Töredelmesen meg kell valljuk, hogy bár az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján kétségbeesett tempóban megszülető MRAP járművek relatíve gyakran szerepeltek híreink között és a HMMWV utódjának szánt JLTV programról is volt egy összegző írásunk, az MRAP-ek továbbfejlesztésének tekinthető amerikai M-ATV programról nem igen értekeztünk. Holott az M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) program egy elég combos – jelenleg mintegy 8 100 jármű – beszerzés. Kapcsolódó friss hír végett ezen hiányosságon próbálunk most távirati stílusban enyhíteni egy kicsit…
A 2008 vége felé útjára indított programot alapvetően az MRAP-ekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok inspirálták: míg a hatalmas acélszörnyek Irak relatíve jó úthálózatával megtámogatva igencsak szépen szerepeltek, addig Afganisztánban nem ismétlődött meg problémamentesen a sikertörténet. Az infrastruktúra köszönőviszonyban sincs az irakival: ha egyáltalán vannak utak, akkor azok keskenyek és rossz minőségűek. Mindez párosítva az MRAP-ek magas súlypontjával oda vezet, hogy időnként bizony fejre álltak a gépek.
Ennek orvoslása két szálon haladt: egyrészt a járművek felfüggesztésének cseréjét kezdeményezték, másrészt meghirdették az M-ATV programot, melynek az MRAP-ek által biztosított védelmet nyújtó, ám könnyebb és egyben komoly off-road képességekkel bíró járművet kellett eredményeznie.
„A kormányzat tervei között szerepel MRAP All-Terrain Vehicle (M-ATV) járművek beszerzése. Az M-ATV könnyebb, jobban manőverezhető off-road jármű a jelenlegi MRAP [lövedék és aknavédelem] védelmi szinttel. Az M-ATV-nek hatékonynak kell lennie off-road profilban. Az M-ATV-nek maximalizálnia kell mind a védelmet, mind pedig az off-road mobilitást és manőverezhetőséget …” – áll a 2008 novemberi meghirdetésben.
A versenybe eséllyel benevezők között az amerikai haderő tradicionális beszállítói köszöntek vissza: BAE Global Tactical Systems, Force Protection, Navistar, General Dynamics Land Systems, Oshkosh. Ebből a kemény csapatból a győzelmet végül az MRAP Catgory I, MRAP Category II és a JLTV meccseket elbukó Oshkosh söpörte be 2009 júniusának végén.

‘Szevasz öcsi!’ Az üresen mintegy 11 tonnás Oshkosh M-ATV egy igen könnyű MRAP-nek tekinthető, ám persze ettől még például a felpáncélozott HMMWV változatok sincsenek köszönőviszonyban vele – sem tömeg, sem pedig védelem tekintetében. | Forrás ,
A JLTV programra a Northrop Grumannal közösen benevezett gépükre hasonlító, ám kevésbé radikális belsőségeket felvonultató M-ATV-jük az MTVR közepes teherautójuk alvázára építkezik. Ehhez csapták hozzá a kiváló mutatókkal rendelkező, utólagosan a Cougar MRAP-ekre is átültetett, TAK-4 jelölésű, független felfüggesztésüket és az izraeli Plasan Sasa által biztosított páncélzatot.
http://www.youtube.com/watch?v=xveCuRSyhss
A 370 lóerős Caterpillar C7 motor hajtotta M-ATV-ben 4 főnek + 1 lövésznek jut hely. 2010 szeptemberében 8 108 M-ATV-re volt érvényes rendelés. Decemner 3-án azonban két újabb, egymástól független megrendelést kapott a wisconsini cég további M-ATV szállításokra: egy 255 millió dolláros, fix áras szerződés értelmében 2012. május 31-ég 250 darabot kell leszállítaniuk a típus mentő változatából, illetőlegesen egy további 28 millió dolláros szerződés értelmében 46 darabot a USSOCOM-nak (United States Special Operation Command), azaz az Egyesült Államok Különleges Műveleti Parancsnokságának szánt változatból.

Az M-ATV mentő változatára ez az első rendelés. A 250 járműból 246 lesz ténylegesen bevetve, a maradék 4 teszt célokat szolgál majd. ,