A tengeralattjárókon megtalálható hangelnyelő gumiborítás úgy általában akkor hatékony, ha a lapokból „kicsempézett” borítás fent van a tengeralattjárón. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy ezen borítás a fizikai behatások végett idővel kissé foghíjassá tud válni, ebben nincs semmi újdonság, más nemzetek haditengerészeteivel is megesik.
Ezzel persze nyilvánvalóan a US Navy-nél is tisztában vannak, ám mindemellett érthető módon aggasztja is őket a kérdés, hiszen saját bevallásuk szerint legújabb és egyben borsos árú játékszereik, a Virginia-osztályú atom-tengeralattjárók közül több is erősen „vedlik”.
A távirati stílusú bejelentés szerint az elmúlt évek alatt 3 Virginia-osztályú tengeralattjáró esetében tapasztaltak komoly problémákat, (hogy mennyire, azt nyilván nem kötik a nagyérdemű orrára) hovatovább kisebb mértékben a jelenleg még csak 7 egység erős hajóosztály többi egységénél is jelentkezett a probléma.
A Northrop Grumman Newport News-i és a General Dynamics nevével fémjelzett Electric Boat által megosztottan épített Virginia-k ezen problémája kapcsán a Northrop Grumman az Electric Boat és a Navy felé passzolta tovább a kérdés megválaszolását. Az Electric Boat hasonlóan járt el, ám ők csak a Navy-nek passzoltak, ám így is szép a felállás.
A tengeralattjárók zajszintjének és az aktív szonár elleni védekezés ezen hatékony módját eredetileg a németek fejlesztették ki még a 2. világháború alatt, ám a modern tengeralattjárókon történő megjelenésükre a 70-es évekig kellett várni, mikor is a szovjetek kezdték el ismét alkalmazni a megoldást. Az Egyesült Államok Haditengerészete a 80-as évek óta alkalmazza ezen technikát, tehát nem mondhatni, hogy szegény Virginia-k az amerikaiak tapasztalatlansága miatt vedlenek.
De miért ilyen kicsi gumitéglákkal dolgoznak, miért nem több (sok) négyzetméteres darabokkal?
Mert ha leeseik 1 bazi nagy darab akkor sokkal nagyobb baj van mintha csak 1 kis kockányi esett volna le.
Ez igaz:D,de mérnem tudnak „kikísérletezni” egy jobb ragasztóanyagot,ami jobban fenntartja gumitéglákat?
Ez nem újdonság az orosz tengok is sorra dobják le ezeket a gumi csempéket, csak hát ők tényleg asztallap nagyságú táblákkal dolgoznak.
A gumicsempék nem lehetnek nagyok mert a felület íves és a rezonanciák valamint a hőtágulás miatt nem tudná követni az alakváltozást.
A csempék fő problémája hogy nem érhetnek össze. Ennek oka hogy akár a sebességtől akár a hullámzástól vagy vibrációtol nyikorognának. Egy specko ragasztó fugaanyagot használnak de ennek is 1000 + ÁFA kritériumnak kell megfelelni. Ráadásúl a NAVY használja a vasakat a -50 C* tól a trópusi 45c* os vizekig. Merüléskor pedig a hőtágulásuk és a hőtehetetlenségük teljesen eltér a fém testöl.
Szóval ez egy nehéz eset.
Kuruc
A ti tengóitok mennyire vedlenek?
A Tájfunok darabolásánál nagyon szenvedtek a leszedésükkel.Kézzel kellett levagdalni arról a minden képzeleten felüli méretű hajóról.
http://englishrussia.com/index.php/2009/04/14/worlds-biggest-submarine/