Azt már tudjuk, hogy évtizedünk végére Oroszország rendelkezni fog legalább egy darab új, nukleáris meghajtású repülőgép-hordozóval, majd később 3-6 példányból álló hajóosztályt is épít belőlük. Azt is tudjuk, hogy ugyanekkorra 1500 új harci repülőgép fog szolgálatba állni Oroszországban. Ám azt eddig nem tudtuk, hogy a leendő repülőgép-hordozókról pontosan milyen repülőgépek üzemelnek majd. Nos, most erről is pontosabb képet kaphatunk.
Ugyanis szeptember 28-án, kedden Valerij Uvarov altábornagy, az Orosz Haditengerészeti Repülőerők leköszönő parancsnoka a RIA Novosti hírügynökségnek azt nyilatkozta: 2020 előtt nem várható, hogy a fenti szervezet kötelékében megjelenjen egy ötödik generációs katonai repülőgép. Ez pedig azt jelenti, hogy amennyiben addigra tényleg elkészül és szolgálatba is áll egy repülőgép-hordozó, akkor annak első repülőgépei még a negyedik generációt képviselik majd.
Viszont így azt is biztosra vehetjük, hogy 2020 után mindenképpen lesz 5. generációs típusa is az Orosz Haditengerészeti Repülőerőknek. Uvarov szerint ennek alapját mindenképpen a Szuhoj T-50 PAK-FA képezi majd, mégpedig azért, mert ésszerűtlen lenne még egy teljesen új típus kifejlesztésére pocsékolni a pénzt. Nos, ezzel mi is tisztában voltunk, annyival azonban gazdagabbak lettünk, hogy megtudtuk: a PAK-FA modifikációját 2016 környékén kezdik majd el készíteni, szolgálatba állására pedig 2020 után pár évvel kerülhet sor.
’Először a légierő állítja rendszerbe és szerez vele tapasztalatokat, majd mikor már teljesen kiismertük a jellemzőit, csak akkor kerül sorra a haditengerészet.’ – mondta Uvarov.
Ezen kívül az altábornagy azt is megerősítette, hogy a tengerész PAK-FA megjelenése előtt más típusok szolgálnak majd az új hordozón. Itt viszont már több cég és repülőgép is szóba került, konkrétan a MiG, Szuhoj és Jakovlev tervezőirodákat emlegette, melyek közül utóbbi talán a Jak-130-cal nevezhet a leendő haditengerészeti kiképzőgép címéért, a másik kettő pedig a harciasabb részleget képviseli.
’A repülőgépeknek még azelőtt készeknek kell lenniük, mielőtt a hajó üzembe állna, ugyanis a pilótákat előbb a speciális szárazföldi kiképzésen kell felkészítenünk a tengerészeti üzemre, és csak eztán kerülhetnek a hordozóra.’ – mondta Uvarov. ’Véleményem szerint két század MiG-29K és egy század Szu-33 jelenti majd a szükséges repülőgép-mennyiséget, azonban előbbihez jelenleg az indiai szállítások miatt nem jutunk hozzá.’
Valerij Uvarov altábornagy egyébként az orosz fegyveres erők szervezeti reformja miatt kénytelen elhagyni pozícióját, ugyanis az Orosz Haditengerészeti Repülőerők és az Orosz Haditengerészeti Légvédelmi Erők közös irányítás alá kerülnek, ezen új szervezte élére pedig őt jelölték ki.
érzem én az iróniát a cikk elején;-)
Az első olyan orosz tiszt aki nem ködösít,hanem konkrét gépeket időpontokat mond.Valami nincs rendben Ivánéknál vagy leszoktak a titkolózás 1000 éves hagyományáról. :)
Épp leköszön. Lehet ezért töi meg a hagyományokat
„Valerij Uvarov altábornagy egyébként az orosz fegyveres erők szervezeti reformja miatt kénytelen elhagyni pozícióját, ugyanis az Orosz Haditengerészeti Repülőerők és az Orosz Haditengerészeti Légvédelmi Erők közös irányítás alá kerülnek, ezen új szervezte élére pedig őt jelölték ki.”
Előléptetik.
Ki fog tartani 2020-ig az olaj biznisz? Mert most az egész Eu azon teker, hogy függetlenítse magát az orosz olajtól. Ha ez sikerül, akkor is lesz elég dollár pakfákat fejlesztgetni?
Komolyan szerintetek az orosz tisztek nem utálják már azt hogy külföldön mindenki azt tartja róluk hogy ocska sz.a.r eszközökkel dolgoznak.
Ha nem lennek atomjuk sok állam ellen esélytelenek lennének.
Biztosan unják…de van atomjuk…
De sok államot csak a 20 éves vasukkal is legyalulnának…
Láthattuk Grúziánál.
Ámde nem mind1? Valószínűleg nincs olyan marha aki megtámadná az oroszokat, szóval kipróbálni (remélem) sosem kell.
Bár az én véleményem, hogy nincs olyan hadsereg, amelyik végig tudna masírozni azon a pár ezer kilométeren, ami ma Oroszország anyácska…
Viszont olyan hadsereg már van 3 vagy 4 amelyik könnyedén védené meg magát az orosz haderővel szemben.
„Ki fog tartani 2020-ig az olaj biznisz? Mert most az egész Eu azon teker, hogy függetlenítse magát az orosz olajtól. Ha ez sikerül, akkor is lesz elég dollár pakfákat fejlesztgetni?
Ha figyeled a híreket…… Medvegyev orosz elnok most tárgyalt Kínában és megynyitotta a kínai elnokkel egyutt az uj orosz.kínai olajvezetéket, amely 2011 januárjától évi 30 millió tonna orosz koolajat fog szállítani KínánAK, 2015-tol pedig a Gazprom évi 30 mld. m3 gázt. Az oroszok diverzifikálják a nyersanyag szállításokat. A másik dolog pedig az orosz gazdaság modernizálása. Tudják , hogy eléggé le vannak maradva, ezért rengeteg pénzt fektetnek a nanotechnológiák fejlesztésébe a számítástechnikába a kulfoldi csúcstechnológiák behozatalába… Tudják az olajbol és a gázból nem tartható fenn sokáig a gazdasági fejlodés.
zozo: Én inkább új piac keresésnek hívnám, nem diverzifikálásnak. Nem ugyanaz a gáz megy Kínába mint EUba. Nyersanyagból pedig még sokáig megélhetnek, kérdés mennyire.
Gazdaságilag pedig csillió helyen marad a kézivezérlés. Ahelyett, hogy egy NYi imperialista/kapitalista tipusú rendszert alkotnának. NSZK/NDK. ROK/DPRK. A különbség gondolom érzékelhető. Modern gazdaságuk így sose lesz.
Azt mondjuk az orosz hadseregről,hogy nem valami modern és ebben van is igazság főleg ha nem az egészet nézzük hanem fegyvernemekre bontjuk és hogy van mondjuk 10 ország(USA,Kína,India,Németország,Nagy-Britannia Franciaország,Olaszország???,Spanyolország???,Törökország???)a világon aki önerőből képes lenne megvédeni magát akár egy elhúzódó anyagháborúban is viszont a Földön 193 ország van…
A Jak fejlesztette a hajófedélzeti AWACSot. Csak nem erről lenne szó?
Azt valóban a Jakovlevék tervezték, ez volt a Jak-44-es, de az 1:1-es mockupon kívül nem sok minden valósult meg belőle. Ez több mint 20 éve volt, azóta már mindenki kiöregedett abból a gárdából.
Persze ettől még felfrissíthetik az elképzelést, mert hajóra annál a légcsavaros konstrukciónál jobbat úgyse fog kitalálni más se, lásd E-2-es.
Tényleg alakul egy olyan koncepció, hogy az oroszok mint beszállító enyhítsék az Oroszország-EU gázügylet kiszolgáltatottságát.
Ha Kínával meg tudnak állapodni, akkor az EU könnyen bajban lehet, mivel Kína esetében az áringadozást az egyéb bizniszekkel is ki tudják kompenzálni, de az EU esetében jól megemelik az árakat, aztán ha nem tetszik, lehet majd fagyoskodni.
Láthatjuk, hogy megteszik ezt időről időre az ukránokkal is, pedig ott a Fekete tengeri flotta támaszpontja még lehetne alkualap az ukránok részéről.
Nem most, de tíz év múlva már nem fogunk ilyen magas lovon ülni, haz az orosz-kínai haverságról lesz szó. De lehet, még a jenkik se.
allesmor: Kínát a Kelet Szibériai és a Sakhalini mezők látják majd el míg EUt a ÉNY Kazahsztán felettiek.
ld.:
http://www.eia.doe.gov/cabs/Russia/images/RUS_gasmap.gif
Amúgy az Orosz külpol egyik legnagyobb baklövésének tartom az elzárták a csapokatot. Hirtelen Olasz/franciao… ráhajtott az ÉA gázra, elővették a ninscrászükség Nabuccot, vmint SzA… már nem elégetni szeretné a gázt hanem csepfolyósítani és eladni. Ezen felűl pedig ha csak egy-két EUban lévő nem konvencionális mezőnél bevállnak az USben kifejlesztett új kitermelési módszerek az se elképzelhetetlen,hogy EU önellátó lesz. (A Dél Alföld alatt is van egy ilyen.)
amúgy meg ha nem lesz QE (kvázi kizárt) akár….
jut eszembe ha QE akkor az angol humor kedvelőinek:
http://www.youtube.com/watch?v=i2jhQflPFnA
Fade:
a vidi aranyos :)
amúgy amiket mond F-35-ről hát nem gyenge hajtóműve van, valószínű, hogy ezért is kacsingatnak valami izmosabb F-18 fele