A közelmúltban egy közleményben jelentették be az Iráni Légierő (IRIAF) képviselői, hogy hosszútávon építenek a hazai fejlesztésű technikára.
Még 2004 szeptemberében mutatták be az iráni televíziók a hazai fejlesztésű, korszerű vadászbombázóként beharangozott HESA Saeqeh (Mennydörgés) típust. Persze a gépről egyből lerítt, hogy a Northrop F-5E/F Tiger II némileg átépített változatáról van szó. A gép az F/A-18 Hornethez hasonló aerodinamikát, valamint korszerű(nek mondott) fegyverzetet és radart kapott. 2010 szeptemberében jött az újabb hírverés, ugyanis bejelentették, hogy szolgálatba állt a típus és ekkor mutatták be az első, Saegah gépekből felállított századot is.
2007-ben egy újabb vadászbombázó létrehozását célzó fejlesztési programot indított el az iráni védelmi minisztérium, ám ennek eredményéről máig nem tudni konkrétat, a szokásos iráni titkolózás ezt a projektet is körüllengi. Többször lehetett hallani olyan hírekről, hogy Iránban csökkentett észlelhetőségű típust tesztelnek, de konkrét információk nem kerültek nyilvánosságra.
A minap is csak annyi hangzott el a perzsa állam légierejének magasrangú katonai vezetőjének, Mohammadreza Karshki dandártábornok szájából, hogy hosszútávon saját fejlesztésű típusokra építenek, ezek fejlesztésével kapcsolatban szorosan együttműködnek a védelmi minisztériummal.
Én úgy tudom tényleg csinálnak csökkentett észlelhetőségű repülőt, de nem vadászgépet hanem UAV-t. Valahol volt is róla kép, de már nem tudom hol, itt van viszont néhány kép a Shafaq-ról:
http://www.globalsecurity.org/military/world/iran/shafaq-pics.htm
Lehet hogy nem a legmodernebb gép, viszont legalább önellátók e téren, az is valami.
Valójában nagyon nehéz eldönteni mennyi lehetősége van egy komoly iráni hadsereg fenntartásának…
Néhány tényezőt beírnék, ahogy én gondolom:
– Irán elszigetelt a korszerű nyugati technológiától (ugyanakkor nyilvánvalóan láttunk ilyet a COCOM listánál, mennyire kell ezt komolyan venni)
– Irán olajnagyhatalom, és valószínűleg Kína védelmét élvezi, másként már legyalulták volna (vajon ez technológiai transzfert is jelet titokban a fekete aranyért?)
– a saját fejlesztések hozhatnak belepő eredményt is (volt iráni kém UAV, ami az anyahajókhoz is közel került)
– a nép szegény Iránban, azaz a pénz nagy része kis kézben koncentrálódik, azaz a fegyveres erők erejének fenntartása és fejlesztése a hatalom elemi érdeke…
– sokan szurkolnak Iránnak, amolyan „megmondóembernek” tartják, és valószínűleg sokkal nagyobb támogatótábora van az iszlám világban, mint Iraknak volt, és ezt az előnyét maximálisan ki is használja.
– a politikusok folyton csökkentik azt az időt, amíg még komolyabb veszteség nélkül le lehetne nyomni őket, de aztán minden határidőből kicsúsznak. (Izrael legutóbb pár hónapon belüli akció fontosságáról beszélt)
– a mostani arab világban bekövetkezett konfliktus aranyidő Iránnak – van most más baja is a nagyoknak
Szerintem ez az egész amit Irán játszik, maszkirovka a javából. Egyszerűen átépítettek két függőleges vezérsíkúra egy századnyi F-5öt, hogy legyen miről írni a médiának. A ,,modern fegyverek” és radar is max valami kendácsolás a 80as évek technikájára alapozva. Az alapján, amit bennfentes irániak közzétettek pl. militaryphotos.org-on, eléggé házi-manufakturális körülmények között ,,fejlesztenek”…szerintem egyértelműen propaganda célzattal.
Két kezemen nem tudnám megszámolni, hogy hány ember bukott le azzal, hogy F-5E/F Tiger II alkatrészt vagy hajtóművet próbált Iránba csempészni… szóval ennyit a hazai fejlesztésről… hajtómű terén biztos h hozott anyagból dolgoznak.
Ó nem csak alkatrészekre van szüksége a fiúknak Irában…
Egyszer elcsíptem egy híradót az egyik kereskedelmi adón, – direkt nem írom hogy melyken, mert hát az olyan is – szóval ott a bemondó azt közölte a nézőkkel, hogy lekapcsoltak egy emberkét, aki pilótaruhát, sisakokat, térképeket és – kapaszkodjatok, mert EZT mondta – egy F-15-öst(!), akart Iránba csempészni. Na ennél az utolsónál szóltam vissza a TV-nek, ami nem szokásom. Vagy egy tizest -F-5 – vagy csak egy számot – F-14 – néztek be a fiúk…
Ezt a „vadiúj potens technikát” is csak időhúzásra használják fel. Nagyjából annyit érnek el, hogy az ami elemzők talán egy-két napot – max. egy hetet és mikor ezt írom, akkor nagyobb lelkű vagyok, mint Óz a nagy varázsló – vakarják a fejüket, aztán csapják is a bélyegzőt a dossziéra, hogy „NEM PÁLYA”.
Az iráni gép állomány elég sok színű, s még mindig az ami gépek a gerince az egész rendszernek. Jó, újjítgatnak fel MiG-29-ket, nem is olyan rég adtak át egyet, ami – ha jól emlékszem – 9 évig állt. Megismerik a technikájukat tövriől hegyire, de egy-egy típust – F-4/F-5/F-14 – sem lehet a végtelenségig üzemidő hosszabbítással vagy nagyjavításokkal rendszerben tartani. A Tomcatek és a Phantomok sem repülnek már sokáig. S ha az ami technikát kivesszük, akkor marad néhány tucat 29-es, F-7-es és csapásmérésre Szu-22/24/25. A Mirage F1-ket nem említem, mert ki tudja milyen állapotban is vannak… Szóval Iránnak a közel jövőben újjítani kellene, mert a manufaktúra gyengén muzsikál. A kérdés, hogy ez a mostani állomány kihúzza e addig, amíg meg nem érekzik a saját fejlesztésű gép, vagy esetleg vesznek valami keleti gépet, esetleg J-10, JF-17-et? A saját fejlesztéssel együtt jár az idő nyúlássa, még a közössel is lásd. F-35. A nem várt problémák, hajtómű gondok pl. Tejas Kaveri hajtóműve. Feltéve, ha az utóbbi – nagyon is lényeges komponenst – maguk fejlesztik. Míg áthídaló megoldásnak ott vannak a már említett kínai gépek. Jó kérdés, hogy Irán mit is fog lépni.
OFF:
http://index.hu/tech/2011/03/04/elhunyt_a_legendas_szu-27_tervezoje/
R.I.P.
„Két kezemen nem tudnám megszámolni, hogy hány ember bukott le azzal, hogy F-5E/F Tiger II alkatrészt vagy hajtóművet próbált Iránba csempészni… szóval ennyit a hazai fejlesztésről… hajtómű terén biztos h hozott anyagból dolgoznak.”
Ezek azok az esetek, amikről tudunk…
Lehet vannak tranzakciók, „amik” simán zajlanak az iráni fél nagy-nagy örömére.
Azért azt ne felejtsük el, hogy Irán azon országok közé tartozik, akiknek sikerült saját erőből műhódat fellőni:)
Előrébb lennének, ha a kínaiaktól megvennék a J-10 vagy a JF-17 liszencét.
(bár a hajtómű-ellátással akkor lehet, hogy még nagyobb gond lenne)
http://jasonjeffrey.files.wordpress.com/2009/12/iranian-air-force.jpg
Az Irániak érdekes módon az F14 jobbnak tartják az F15-nél. A hajtómű gondok kb. 2-3 éven belül megoldódnak. Irán jelenleg is gyárt gázturbinát erőművi célra úgy hogy technológiai alap megvan. Viszont arról olvastam hogy 3 különböző teljesítmény kategóriában fejlesztenek repülőgép hajtóművet. Shafaq-ról nem tudni semmit. Hol azt mondják leállt, hol azt hogy technikai demó. Én azon a véleményen vagyok, hogy a tanulás fázisában vannak, és 2 UAV kiinduló alap lehet a lopakodó technikájú gépek felé is. A COCOM ról itt van 1 videó ami számomra érdekes: A katonai szállítók termékei megjelennek a polgári felhasználásban.
http://www.youtube.com/watch?v=c6D-Tw3r6WI
http://www.youtube.com/watch?v=8JV45ddA0Ps&feature=related
http://www.kvh.com/tracvision/
Ugy hogy lehet kopírozni simán a dolgokat.
A kínai gépek Iránba való eladásáról én is olvastam kínai oldalakon.
A J-10 eladását az izraeliek nem néznék jó szemmel a Lavi alapok miatt.
A JF-17 eladását az Oroszok a hajtómű miatt. Valamint a Mig-29 exportesélyeit csökkenti a gép szerintük. :)
Egyébként az Iráni légierő a nyugati gépek nélkül tényleg elég karcsúnak mondható!
Mindig kontexusába kell nézni. Akkor pedig NYi gépekel is „elég karcsúak”. Tessék közeli/szomszédos országokéval összevetni mint UAE, Omán, SzaudA, Pakisztán, Kuwait, Izrael, Töröko… mind lényegesen nagyobb harcértékű ráadásul amraam shoter gépekkel rendselkezik.
Hát mert a túlnyomó többsége az, vagy onnét ered. A hajtómű kérdésében igen érdekes ötletre találtam iráni fórumon. Állítólag (kínaiak is így csináltak egy darabig)A SU22 hatóművét (mig21-is) kiválóan felhasználható gép építésre, addig míg jobb nincs. Ezekből a gépekből rengeteg hever a környéken szinte semmi pénzen be lehet szerezni, és ha nem az orrkúpon át szív, a leendő gépben tisztességes radar is elfér.
Irán rendelkezik a környék legnagyobb helikopter flottájával állítólag.
http://azaramara.blog.hu/2012/01/03/bejegyzes_url_cime_824/fullcommentlist/1#c15478629
Ha akartok röhögni. Isteni egy komment… :)
Vajon hány éves lehet Corn Sorm?
http://static.fjcdn.com/pictures/Tactical_cb4375_213920.jpg
Molni
Tipikus, médiaporszívó. Mindent elhisz :D
Az ilyennel kár ilyesmiről vitatkozni:D
http://napirajz.hu/
Amúgy van valami gyakorlati haszna, hogy hornetesítették az F-5-öt?
Vicces.
Azért hozzátenném, hogy a földhöz verhetnénk a seggünket örömünkben, ha ott tartanánk ahol Irán. Az elért eredmények se lebecsülendők, az Irány meg kitünő. A matek és fizika diákolimpián összességében talán Irán a legjobb, miközben nálunk kihalnak a fizikatanárok.
Az F5ös alakjával meg állítólag semmi baj. Aerodinamikailag jó.
Nem véletlenül korszerűsítik és tartják végletekig hadrendben számos helyen, pl Brazíliában is.
Elvileg volt róla szó, hogy Brazília is az F-5-ön kezdi meg a tanulási folyamatot, de mostanában semmi hír erről, pedig érdekelne az ottani technológiai haladás is.
Argentínok is biztos még az évtizedben kijönnek valami hazai hasonló tanulópéldánnyal, mert ők is jönnek fel a válságukból újjáéledve.
Most készítik a hazai fejlesztésű mini-reaktort, amit tengókba és hajókba fognak építeni, a brazilok is profitálni fognak ebből, mert béke és együttműködés van már a két ország közt manapság.
@gacsat
Annyira, hogy a gép papíron levő paraméterei alapján az oroszok azt hitték, hogy a MiG-21 fölényben van vele szemben. Azt az Vietnámban zsákmányolt példány repülésekor megnyúltak az arcok, mikor a 21-esek lényegében esélytelenek voltak vele szemben, még a bisz is…