|

Megsemmisült egy líbiai Szuhoj

Lezuhant egy Szuhoj Szu-22 típusú harci repülőgép Líbiában, miután a repülőgép személyzete, megtagadva a bombázási parancsot, katapultált.

Február 23-án különös módját választotta egy pilóta és az oprátora a parancsmegtagadásnak: miután felszólították őket a líbiai tüntetők lebombázására, sivatagi terep fölé vezették Sukhoi Su-22UM-3K Fitter-G típusú csapásmérő repülőgépüket. Abdessalam al-Attiyah és Abdali Ali Omar al-Qaddafi századosok sértetlenül megúszták a kalandot, ám a gép 160 kilométerre Benghazitól, Ajdabiya közelében egy sivatagos területen földnek csapódott és megsemmisült, ám nem okozott további károkat.

Líbiai Szuhoj-géppár | Forrás ,

A Líbiai Légierőnek nem ez volt az egyetlen gépvesztesége a közelmúltban, a zavargások miatt a napokban két Mirage F1 és több szállítóhelikopter is dezertált Máltára. Ezek a pilóták menedékjogot kaptak, ám az otthonra „dezertált” Szuhoj személyzetére minden bizonnyal szankciók várnak. Egyelőre nincs hír hollétükről, valószínűleg a politikai hatalom ellen fellázadt tömeg rejtegeti őket.

20 hozzászólás “Megsemmisült egy líbiai Szuhoj”

  1. „Inkább dezertáltak volna…”

    Nem tudjuk mennyire voltak feltöltve a gépek és mennyi fegyvert hordoztak. A szuhojnak amúgy sincs túl nagy hatótávolsága, 2 tonna fegyverzettel 1150 km. Attól a helytől ahol lezuhant a legközelebbi reptér Mersa Matruh ami 670 km-re van vagy Heraklion Kréta szigetén ami 680 km. Könnyen lehet, h okulva a Mirage-ok példájából ezeket már nem töltötték fel annyira, h külföldi reptérre eljuthassanak, ha viszont „dolgavégezetlenül” térnek vissza saját bázisra ki tudja mi vár rájuk. Így van esélyük rá, h elslisszoljanak vagy, h a lázadók találjanak rájuk előbb.

  2. „A Líbiai Légierőnek nem ez volt az egyetlen gépvesztesége a közelmúltban, a zavargások miatt a napokban két Mirage F1 és több szállítóhelikopter is dezertált Máltára.”

    A friss hírek szerint – pl. Index.hu – ezeket a gépeket Líbia hivatalos úton visszakérte a Máltai kormánytól, tehát itt nincs gépveszteség! Ami a Szuhojt illeti, valószínűleg annál van a pont, aki a kevés üzemanyag miatti hatótáv korlátra tippel. Bezzeg ha nekik is Gripen vadászgépeik lennének, mint nekünk, akkor le tudnának szállni bármilyen autópályára, vagy jó minőségű főútra, és nem kellene kockáztatni a seggüket egy éles katapultálás során… :-))

  3. @KOC1

    Szerintem Molni ismét értetlenül áll a határtalan emberi ostobaság újabb oktalan megnyilvánulása előtt. Bár tényleg jobb lett volna ha kifejti, mert így veled együtt én is hülye maradtam. :)

    Bár ha tippelnem kell, logikusan annak kell következnie, hogy a Szuhojnak mégiscsakhogy nagy hatótávja van.

  4. „Bár ha tippelnem kell, logikusan annak kell következnie, hogy a Szuhojnak mégiscsakhogy nagy hatótávja van.”

    Igen lehet, és igazából minden relatív, úgyhogy még az is lehet, hogy igaza van. :)

    Mindenesetre az 2300 km max. (amit találni lehet) csurig töltve, póttartályokkal telerakva egy csapásmérő géptől még a kortárs nyugati gépek (A-6, A-7) hasonló adataihoz képest is karcsú.

  5. mint nekünk, akkor le tudnának szállni bármilyen autópályára, vagy jó minőségű főútra,

    Előre kijelölt megerősített szakaszokon lenne erre képes szerintem a gép. Ilyen viszont itthon nincs.

    Őszintén szólva meglep, hogy ez n+1-szer letárgyalt dolog már megint felbukkan.

    A képeken amit linkeltek nem igazán aszfaultutat lehet látni…

    Bár ha tippelnem kell, logikusan annak kell következnie, hogy a Szuhojnak mégiscsakhogy nagy hatótávja van.

    Mihez képest? Egy B-52-höz képest nem. Egy MiG-21bis-hez képest hatalmas, de tudtommal egy F-16-nál is nagyobb. Fel nem fogom, hogy hogyan lehetett akkora marhaságot leírni, hogy kicsi a Szu-17/22 hatótávolsága. A Gripen három pótosos repkedés előtt a lehosszabb időtartamú jet repülést a légierőben a Szu-22 gépek tartották majdnem két órával. (A leghosszabb Gripen repülés asszem 2 óra 12 perc volt.)*

    Kategóriáján belül tökéletesen átlagos a gép. Mellesleg a két Mirage F.1 is átrepült Máltára, pedig alapvetően kisebb gép, mint a Szu-22 pótos nélkül, fegyverzettel.

    *AP blog

  6. „Fel nem fogom, hogy hogyan lehetett akkora marhaságot leírni, hogy kicsi a Szu-17/22 hatótávolsága.”

    A személyeskedést sztem hanyagoljuk.

    „Egy MiG-21bis-hez képest hatalmas, de tudtommal egy F-16-nál is nagyobb.”

    Az F-16 uazt a hatósugarat uszkve 700 kiloval nagyobb fegyverterheléssel teljesíti és ha jól tom külső tartályok nélkül (amíg a szu-17/22-től szinte elválaszthatatlan volt a két szárnyalatti póttartály), míg csurig töltve/pakolva tartállyal fegyver nélkül majdnem dupla távolságra elrepül, de mondjuk a legjobban talán az F-105-el lehetne összehasonlítani, ami méretben, tömegben és hajtómű teljesítményben is uaz a kategória éppen ezért szintén szuperszónikus mégis dupla akkora volt a harci hatótávolsága.

    Szal maradjunk inkább a mihez képestben.

  7. Szerintem simán le lehet tenni egy vadászgépet autópályára,ha az van elég széles.Az már más kérdés,hogy üzemeltetni nem lehet róla mert egy leszállás után kuka az aszfaltcsík,de a cikkel kapcsolatban nincs is szó üzemeltetésről.

  8. Magyarországos a gépek biztosan bírnák a leszállást. Ami a probléma lenne az az utak. Leszáll a Gripen simán, utána összetörik egy kátyúban. A Közútkezelő meg csődbe megy a kártérítés miatt. Már ha a pilóta utána csinált képet a kátyuról és a törött futóműről, miután kiszállt az égő gépből. Vagy a HM és a Közútkezelő 50 évig pereskedik a felelősség miatt. :-) :-) :-)