|

Egy MiG-21-es Szabolcs szívében

Meg kell hogy valljam a kedves olvasónak, hogy egy kissé megkésve írok az eseményről, de ahogy a mondás is tartja: Jobb később, mint soha!

Idén harminc éve, hogy az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan a Szojuz-35 fedélzetén feljutott a világűrbe. Ennek az űrrepülésnek állít emléket a volt vadászpilóta és asztronauta szülőhelyén, Gyulaházán kiállított, s az idén gyönyörűen felújított MiG-21F-13-as.

A típust egyetlen repülést kedvelőnek sem kell bemutatni. A világ legnagyobb számban gyártott szuperszonikus elfogója mindenki számára ismert, mikor ezt a kifejezést hallja: MiG!

A Magyar Néphadsereg összesen 261 db MiG-21-est rendszeresített, a legtöbbet az F-13-as változatból, kereken 80 darabot. A 21-es család „rakoncátlan gyermekének” nevezett változat sajnos nem hazudtolta meg önmagát, mivel az 1961-1978 közötti időszakban 30 gép került veszteséglistára. Ezen események során, sajnos tizenkét pilótánk szenvedett katasztrófát a típussal.

Ilyen volt...

Ilyen volt… | Fotó: Nagy Károly ,

A kiállított gépet a Moszkva melletti 30. sz. Állami Repülőgépgyárban (GAZ–30, későbbi nevén Znamja Truda) építették, gyártási száma: 741817.

A típusrendszeresítés második lépcsőjében, 1962 augusztusában érkezett hazánkba, másik 27 társával egyetemben. Kecskemétre, az 59. honi vadászrepülő ezred állományába került. A kecskeméti bázis másodikként kapta meg az új gépeket, míg 1974-től a végleges selejtezésig már csak itt volt rendszerben a „74”-es típus.

A Gyulaházi MiG-21-es 817-es oldalszámmal teljesített szolgálatot. Egy rövid időre a Pestvidéki Gépgyárba került, ahol elvégezték rajta az esedékes időszakos nagyjavításokat és karbantartási munkákat. Ez követően ismét rendszerbe állt. A géppel említésre méltó, komolyabb esemény nem történt, megbízhatóan üzemelt.

Érdekes adat, hogy a 815 és 818-as oldalszámú Fishbedek katasztrófában és balesetben elpusztultak. Azonban mind a 816-os, mind a most bemutatásra kerülő 817-es szerencsésnek bizonyult, mivel kiállításra kerültek – a 816-os Szolnokon van a Tanhangárban. A géptörzset megbontották, a nyílásfedeleket eltávolították, így könnyen tanulmányozhatóvá vált a 21-es belső szerkezete.

és ilyen lett!

és ilyen lett! | Fotó: Hornet102 ,

A kiállított 817-est az időjárás viszontagságai erősen megkoptatták, így a Gyulaházi Önkormányzat és a Világűr a Föld Jövőjéért Alapítvány kezdeményezte a gép felújítását, melyre idén áprilisban került sor. A restaurációs munkálatokat az MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis területén működő, Magyar Honvédség Légi Járműjavító Üzem szakemberei végezték. A gépet egy óriás daru segítségével emelték le a talapzatáról, a régi festést lecsiszolták, ezt követően pedig korhű festést és felségjeleket kapott. A megújult 21-est 2010. április 28-án helyezték vissza talapzatára, 1980-as oldalszámmal. Ez a lajstrom senkit ne tévesszen meg, mivel ez a szám az űrrepülés évére emlékeztet. A gépre eredetileg két UB 16-57-os rakéta blokkot és egy, a PG által gyártott PTB-490 típusú, 490 literes üzemanyag-póttartályt függesztettek. Természetesen ezek is megújultak.

Hazánk legszebb állapotú „Fishbed C”-je | Fotó: Hornet102 ,

Az évforduló és a restauráció alkalmából emléktáblát helyeztek el a talapzaton.
Nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy hazánk legszebben felújított MiG-21F-13-sa még sokáig törhet büszkén az ég felé, melyről számos fantasztikus fényképet készíthetnek a repülés szerelmesei.

Az emléktábla

Az emléktábla | Fotó: Hornet102 ,

Egy videó link a visszaemelésről:

4 hozzászólás “Egy MiG-21-es Szabolcs szívében”

  1. Végre!

    Elég gyakran járok arra, ha hazamegyek, és mindig megállok egy kicsit az iskola előtt, hogy megcsodáljam a gépet. Olyan rossz volt látni annyi éven keresztül,hogy megsárgult kabintetővel ott rozsdásodik a MIG. Remélem még megérem, hogy ez a nehéz sorsú, de nagyon szerethető kis térség is „kikupálódik” egy kicsit.

    Köszönet a támogatóknak a felújításért!