|

Mégiscsak kevés lesz a Raptor?

Kevesebb, mint egy hete röppent fel a hír, mely szerint Oroszország hajlandóságot mutat arra, hogy eladja a 4++ generációs Szuhoj Szu-35 Flanker-E vadászbombázót Kínának. Nem is kellett sokat várni a Nyugat reakciójára: az Amerikai Egyesült Államokban újra felemelték hangjukat azok a csoportok, akik továbbra is az F-22 Raptor mellett állnak, és a típus további gyártását szorgalmazzák. Szerintük ugyanis az elmúlt években súlyosan lebecsülték Kína képességeit és fejlődésének ütemét, nemsokára pedig már odáig fajulhat a helyzet, hogy a pacifikus térségben az Egyesült Államok katonailag komoly hátrányba kerülhet az ázsiai nagyhatalommal szemben.

Nemrégiben több olyan védelmi elemzés is napvilágot látott, melyek szerint a Szu-35 szolgálatba állításával Kína olyan szintű lépést hajthat végre technológiai téren, ami még a jelenleginél is gyorsabb fejlődést eredményezhet, mely hosszú távon beláthatatlan következményekkel járhat. Amerikai repülési szakértők a kínai légiflotta gerincét alkotó Szu-30 és a majdan szolgálatba lépő Szu-35 típusokat egyértelműen 4++ generációsnak titulálták, s szerintük ezeket már nem sok lépés választja el az Egyesült Államok jövőbeni fő vadászbombázójától, az F-35-től.

Kína az elmúlt húsz évben olyan mértékű fejlődést produkált védelmi ipari téren, mely példa nélküli a történelemben – áll az elemzésekben. A több százas nagyságrendben rendelkezésre álló Szu-35, Szu-27, J-11 és J-10 negyedik generációs típusoknak és az egyre jobb képességű levegő-levegő rakétáknak és radaroknak köszönhetően Kína fokozatosan dolgozta és dolgozza le hátrányát technikai téren, amit meg is tehet, hiszen mára övé a világ egyik legdinamikusabban fejlődő gazdasága is. Továbbá Kína a fentieken kívül rendelkezik további 1000 harmadik generációs vadászrepülőgéppel és közel 700 csapásmérővel is, melyek ugyan fejlettségüket tekintve nem érik el egy modern nyugati légierő szintjén, tetemes mennyiségük miatt azonban mégis veszélyforrásként kezelendők.

Szuhoj Szu-35 Flanker-E | Forrás: RIAN ,

Ez az állapot viszont már nem sokáig marad így az amerikai elemzők szerint. Kína évről-évre csökkenti a régi, elavult típusok számát, s ezzel párhuzamosan növeli a 4. generációs állományt. Sőt, az ázsiai ország már az 5. generáció felé kacsintgat, és talán nem is eredménytelenül.
Az interneten évek óta keringenek fotók állítólagos kínai ’lopakodó’ vadászbombázókról, azonban ezek mind számítógépes grafikák, fals felvételek voltak. Az Egyesült Államok hírszerzésének információi szerint viszont az oroszok segítségével nem is olyan sokára talán tényleg sikerülhet 5. generációs repülőgéphez jutnia Kínának, ugyanis a jelentések szerint a Szuhoj T-50 PAK-FA fejlesztését jelentős összegekkel támogatja az ázsiai nagyhatalom, ennek fejében pedig elvárja, hogy Oroszország technológiai segítséget nyújtson számára saját 5. generációs programjához – s talán a jövőben India mellett Kína is szolgálatba állíthatja majd a saját PAK-FA verzióját.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy Kína mára a világ leghatékonyabb, legsűrűbb földi légvédelmi rendszerét alakította ki, melynek áttörése bizony komoly fejfájást okozna még egy olyan modern légi armadának is, mint a USAF. S mára már nem csak az 1970-es és ’80-as évek technológiájából építkeznek ezen a téren sem, ugyanis tetemes mennyiségben áll rendelkezésre az S-300-as is. A rakétatechnológia fejlődése a levegő-levegő fegyverek területén is érzékelhető, főleg ami a látóhatáron túlról indítható eszközöket illeti. Ezek pedig, kiegészítve a szintén egyre jobb fedélzeti radarokkal, már nem elhanyagolható tényezők.

Lényeg a lényeg: a Szu-35 eladásának lehetőségével újra szóba került az amerikai felső vezetésben, hogy a 200 gép alatti (s tegyük hozzá, egyre fogyatkozó) Raptor-flotta hosszútávon nem lesz elegendő elrettentő erő, még annak ellenére sem, hogy az F-22 még mindig a világ legfejlettebb harci repülőgépe, s az is marad még legalább tíz évig. Mint ismeretes, Robert Gates védelmi miniszter 2009-ben határozott úgy, hogy a 187. legyártott példánnyal véget ér a Raptor gyártása. Ez viszont visszaüthet, ha Kína képes lesz ennél nagyobb számban 5. generációs típusok szolgálatba állítására.

A levegő ura. De meddig? (Forrás) ,

Most tehát az elemzők szerint két lehetőség áll fenn: vagy fent kell tartani a Raptor gyártósorát, és további példányokat rendelni, vagy pedig (ami valószínűbb) továbbra is finanszírozni az F-35 programját, és teljesíteni az esetleges költségtúllépések által támasztott anyagi követelményeket. Ugyanis nemrég felmerült a Kongresszusban az is, hogy a csillagászati ár miatt töröljék a JSF-program egyes elemeit, és kevesebbet állítsanak belőle szolgálatba. Ez pedig tényleg komoly hiba lenne, ugyanis a Lightning II az elkövetkezendő 35-40 évben a USAF, a USMC és a US Navy első számú vadászbombázója lesz, s ha egyszer tényleg szembe kell szállni a fent emlegetett kínai armadával, akkor a legnagyobb teher erre a típusra hárul majd.

57 hozzászólás “Mégiscsak kevés lesz a Raptor?”

  1. Kína az elmúlt húsz évben olyan mértékű fejlődést produkált védelmi ipari téren, mely példa nélküli a történelemben – áll az elemzésekben

    Tudom, hogy szőrszálhasogatás, de a Meidzsi forradalom az mi volt? 40 év alatt késő középkori szintről oda fejlődtek, hogy 40 év múlva importált nyugati eszmékkel és technikával jól felkerekedtek a japánkok és seggberúgták az orosz medvét a Sárga-tenegere és Csuzimánál.

    II.Vh után a japán csoda…?

  2. Inkább a Raptort kéne tovább gyártani, egyrészt a költségtúllépésekkel olyan nagyon már nem is olcsóbb az F-35, másrészt a Raptor air superiority szerepkörben körberugdossa az F-35-öt bármilyen területen.

    Az a 10 év meg nyugodtan lehet 15 is, ha feltételezzük a folyamatos korszerűsítést. Jó megoldás lenne a Raptor eladása Japánnak, bevételt generál, úgy ellensúlyozná a kínai növekedést, hogy közben nemhogy egy fillérbe nem kerül, hanem jelentős bevételeket generál Amerikának.

  3. Sziasztok, némi érdekesség a kínai fejlesztésekről.

    Elkezdték pedzegetni, hogy a Kínaiak a J-10B fejlesztését lelassítják, és esetleg nem is fog hadrendbe állni. Mondván, hogy a erőforrásokat már az új J-xx technika fogja lekötni. Majd meglátjuk.

    Az viszont biztos, hogy az alap J-10A gyártása sem pöröghet túlzottan, mert nincs hír egy ideje új egység átfegyverzéséről.

    A Szu-27-es klónok fejlesztése, viszont nem állt le, folyamatosnak tűnik.

  4. Szia Molnibalage! Itt nincsenek kéznél az adataim, de öt ezredre emlékszem. (Este megnézem) Tavaly év végén kezdték átfegyverezni az ötödiket.

    Manapság egy kíni ezred 16-20 gépből áll (mindig van ritka kivétel), és ez a szám is folyamatosan csökken. Szóval nem sok, még akkor sem, ha teszt, agresszor, bemutató, stb… gépeket hozzászámoljuk.

    Egyébként a hadosztályok nagy része is, ma már csak két ezredes. Kivéve egy-két elit hadosztályt, ami megmaradt három ezredes.

    Annyi még lemaradt az előző hozzászólásom Szu-27-es klónok részéről, hogy ugyan fejlesztik és gyártják, de jellemzően nem új ezredeket fegyvereznek át, hanem a meglévő egységek veszteségit pótolgatják. Ebből a típusból sem nagyon nagyon nő az alakulatok száma.

    Látszik, hogy:
    1. mostanában nem tervezik élesben használni ezeket az alakulatokat, nem törekednek a mennyiségre. Csak a tervezési és gyártási potenciál megmaradjon.
    2. A minőségre törekednek. (Ez utóbbi persze mindig relatív. Mondjuk eddigi önmagukhoz képest.)

    Ami viszont (számomra) meglepő, az a JH-7-es ezredek számának hirtelen növekedése.

  5. Sejthető volt, hogy ez előbb-utóbb előjön. Aláírom, hogy az F35 jó kis gép lehet. Emellett ott van még sok potens 15-ös, 16-os és az SH flotta. De, 187 gép nem egy nagy mennyiség – főleg hogy ott vannak a béke idős veszteségek (eddig 3 db?).
    Egy megnövelt darabszám (nem sokkal, csak ami épp elég) és egy (nagyon) lassított ütemű gyártás nem lenne jobb? Így a gyártósor megmaradna és ha kell, a gyártást csak felgyorsítani kell.

    Jut eszembe:
    http://index.hu/kulfold/2010/11/23/eszak-korea_agyuzott_egy_del-koreai_szigetet/

  6. Galcom: Tudtommal a J10 gyártása a tipusnál felmerülő anyagafáradási, minőségbiztosítási problémák miatt lassult, továbbra is ez a tipus van kiválasztva, mint a jövő fő Kínai „workhorse”a.

    Hans: A „lassú gyártás” nekem is mindig beugrik, mégjobb plda erre a staratégiai szállító C17. ~2013-2014 fele elvileg megszünik a gyártása. Nem lenne egyszerübb folytatni a gyártását akár évi 3-4darabos mennyiséggel is? Ennyit a piac is felszív és a kapacitás is megmarad.

    Amúgy meg negyedévente van egy fellángolás, hogy több F22, F35 szar, Kína elfoglalja amerikát, én meg nem tudom indokolni, hova és minek kéne több. A hidegháborúnak vége.

  7. Szia Fade, lehet. Pár éve ez volt a terv. De ha esetleg a J-11B valóban nem kerül gyártásba, akkor nem lesz értelme az alap A változatot sokáig gyártani. Kérdés mikortól lesz szükség a J-XX gyártáshoz az erőforrásokra.

    Azt is elképzelhető, hogy hasonlóan a J-8F/H változatokhoz, csak egy alacsony gyártási ütemet tartanak fenn, a meglévő egységek és gépek korszerűsítéséhez.

    De hát mindez csak találgatás és pletyka. Majd kitalálják, és pár év múlva meglátjuk, mire jutnak.

  8. Azert kina meg nem olyan nagy veszedelem. Ugy tudom, hogy a 90 evek elejen rendszeresitett su27 epp most vonjak ki a szolgalatbol. Igy marad meg kb 300+ modernnnek mondhato vadaszgepuk. Aminek a szama nem novekszik. A kinai repulogepggyertas jo nehany evre megtorpanni latszott a WS10 kesese miatt. Csak 2009 vegetol lehet megint mozgast latni e teren.
    Amit miat megint ugy erzem, hogy remhirterjeszterol van szo, az a su35 rendszeresitese. Ha a hir terjesztoi kicsit is utanaolvasnanak a su30mkk fejlesztesenek, lathatnak, hogy az kb 85% kompatibilis a su35el, nem hinnem, hogy a kinaiakat tulsagosan erdekli a su35. Ugy tunik, hogy mar elkoteleztek magukat a J sorozat mellett es megoldodni latszik a hajtomuproblamajuk is.
    A Jxx az teljesen mas teszta, ott barmi elkepzelheto, de nem hinnem, hogy hatalmas meglepetesben lessz reszunk a kov 3-5 evben.

  9. Hát, a japcsik biztos nem adnának el 1 tranzisztort sem belőle Kínának.
    Hát, a teljes méretű makett biztos nem fotosoppos. Valamire csak használják.
    187 gép ellensújozására elégnek látszik 400 Szu35ös. 200 helyen kell támadni 2 – 2 géppel. Höhö.
    Most végül is mekkora lesz a megtakarítás azon, hogy 3 hasonló JSFet gyártanak? Attól, hogy mind3at F-35 nek hívják, eléggé különböző gépekenek néznek ki. Persze még nem rendszeresítették, de vajon megéri a kompromisszumokat, hogy néhány alkatrészt nagyobb sorozatban nyomhatnak?

  10. Persze még nem rendszeresítették, de vajon megéri a kompromisszumokat, hogy néhány alkatrészt nagyobb sorozatban nyomhatnak?

    Meg. Pl. hajtóműveik alapvetően közösek, állatira nem mindegy, hogy mekkora szériát gyártasz egy ekkora fejlesztési költséggel rendelkező részegységből. A high tech iparban, és a tágabban értelmezett gyáriparban is a méretgazdaságosság jelenleg az egyik legfőbb mozgató erő, ezért van az, hogy pl. a világ összes cipzárjának fele egy darab gyárban készül, vagy hogy kb. 10 darab autógyártó kezében van a világ autógyártásának 80-90%-a.
    Arról nem is beszélve, hogy magasabb darabszám esetén jobban tudod automatizálni a gyártást, csökkentve ezzel az egy darabra jutó gyártási költséget.

  11. Mackensen

    A Szu-30 és a Szu-35BM(mert itt valószínűleg a Szu-35BM-ről van szó nem pedig a Szu-35-ről mert a két gép között annyi a különbség mint egy SH F-18A és között) jó ha 20-30% kompatibilisek egymással ez a 20-30% is csak a sárkány egyes elemeire vonatkozik.A hajtóművek a teljes fedélzeti elektronika(a radartól kezdve a legutolsó generátorig) a felhasznált anyagok a fly-by-wire rendszer sem egyezik többek közt.

  12. Igen, ez valószínű. Ami számomra nem valószínű, az, az, hogy vásárolni fognak belőle.
    Figyeljétek meg, hogy egy ideje mindenki valamit el szeretne adni kínának: Obamáék olajkatasztrófaelhárítós C130, az olaszok C27Jt, most hírtelen az oroszok a szu35öt
    :))

  13. 20 év múlva senki sem fog tudni eladni nekik semmit sem, mindent akkor már meg fognak tudni oldani maguknak. Most kell a kínaiak pénzét kiszedni, amennyire lehet. Kína felé nagyjából a világ 90% szörnyen néz ki a külkereskedelmi mérlege. A maradék 10% nem számít.

  14. Kínának terület kell, és olyan környező szövetségesek, gazdasági gyarmatok, amely felé terjeszkedhet. Taiwannak előbb-utóbb be kell hódolnia, és más államok is a befolyási övezetek része lesz.

    Az USA olajéhsége ugyan még lehet hogy fog kisebb háborúkat generálni, de még egy Irak szintű zsákmánya nem lesz. Kína semmiképp nem hagyhatja, hogy felszedjék előle az olajdollárokat:) Nem véletlen, olyan országokat is támogatnak, akik szálkák az USA szemében.

    Ez aligha fog csökkenni.

  15. Kína gazdasága olyan iramban fejlődik, amit más, vezető hatalmak csak szeretnének elérni…
    Eljön majd az idő mikor Kína erőteljesen fog majd területet követelni magának. Lehet még az egykori Annam tartomány is visszakerül Kínához…
    Növelni kellene az F-22-es mennyiséget. Az elemzők talán megmondják, hogy mennyit, de szerintem legalább 300-ra lenne szükség a Raptorból s persze az F-35-sök mellett. S ne feledjük el, hogy a PAK-FA kéthajtóműves, a kínai technikáról nem tudunk biztosat, – de ha a T-50-re fog hasonlítani, akkor szintén két hajtóműves lesz/lehet majd – érdekesen alakulhat a közelharc az F-35 és a PAK-FA között, feltéve ha nem lesz elegendő Raptor a háborús zónában, mert hát valaminek az otthoni légteret is védenie kell! Arra gondolok, hogy egy késre menő párbajban lesz e elegendő tolóerő az F-35-ben és annyi üzemanyag, hogy renben haza is térjen vagy legalább a tankerig elérjen. Ha csak a régebbi generációt nézzük, akkor az egy hajtós F-16-os közeli dogfightban lenyomhat egy két hajtóműves F-15-öst. De az F-16-ost könnyedén elkapja a MiG-29-es közelharcban, a két hajtómű/nagyobb tolóerő révén, de legalábbis előnyben van.
    Egy szó mint száz, fogják még átkozni Gates döntését a jövőben…

  16. „De az F-16-ost könnyedén elkapja a MiG-29-es közelharcban”

    Na ez azért nagyon erős túlzás…Ha eltekintünk a rakétafegyverzettől és csak gépágyút veszünk alapul(itt jön ki legjobban a manőverező képesség)akkor az F-16 nincs előnyben egy 29-el szemben.

  17. Dudi!
    A kecskeméti pilóták mondták, mikor a holland gépekkel ellen repültek: „Az F-16-os nem ellenfél!”-most lehet ezt félreérteni, a saját gépet túlértékelni…
    Csak példának hoztam fel, feltéve ha igaz amit mondtak. De a hollandok is úgy nyilatkoztak, hogy a 29-es előnyben van a két hajtóműve miatt. Erre akartam rámutatni! Az F-35 egy hajtóműves és ezért talán hátrányba kerülhet a PAK-FA és Kína 5.g gépe ellen, ha nem lesz elegendő F-22-es a harcizónában, vagy az adott légtérben.
    Na talán így pontosabb!

  18. “De az F-16-ost könnyedén elkapja a MiG-29-es közelharcban”

    Na ez azért nagyon erős túlzás…Ha eltekintünk a rakétafegyverzettől és csak gépágyút veszünk alapul(itt jön ki legjobban a manőverező képesség)akkor az F-16 nincs előnyben egy 29-el szemben.

    Pont azt írtam,hogy a két hajtómű miatt a 29-es van előnyben.

  19. Akkor leegyszerűsítem: egy hajtóműves a két hajtóműves ellen.
    Kérdéses, hogy az 5. generációban melyik válik be jobban.
    Ha egy F-35 kerül majd szembe egy PAK-FA-val vagy egy másik két hajtóműves 5.g-s géppel, akkor vajon melyik lesz előnyben. Sokan csak az elektronikáról és a fegyverzetről beszélnek, de mi van az üzemanyaggal? Van e benne annyi, tud e annyit hordozni, hogy teljesítse a feladatát, még a harcból is eredményesen kerüljön ki s még haza is érjen.
    Etiópia és Eretria közötti légiharcok is rámutattak erre a tényezőre. Orosz és ukrán pilóták zsoldosként csaptak össze. Szu-27-ek és MiG-29-ek egymás ellen, mivel a 29-es kevesebb üzemanyagot hordoz így kénytelenek voltak hamarabb kivállni a harcból ezáltal vesztes helyzetbe került így többet is lelőttek.
    Remélem most már sikerült leírnom, hogy mire gondoltam!

  20. Valószínűleg van rengeteg videó ami fordított szituációban született.Gépágyús légiharcról van szó

    Legyek szemét? Mutasd. :)

    A gépágyús harchoz kell a legjobb manőverező képesség, mert nem pillanatokra kel megfelelő helyzetbe kerülni.

    Érdekes megjegyzés annak fényében, hogy a legutóbbi cikk pont erről szólt… :(

  21. És? Digitalizálóról nem hallott még senki?

    (A bolgár MiG-eknem meg már van nyugati szemmel is nagyon korszerű ACMI.)

    A felvételek amiket látsz asszem a ’90-es évek közepén készültek. (Vagy nem…)
    Akkor az F-16 gépeken sem volt még digitális amennyire vissza tudok emlékezni egy hosszabb F-16 anyagból.

  22. Az F16 vs Mig-29 dogfight-ra meg a legjobb sztory a volt keletnémet mig-eg esete, nem véletlen tartották meg őket.

    Ez mit takar? Németeknen nincs F-16-osa. Gyakorlatoztak több nemzet vadászaivel. Volt olyan F-16 zsoké, aki szimulált légiharcban 5-nél több MiG-et szedett le.

    Az IAF ellen is repültek. Az IAF a mendemondák szerint lealázta a németeket.

    Egyik gép sem jobb, mint a pilótája. Lásd cikkem…

  23. Hm, remélem rajta van a karácsonyi kívánságlistánkon, mert tök jól ellensúlyozná a Gripenjeink gyengébb közelharci képességeit. Persze egyelőre a repórák legyenek jóval előrébb, utánuk meg még pár AMRAAM, és utána jöhetne ez, vagy egy kis csapásmérő fegyverzet.

  24. A Kínaiak, az 90-es évek elején lezajlott öbölháború után kezdték el haderejük technikai korszerűsítésének fokozását.
    Rádöbbentek, Kuvait gyors felszabadítása láttán, mire lenne képes nyugati haderővel szemben, egy Szovjet- Orosz felszereléssel ellátott, azon elvek szerint felkészített hadsereg, a nyugattal szemben.
    A mintegy egymilliós Iraki haderő, jelképes ellenállást tudott felmutatni, mikor megkezdődött a koalíciós offenzíva.
    Igaz, hosszú, kemény, légi előkészítés után.
    A koalíció, hatszázezer fős haderővel bírt, darabra, minden fegyverből hátrányban volt, szárazföldi téren.
    Kivéve a légierőt.
    Ennek ellenére, az eredmény az lett, ami.
    Ez már történelem, főképp a haditechnikai fölény történelme.
    Gondolom, sok keleti szakember padlót fogott akkor, rádöbbenve bizonyos dolgokra, a két világ katonai képességeit illetően.
    Még akkor is, ha az Iraki haderő végső soron nem volt egy súlycsoportban, a technika fejlettségét illetően.

    Ami a Gripeneket illeti, vajon milyen mértékben tudnánk használni a maximális képességeiket ?
    Megveszünk minden fegyvert hozzá ?
    Mert igazából, akkor érnének igazán sokat, jelenthetnének némi előnyt szomszédainkkal szemben.
    Molni biztosan tudja erre a választ.

    Valaki írja már be, ha tudja, a MIG-29 légi harc győzelem-veszteség arányt ?
    Én eddig csak lelövéséről olvastam a gépnek, még Etiópiát illetően is.
    Ez persze az én tudatlanságom is lehet.

  25. honved

    http://hu.wikipedia.org/wiki/MiG%E2%80%9329

    A 2.öbölháborúból túl sok következtetést nem lehet levonni a technikai fölény egyértelmű bár akkoriban az Orosz hadsereg 1 generációval modernebb volt mint az Iraki(Az egész hadseregre vetítve.Bizonyos dolgokból volt ugyan olyan modern az Iraki hadseregnek mint az Orosz de úgy általában a hadsereg egészéről elmondható,hogy 1 generációval korszerűtlenebb volt.)+ a hadvezetés minősége meg sem közelítette a minimális szintet,de a legfurább az volt,hogy a rendelkezésükre álló erőt sem használták pl légierő teljes passzivitása vagy meg sem próbálkoztak Kuvaitváros megvédésével márpedig egy városi harcban nagyrészt kiegyenlítődik a technológiai fölény.

  26. A mintegy egymilliós Iraki haderő, jelképes ellenállást tudott felmutatni, mikor megkezdődött a koalíciós offenzíva.

    540’000 létszám volt a legnagyobb amit olvastam, de tudommal még ez is téves volt, a feladerítés tévedett. Valahol 270 ezer tája volt a vége. A félreértés abból eredehet, hogy az offenzíváig Swarczkopf előírta, hogy ezt 50%-ban építsék le.

    A koalíció, hatszázezer fős haderővel bírt, darabra, minden fegyverből hátrányban volt, szárazföldi téren.

    Elben nagyon nem, sőt…!

  27. Honv
    82ben rájöhettek volna, ha nincsenek teljesen elfoglalva a hazudozással. Nem magyarázták a bizonyítványt, hanem letagadták.
    Különben 82ben vitatta meg az SzKP PB a 3. világháború lehetőségét. A hadsereg előterjesztése az volt, hogy most állnak a legjobban az impikkel szemben, és innen az 1re gyorsabb lemaradás jön.

  28. Kösz dudi !

    Tehát 10 légi győzelem. Megnéztem..
    Az iraki haderőről én is írtam, hogy nem voltak egy súlycsoportban, de Kínában a háború után, annak hatására, ugrott meg a haditechnikai korszerűsítés.
    Az Irakiak légi erejüket, nyilván azért nem alkalmazták, mert tisztában voltak a várható eredménnyel.
    A helységharccal pedig nem mertek próbálkozni, inkább menekültek Kuvaitból, miután, egy remek szárnytámadással, átvágták az összeköttetésüket az anyaországgal, a koalíciós erők.
    Ne felejtsük el, akkor már, a szárazföldi támadáskor, el volt pusztítva nagyon sok utánpótlási vonal, vezetési pont, stb.

  29. óriási tűzerő,pontosság,légifölény és szervezettség volt a NATO oldalán
    ráadásul a páncélosaik éjszaka úgy lövöldözték ki a vak iraki pácélosokat, mint az agyaggalamb lövészeten szokták.
    Egy mai modern háború megnyeréséhez szükséges a légifölény vagy legalább a folyamatos vadász fenyegetés, hogy ne tudd a harctér fölé küldeni büntetlenül a csapásmérő erőket és az éjjellátóképesség.
    Kíváncsi vagyok, hogy az orosz,kínai,é-k-ai,kínai erők hogy állnak éjjellátóképesség terén.
    Jó lenne egy összefoglaló cikk az éjjellátásról, hogy a két „blokk” hogy áll technológiában,fejlesztésekben és felszereltségben, ha valaki tudna erről írni egy jobb szösszenetet annak szerintem sokan örülnénk.

  30. Rudi barátom 87ben volt katona. (Mint én.) Nyuszi vaolt Lentiben. Végig 1 qúúrwanagy fadobozt kellett cipelnie. 1x megnézték mi van benne?: 1 éjjellátó volt. Megpróbálták összerakni, de nem volt meg az összes alkatrésze.

  31. doca

    Lemaradtál 20 évvel már eltűntek a blokkok,sőt Mikulás sincs :).

    Az orosz hadseregben az első Csecsen háború idején már voltak rendszeresítve NVG-k(az más kérdés,hogy a háború elején tilos volt éjszakai műveleteket végrehajtani)az,hogy mennyire voltak elterjedtek nem tudom.

    A T-72-nek kb 800 méteres éjjellátó képessége van.

  32. 87-88-ban voltam én is katona, Szombathelyen.
    Nálunk működtek az éjjellátók.
    Túlélési gyakorlaton alkalmazva is voltak.
    Azonban borzasztó nehezek voltak, méretben, akkorák, mint maga a gépkarabély, behajtott válltámasszal.
    A BMP-1 harcjárművekhez szintén volt, de ott ha jól emlékszem minden más harcjármű is fel volt szerelve éjjellátóval.
    Működtek, éjszakai vezetés is volt többször, ezen eszközök alkalmazásával.
    Viszont ezek régi dolgok, ma már nem hinném hogy ezek vannak rendszerben a honvédségnél.