Oroszország eladná a Szu-35-öst Kínának

A Kínai Népköztársaság Zhuhai városában megrendezett Airshow China 2010 sok érdekes dologra került sor. Nemrég számoltunk be róla, hogy a vásár keretében tovább növelték a kínai polgári cégek megrendelt orosz helikopter-állományát, most pedig katonai vonalon számolhatunk be egy érdekes hírről. Oroszország ugyanis hajlandó lenne rá, hogy eladja a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje számára egyik legmodernebb vadászbombázóját, a Szuhoj Szu-35-öst.

Az orosz állami fegyverexportőr, a Roszoboronexport kedden hozta nyilvánosságra azon információt, miszerint hajlandó lenne rá, hogy elkezdje a tárgyalásokat Kínával a Szu-35 esetleges eladásáról. A 4++ generációsnak titulált típus sorozatgyártása 2009 végén indult be, s egyelőre az Orosz Légierő által megrendelt 48 példány leszállítása élvez prioritást a Szuhoj számára, bár a hírek szerint hamarosan megkezdődhet Líbia 12-15 darabos megrendelés-állományának teljesítése is. A gyártó szerint Oroszország még 2010 vége előtt átveheti első sorozatgyártású Szu-35S repülőgépét.

„Készek vagyunk rá, hogy a Szu-35 eladása kapcsán akár egyes kínai partnercégekkel is együttműködjünk a siker érdekében.” – nyilatkozta Alexander Mikejev, a Roszoboronexport igazgatóhelyettese kedden az Airshow China 2010-en.

A másik fél részéről eddig nem nyilatkoztak az ügyről, bár sejthető, hogy a Kínai Népköztársaság nem fogja kihagyni az exportváltozat, a Szu-35K kínálta remek lehetőséget légierejének modernizálására. Sőt, a korábbi hasonló ügyletekből okulva biztosra vehető, hogy legrosszabb esetben is náluk végzik majd a gépek nagy részének összeszerelését.

Szuhoj Szu-35 Flanker-E | Forrás: RIAN ,

Kína eddig is jelentős számban alkalmazta a Szuhoj különféle vadászbombázóit. Az alapverziós Szu-27 Flanker SK és UBK változatait rendszeresítette elsőként, majd nem sokkal később Shenyang J-11 néven saját maga is gyártani kezdte a 4. generációs típust. Legutoljára a Szu-30MKK és MK2 Flanker-G kapott kínai felségjelzést, ez utóbbiakból nagyjából 100 áll szolgálatban az ázsiai országban. A „sima” Szu-27-ből körülbelül 69, a J-11-ből pedig 124 körüli mennyiség repül aktív állományban a rendelkezésre álló adatok és becslések szerint.

A Szu-35 Flanker-E rendszeresítése mindenképpen minőségi ugrást jelentene Kína számára, s egyben megoldódna a korai verziójú Szu-27-esek cseréje is. A két Szaturn 117S erőforrás által hajtott típus elektronikája és élettartama is magasan a jelenleg még mindig nagy számban alkalmazott 3. és korai 4. generációs kínai harci gépek fölött áll, s komoly fenyegetést jelent bármely mai légierő számára. Az biztos, hogy egy jelentősebb Szu-35 beszerzés igencsak megemelné a tajvani hadvezetés vérnyomását…

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Bemutatta új repülőgép-hordozóját Kína

Sárkányok egymás közt

Sárkányok egymás közt

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Kína elfogórakétát tesztelt

Kína elfogórakétát tesztelt