A spanyol védelmi minisztérium és szocialisták között létrejött a megállapodás, mely értelmében megszakítás nélkül folytatódhat a Spanyol Haditengerészet modernizálása: a 2011-es védelmi budget tervezethez hozzácsapásra került újabb 4 Buques de Acción Marítima-osztályú őrhajó beszerzése.
A spanyol hajógyártás ugyan meglehetősen jól ellenáll a gazdasági válságnak, hiszen rendelésük akad bőven, de azért ezen, a flottát erősítendő hazai megrendelés ettől még nyilván jól jön persze. Az elérhető információk szerint a BAM-osztályú őrhajókra 2011-ben 33 millió euró lesz fordítva, hovatovább természetesen jelentősebb mennyiségű közvetlen/közvetett állás teremtő/megtartó szerepe is van a programnak.
Ezen második szériával a jövőben 8 hajósra bővülő osztály a Barceló-, Anaga-, Conejera-, Toralla- és Descubierta-osztályú, gyengébb képességű és kiöregedő őrhajókat váltja a Spanyol Haditengerészetnél.
A 2 500 tonna vízkiszorítású hajóosztály bizonyos katonai vonatkozásaitól eltekintve alapvetően civil standard alapján épül, így harcértéke, túlélőképessége is limitált, ami annak fényében, hogy milyen feladatkörre szánják, nem tragikus. Alapvetően Spanyolország exkluzív gazdasági zónájának védelme, illetve esetlegesen idegen országban történő beavatkozás támogatása közben nem túl valószínű, hogy képességeiket meghaladó helyzetbe keveredjenek ezen hajók. Melyek egyébként moduláris jellegűek, adott feladatkörre alakíthatóak.
Az erőteljesen automatizált rendszerekkel felszerelt hajóosztály kapcsán – legénysége mindössze 35 főből áll – a klasszikus őrhajó szerepkör mellett egyéb feladatkörökre is gondoltak, így az őrhajó változat mellett kutatás és mentés (tengeralattjáró mentésre is tessék gondolni ez alatt többek között), hírszerzési és hidrográfiai kutatásokra optimalizált változatok állnak rendelkezésre.
A felfegyverzett változat 1 db OTO Melara 76/62-es löveggel, 2 db 25 mm-es gépágyúval, illetve szintén 2 db 12,7 mm-es géppuskával rendelkezik. A hajó tatján egy 24,7 x 13,5 méteres területű helikopterpad került kialakításra, a hangárba pedig egy NH90 vagy egy Huey költöztethető be.
A most jóváhagyott második széria összesen 4 hajója közül kettő őrhajó, 1 SAR, 1 pedig oceanográfiai kiépítésben hagyja majd el a Navantia Cádizi-öböl mentén elterülő, San Fernando-Puerto Real hajógyárát.
A 2007 októberében megkezdett építésű előző, szintén 4 hajóból álló széria első tagja, a Meteoro (P-41) idén ősszel áll hadrendbe. A hajóosztály második tagja, a Rayo (P-42) idén májusban lett vízre bocsátva.