Az indiai harcirepülőgép-gyártás elmúlt húsz évének egyik legnagyobb sikere és mérföldköve következett be 2011. január 10-én, ugyanis az Indiai Légierő hivatalosan is átvette az első HAL Tejas 4. generációs vadászbombázót. Ez egyben azt is jelenti, hogy India ténylegesen is belépett abba az elit klubba, melybe azon országok tartoznak, akik képesek viszonylag alacsony külföldi segítséggel, saját maguk számára harci repülőgépet fejleszteni és gyártani. Az LCA, vagyis Light Combat Aircraft a régi szovjet/orosz MiG-21 és MiG-27 típusokat váltja majd a könnyű vadász és csapásmérő szerepben.
Berepülési programjának egyik utolsó lépéseként a Tejas megkapta a Központi Katonai Légi-alkalmassági Hivatal engedélyét, mellyel már ténylegesen is szolgálatba állhat a fegyveres erők kötelékében. A dokumentumot ünnepélyes keretek között A.K. Antony védelmi miniszter adta át P.V. Naik vezérezredesnek, a légierő vezérkari főnökének Bangalore-ban. Antony egyben megköszönte a repülőgépen több mint két évtizede dolgozó csapatnak a lelkiismeretes és fáradtságot nem ismerő munkát, amivel hozzásegítették országukat egy ilyen sikerhez.
Naik pedig azt emelte ki, hogy a Tejas elkészítésével újabb fontos lépést tettek afelé, hogy önellátó repülőgépipart építsenek ki Indiában, tovább csökkentve a külföldtől való függésüket. Hozzátette: ahhoz, hogy a közeli jövőben 5. generációs harci repülőgépet fejlesszenek, szükséges lépcsőfok volt a 4. generáció területén való tapasztalatszerzés, amit az LCA programja maximálisan teljesített is.
India a Tejas légierős változatából nagyjából hét repülőszázadra valót állít majd szolgálatba, ami 200 együléses és 20 kétüléses példányt jelent. Arról egyelőre nincs adat, hogy az Indiai Haditengerészet mennyit szeretne belőle – ez majd kiderül, ha a tengerészeti variáns is elér fejlesztési programjának egy magasabb fokába. Természetesen az erősebb hajtóművekkel és jobb aerodinamikai jellemzőkkel ellátott Mark II szériájú LCA is megkapja majd az indiai felségjelzést, valamikor az évtized második felében.
Az első Tejas század Sulur városa mellett állhat fel, várhatóan 2011 végén – 2012 elején. Idén még további 19 sorozatgyártású példányt vehet majd át az Indiai Légierő, melyekkel megkezdheti a repüléseket. A teljes értékű szolgálatba állásra azonban csak 2012 végén kerülhet sor, addig ugyanis még le kell küzdeni néhány gyermekbetegséget, valamint megfelelő mennyiségű és felkészültségi szintű hajózóra is szükség lesz.
Nocsak….Indiában egy század akkora mint nálunk egy ezred /volt / ?
Már gyűjtöm erről a gépről is az infókat, a JF-17 cikk kb 1/3-a megvan, sajna nincs sok időm. Utána nekilátok a Tejasnak és a végén az összehasonlításnak.
Ezek után jöhet az 5. Generáció! (Segítség nélkül )
Ez is 20 évbe telt. az 5.gennek most állnak neki akkor abból 25-30 év múlva lesz hasonló gép.
Ez tárgytalan kérdés mert PAK_FA programba ők is benne vannak.
5.G gépük lesz
Nem csak,hogy lesz hanem maguknak fogják gyártani ami pl nincs meg egy F-35 esetében.
Ebben az a durva, hogy lesz egy Mig-29 méretű 5.gen könnyű vadászuk is, amit a MiG tervezőirodával közösen fejlesztenek, ha jól tudom az oroszoknál is rendszeresítve lesz.
mármint MiG részleggel, mert az összes tervezőiroda fúzionált egy egységbe Oroszországban