a haditengerészet vonalán. Gondolkodtunk rajta, hogy egybe ömlesztve tálaljuk ezeket, ám végül amellett döntöttünk, hogy több hírcsokorba gyűjtjük össze őket. Most a tengeralattjárósokon van a sor.
Kezdjük talán azon hírmorzsával mely valamelyik hírünk kapcsán már az olvasói kommentek között a napokban felbukkant: Vlagyimir Popovkin első helyettes vélelmi miniszter olyan nyilatkozatot tett, miszerint Oroszország a 2011-2020-as, cirka 651 milliárd dollárból gazdálkodó haderőfejlesztési programnak a részeként 2020-ra tervez elkészülni 5. generációs tengeralattjárójának terveivel.
A megszellőztetett hír egy érdekes és egyben vitatható elgondolásról rántja le a leplet, ugyanis a következő generációs atom-tengeralattjárójuk egyik tradicionális típust – SSN, SSGN, SSBN – sem testesíti majd meg, lévén az Orosz Haditengerészet egy magas rangú forrására hivatkozva a RIA Novosztyi hírügynökség azt írja, hogy az interkontinentális ballisztikus rakéták mellett robotrepülőgépeket is hordozni fog, azaz egy SSBN/SSGN ötvözetet vetít elő. A forrás a rakéták típusát nem nevezte meg, így lehet találgatni, akarnak-e addigra utódot a lassan kikalapálódni látszó és várhatóan idén végre hadrendbe álló Bulava SLBM számára…
És ha már a Bulava-nál tartunk, akkor említsük meg gyorsan az idei első teszt várható időpontját – mely mi más lenne, mint: amikor elolvad a jég a Fehér-tengeren. Nos a rakéta tervezésért felelős Jurij Szolomonov az idei első teszt időpontját úgy adta meg, hogy „valamikor júniusban”.
A Bulava-hoz és némiképp az említett 5. generációs atom-tengeralattjáróhoz is kapcsolódó nyilatkozat, miszerint Moszkva tartja magát a Bulava hordozóplatformjának, a Borej-osztállyal kapcsolatban korábban bejelentett nyilatkozataihoz és továbbra is váltig állítják, hogy 8 egység épül meg a negyedik generációs SSBN-ből – konkrétan 2020-ig.
Ha pedig dobálózunk itt a dátumokkal, akkor kicsit koncentráljunk az idei évre is, melyben a Szevmash nyilatkozata alapján 3 atom-tengeralattjáró is átadásra kerül a haditengerészet számára. A téma iránt érdeklődő olvasóinknak nyilván nem fog meglepetést okozni, hogy ezek egyike az immáron több mint 10 tengeri teszten átesett és első Bulava indítására váró Jurij Dolgorukij. A második a szintén Borej-osztályú, a tavaly december elején a még az oroszoknak is túl nagy hideg miatt elhalasztott, de végül még decemberben vízre tett Alekszandr Nyevszkij. A felhozatalban a 2 SSBN-t a nehéz szülést jelentő Jaszeny-osztály első egysége, a Szeverodvinszk jelenti majd. Utóbbi kettő kapcsán még csak a kikötői teszteket darálják várva, a tengeri tesztek a Fehér-tenger jegének elolvadásával kezdődhetnek meg.
Az orosz állami rádió, az Oroszország Hangja weboldalán jelent meg egy, az Orosz Haditengerészet szóvivője által kommunikált szösszenet, mely szerint egy új AIP-es, azaz levegőfüggetlen meghajtással rendelkező tengeralattjáró tervein agyalnak.
Ha ez igaz, feltételezhetően Lada/Amur módosításról lehet szó. Mindenesetre felmerülhet a kérdés, hogy esetleg nem vált volna be a Lada/Amur-osztály üzemanyagcellás AIP rendszere? Vagy csak egy újabb AIP alternatíva kidolgozása zajlik? Lévén az új megoldás a hír szerint nem üzemanyagcellás lenne, mint a Lada/Amur-osztály számára tervezett Kristall-27E rendszer, hanem zárt ciklusú erőforrásban gondolkoznak. Ilyen elven működik például a franciák MESMA rendszere, melynek alapját zárt ciklusú turbina adja.
Már megint meghibásodott a Nyerpa, ( automatizált rendszerek ), annyi gond van vele, hogy még az indiaik is lemondanak róla. Valahogy nem akar osszejonni ez az átadás…….
Szerintem az oroszok köszönik szépen de megtartanák.
955 felmerülése:
http://www.youtube.com/watch?v=FxQMorp1qYs
Innen a forrás, de ha jól emlékszem, akkor a militaryphotosra is kiraktak már:
http://forums.airbase.ru/
Az Oscar II-eseknek annyira , de annyira beteg kinézete van…
„Szerintem az oroszok köszönik szépen de megtartanák.”
Legalább nem fogjuk tudni mennyire problémás.. :DDD
„annyi gond van vele, hogy még az indiaik is lemondanak róla. Valahogy nem akar osszejonni ez az átadás…”
Ezt konkrétan olvastad valahol – link? – vagy csak personal opinion? Őszintén szólva meglepne, mert az Admiral Gorshkov rep.hordozó maga a megtestesült állatorvosi ló, ráadásul egyre drágábban, mégsem bontottak szerződést az indiaiak. Egyébként azt sem értem, hogy miért van annyi baja ennek az egységnek, az oroszok által használt másik Akula-II. a „Gepard” évek óta probléma mentesen üzemel…
Az egyik orosz napilap hozta le tegnap. Ha nem sikerul gyorsan kijavítani a hibákat , haza kuldik az indiai legénységet pár hónapra.
„Egyébként azt sem értem, hogy miért van annyi baja ennek az egységnek, az oroszok által használt másik Akula-II. a “Gepard” évek óta probléma mentesen üzemel…”
A Nyerpát 1993-ban kezdték építeni, majd 2000-ben leállt az építése 80-85% -os készenléti szinten, majd 2006-ban folytatódott. Ezalatt az ido alatt sok szakember otthagyta a gyárat Komszomolszkot az Amur mellett(képzett szakemberek és mérnokok hiány – gyenge minoség) . Másik dolog pedig a már beépített technológia (90-es évek) és uj technológia integrálása . Szerintem ezek a meghibásodások okozói.
Én 3 Akula II – rol tudok , hogy van az oroszoknak: K-157 Vepr,K-295 Samara, K- 335 Gepard
Killer Clown:
http://flot.com/news/navy/?ELEMENT_ID=65894
ajánlom a http://www.navy.ru oldalt (minden az orosz flottáról) van angol változata is (aki nem tudna oroszul).
Megkezdték az Admiral Nahimov (projekt 1144) modernizálását. Készen a projekt dokumentáció. Hozzákezdtek a régi fegyverrendszerek és hajó berendezések leszereléséhez.
Végre.