Töredelmesen meg kell valljuk, hogy bár az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján kétségbeesett tempóban megszülető MRAP járművek relatíve gyakran szerepeltek híreink között és a HMMWV utódjának szánt JLTV programról is volt egy összegző írásunk, az MRAP-ek továbbfejlesztésének tekinthető amerikai M-ATV programról nem igen értekeztünk. Holott az M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) program egy elég combos – jelenleg mintegy 8 100 jármű – beszerzés. Kapcsolódó friss hír végett ezen hiányosságon próbálunk most távirati stílusban enyhíteni egy kicsit…
A 2008 vége felé útjára indított programot alapvetően az MRAP-ekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok inspirálták: míg a hatalmas acélszörnyek Irak relatíve jó úthálózatával megtámogatva igencsak szépen szerepeltek, addig Afganisztánban nem ismétlődött meg problémamentesen a sikertörténet. Az infrastruktúra köszönőviszonyban sincs az irakival: ha egyáltalán vannak utak, akkor azok keskenyek és rossz minőségűek. Mindez párosítva az MRAP-ek magas súlypontjával oda vezet, hogy időnként bizony fejre álltak a gépek.
Ennek orvoslása két szálon haladt: egyrészt a járművek felfüggesztésének cseréjét kezdeményezték, másrészt meghirdették az M-ATV programot, melynek az MRAP-ek által biztosított védelmet nyújtó, ám könnyebb és egyben komoly off-road képességekkel bíró járművet kellett eredményeznie.
„A kormányzat tervei között szerepel MRAP All-Terrain Vehicle (M-ATV) járművek beszerzése. Az M-ATV könnyebb, jobban manőverezhető off-road jármű a jelenlegi MRAP [lövedék és aknavédelem] védelmi szinttel. Az M-ATV-nek hatékonynak kell lennie off-road profilban. Az M-ATV-nek maximalizálnia kell mind a védelmet, mind pedig az off-road mobilitást és manőverezhetőséget …” – áll a 2008 novemberi meghirdetésben.
A versenybe eséllyel benevezők között az amerikai haderő tradicionális beszállítói köszöntek vissza: BAE Global Tactical Systems, Force Protection, Navistar, General Dynamics Land Systems, Oshkosh. Ebből a kemény csapatból a győzelmet végül az MRAP Catgory I, MRAP Category II és a JLTV meccseket elbukó Oshkosh söpörte be 2009 júniusának végén.
A JLTV programra a Northrop Grumannal közösen benevezett gépükre hasonlító, ám kevésbé radikális belsőségeket felvonultató M-ATV-jük az MTVR közepes teherautójuk alvázára építkezik. Ehhez csapták hozzá a kiváló mutatókkal rendelkező, utólagosan a Cougar MRAP-ekre is átültetett, TAK-4 jelölésű, független felfüggesztésüket és az izraeli Plasan Sasa által biztosított páncélzatot.
A 370 lóerős Caterpillar C7 motor hajtotta M-ATV-ben 4 főnek + 1 lövésznek jut hely. 2010 szeptemberében 8 108 M-ATV-re volt érvényes rendelés. Decemner 3-án azonban két újabb, egymástól független megrendelést kapott a wisconsini cég további M-ATV szállításokra: egy 255 millió dolláros, fix áras szerződés értelmében 2012. május 31-ég 250 darabot kell leszállítaniuk a típus mentő változatából, illetőlegesen egy további 28 millió dolláros szerződés értelmében 46 darabot a USSOCOM-nak (United States Special Operation Command), azaz az Egyesült Államok Különleges Műveleti Parancsnokságának szánt változatból.
A videón olyan eszeveszett terepezést nem mutatott be. Ennek elenére elviselném. Buli lenne a pesti forgalomban :-D
Enyhén off, de részben érinti a témát, megint beégtünk :(
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10692635
A cikk apropója, hogy a szomszédos afgán tartományból jöttek át az új-zélandiak rendet tenni az impotens magyar PRT területére.
A lényeg röviden, by USA afgán nagykövetétől
„A magyar PRT nem sokat foglalkozik ezekkel a problémákkal. Nincs engedélyük fegyverhasználatra, kivéve az önvédelmet, alig tesznek annál többet, mint járőröznek a főutakon, és nem vállalkoznak kábítószer-ellenes tevékenységre. Miután két magyar tűzszerészt megöltek szolgálatteljesítés közben, Budapest nem küldött több tűzszerészt” valamint a magyar erők arra összpontosítanak, hogy „sértetlenül térjenek haza”, miután elvégezték a kis léptékű fejlesztési munkából a rájuk eső rövid feladatokat.
Elnézést a szerkesztőktől, ha lelőttem egy cikket :)
Q
az afganisztáni kábítószerhelyzetről csak annyit, hogy nem fogják a mieink szarrá lövetni magukat egy olyan ügy miatt, ami nyilvánvalóan hazugság
Karzai gyakorlatilag a drogból tartja fent vagyonát és már le is bukott nem olyan rég egy hatalmas szállítmánnyal, míg a tálibok annyira elvakultan vallásosak, hogy ahol ők vannak ott nincs termesztgetés maximum mákos gubához :)
szóval itt van a nagy ellentmondás a drog dologban, mert a Nyugat igen nagy drog fogyasztó megy az mindenhova Floridába,Spanyolországba ahol szép napos az idő és megy a party ezerrel :)
Nehany gondolat:- az Oshkosh eddig sem volt hires a jo minosegerol [lasd HMMIT]
-bar az M-ATV nagyobb pancel vedettseget nyujt IED-ek ellen, azert a Talibok mar rakeszultek, kicsit nagyobb EFP-vel szepen szet teptek parat.
-a teljesitmeny/suly aranya a HMMWV-nak es az M-ATV-nek is 32-33LE/Tonna, szoval az ujjoncal se lesz leanyalom terepezni Afganiban.
Amugy a US Army-nal az utobbi par heten erdekes hirek roppentek fel, miszerint rajottek hogy jobban kell eroltetni a helis szallitast, felderitest/rajtautest, pontosan az utak nem letezese miatt. Erre az oroszok kicsit hamarabb rajottek a `80-as evekben. Egy telsesen felszerelt M-ATV ara $1,5 millio. 3db arabol kijon egy Black Hawk MH-60-as [a US Army-nak]. Talan vegre valaki eszrevette ezt odafent.
3tonna/kerék! Az első eső után az M1-ek fogják őket hazahúzkodni :)
Úgy rémlik mintha lett volna már rá példa , hogy Moszkva felé a sárban elakadt egy sereg….