Hogy a héten aktuális Aero India 2011 kiállítás keretén belül a zsíros, ámde Delhi által igazi rétestészta szerűen húzott MMRCA tender végett az érintett versenyzők kiemelt módon készülnek, az nyilvánvalóan senki számára nem meglepő. Ezzel kapcsolatban az első publikus, a nagyérdemű számára is megtudható fejleményt az Eurofighter konzorcium jelentette be: felajánlották az Eurofighter repülőgép-hordozótól üzemeltethető változatát is Indiának.
Paul Hopkins, a BAE Systems „szárnyas” részlegének indiai tevékenységéért felelős igazgatóhelyettese úgy nyilatkozott, hogy ha a Typhoon megnyeri az MMRCA tendert, akkor az egy remek lehetőséget teremtene India számára, hogy egy olyan gépet állíthasson hadrendbe, mely a szárazföldi mellett repülőgép-hordozóról történő üzemeltetés lehetőségével is rendelkezik.
A konzorcium természetesen nem csak úgy benyögte ezt a lehetőséget, alaposan felkészülve érkeztek a kiállításra: ennek részeként egy, a módosításokat szemléltető Eurofighter modell és számítógépes szimuláció tekinthető meg az Eurofighter és a BAE standján. Utóbbi Európa büszkeségét ábrázolja indiai színekben, amint épp egy, az ex-Admiral Gorskovhoz hasonló méretű fedélzettel rendelkező repülőgép-hodozóról történő felszállás közben.
Persze a navalizált Eurofighter nem új dolog, hiszen az angolok először a 90-es évek végén, majd később a JSF miatti őrlődésük kapcsán a múlt évtized közepének magasságában foglalkoztak a korábban egyszer már elvetett ötlettel. Hovatovább az Eurofighter konzorcium pont hogy India egy korábbi információ bekérő megkeresése kapcsán rukkolt elő a javaslattal.
Az Eurofighter konzorcium elmondása szerint az elmúlt évtized során többször is előjött javaslat kapcsán a típus többek között megerősített futóműveket, módosított fékezőhorgot, tolóerővektor eltérítésre alkalmas fúvócsöveket kapna. Utóbbi kapcsán a leszállási sebesség csökkentésének lehetőségét emelik ki, amivel elkerülhető lenne a pilótának a fedélzetre történő kilátását degradáló magasabb állásszögű beérkezés szükségessége. A sárkényszerkezet kapcsán megerősítése kapcsán csak lokális beavatkozásokra lenne szükség – a futóművek és a hajtóművek területén. A hatósugár növelése érdekében a gép illeszkedő póttartályokat is kaphatna.
Mindemellett az Aero India 2011 kapcsán került először kiállításra az Eurofighter egyik jövőbeni fegyvere, a Saab Bofors RBS-15 hajó elleni rakéta.
Mit baszaxanak 1 pár példányban megépülő új tipus kifejlesztésével. Az angolok is jobban tennék, ha félretennék a büszkeségüket, és vennének a hordozójukra pár Rafalet.
Gacsat:
Két típust hadrendben tartani 1 típus + 1 típusvariáns helyett szerintem nem a legjobb ötlet sem gazdasági, sem technikai, sem politikai szempontból.
Gazdasági szempont: új beszerzés, betanítás, szervízhálózat, üzemeltetés stb.
Technikai szempont: két teljesen eltérő gép szervízelése, utánpótlás? Integráció?
Politikai szempont: francia függés.
Y
Szépen formálódik tender győztesének neve…..egyre valószínűbb,hogy Euro-val fog kezdődni !!
Semmi sincs eldöntve, még akkor sem, ha hivatalosan is az EF nyer. Lásd pl. az EJ200 v. F414 hajtómű esete. Ott is úgy volt, hogy az EJ200at veszik az Indiaiak, aztán „hirtelen” mégis inkább az F414 mellett döntöttek az előző döntésükön túl.
Én az EFnek drukkolok, de logisztikailag (ld. F414) és más szempontokból (AESA radar, navy kapacitás) az SH jobb választás lenne.
De hát ilyen ez a tendereztetés :)
Y
Tudtommal ha EF nyer annak is AESAval kell rendelkeznie.
Yeti ! Igen, igazad van, mi csak találgatunk, latolgatunk sajnos a politika mindenhol beleszól a tenderekbe !
AS-ben volt cikk arról,hogy az orosz,francia és amcsi gépek kiestek. Az orosz meg a francia kiesése sejthető okokból . Az F-16 egyértelmü: ilyen van Pakisztánnak, tehát ez biztosan nem kell. Az SH sem kell mert az USA Pakisztánt támogatja !
/ Csak saját véleményem szerint, azért ha megtámogatnák egy édes-kicsi repülőgép hordozóval…. /
Így maradna az európai típus ! Még a Gripennek is van esélye de valószinűbb a fighter !
Véleményem szerint is jelenleg a Typhoon az egyik legesélyesebb jelölt, de én még az SH-t nem írnám le. Jó platform és tengerész gép, emellett a Boeing is partner(eke)t ($) keres a gép „csendesítéséhez”. A probléma tech transzfer lehet, de az USA-ban a honatyák rábólintanak a teljes transzferre, akkor Indiában és Brazíliában is nyerhet az SH.
Van még egy lehetőség a levegőben, de ennek jelenleg csekély a valószínűsége. Először is erre az MMRCA tendere részben azért volt szükség, mert a Tejas sokat késett és sok téren nem igazán váltotta be a hozzáfűződő reményeket, illetve a világpolitikai helyzet is úgy hozta, hogy nyugati tech is jöhet. Na most, ha az indiaiak előállhatnak azzal a fordulattal, hogy a Tejas mkII-nek kasza és Gripen NG mindenhova költésracionalizálás címszóval (Tejas mkII és a Gripen NG kapacitásban közel vannak egymáshoz). Ennek a fordulatnak hatására Saab és India együtt végigvihetik 5.gen ACMA programot.