|

Túl kicsi a Greyhound

Az F-35 Lightning II fejlesztési programja során már eddig is kismillió hiba és hiányosság bukkant fel, melyekre előre nem számíthattak a mérnökök – ezeken szorgos munkával és némi pénzzel mindig sikerült úrrá lenni. Most viszont olyan problémával találták szembe magukat, amire már évekkel ezelőtt megoldást lehetett volna találni, most pedig már szinte esélytelen, hogy valaha is sikerül megfelelő módon kiküszöbölni. Szerencsére ez a fatális hiba csak US Navy és a USMC számára jelent gondot.

A rövid felvezetés után nézzük, mi is a probléma!
Ugyebár az F-35 a kezdetektől fogva egy hajtóműves konstrukciónak készült, mindhárom változata (A, B és C) ugyanazt a két erőforrást használhatja – a Pratt & Whitney F135-öst és a General Electric F136-ost. Az Amerikai Haditengerészet a C variánst fogja alkalmazni repülőgép-hordozóin, melyeken a nagy távolságú küldetések során bizony sűrűn előfordul, hogy egy-egy repülőgépben ki kell cserélni a hajtóműveket, melyek pótlásáról természetesen gondoskodni kell. Erre két lehetőség van: vagy a hajón tárolt, korlátozott számú cserepéldányt használják fel, vagy a szárazföldi bázisokról hoznak egyet. Utóbbival pedig lesz egy kis bibi…

Mégpedig azért, mert sem az F135, sem pedig az F136 nem fér be a US Navy elsődleges COD repülőgépébe, a Northrop Grumman C-2 Greyhoundba. Így tehát a fent említett második lehetőséget ki is húzhatják és így már maximum csak egy másik hajó által szállíthatnak a repülőgép-hordozó számára póthajtóműve(ke)t. Ám igazából ezzel is komoly problémák vannak, lévén az ellátóhajókról történő átemeléshez állítólag nem elég erős a jelenleg használt rendszer. Legalábbis a Nimitz-osztályú repülőgép-hordozókon, a Gerald R. Ford-osztálynak elvileg nem lesznek ilyen problémái…

Természetesen az erőforrások egyes részegységeit, alkatrészeit gond nélkül elfuvarozza a Greyhound, de mivel a repülőgép-hordozók nem bővelkednek túlságosan sok szabad térben, így a bonyolult szerkezetek hosszadalmas szétszedése-összerakása sem jelent kielégítő megoldást.

A CF-1 jelzésű F-35C Patuxent River felett ,

Mint említésre került, a tengerészgyalogságot is érinti a dolog. Ők az F-35B-t fogják üzemeltetni, mely ugyanazokat a hajtóműveket használja, így értelemszerűen hasonlóan rászorulnak majd időnként a cserére ők is. Eddig a pót-erőforrásokat az MV-22 Osprey, illetőleg az MH-53 szállította a célba, de ezek a típusok sem képesek belső terükben cipelni a Lightning II hajtóműveit, külső függesztés esetén pedig egyrészt a biztonsági kockázat, másrészt pedig a légellenállás nő meg elfogadhatatlan mértékben. A USMC többször kipróbálta a hajtóművek szállítását külső függesztéssel a dönthető rotorú Osprey segítségével, ám ez olyan bonyolult és veszélyes procedúra, hogy inkább elvetették az ötletet.

A haditengerészet szóvivője szerint kiemelt jelentőségűként tekintenek a problémára, mely alapjaiban rázhatja meg a jelenleg alkalmazott, repülőgép-hordozó fedélzeti repülőgép-üzemeltetési struktúrát. De természetesen nem adják fel, már most vannak ötletek arra, hogy minkét lehetne mégis biztonságosan bepréselni a teherszállítókba a hajtóműveket. A legelőremutatóbb elképzelés szerint például a C-2, az MH-53 és az MV-22 tehertereit átalakítanák, mivel a rámpákon még beférne a két erőforrás, bent viszont már nem. A tervek szerint egy új sínrendszer kerülne bevezetésre, de ez még csak tervezőasztalon létezik.

Mindezek ellenére felmerülhet a kérdés, hogy ugyan miért is nem gondoltak korábban, az F135 és F136 tervezésének kezdetén arra, hogy egykor majd a repülőgép-hordozókra is el kéne juttatni őket légi úton. Erre egyelőre egyik illetékes szerv sem tudott kielégítő választ adni, de abban biztosak lehetünk, hogy nem hagyják annyiban a dolgot, mivel tényleg súlyos a probléma.

23 hozzászólás “Túl kicsi a Greyhound”

  1. Lehet szamárság amire gondolok. De.
    Nem úgy volt még sok évvel ezelőtt, hogy USN egy közös géppel váltaná fel a Viking/Hawkeye/Greyhound triót?
    Elképzelhetetlen, hogy abba elvileg elfért volna és azzal hogy a programot törölték, most hoppon maradtak és nincs más marad a C-2es?
    Vagy az a sztori már az F35 program előtt kihunyt?

  2. Már nem azért, de jókor jönnek rá! Vagy csak most kezdtek el azon gondolkodni, hogy hogy is legyen ez a hajtómű szállítás?
    Talán a konténeres módszer átmeneti megoldás lehet, de akkor az Ospreynek speciális állóhelyre lenne szüksége a felfüggesztéshez, ha törzs alatt akarják szállítani.
    Vagy egyszerűen, amíg nem lesz a C-2nek váltótípusa, addig annyi alkatrész és póthajtóművet a hordozóra zsúfolni, amennyi talán megoldaná a gondot. Vagy nem a szokásos módon „áthúzni” a hajtóművet az ellátó hajóró, hanem egy légmentesen záródó konténerben elhelyezni a hajtóművet és helikopterrel átemelni. Ez viharos helyzetben elég problémás, mert cinkes lenne, ha a konténer a vízbezunna… De ha konténerbe elhelyeznek néhány légpárnát, még se süllyedjen el, ha negy adj Isten vízbe esne…
    Ha megbízhatóan üzemel a hajtómű talán, nem is lesz akkora probléma, de ha bajok adódnak, akkor ez komolyan befolyásolhatja az F-35-ös flotta hadrafoghatóságát.

  3. „Mindezek ellenére felmerülhet a kérdés, hogy ugyan miért is nem gondoltak korábban, az F135 és F136 tervezésének kezdetén arra, hogy egykor majd a repülőgép-hordozókra is el kéne juttatni őket légi úton. Erre egyelőre egyik illetékes szerv sem tudott kielégítő választ adni, de abban biztosak lehetünk, hogy nem hagyják annyiban a dolgot, mivel tényleg súlyos a probléma.”

    A mérnökök sem gondolhatnak mindenre. Miután az elmélet és a gyakorlat egész más. Azok az emberek nem dolgoztak életükben egy percet sem a flotta hajóin szerintem. Épp ezért nem hiszem, hogy gondoltak rá, hogyan juthat el a kikötőn kívül más úton a hajtómű a hajóra. Ja és a gép sárkányának méretei nagyjából adottak voltak szerintem. Legalábbis nem hiszem, hogy a gépet tervezték volna a hajtómű köré:)

  4. [i]A mérnökök sem gondolhatnak mindenre. Miután az elmélet és a gyakorlat egész más. Azok az emberek nem dolgoztak életükben egy percet sem a flotta hajóin szerintem. Épp ezért nem hiszem, hogy gondoltak rá, hogyan juthat el a kikötőn kívül más úton a hajtómű a hajóra. [/i]

    Én kezdő mérnök vagyok, de mégsem siklok el ilyesmi felett. Lehet, hogy nem is volt elvárás, vagy tényleg tervezve volt más szállítógép.

    Super Stallion nem jó erre a célra ?

    Kilóra bizots elvinné, de hogyan pakolod be a gépbe? Van rajta elég nagy ajtó és belső tér? Ha nem, akkor marad a külső függesztés. A heli hatótávja ettől még korlátos marad.

  5. Sikorsky CH54 talán megoldást jelentene ott nincs gond azzal, hogy befér-e és súlyban is ok lenne.
    Távolsága neki sem egy csúcs (bár ellátóhajó közbeiktatásával talán), ráadásul már rég nincs rendszerben, csak a polgári repülésben.

    De, szerintem marad a „szétszedem>összerakom mód” megoldásnak.

  6. Nekem a legvalószínűbbnek egy C2J Super Greyhound jellegű cucc gyors kifejlesztése tűnik a Super Herki és a Spartan mintáját követve.

    A C27J-ből, és/vagy az EADS-CASA C-295-ből nem lehetne hajófedélzeti verziót fejleszteni? Végül is ezek egész rövid úton szállnak fel alapból, és a futóművük is nagy igénybevételre van tervezve.

  7. A Greyhound gépeket asszem nemrég újították fel. A Kongresszus meg mostanában szűkmarkú. Nagyon kemény érvek kellenének egy új szállítógép kifejlesztéséhez és legyártásához amiből kb. jó, ha 40-50 db készülne. Mivel ez nem C-17 méret iszonyatosan drága lenne. Egyszerűen visszaszólnának, hogy oldjátok meg hajtómű oldalról. Hozzáteszem igazuk is van. Csak azért egy új gépet kifejleszteni, hogy egy nagyobb hajtóművet is szállíthatosson nos, elég meredek. Persze egyéb járulékos haszna is lenne.

  8. Igazából azt nem értem hogy ha az LGB-et szépen átt tudják daruzni a helikkel az ellátóhajókról akkor ezzel sem lesz semmilyen biztonsági kockázat.
    Egyébként sem hiszem hogy túl sokszor fog ez előfordulni.

  9. akkor érdemesebb lenne azt a 40-50 darabot importálni oroszoktól, de ha ez presztízs dolog, akkor érdemes fejleszteni olyat, amit az egész sereg használhat, bár drága egy dolog ez, jobb anyagiak esetén mehetne az ilyen.

  10. Helit sem lenne érdemes venni. A legnagyobb heli a jenkiknél a Super Stallion. Ehhez fogható orosz heli van, csak nagyon rég nem gyárották őket és hordozóra már tényleg feleslegesen nagyok + amúgy is dolgozni kellene még velük sokat.

    Az oroszok lényegében 0 hordozós tapasztalattal bírnak. Miétr menen hozzájuk a US Navy? A US Navy igényeit lényegében csak az amerikai ipar képes kielégíteni, senki más. Miért? Mert senki másnak ninsc 50 éves szuperhordozókra való tervezési és üzemeltetési tapasztalata.

  11. Kicsit utánaolvastam, igaz az, hogy a rámpa a fő probléma, mert ha igen akkor a G2 lehet modosítani.

    Másik, hogy igaz, hogy F18 hajtóműből 30at is el szoktak szállítgani egy Nimitzen? Mert ez volt a másik megoldás, hogy F135ből is 30at visznk. (Egyhajtóműves tipus elvileg 15db is elég lenne.)