Megérkezett az újév első Haditechnika magazinja, amely megint számos érdekességet tartalmaz a téma iránt érdeklődőknek. Lássuk a felhozatalt…!
Az ajánlásunk ismét szubjektív, a teljesség igénye nélkül, az elején kiemelve néhány érdekesebb írást.
- Az F-14 Tomcat az iráni légierőben – I. rész
Régi olvasóinknak nem lesz ismeretlen a téma. Oldalunkon is megjelent már pár éve egy írás a Tomcatről és annak harci alkalmazásáról, külön fejezetet szentelve az irak-iráni háborúban betöltött szerepére. A most nyomtatásban is megjelent cikk ennek az írásnak a jelentősen átdolgozott, kissé kibővített változata, amely kifejezetten a közel-keleti alkalmazást helyezi a fókuszba. A cikk első részében egy gyors fejlesztési és típusismertetés után, a perzsa beszerzés részleteivel ismerkedhetünk meg. - Az Izraeli Szárazföldi Erők harcai a 2006-os libanoni háborúban – III. rész
Egy nagyon jó sorozat végére értünk, amelyben az izraeli hadsereg gyengeségeit is megismerhettük. Az utolsó fejezetben a veszteségeket ismertetése mellett a tanulságokat is levonja a szerző. Mit sem ér egy jól felszerelt ütőképes hadsereg, ha hozzá nem értő vezetők és rövid távú politikai célok próbálják irányítani. Megdöbbentő olvasni, hogy volt olyan Merkava harckocsi, amelyet csak 23 páncéltörő rakétával sikerült kiiktatni. Kötelező olvasmány! - A lövésztoronnyal felszerelt vadász, a Boulton Paul Defiant – I. rész
Nem tudom kinek mennyire ismerős ez a típus? Emlékszem, amikor a 80-as évek végén elkezdtem a haditechnikával és hadtörténettel foglalkozni, az egyik első gép volt, amit megismertem. Jellegzetes hátsó lövésztornya, kissé Huriccane-os orra igen jellegzetessé tette. Nem volt egy csúcsvadász? Kit érdekel, szerencsére a repüléstörténet tele van ilyen gépekkel és ettől szép ez a krónika! Ritkán olvasni a típusról magyarul, így remélhetőleg egy hiánypótló cikksorozatot olvashatnak azok, akiket érdekelnek a történelmi repülők. Az első részben az előzményekről, a koncepcióról és a lövésztoronyról ismerhetünk meg információt. Például azt is, hogy az utóbbi bizony nem angol találmány volt. - Kereskedelmi tengeralattjárók alkalmazása az első világháborúban
Kereskedelmi célú tengeralattjárók…? Micsoda ötlet!? A németek azonban hittek benne és a kis mennyiségben alkalmazott, de fontos nyersanyagok behozatalában igenis lehetett volna szerepük. Két ilyen hajó épült az I. Világháború idején és több sikeres utat is teljesítettek az Egyesült Államokba. Ha a politika nem szólt volna közbe és nem romlik meg Németország és az Egyesült Államok viszonya, akár fontos szerepet is kaphattak volna a történelemben, így azonban csak érdekes epizódszereplők lettek. - U480, az első „lopakodó” tengeralattjáró
Elkényezteti ez a lapszám a tengeralattjárók történelme iránt érdeklődőket. Ez a második írás azonban „csak” a II. világháborúig kalauzol vissza minket. Manapság is fontos szerep jut a lopakodó technológiáknak a haditechnika minden szegmensében, és így volt ez a korábbi időszakokban is. Kevéssé ismert, hogy a németek előrehaladott kísérleteket folytattak ezen a téren, és számos kellemetlen percet okoztak a szövetségesek felszíni hajóegységeinek. Milyen technológiával, mennyi hajóval hajtották végre ezeket a támadásokat? Tényleg az U480 volt a németek első ilyen egysége és mennyi követte még? Hogyan sikerült védekezni a láthatatlan ragadozók ellen? A cikkből megkapjuk a válaszokat.
A fenti írások mellett lássuk mit kínál még 520.-Ft-ért 82 oldalon a haditechnika / hadtörténet rajongóinak a lap.
- 90 éve alapították a Magyar Királyi Honvéd Haditechnikai Intézetet
- Légi sugárfelderítő konténer mérési eredményeinek továbbítása Kongsberg többfunkciós rádiók segítségével – I. rész
- Ejtőernyős-, helikopteres- és repülőgépes deszantok a modernkori hadviselésben (1945-2010)
- Velas Sudamérica 2010 – Latin-Amerikai teljes vitorlázatú hajóinak felvonulása
- X-51A Waverider új küldetése
- Az X-37B mini űrrepülőgép Föld körüli pályán
- Újabb űrverseny kezdődik? – IV. rész
- XII. Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató Kecskeméten
- L-29 Delfin típusú felderítő- és kiképzőgépek alkalmazása a Magyar Néphadseregben – IV. rész
- A hatlábú róka – TPz-1 Fuchs, Koszovó, 1999 – Revell 1/72 méretarányú makettjének ismertetése
- Jöhet az eső, a szél, a hideg… – 2008 M gyakorló esővédő kabát, nadrág és polárpulóver a hivatásos állomány ruhatárában
- A német L. G. (Leichtgeschütz) HSN típusú lövegek és alkalmazásuk
- A luzsnyiki ukrán repülőmúzeum
- Parancsnoki gépkocsifejlesztés Csepel-130-as alvázon
- Egy roncs, amelyet évtizedekig kerülgettek – B-24 motorjának kiemelése
Sajnos az alapvető felállás nem változott, továbbra is a múlt dominál. Ideje lenne megváltoztatni a nevét! Én 4 azaz négy olyan témát találtam csupán, amely napjaink technikájával foglalkozik.
Ezt nem értem miért probléma…???
Az egész internet tele van a legújabb technikák népszerűsítésével, de az AS-ban is megtalálhatod ezeket az infókat. Én pl. kifejezetten szeretem a hidegháborús korszakot és a rétegtémákat. Az újságnak nem az a címe, hogy „Modern Haditechnika”!
Én 4 azaz négy olyan témát találtam csupán, amely napjaink technikájával foglalkozik.
Mellesleg pontosan egyetértek Block 50-nel. Felőlem akár közpékori harcászatról is lehet benne cikk, az is érdekel, az is haditechnika.
Egyébként a Hidegháború technikája kezd feloldódni a titkosítás alól. Már a ’80-as (!) évek szovjet és jenki gépeinek kézikönyve is elérhető. (F-16C Blk25/30/32, Szu-27, stb.) Sokkal értelmesebb konkrét dolgokról olvasni „tömörítve”, mint az n+1-dik csilivi szupergépről, amiről csak vacilálgatni és közhelyeket írni lehet.
Az F-111 cikket is azért ítam meg, mert pl. sehol nem volt még annyira részletesen leírva a vas és az, hogy hogyna használták.
A legutóbbi időből pl. a tüzérségi lőelemképzés cikksorozet elég hiánypótoló mindne hiányossága ellenére.
Én is egyetértek az előttem szólókkal, modern haditechnikával foglalkozó médiumokkal tele van a padlás, pedig az is érdekes, hogy a múltban mit használtak haditechnika címszó alatt…főleg hogy a jelen haditechnikája sem a semmiből jött. Ez most egy kicsit tapló lesz, de csak a jelen haditechnikájával foglalkozni nekem kicsit olyan „vérpistikés”, aki komolyan foglalkozik a témával, az a múlt haditechnikája is érdekli. Bár nyilván a többség (én is) úgy indult neki a dolognak, hogy a jelen érdekelte csak…
” Az egész internet tele van a legújabb technikák népszerűsítésével, de az AS-ban is megtalálhatod ezeket az infókat. Én pl. kifejezetten szeretem a hidegháborús korszakot és a rétegtémákat. Az újságnak nem az a címe, hogy “Modern Haditechnika”!
Tényleg nem az a címe. De nem is múzeumi kiadvány. Az AS a repüléssel foglalkozik ! Ennek a lapnak mindennel / kellene /
Én már több évtizede előfizetője vagyok, ilyen szempontból sokat romlott a színvonala.Korábban sokkal többet foglalkoztak napjaink technikájával.
Talán kevés a szakemberük ? Vagy így olcsóbb ?
Tény, hogy a példányszám nem igazán nő !!! / kb. 2000 példány /
Érdekes módon nyugati hasonló magazinok túlnyomó részt napjainkkal és a jövő gondjaival foglalkoznak ! Biztosan rosszul csinálják.
Az AS a repüléssel foglalkozik ! Ennek a lapnak mindennel / kellene /
Nem értem a logkai összefüggést, semi a kijelentést. Nem egy kiadónál és tulajdonban van a lap. Egymástól függetlenül működnek. Először arra panaszkodsz, hogy miért ír régebbi dolgokról is aztán meg azon nyavajgosz, hogy írjon mindenről…
Kicsit vicces, hogy egy szinte megtűrt kiadványt hasonlítasz össze gigamega nemzetközi kiadványokkal amik a piacról tartják el magukat és nem költségvetési pénzekből. Kb. mint Dávid és Góliát este. Ott kezdődik, hogy az összes magyar anyag szinte csak átvett fordítás, mert első kézből egy magyar semmit sem tud meg. Ritkán járnak USAF támaszponton, jenki hordozón ér nem túl gyakran beszélgetnek nyugati repüléstörténészekel és mérnökökkel. Azt olvassa, ami mondjuk megint a WAPJ, Air International és társai.
A HT egy HM kiadvány. A Honvédség viszont hová zuhant vissza húsz év alatt…? Na oda a HT is.
Egyébként meg ha nem tetszik, akkor ne vedd meg. MODERÁLVA!
A HT mindennel foglalkozik. Ez derül ki a mostani számból is. Van repülés, tengerészet, szárazföldi technika, űrrepülés stb.
Szerintem a szinvonala sem zuhant, inkább azt mondanám, hogy az 1 fős szerkesztőség (főszerkesztő – akinek még egyéb beosztásából adódó feladatai vannak) 1 fő titkárnő (szintúgy) , és egy fő nyugdíjas segítő (Sárhiday bácsi) egyszerűen nem tud csodát tenni. Örüljünk, hogy van és érdekes cikkeket lehet olvasni (nem ez enyémekre céloztam :-)
Kele
” Az AS a repüléssel foglalkozik ! Ennek a lapnak mindennel / kellene /
Nem értem a logkai összefüggést, semi a kijelentést. Nem egy kiadónál és tulajdonban van a lap. Egymástól függetlenül működnek. Először arra panaszkodsz, hogy miért ír régebbi dolgokról is aztán meg azon nyavajgosz, hogy írjon mindenről… ”
Tehát: nyavalyogni Te szoktál ! Én véleményt írok. Ha valamit nem értesz, az Neked gond. Semmi érthetetlent nem írtam.
A kiadói viszonyokkal – mint a lapok több évtizedes előfizetője – tisztában vagyok. Azzal is,hogy más az állami és egy profit orientált kiadó.
Csupán abból indultam ki ami a címükből következik/ következne ! / amit ez alapján elvárnák ( főleg,hogy korábban az elvárásoknak megfelelt a tartalom ).
Más fórumokon is lényegében azt kifogásolták amit én, reméltem,hogy ezen topikban talán eljut a vélemény a szerkesztőkhöz !
A fordítások ellen semmi kifogásom. Ha tudnék angolul nem is fizetnék elő a lapra. A külleme – minősége jó, a cikkek is megfelelnek, csupán az aktualitással nem igazán értek egyet.
Na, ennyi !
Egy kéthavonta megjelenő 3-5 fős lap hogyan legyen aktuális? Komolyan mondom, hogy megáll az ember esze…
Naprakészségre itt a HTKA és más oldalak. Az AS és Regiment hírek része 30-50%-ban olyan hírekkel van tele amit vagy itt, vagy az AP blogon vagy az Sg.hu HT topikjában már olvasat. Pedig az egyik havonta jelenik meg.
molnibalage ! Lassan nekem is megáll az eszem…… Hogyan lehet egy nyomtatott magazint egy onlinnel hasonlítani !
A HTKA online igen jól csinálja.
A Haditechnika meg igen JÓL CSINÁLTA ! EGyébként a HT régen negyedévente jelent meg.
Indulás után sokáig zárt terjesztésű volt ! Elsősorban a hivatásos katonáknak szólt ! Gondolom mos is van hasonló szerepe ezért adja ki a HM . Ez okból is kellene igényesebbnek lennie mint az AS-nek meg a Regimentnek!
Mára már havi lapnak kellene lennie, egy-két éve ezt ígérték !
Ja, meg volt ígéret az oldalszám bővítésére is !
Egyáltalán olvastál HT-t a 70′-es vagy 80′-as évekből ? Valószínűleg nem, mert akkor nem lennének értelmezési gondjaid.
Kedves Pannon Puma!
A HT meg igen jól csinálta. (most meg szerinted nem jól)
A mult időhöz néhány tény:
A főszerkesztő személye nem változott. Sárhiday bácsi, ma is ugyanaz a személy. Tehát ezért nem lehet okozója az általad említett, szinvonalcsökkenésnek.
A szerkesztőség célja változatlan, hogy az említett lapoknál színvonalasabb, tudományos minőségű magazint adjon ki, amelyet klf. haditechnikai témában érdeklődő akármikor amit keres, ott egzakt tényekkel alátámaszott információt találjon. (a színvonalat nehéz tartani – ha csökkent, akkor ebben talán az én cikkeim is ludassak, bár esküszöm igyekszem..)
A HT régebben negyedévente jelent meg. Igen, most a kéthavi megjelenésre van pénz, idő, és kapacítás. Ez is csoda a szerkesztőség létszám és munkaleterheltsége miatt. A lap régebben fekete-fehér volt, aztán minnél több oldala vált színessé. Oldalszám bővítés: ez az éves megjelenés száma (most tehát 6 lapszám/év) és biztosított keretösszeg, létszámkapacítás mellett a nyomdától is függ. A HM 2011-től kijelölt nyomdája ekkora oldalszámot tudott garantálni.
Természetesen jó lenne egy nagyobb létszámú szerkesztőség, független csak a lappal foglalkozó főszerkesztői státusz, nagyobb büdzsé a lapszám bővítésére stb. Cikkek vannak, témák vannak akár egy évre előre is, csak megjelenésüknek határt szabnak a fentiekben taglalt állapotok.
Amit leírtam az a Főszerkesztő Úrral történt beszélgetéseink, levelezéseinkből vannak, de nem hiszem, hogy megharagszik, hogy ezeket a tényeket most nyilvánosságra hoztam.
A Haditechnika meg igen JÓL CSINÁLTA !
Tizenix éve olvasok HT-t. Pont az utóbbi időben lett olyan, hogy egy hazafele vezető úton a melóbol (~90 perc) nem olvasom végig. Sokkal jobb, mint mondjuk 10 éve.
EGyébként a HT régen negyedévente jelent meg.
Nagyon jól tudom, már akkor is olvastam.
Indulás után sokáig zárt terjesztésű volt !
Ezt is tudom.
Gondolom mos is van hasonló szerepe ezért adja ki a HM . Ez okból is kellene igényesebbnek lennie mint az AS-nek meg a Regimentnek!
Mára már havi lapnak kellene lennie, egy-két éve ezt ígérték !
Ja, meg volt ígéret az oldalszám bővítésére is !
A HM-től függ, az meg költségvetési pénzekből él. Volt egy kormányváltás. Ragozzam még, vagy ennyi is elég lesz?
Egyáltalán olvastál HT-t a 70′-es vagy 80′-as évekből ?
’80-as véginek a töredékeit már igen.
Egyébként halkan jegyzem meg, hogy eddig legalább kétszer kértek fel, hogy írjak a HT-ba. Időhiány és tartalmi megkötések miatt voltam kénytelen visszautasítani.
” Egyébként halkan jegyzem meg, hogy eddig legalább kétszer kértek fel, hogy írjak a HT-ba. Időhiány és tartalmi megkötések miatt voltam kénytelen visszautasítani. ”
Kár ! Azért a HT szakamailag rangos lap, a szerkesztő bizottságban szinte mindenki ” dr „.
Nem a HT szerkesztői stábjának szól, de a ‘dr’ titulus nem mindig valós referencia. Valamenyik honatya – vagyészdoktor – vette fel azt a fantasztikus ötletet, hogy Paks kiváltható szélerőművekkel.
Facepalomos ötlet volt a javából…
Kedves kelepisti !
Igen jól csinálta – ott vannak bizonyítéknak a régi számok. Olyan jól,hogy költséget nem kímélve beköttettem őket !
Amit most ” csinálnak ” az sem rossz. Nem a munka minőségével van gondom. Azzal,hogy a HT szerkesztőségében mintha megállt volna az idő !
A rendszerváltás után mindenki az előtte még tűrt, vagy tiltott témáknak esett neki. Én meg már unom a Me.109-ról megjelent 118. cikket mert újat már csak igen-igen kevesen írnak – terjedelmi gondok miatt is !
A HT-nak igen sokat kellene írnia napjainkról – ebbe belefér még 1-2 évtizednyi visszatekintés is.
Mint pld: Szovjet-Afgán háború,Boszniai háború, Öböl I és II háború, Észak-Korea, Irán technikai felkészültsége stb.!
Vagy: lövészfegyvereknél hatalmas kutatások és fejlesztések folytak és alig van róla cikk. Vagy kedvenc témám a légiharc rakéták ! Erről szinte semmi !
Na, ez az egyetlen gondom.
A szerkesztőségi létszám : Hm…..a lap rezüméje szerint a szerkesztő bizottság 22 fő ! Mint egy lövésszakasz ! Ők csak felveszik a tiszteletdíjat? ( erre ne válaszolj ! )
Igen, morgok mert a lap bizonyította: lehet érdekesebben,aktuálisabban is.
A ” régi szép időkben ” még cikkpályázat is volt !!!!
Tehát morgok és elégedetlenkedem,fogadkozom többé nem leszek előfizetője……de aztán mégis !!!
Köszönet eddigi munkádért, Neked és munkatársaidnak jó egészséget és sok-sok sikert kívánok !
Maradok morgó-kritikus olvasód és ELŐFIZETŐD !
Az elismerés a főállású Szerkesztőségnek (említett 3 fő) aki a lapot készíti szól.
Most is vannak olyan cikkek, amelyek kiadásra várnak és érdekes témák, azok közül amiker felvetettél. Nem a Bf-109-ről…
Pld. néhány cím a sajátjaim közül:
Franciák a II. Öbölháborúban (Operation Daquet),
Tricolor a szövetségesek ellen (A Vichy légierő tevékenysége a II. vh-ban),
Most írogatom:
A brit 1. páncéloshadosztály tevékenysége a III. Öbölháborúban.
Egyik kedvenc kutatási terült az Arab szövetségesek a II. Öbölháborúban.
Pld. hol olvastál a szíriai, egyiptomi, ománi stb. részvételről. Pedig pld.a szíriai T-62 hk-k tűzfedezete alatt támadták közvetlenül Kuvaitot a bőrnyakuak egységei..
Kele
És még sok más, több szerző tollából (mostmár pc-jéből..)
A szerkesztőbizottság az olyan mint egy részvénytársaság felügyelő bizottsága. – Nem ismeresm őket de az biztos, hogy – érdemben nem tesznek hozzá a munkához (elősorban a napi feladatokhoz), kritizálni, felügyelni, ellenőrizni vannak, delegálják őket és néha összeülnek
Kele
2011. február 7. hétfő @ 12:22
” Nem a HT szerkesztői stábjának szól, de a ‘dr’ titulus nem mindig valós referencia. Valamenyik honatya – vagyészdoktor – vette fel azt a fantasztikus ötletet, hogy Paks kiváltható szélerőművekkel. ”
Na, azért a szerkesztő bizottságban van prof. is !!
A honatyának meg igazat adok, de csak akkor, ha ő gerjeszti a szelet…. D D D
Kedves kelepisti !
Na a létszám meglepett. Komolyan vettem a rezümét a nagy létszámmal ….
Szerintem….de inkább nem írom le…….!
A témáid jók, máris felkeltette a kíváncsiságomat !
Az arab szövetségesekről ( !? ) – a tényen kívül – semmit sem tudok ! Ez egy igen-igen kiváló téma !
Nem akarok különösebben beleszólni a szerkesztőség munkájába – a lehetőségeket nem ismerem,ahogy írtad nincs sok mozgástér – de ha egy kicsi esély is van a megvalósítására javasolom az alábbit:
Különkiadás.
Csak egyetlen témáról! A 82 oldalon nagyon részletesen és illusztráltan bemutatható. És olyan áron adni ami már nyereséges ! Így felmérhető volna mekkora a fizetőképes kereslet az ilyen kiadványokra.
Én valószínűleg a lövészfegyverek fejlődésével kezdeném. / A Kaliber magazin 10.000 példányban kel el /. Tudtommal ilyen összefoglaló mű már nagyon régen került kiadásra. / Nem, nem típuskönyvre gondolok /
Az AEROMAGAZIN legutóbbi különszámát elkapkodták !
Nem tudna segíteni a tényleges szerkesztők munkájában a témát szerető és értő külsősök bevonása – mint pld. Montezuma, molnibalage ?
Köszönöm írásaidat. Most azért már másképp látom a dolgokat.
A rendszerváltásig egyedül a HT képviselte hazánkban ezt a területet. Szívemhez nőtt.
Az AEROMAGAZIN legutóbbi különszámát elkapkodták !
Ez az, ami számomra meglepő. A fater véletlenül vette meg. Aero, vegyük. Kinyitja. Ez mia pék? Ez a decemeberi szám? Visszalapoz, els oldal. Jaaaa, hogy különszám…?
Alig pár érdekes oldal volt számunkra, ment a papírújrahasznosítóba….
Szép és érdekes a kereskedelmi repülés is, ha technikai részről írnának. Az Aero kis túlzással egy üzleti lap a szememben, annyira kevés benne a technikai / történeti cikk. A história és űrkutatást leszámítva szinte kuka az egész.
Különkiadásos HT? Szerinted hány ember vette meg volna, ha pl. az F-111 cikkem ott jön le? Szerintem kevés. A 2000 olvasóból valszeg kevés rajong csak a repülésért és pont erre a típusra még kevesebb gerjed…
” Különkiadásos HT? Szerinted hány ember vette meg volna, ha pl. az F-111 cikkem ott jön le? Szerintem kevés. A 2000 olvasóból valszeg kevés rajong csak a repülésért és pont erre a típusra még kevesebb gerjed… ”
A kevés csak feltételezés. Egyszer ki lehetne próbálni. Tapasztalatom szerint sok embert érdekel.
Kis hazánkban annyi mindent adnak el ami pletyka,bulvár,stb.
Egy kísérletet megérne !
Szerbusztok!
Voltak a HT-nak különkiadásai. (pld. páncélos járművekről.)Nekem is több megvan közülük. Néhány csak belső kiadású volt, de többet meg lehetett venni az újságosoknál.
Mivel csak külsős vagyok annyit tudok, hogy sajnos a különkiadások is ua. büdzsé részei és természetesen ua. szerkesztőség készíti tehát, idő, pénz kapacítás hiányában nem hiszem, hogy várható.
Kele