Film-front című sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat, valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag segítségével.
A mostani Film-front epizóddal előkészítünk valamit. Hogy mit, az legyen titok! Ja, hogy a cím árulkodó? Ohh, a fenébe… :)
Nyilván helyzetfüggő, de nagy általánosságban talán igaz, hogy a stratégiai bombázók említése kapcsán általában a B-52, B-1 és a Tu-95 után szoktak bevillanni a többiek. Többek közt a brit nukleáris elrettentő erő egykori egyetlen célba juttatói, a V-bombázók néven elhíresült trió tagjai: a klasszikus formájú Vickers Valiant, hatalmas deltaként az Avro Vulcan és a leginnovatívabbként a Handley Page Victor.
Az első videó utóbbi kettőt mutatja be:
http://www.youtube.com/watch?v=XsE-acxOGZ0
A Vulcanból 2 gurulóképes állapotban megőrzött gépen felül 2007 őszétől van egy repképes példány is. Melynek sorsa igencsak kérdésessé vált 2010-re, ám az utolsó pillanatban egy 458 000 fontos adomány formájában biztosítva lett a gép repképes állapotban tartása, így a tervek szerint a 2012-es londoni olimpia nyitóceremóniáján is repülhet akár.
Az Avro Vulcan XH558 a 2009-es RIAT-on:
Irány Moszkva! – avagy kortársak bandában :) Az egykoron tervezett érkezési sorrend szerinti felállás: elől a Vulcan, utána Buff.
Az 5 db megmaradt Victor-ból nincs repképes állapotú. Kettő gép azonban gurulásra alkalmas és időnként szerepelnek is. Egy ilyen szereplésnek köszönheti hírnevét a „Teasin Tina” (Victor K2 XM715), mely 2009 májusában egy gurulási mutatvány során véletlenül (?) elemelkedett a betontól. A Bruntingthorpe-i eset kapcsán egyesek megkérdőjelezik annak véletlen, technikai hiba eredetűnek megnevezett mivoltját és a repülőképes státuszt nem megadó hatóságok orra alá nyomott fricskának tekintik.
http://www.youtube.com/watch?v=Rh2YSzBdWFg