Veszélyben az EFV

Az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogságának jelenleg futó beszerzései közül az egyik legfontosabb az EFV program, melynek keretében a kiöregedő kétéltű partraszálló járműveket (AAV) kívánják leváltani. Az EFV (Expeditionary Fighting Vehicle – Expedíciós Harcjármű, tengerészgyalogos zsargonban Advanced Amphibious Assault Vehicle, tehát AAAV) jelenleg még tesztelés alatt áll, a tervek szerint 2015-ben kell majd szolgálatba állnia. Azonban a gazdasági helyzet miatt a program pengeélen táncol, tehát ha nem produkál látványos eredményeket, a Kongresszus akár el is kaszálhatja.

A jelenleg folyó tesztfázis pedig a fentiek miatt létfontosságú a gyártó General Dynamics számára, ugyanis ha nem akarják elveszíteni a busás megrendelést, akkor muszáj maradandót alkotniuk. Az EFV-vel szemben a USMC komoly követelményeket támasztott, melyek közül a legfontosabb – az M1 Abrams harckocsiéval vetekedő védettség és mobilitás mellett – a megbízhatóság. Konkrétan a két meghibásodás közti üzemórák számának növelése a cél, a bőrnyakúak lelki szemei előtt egy olyan kétéltű harcjármű lebegett a program elindításakor, mely átlagosan 43,5 órát is kibír meghibásodás nélkül.

A baj csak az, hogy az EFV prototípusai eddig átlagban 16,4 óránként szorultak javításra, mely még a szolgálatba állításhoz szükséges 22 órás szintet sem haladja meg. A Kongresszusi képviselőknek pedig nem tetszenek ezek a számok, sőt, Robert Gates védelmi miniszter úgy fogalmazott, hogy a program „közel van a vágóhídhoz”, s onnan csak eredmények produkálásával menekülhet meg.

Márpedig a politikusok számára nem lenne rossz, ha megszabadulnának egy jelentős pénzeket felemésztő projekttől: az EFV darabonkénti ára 22 millió dollár, a teljes mennyiség 9,5 milliárd dollárba kerülne, a program összköltsége – a fejlesztési pénzekkel együtt – pedig 13 milliárd dollár fölött mozog.

General Dynamics EFV ,

Viszont a tengerészgyalogság részéről maximális támogatottságot élvez az EFV, főleg, mióta James Amos tábornok vezeti a hadtestet, ő ugyanis teljes mellszélességgel kiáll a jármű mellett. Elmondása szerint a tengerészgyalogosok elsődleges feladata még mindig a partraszálló műveletek végrehajtása, melyekhez szükségük van egy fejlett, megbízható járműre, s az EFV meg is felel ennek a célnak. Amos szerint fontos, hogy a katonák tudják: az ő harceszközük a legjobb, s mindent leküzdhetnek vele. A jövő partraszálló járműve pedig az EFV, s a jelenlegi hiányosságokat az okozza, hogy még friss konstrukció.

Az AAAV tökéletesítésében maguk a tengerészgyalogosok is részt vesznek, az eddigi tesztek alapján több módosítást is végeztek a járművön a katonák javaslatai alapján, például javítottak a gépágyútorony lőszeradagoló-rendszerén, és növelték a vízfelszíni haladás és a vízbeérés sebességét.

A gyártó szerint természetesen szó sincs hatalmas problémákról, pusztán néhány finomításra van szükség. William Taylor programvezető elmondta: minden új fejlesztésű járműnél előfordulnak kisebb-nagyobb bakik, melyeket szorgos munkával gyorsan ki lehet küszöbölni. A Pentagon elemzői pedig az elmúlt évhez képest idén jelentős fejlődést tapasztaltak az EFV megbízhatósága és a fejlesztőgárda erőfeszítései terén.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

HTKA Hírhalom 2019. 14. hét

HTKA Hírhalom 2019. 3. hét

HTKA Hírhalom 2019. 3. hét

HTKA Hírhalom 2018. 49. hét

HTKA Hírhalom 2018. 49. hét

Hercules és Hornet ütközött légiutántöltés közben

Hercules és Hornet ütközött légiutántöltés közben