|

India: Kösz, de kösz nem!

Mint ismeretes, január 26-án a Pentagon egyik magas rangú tisztviselője nyilvánosságra hozta az amerikai hadvezetés véleményét arról, hogy milyen fogadtatást kapna egy olyan indiai megkeresés, melyben a feltörekvő ázsiai nagyhatalom a Joint Strike Fighter programba való bekapcsolódásról érdeklődne. Akkor még csak találgatásokba bocsátkozhattunk az indiai fél reakcióiról, mostanra azonban megérkezett a hivatalos válasz: India köszöni szépen, de nem kér az F-35 Lightning II-ből, se szimpla vásárlóként, se partnerként.

Az indok egyszerű, és nem szorul bonyolult magyarázatra. India jelenleg is rengeteg fejlesztési és beszerzési programot bonyolít, melyek célja, hogy 2020 környékére haderejének minden ágát a 21. század színvonalának megfelelő szintre hozza. A légierő ebből jelentős szeletet szel ki: egyszerre folyik a licencben gyártott Szuhoj Szu-30MKI gyártása (ebből nagyjából 270 áll majd szolgálatba), a HAL gőzerővel dolgozik a Light Combat Aircraft, vagyis a Tejas fejlesztésén-gyártásán, a 126 új, negyedik generációs vadászbombázó beszerzését megcélzó MMRCA-tender is hamarosan finisbe ér – no és persze ott van az FGFA.

Indiában ő a nyerő |Fotó: Szuhoj Company ,

Oroszország és India közös, 5. generációs vadászbombázó kifejlesztésére irányuló programja, a Fifth Generation Fighter Aircraft – FGFA önmagában elég indok a nemleges válaszra. Az indiai felső vezetés szerint ugyanis bőven elég egy ilyen projekt, mely így is rengeteg pénzbe fog kerülni: már most 295 millió dollárt költöttek rá, és a későbbiekben a prototípusok megépítése, a szükséges infrastruktúra létrehozása és az egyéb járulékos kiadások 5,5 milliárd dollárt vonnak el a védelmi költségvetésből. Arról nem is beszélve, hogy 2030-ig további 30 milliárd USD-t költhetnek majd el a berepülésre, rendszeresítésre és üzemben tartásra, valamint a modernizációkra és javításokra.

Emellé pedig teljesen fölösleges lenne még egy 5. generációs típus, mely ráadásul teljesen más kiszolgálóeszközöket és logisztikai rendszert kíván. A technológiai transzfer sem bizonyult elég nyomós érvnek az F-35 mellett, mivel az FGFA-ban India az oroszok egyenjogú partnereként teljes hozzáférést kap majd a típus rendszereihez. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy az FGFA, mely a T-50 PAK-FA-n alapszik, várhatóan olcsóbb lesz, mint a JSF, ám hasonlóan modern.

75 hozzászólás “India: Kösz, de kösz nem!”

  1. Puma. Pannon Puma

    Indiától szokatlanul gyors válasz ! Ez igen, korábbi hozzászólásban is jeleztem,hogy két projekt még talán egy Indiának is sok, ezek szerint tényleg sok! Nos, az USA bajban van, már a csoda-csali gépek sem annyira kelendőek !
    Vagy talán nem is annyira csoda ?
    (A hírek szerint a J-20 talán még a T-50-nél is modernebb lehet ! )
    PAZ ! Törölni nem fogják, eddig 37 milliárd dollárba került, még 13 milliárdot szánnak rá. Az F-22-t megtartják maguknak, valamit kell adni azoknak a „tehetségtelen” szolgalelkű szövetségeseknek is !
    Emberek ! Politikusok ! Európának nem lesz saját lopakodója ??

  2. Azon se csodálkoznék, ha egész F-35 I-II program egy totális kudarc lenne és törölnék, mint a sicc:)

    Mitől lenne kurdarc? Több gépet kell legyártani a mostani megerendelések alapján, mint amit az elmúlt 20 évben összesen adott el az USA és oroszok együtt. Az oroszok az elmúlt 35 évben nem gyárottak annyi Szu-27, Szu-30MK, MiG-31 és Szu-33
    amennyi F-35-re várnak…

    Elég beszédes…

  3. Nos, az USA bajban van, már a csoda-csali gépek sem annyira kelendőek !

    Cirka 1800 darabra van most megrendelés. Most. A PAK-FA-ból jelenleg terveznek kb. 500 darabot.

    (A hírek szerint a J-20 talán még a T-50-nél is modernebb lehet ! )

    Lényegében semmi konkrét nincs a gépekről, semmit nem tudni tervezett fegyverzetükről, stb.

    Ne vegyétek túl nagy sértésnek, de kőként zuhan a kommentelés színvonala… :(

  4. Mindaz igaz amit írsz Molni de nem az Oroszok és nem a Kínaiak kapkodnak fűhöz fához hogy megrendeléseket szerezzenek!
    India sok 10 éven keresztül nem kaphatott amcsi fegyvert és a fagyi most visszanyalt ! Gondolom köszönik szépen a P-8-asokat és a C-17-eseket de ennyi!Adják csak el az F-16-okat a Pakiknak.
    Nekik így is elég sok és modern gépük van/lesz ahoz hogy a környéken erős fiúk legyenek…..

  5. Mindaz igaz amit írsz Molni de nem az Oroszok és nem a Kínaiak kapkodnak fűhöz fához hogy megrendeléseket szerezzenek!

    Mi a kapkodás abban, hogy pusztán felajnálották? Tekintsd ez úgy, hogy már politkiailag belefér. Az egyetlen ok amiért MMRCA-n nem indulhatott, a határidő. Viszont az meg úgy cammog, hogy a végén már indulóként is beleférne a gép…

    Az indiai visszautasítás inkább financiális jellegű lehet. Hány repcsis program fut?

    – Poseidon beszerzés
    – Tejas
    – MMRCA
    – PAK-FA
    – További Szu-30MKI beszerzés.

    Azért ott sincs unlimited cash cheat…

  6. A kulcs amit kimondtál a „politikailag belefér”!
    A kínai és orosz 5.gen előtt ez elképzelhetetlen volt! Figyelem 2 hónapról beszélünk!
    Fordult a kocka és amerikai barátaink találva érzik magukat!
    Kiszámolták hogy mennyi lóvé üti a konkurencia markát és elkezdett fájni a zsebük ergo a politika azonnal sutba dobta a maszlagot ami miatt eddíg nem kaphatott India komoly cuccot,és hirtelen megkaphatták volna a kvázi legjobb F-35-öt!
    Akkor izzadtak volna igazán ha benyőgik az indusok hogy a tárgyalási alap az F-22! :))))))))
    Az lett volna az igazi tét emelés! Kiderült volna sok minden!
    Ezenkívül bele kéne abba is gondolni hogy ezzel letették a garast India mellett és Kína ellen! Különvált a búza az ocsutól és az USA kénytelen volt kivillantani a foga fehérjét!
    Azonnal szereztek ezzel a szerintem igen meggondolatlan ajánlattal pár igen komoly ellenséget….

  7. A kínai és orosz 5.gen előtt ez elképzelhetetlen volt! Figyelem 2 hónapról beszélünk!

    Vagy nem… 12 hónapról beszélnük. A PAK-FA azóta szállt fel, azóta realizálódott valami, hogy mi lehet és mikorra. Az együttműködés és finanszírozás meg régóta tény. A kínai gépnek nem ellenfelet kell állítani, az még odébb van, mint az orosz vas.

    Hülyén hangzik, de a kínaiak egy lehetséges piacot generáltak, annak ellenére, hogy a gép igen távoli lehetőség, mint gyakorlati alkalmazás. A jenkik megnézték, hogy mekkora a piac ott, ahol már van ‘A’ terv, ez lenne a PAK-FA. A jelek szerint nem jött be.

    Viszont Japán lehet, hogy elfogadja már az F-35-öt, mert nincs más, de a J-20 meg azért jön. Ha 2020-22 táján, akkor kb. addigra kaphatnak F-35-öt, hacsak nem csengetnek többet, hogy a sor elejére kerüljenek. A japán lopakodó gép egy nagy blöff szerintem, max. „zsarolási” alap lehetett.

    Egy F-16 koppintás fejlesztése és rendszerbe állítása jenki segítséggel tartott majd kb. 8-9 évig. Segítség nékül egy valódi 5. gen gép? Még 3. gen gépet sem igazán terveztek önerőből. A japán ipar képes a más átlal már megtervezett terméket legyártani. Tervezni egyet egészen más tészta…

    Akkor izzadtak volna igazán ha benyőgik az indusok hogy a tárgyalási alap az F-22!

    Félre értés ne essék, itt nem India tárgyal erőből…
    A jenkik nagy kegyesen felajánlották, hogy tessék, kell? Nem kellett. Nem katpak szerintem a visszautasítástól agyvérzést. Lehet, hogy két sörözés közben jött ez az ötlet. :)

  8. Én nem írnám le ilyen hamar a japókat, már egész jó stádiumban van a protójuk, igaz elég drága cucc lesz. Képesek komoly fejlesztésekre, eddig csak azért nem volt olyan ász a védelmi iparuk, mert visszafogták őket a nemzetközi korlátozások.Szerintem ők se fogadják majd el az F-35-öst, helyette 15 SE -t fognak beszerezni, azzal kibekkelik azt az időt a védelemben, míg rendszerbe nem állítják a hazai 5. gent.

    Indiában tényleg típuskavalkád lesz, ráadásul a mig részlegénél is gőzerővel készül egy 5.gen könnyű vadász típus(indiai hátszéllel), a Mig-29-esek leváltására, olyan analógia alapján, mint az F-16/18 váltása F-35-ösökkel.
    Közben Tupoljevék is készítik a PAK-DA-t, amivel egyszerre 3 típust terveznek leváltani (Tu-95,Tu-160,Tu-22).
    Egyébként ez egy jelzés is Amerika felé, hogy különutasok lesznek és egybecseng a múlt héten Davosban elhangzott indiai külügyi nyilatkozattal, hogy többé már nem tudnak nagy hozzáadott értékű termékekkel csak úgy kereskedni egész Ázsiában, mert lassan felzárkóznak.

  9. Puma. Pannon Puma

    „(A hírek szerint a J-20 talán még a T-50-nél is modernebb lehet ! )

    Lényegében semmi konkrét nincs a gépekről, semmit nem tudni tervezett fegyverzetükről, stb.

    Ne vegyétek túl nagy sértésnek, de kőként zuhan a kommentelés színvonala… :( -”

    Aranysas 2011/2 Kővári László : Ötödik osztályba léphet.

    Az információhiány nem azonos a színvonallal. Ezért ( sem ) kell minősiteni senki és semmit.

  10. „politika azonnal sutba dobta a maszlagot ami miatt eddíg nem kaphatott India komoly cuccot,és hirtelen megkaphatták volna a kvázi legjobb F-35-öt!”
    Az SH/F-16IN eladása teljes technológiai transzferrel szerintem eléggé komoly cuccnak számít.

  11. A Szu-30 sztem lényegesen komolyabb mindkettőnél mégis rég gyártják az Indiaiak . Ezek csak erölködések az USA részéről de sok év hibás politikáját ezzel nem tudják jóvátenni.
    Mindazonáltal marha jó elsőrangú gépek az amcsi cuccok.

  12. Puma. Pannon Puma

    F1End ! Komoly bizony, de India nagyon szeretne egy hordozót,repülőgép hordozót, nagy-nagy hordozót, lehetőleg minél előbb hordozót – azok a tengerészeti MiG-ek már nagyon toporzékolnak.

  13. mintha Aranysasban olvastam volna a japán SE-t
    am. előnye, hogy hamar megkapják, míg a 35-ösre nagyon sokat kell várniuk, az európaiak előbb vannak a sorban, mint a sziget
    licenszgyártás meg egyelőre nem merült fel japánéknál a Boeing és a többiek részéről

  14. Mondjuk azért mert rendszerben van nekik nem kevés alap F-15 és még igen sokáig az eggyik legjobb gép marad!

    Stop. Japnánnak az F-15A/C gépen alapuló F-15J flottája van. Az is örgeszik, nem végtelen élettartamúak. Bizony most érnek a problémás korba.

    Az F-15SE az ‘E’ verzión alapszik, ami kb. 60%-ban új gép. Külsőleg az F-15D-re üt, de a brukolat alatt teljesen más. Ott kezdődik, hogy más hajtóműve van.

    Ergo nem nagyon számít, hogy 20-30 éve gyártották licenszben a gépet. Az F-15(S)E lényegében egy új gép egy sikeres aerodinamikai megoldásra támaszkodva.

    Az F-35 egyenlőre ígéret csak!

    Már előszériát gyártanak. Mellesleg akkor a PAK-FA és J-20 az mi? Azokat minek neveznéd, ha neked az F-35 ígéret…?

    Egyesek nagyon kettős mércével mérik az előrehaladást…

  15. Természetesen az is csak ígéret sőt távolabbi ígéret,de jelez egy tendenciát egy irányt! A technológiai fölény egy viszonylagos valami amit ezek a gépek mármint a J-20 és a PAK-FA ígyekszik behozni.
    Mindössze annyit mondtam hogy a japcsik már gyártottak F-15-öt és nem hinném hogy gondot jelentene megint gyártásba venni! Az UH-60-as gépeiket is újra gyártják de persze a korszerűbb változatban.
    Az általad folyton emlegetett kettős mérce inkább csak a fejedben van!
    Az Indiaiak meg sztem teljesen jogosan utasították vissza az F-35-öt.
    Bármennyire mondod ez elég nagy fricska az USA-nak mert van még olyan ország ezek szerint ahol emlékeznek a lekezelő/mellőző politikára amit az USA folytatott sokáig ,sőt az ellenségeit fegyverezte fel!Persze a legjobb üzlet ha felfegyverezzük mind a két oldalt……

  16. Az Indiaiak meg sztem teljesen jogosan utasították vissza az F-35-öt.

    Igen. Minek nekik egy n+1-dik vadászgép, ami kb. akkora jöhetne amikorra elvben lesz PAK-FA?

    Nem igazán értem, hogy egy szimpla nem válaszból miért képzelnek / extrapolálnak oda sokan sértődöttségtől meg fagyi visszanyaltól kedzve mindent. Nem kell nekik. Minek üzemeltetssenek 4-5 vadászgép típust párhuzamosan a jövőben?

  17. tudom, hogy az SE egy teljesen új gép, csak a sárkány alakját tartották meg, de szerintem már az anyagok is mások amikből készül, hogy csökkentsék az észlelhetőségét.
    Azt nem tudom, hogy Japán gyártaná e, de szinte biztos, hogy be fognak szerezni még ha nem is oly nagy számban, sőt D.K. is be fog újítani pár ilyet, még a saját-indonéz lopakodója előtt.

  18. Vajon a jövőben is érvényesülni fog Japánnak az a hozzáállása, hogy olyan gépet szerez be, amelyet jómaga tud gyártani, saját alkatrészekkel telezsúfolni, saját igények alapján átalakítani, kissé izraeli mintára? Gondolom ha megkapták volna a raptort, efelett szemet hunynak, de más 5.gen típus esetén is hajlandóak volnának? Vagy ezért fejlesztenek saját 5.gent?(fejlesztenek egyátalán?)

  19. „az orosz könnyű lopakodó (29-es váltója) amiről karattyoltam:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_LMFS
    Nem úgy volt, hogy nem lesz „orosz F-35”? Még talán évekkel ezelőtt itt írta valaki, hogy nem terveznek – legalábbis akkor így tudtuk – ellenfelet az F-35-nek. Kizárólag a PAK-FA-val számolnak, mint 5.generációs géppel.

    Amúgy érthető az indiai válasz. Először is negyedik generációs gépekre hírdették a tendert és az FGFA-ban is már javában benne vannak. Egy 5.g logisztikai gonddal kevesebb a jövőben. Az igaz, hogy eddig a gépekről többet tudunk, mint a jövőbeli fegyvereikről, már ami a keleti oldalt illeti. Igaz ez még nagyon a jövő zenéje, de azér érdemes legondolkodni rajta:
    Mennyi nafta is fog férni a J-20ba és a PAK-FA/FGFA-ba kontra F-35-be? Mert ez adott helyzetben a győzelem/vereség eldöntője lehet.

  20. igen, most olyan értesólések vannak, hogy amiatt, mert a nagy gyártók egy cégbe fúzionáltak, ezért leállították a programot, de szerintem dolgoznak az ügyön, csak a PAK-FA nagyobb kapacitáson fut, valamivel a migeseknek is foglalkozniuk kell

  21. Üdvözlet.

    Pár napja pont Indiáról beszéltünk az egyik oldalon. Engem személy szerint kicsit meglepett a gyors nemleges válasz, de van benne ráció. India az orosz fejlesztéssel együttműködve a teljes know how-t is megkapja, ami – ez is tény – nem a legutolsó dolog. Sok rosszat el lehet mondani az orosz haditechnikáról, de a helyzet az, hogy annyira azért mégsem rossz.
    India tudtommal fejleszti a saját új gépét is, ami az F-35 kategóriájához igen hasonló lesz. A PAK-FA fejlesztésével együtt nem kicsi lökést kap a saját innovatív képességük.
    Az F-35 pedig nem Raptor/PAK-FA/J-20 (vagy akárhányas) kategóriája, még akkor sem, ha az orosz és kínai masina egyenlőre ígéretnek tűnik. Lehet, hogy még csak ígéret, de a figyelemre méltóbb változatból.
    Valóban, az AS legfrissebb számában van egy újabb cikk Kővári Lászlótól a kínai gépről, lényegében (a hajtóművek kérdését leszámítva) simán PAK-FA szintet hoz összességében.
    Szerintem az első szériagépek hamarabb fognak szolgálatba állni mind orosz, mind kínai oldalon, mint amit most sokan feltételeznek. Az egy más kérdés, hogy valószínűleg utána lesz upgrade változat is, főleg, ha az első szériákkal lesz elég üzemeltetési tapasztalat.
    Ha jól emlékszem a Raptornál is kiderültek újabb problémák, amelyek a különböző alapanyagú elemek kapcsolatainál léptek fel (kémiai korrózió). Ezekre azért nem derült fény korábban, mivel takarékossági okokból egy csomó teszt és vizsgálat ideje lecsökkent korábban, így ezek mostanra derültek ki.

    A PAK-FA és a J-20 esetében a hátrányuk más oldalról az előnyük is – nevezetesen az, hogy még fejlesztési stádiumban vannak. Nincs még tapasztalat velük, de jó eséllyel a Raptorról kiszivárgó (és persze kikémlelt, de nem publikus) dolgokat már figyelembe tudják venni a további részfejlesztéseknél.
    Nemrégiben volt egy közös orosz-amerikai légi hadgyakorlat, ahol az amerikaiak a Raptorral, az oroszok pedig a korszerűsített MiG-31BM-el repültek. Valószínűleg gyűjtötték is egymásról az infókat ezerrel.

    Egyébként jut eszembe, nem értem, hogy a 31BM-ekről miért esik ily érdemtelenül kevés szó. Azon kívül, hogy befejeződött a teljes MiG-31 flotta korszerűsítése (nem gyenge képességekkel bír a gép), véleményem szerint per pillanat az egyik legdurvább orosz masina – egy SZU-30 MKI, MKM, stb, vagy egy F-15 számára igen kemény ellenfél lenne.

    M

  22. Mondjuk én nem értettem a felajánlást sem, a gyors elutasítás is meglepett.
    De gondolom a következőt. Szerintem indai nem akar várni az 1801-től (itt olvastam) sorszámozott gépre mikor még el sem készült. Úgy felmerült bennem vajon mire is készülne el az amit ők kapnának, 2030-2040-re? Hát arra a fene sem tudja mi lesz a technika állása. A másik hogy szerintem az orosz gép ha a logikám működik az F22 ellen készült, és lehet hogy az Oroszok vip ügyfélként kezelik az indiaiakat. A következő a fegyverzet és a képességek kérdése. Mit adnának az F35 mellé? És mit kapnak az orosz gép mellé? Ezt senki sem tudja szerintem jelen pillanatban. Csak csapásmérésre meg jók a korszerűtlenebb gépek is, hiszen a siklóbombák korában akár 100 kilométerről is indítható a fegyver.
    A másik az amcsik nagy rendelés állománya. Csak nehogy úgy legyen hogy elkezdik visszamondani a gépeket mint a hogy más projekteknél is szokás Európában.

  23. Hmm, szerintem ez egy igen jo hir, racionalis dontes India felol, es kedvez a nyugat szamara is.

    Viszont spekulacio: Ha igy csuklobol visszautasitottak a programot nagyreszt a koltsegek miatt (amiben ugye nem kis reszt jelent az uzemeltetesi infrastruktura kiepitese) akkor az szamomra azt vetitheti elore, hogy az MMRCA tenderen (amit ezekszerint nem torolnek) sem amerikai gepet hoznak majd ki gyoztesnek.

    Mert pl. Lengyelorszag eseteben is ugy spekulaltak anno az F-16 mellett, hogy ez majd megfelelo lepcso lesz (mind kikpzesileg, mind logisztikailag) egy kesobbi F-35 rendszeresiteshez.

    Es ha belegondoltok lenne is benne racio: LCA (Indiai), MMRCA (Europai), FGFA (India/Orosz), jopar egyeb dolog pedig USA-bol. Mi ez, ha nem a jol ismert indiai diverzifikacio?

    Szerintetek?

  24. Üdv Rynard!

    Biztos, hogy van olyan indiai szándék, amely arról szól, hogy semelyik beszállítójának ne váljon túszává később politikai téren se. Viszont ezek a tenderek és közös fejlesztések már tovább mutatnak azon, hogy India hosszabb távon „Ázsia Szaúd-Arábiája” legyen.

    India történelménél, népességénél, kultúrájánál és erősödő gazdaságánál fogva abban érdekelt, hogy valóban a saját útjára lépjen. Ehhez szinte minden előfeltétel adott, így a most zajló beszerzések és közös fejlesztések már egy új irányt mutatnak – ez pedig semmiféleképpen nem lehet olyan félgyarmati státusz, amelyre az elmúlt kétszáz évben kárhoztatva voltak. Ehhez pedig erős hadsereg is kell, amelynek a fő eszköztárát a saját ipar képes kell, hogy legyen előállítani.

    És mivel a fejlődés nem áll meg, a következő lépés a saját kutatás-fejlesztés szellemi-ipari hátterének kiépítése.

    M

  25. Hornet102:

    Egy nemzedéknyi idő múlva akár…, de ennyire nem sarkítanám le a kérdést pusztán a repülőtechnika fejlesztésére.
    Az ókorban falanxok, középkorban a nehézlovasság, utána a tüzérség és gránátosok, később a harckocsik, majd a légierő…, hogy x év múlva mi lesz a következő „nyerő” haderőnem, nem tudom, ki merne manapság jósolni…

    Számomra továbbra is igen képlékeny a generációs besorolása ezeknek az eszközöknek. Szerintem a repülés elve alapján valójában még mindig a 3. generációnál tartunk:
    1. generáció: léghajók és ballonok, a levegőnél könnyebb gázzal telített tartály segítségével repültek
    2. generáció: légcsavaros gépek (ezek már a levegőt használták fel a repülésre)
    3. generáció: sugárhajtóműves gépek (igaziból ezek is a levegőt használják fel némi tüzelőanyaggal is keverve néha)

    Ezen persze lehet vitázni, de szigorúan véve a technikai eszköz repülési alapelve szerint azóta is ez van. Ezzel most nem akarok vitát gerjeszteni, mindenki egyéb érvét előre elfogadom, ez csak szimplán a saját szuverén magánvéleményem.

    Az, hogy milyen szinten digitalizált és integrált azóta egy gép „esze”, illetve képes-e „szupercirkálni”, valamint az RCS értéke a manapság használt lokátorok számára milyen távolságból és milyen szögből mennyire felderíthetőek stb…, ez mind-mind technikai részletkérdés (ettől még persze fontos), de alapvetően nem változott a repülés fizikai elve.

    Szerintem egy harci gépet (vagy hk-t, helikoptert, hadihajót, stb.), mint fegyverrendszert lehetne ilyen téren generációkba sorolni, de önmagában a gépet, mint valamilyen elv szerint működő eszközt nem.

    Ha majd valakinek sikerül egy új meghajtási elven működő eszközt létrehozni, na, szerintem az lesz következő generációs repülőgép.

    M

  26. Szerintem a repülés elve alapján valójában még mindig a 3. generációnál tartunk:

    Csak a vadászgépek gen. besorolása nem az elv szerint különböztet meg. Mind jet gép és mind merevszárnyas. Ezen a kategórián belüli besorolásra szolgál.

    Amit te írsz az nem generációs igazából, mert mai napig léteznek ezek a gépek és léghajók is, ero azoknak is vannak genrációi.

    Gondolj bele, a biológiában mit jelent a generáció? Az egymás után jövő nemzedékeket. Attól még az ember ember marad. A léghajó viszont soha nem lesz merevszárnyas, tehát generációs besorolásba venni őket totál logikáltan. Biológiai hasonlattal eltérő fajok…

  27. Szerbusztok!
    Az biztos, hogy nem lesz MiG lopakodó könnyűvadász, mert Oroszországban a Szuhoj (Pogoszjan)vezette Egyesült Repülőgépgyártó konzorciumban sem divat már az erőforrás pazarlás. Nem véletlenül kisebb méretű a T-50, mint a Szu-30 sorozat. Ez az optimális méret, emlékezzünk rá, milyen problémákkal küzd a MiG-29 sorozat is az elégtelen hatótáv miatt. A pupos változat meg nem vált be, nagyobb volt a lokátorkereszmetszete, instabil,ráadásul az üzemanyag fogyasztás a háttartályból sem volt optimális (lötyögött benne az üzemanyag, nehéz volt repülni vele): El is vetették bár még SMT modifikációként exporttermék.. Mindenestre póttartályok kellenek de ez meg csökkenti a hasznos terhelést, az üzemanyag egy része magának a póttartályok cipelésére megy el.
    Szóval ennél nagyobb gép kell, akkor mint a PAK-FA..

    Igaza van Molninak, nem szükséges Indiának F-35, japánnak meg szerintem sem kell 15SE, hiába kisebb az érzékelhetősége, mint az eredeti SaS-nak, de egy valódi 5.gen gépnél valószínűleg jóval nagyobb. Japán egyetlen lehetősége a 35-ös. Orosz, Kínai gépet nem akar.

    Európában nem lesz lopakodó, nincs pénz fejlesztésére, még a RAFALE, Eurovadász, griff gyártás/eladás is izzadósan megy. Szerintem inkább átugorva az 5. generációt inkább UCAV fejlesztés lesz (Barracuda, Neuron és társai)..

    Egyébként nem tudom a RAFALE mennyire csökkentett érzékelhetősége, szerintem olyan F/A-18F/G SH szerű lehet…

    Ami europa problémája, hogy a vadi új 4+++ gen gépei ha az 5. gen gépek megjelennek a piacon akkor nem lesz piacuk. Utána meh mi lesz a gyártósorokkal.

    kele

    Ami európai probléma

  28. azért a puruttyás szignó odatesz :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Combat_Aircraft
    ez lenne majdan a saját indiai 5.gen, szóval vannak ilyen irányú törekvéseik

    Én a mig-29-et nem írnám le, mert eleve kis hatótávolságú gépnek tervezték, VSZ országoknak tökéletes volt a kis terület miatt és exportra ezáltal igen jó dolog volt, de anyácskában is a nagyvárosok környéke teli volt pakolva ezekkel a kis pitbullokkal, emellett könyebben gyártható

  29. Kelepisti, szerintem az 5.gen gépek még jó ideig csak a „kőgazdag” hatalmaknak a kiváltsága lesz, ami persze nem jelenti azt, hogy az európai típusok kelendősége garantált. Szerintem a mai 4triplapluszos vadászgépek harci potenciálját kár alábecsülni, csakmert nem 5.genes.

  30. mz:
    „India az orosz fejlesztéssel együttműködve a teljes know how-t is megkapja…”

    Tény, hogy rengeteg pénzről van szó de a teljes know how sztem kizárt. Oroszok rá se voltak kényszerülve, hogy beigérjék, mit csinál talán India, nézi ahogy Kína 5gennel rohangál neki meg semmi….?

    Uígy erős gyanuim vannak az LCA miatt/után az India által fejlesztett F35 méretű gépről is. Indiában még a jórészt külföldi segítséget igénybe vett/alkalmazott fejlesztések problémásak szoktak volt lenni.

    A 31BMnek pedig szvsz egy nagy feladata van. Kihúzni a régi Su/Mig flottával addig amig meg nem érkezik megfelelő számban a Su35/Su50…

  31. chris:
    „Gondolom köszönik szépen a P-8-asokat és a C-17-eseket de ennyi!…”

    Meg a herculesek, tüzérségi eszközök…. és csak az elmúlt pár hónapban (nov-dec-jan)valószínüsödött, hogy a herci megrendelést növelik, C-17ből már nem is 10et hanem 16ot szeretnének… ordert raktak harponra, és az egyik legdrágább kissebb tankhadoszlopokat eltüntetni képes US „bombára” a CBU-97re. Amiből azonnal 512dbot rendeltek. Mindez három hónapon belül.

    Az elöző cikkről anno megírtam a véleményemet, hogy egy bullshit. Nincs minek a fejlesztésébe beszállni. Az F35 LRIP IVnél tart. 100% tech transzfert/know howt meg ruszkiktól nem kapnak a Su50esetén, nem hogy amiktól.

  32. Dudi :)))

    Molni, de az oldal címe nem repüléstechnika. A világért sem akarok panaszkodni, nagyon szeretem az oldalt, de én is megfigyeltem mostanság, hogy alig jön haditechnikai hír ami nem repülős. Szeretem a repülőket, de rengeteg másról is szívesen olvasnék pl fegyverek, járművek, de amit fentebb linkeltem minimum megérne egy cikket szerintem. :)

  33. @dudi

    Paraszt!

    Kaptál egy választ, ami korrekt is volt. Ha nem tetszik olvass máshol cikkeket vagy híreket. Jaaaaaaaaaa, hogy messze ez a legproduktívabb oldal…?

    Aztén nem igaz, hogy egyesek csak siránkozni és trollkodni tudnak. Nosza, tanulj – ez nem nagyon sikerült a kb. 2 év alatt amióta itt vagy – és írj / fordíts te is.

    @Fisher

    Én is olvasnék sokmindenről magyarul. Viszont, ha senki nem csinálja meg, akkor nem lesz. Az erőforrások végesek. Gyakorlatilag 5-6 ember viszi a hátán az egész HTKA-t. Őszintén szólva nem is vágom, hogy hogyan van életük az oldal mellett…

  34. Még annyit tennék hozzá, hogy az oldal designát megnézte már valaki? F-22 ikonszerűség, F-22 kép, Szu-27 kép és az alján az A-10. Nem utal ez valamire? :)

    A kiemelt cikekk között egyébként tök jó, hogy az indiai zászlón a kék szimubólum olyan, mint egy gigantikus légiutántöltő kosár. :)

  35. Majd lesznek tengós, harckocsis hírek is! Nyugalom! A statisztika majd helyre hozza magát. Örüljetek, hogy van egy oldal, ahol olvashatunk/írhatunk azokról a haditechnikai dolgokról, amik érdekelnek minket! Sőt mindezt naprakészen! Nem szoktam „nyalízni”, meg ilyenek – lehet ezért tartok ott ahol vagyok, egyéni szocproblem – de a HTKA-val ha ki kell fejeznem magam csak egy szó jut eszembe: KÖSZÖNÖM! Mondatba foglalva: Köszönöm, hogy vagytok!
    Molni, azt írta, hogy ennyi honlapos munka mellett hogy van még életük… Erre nem a kommentelőknek kell választ andi. De ami a munkát illeti arra is csak a szenvedély talán a legjobb kifejező szó!
    Kicsit a HTKA olyan, mint a CNN-nek az Al Jazeera… Idézve a mondatott: „Mindenki a CNN-ent nézi, míg CNN az Al Jazeerat nézi árgus szemekkel!”
    RESPECT HTKA!

  36. „Ez Off, de nekem nagyon leesett az állam. :O Számomra teljesen új volt. http://kepgep.hu/2011/01/31/main/daily_picdump_603_640_26.jpg
    Elsőre gondoltam 1000% hogy fake, de nem, tényleg megcsinálták.”
    Manapság viszonylag jó műlábakat csinálnak, de szerintem, mivel tudtommal nem képesek teljes mértékben ellátni egy egészséges láb feladatát, valószínűleg csak egy államok beli hadgyakorlaton, vagy a kép kedvéért van beöltözve, harctérre így nem vezényelnék ki.
    Bár remélem tévedek, és egy taposóakna ezentúl csak átmenetileg teszi harcképtelenné az áldozatát. ;)

  37. Na, ezek mellett már csak nem mehetek el, így álljon itt egy kis hivatalos háttérinfó :)

    Igen, abban tagadhatatlanul igaza van dudinak, hogy a légierő „csöppet” átvette a hatalmat a napokban (vagy inkább: a napokban ismét).

    Ezzel és a hiányolt témákkal kapcsolatban: napi szinten hárman visszük a híreket, a többiek egyéb vonalakon – cikk, fotó – viszik előrébb az oldalt. Ebből a 3 fős csapatból ketten repülős vonalon vannak hazai pályán. Ezt egymagam szoktam ellensúlyozni valamennyire, főleg haditengerészetes hírekkel – nem mindig jön össze… :) Szegény szárazföldi erők mostanában nagyon mellőzöttek voltak, de ez nem szándékos. Igyekszünk majd a lehetőségekhez mérten helyrebillenteni ezen mutatókat. (Ez nem minősül feltétlenül azonnal teljesítendő ígéretnek :))

    Továbbá annyit tudok mondani, hogy vannak szándékosan mellőzött témák – így példul a jelenlegi csapat egyik tagjától sem lesz kézi lőfegyveres vonal. Többször pedzegetésre került ez már korábban is olvasói részről, de egyikünk sem ért hozzájuk, zöldségeket meg nem akarunk irkálni.

    —–

    @Hornet102: „Molni, azt írta, hogy ennyi honlapos munka mellett hogy van még életük… Erre nem a kommentelőknek kell választ andi. De ami a munkát illeti arra is csak a szenvedély talán a legjobb kifejező szó!”

    Ühümm, ez így van! Időnként persze nagyon elfárad benne az ember, olyankor irtó jó tud lenni egy kis szünet, de aztán elkezd hiányozni a dolog… :)

    @molni: Még annyit tennék hozzá, hogy az oldal designát megnézte már valaki? F-22 ikonszerűség, F-22 kép, Szu-27 kép és az alján az A-10. Nem utal ez valamire? :)

    Gyanús, mi? :) Egyébként a hasraszállt A-10 helyére eredetileg egy Leo 2 ment volna, csak a kiszemelt, oda tökéletesen illő képről kiollózott bestia digitálisan is nehéz volt, a fileméretét nem lehetett leszorítani épkézláb szintre, így… Volt pár alternatívája, aztán beesett a Varacskosdisznó :)

  38. @F1End: na ja, elég jól látszik, hogy az ismert okokból sokat foglalkoztak a kérdéssel a jenkik. Ha volt egyáltalán némi haszna az elmúlt ~9 évnyi csetepaténak, akkor ez mindenképpen az egyik.

    Anno egyébként mikor hasonló képekbe belefutottam én is csak pislogtam, hogy hinnye, azért ezzel már elég jól el tudnak lébecolni.

  39. Sziasztok!

    Szigorúan a témánál maradva, tehát véletlenül sem „nekem a kedvencem…” versengést szítva, csupán az indiai MMRCA tenderre való tekintettel (+egy kis kitekintéssel) kérdezem.

    Van valahol viszonylag objektívnek mondható értékelés a Gripen,EF, Rafale, SH, Szu-30MKI és mondjuk a Raptor között lejátszott gyakorló légi harcok eredményéről? Nyilván nagyon jó pilóták esetén kiküszöbölhető a technológiai különbség, tehát inkább olyan szimulációkra vagyok kíváncsi, amik alapján statisztikailag(tehát ismétlődő jelleggel bekövetkezett kimeneteleken alapulva) különbséget lehet tenni egyes típusok között.

    1 példa: A RAND Corpration egyik elemzésében a Szu-30MKK (tehát a kínai változat) – Raptor viszonyában 13:1 arányt számol, tehát átlagosan 1 Raptor elvesztésére 13 lelőtt Flanker jut. Ezt pl hogy számolják/becsülik?

  40. Protézises katonák.

    Férfi becsület cimű film is ezzel a témával is foglakozik.

    Pl. Az első afroamerikai haditengerészeti búvár parancsnok is féllábú volt.

    Láb végtag sérült katona a vissza akar menni vannak pozíciók amiket betölthet.

    Valamint ha a bajtársai készek többlet segítséget nyújtani neki.
    Másik dolog hogy a harcos képes e bevállalni a többlet kockázatot.

    Gyalog járőr nem lesz az biztos.

    gyalogsági szállító lövész vagy parancsnoka mért ne. Előre tolt megerősített hadállásokba is megállná az a ilyen harcos a helyét ott az ellenség támad :D

    A lényeg most jön ilyen végtag sérült katonák harcba edzet veteránok aki jóval kevesebb hibát vétenek a harc során.
    Akár kulcs fontosságú is lehet a harcba a tudásuk valamint a példa mutatásuk.
    „Nézd kölyök nekem a féllábam már oda lett még is itt harcolok”

  41. molni

    Nem kritikát fogalmaztam meg,csak egy kérdést ettem fel.

    Ami a korrekt válaszodat illeti:a hangvétellel van problémám.Kértem már többször is,hogy hagyd ki a gúnyolódást sértő megjegyzéseket(nem csak felém).Olvasom egy ideje az oldalt lehet,hogy nem okosodtam,de te is maradtál ugyan olyan bunkó mint 2 éve.Mielőtt másokat fikázol ebbe gondolj bele légy szíves.Köszönöm!

  42. A lényeg most jön ilyen végtag sérült katonák harcba edzet veteránok aki jóval kevesebb hibát vétenek a harc során.

    Ez egyáltalán nem ilyen determinált. Az is lehet, hogy két hete volt ott és az első IED elintézte csúnyán és még harcot sem látott. Attól, mert valaki peches, még nem harcedzett veterán…

  43. Rynard

    A becslések a meglévő adatokból(technikai,humán faktor és gyakorlatok eredményei)származnak de szerintem nincs sok közük a valósághoz mert egy légi harc nem 2 típus közt zajlik hanem két rendszer között,ha az egészet képző rendszerből kiragadsz egy részletet ,majd elemzed akkor nem a rendszer képességét kapod eredményként,hanem csak a kiválasztott eszközét és ez nagyon félrevezető.

    „Van valahol viszonylag objektívnek mondható értékelés a Gripen,EF, Rafale, SH, Szu-30MKI és mondjuk a Raptor között lejátszott gyakorló légi harcok eredményéről?”

    Szerintem nincs(ha az indiaiakat megkérdezed szerintem készséggel segítenek :) ).

  44. F1End: Kint USben. Akutan figyelem de sajnos szvsz még optimistán is min 2-3év míg ez NYEUban rutinműtét lesz.

    Olympian amúgy tiltani akarják, jóval gyorsabban képesek futni ilyen műlábbal mint a rendessel. Tiszta Neurománc utánérzés…

  45. „Frankó, mindhalálig csata. Most mikor fogják őket leszerelni és katona nyugdíjat adni nekik. Esetleg ha a fejüket viszi le a golyó. Szerintem ez már a vég.”
    Szerintem viszont fantasztikus. Ha már ott tartunk, hogy egy ilyen súlyos sérülést szenvedő ember képes olyan teljesítményt nyújtani, mellyel bizonyítja, hogy hatákony tagjává vállhat egy katonai egységnek, akkor bizony a technika rengeteg, korábban tönkretettnek hitt életet hozhat helyre.
    Hogy költői legyek:
    „Ez nem a vég. Nem is a vég kezdete. De talán ez a kezdet vége.” -Winston Churchill
    =)

  46. cinikus

    Köszönöm a kiigazítást(a háttérből gondoltam,hogy tengerészgyalogos).

    Akkor most én :)

    Vagy VDV vagy Specnaz a kettő együtt nem megy.Nincs VDV Specnaz csak GRU Specnaz,FSZB(volt KGB)Specnaz stb,ugyanis a Specnaz alakulatok nem fegyvernemeknek vannak alárendelve hanem a fegyveres erők esetében GRU-nak(a hadsereg hírszerző hivatala nem pontosan ez a fordítás de a funkciója ez) a „civil” szférában pedig az FSZB-nek(Szövetségi Biztonsági Szolgálat)vannak alárendelve.