|

Vedlenek a Virginiák

A tengeralattjárókon megtalálható hangelnyelő gumiborítás úgy általában akkor hatékony, ha a lapokból „kicsempézett” borítás fent van a tengeralattjárón. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy ezen borítás a fizikai behatások végett idővel kissé foghíjassá tud válni, ebben nincs semmi újdonság, más nemzetek haditengerészeteivel is megesik.

HMS Triumph

Ezen, az HMS Triumph-ról készült felvételen is látszik, hogy a ‘csemperagasztó’ bizony időnként megadja magát | Forrás ,

Ezzel persze nyilvánvalóan a US Navy-nél is tisztában vannak, ám mindemellett érthető módon aggasztja is őket a kérdés, hiszen saját bevallásuk szerint legújabb és egyben borsos árú játékszereik, a Virginia-osztályú atom-tengeralattjárók közül több is erősen „vedlik”.

A távirati stílusú bejelentés szerint az elmúlt évek alatt 3 Virginia-osztályú tengeralattjáró esetében tapasztaltak komoly problémákat, (hogy mennyire, azt nyilván nem kötik a nagyérdemű orrára) hovatovább kisebb mértékben a jelenleg még csak 7 egység erős hajóosztály többi egységénél is jelentkezett a probléma.

USS Hawaii (SSN 776)

A Virginia-osztály harmadik egyége, a USS Hawaii (SSN 776). Vajon vannak problémák a gumiborításával? Forrás ,

A Northrop Grumman Newport News-i és a General Dynamics nevével fémjelzett Electric Boat által megosztottan épített Virginia-k ezen problémája kapcsán a Northrop Grumman az Electric Boat és a Navy felé passzolta tovább a kérdés megválaszolását. Az Electric Boat hasonlóan járt el, ám ők csak a Navy-nek passzoltak, ám így is szép a felállás.

A tengeralattjárók zajszintjének és az aktív szonár elleni védekezés ezen hatékony módját eredetileg a németek fejlesztették ki még a 2. világháború alatt, ám a modern tengeralattjárókon történő megjelenésükre a 70-es évekig kellett várni, mikor is a szovjetek kezdték el ismét alkalmazni a megoldást. Az Egyesült Államok Haditengerészete a 80-as évek óta alkalmazza ezen technikát, tehát nem mondhatni, hogy szegény Virginia-k az amerikaiak tapasztalatlansága miatt vedlenek.

Anechoic tiles USS Key West

Az angolszászban az ‘anechoic tile’ megnevezés alatt futó borítás jól megfigyelhető ezen, a Los Angeles-osztályú USS Key West-ről készített fotón | Forrás ,

7 hozzászólás “Vedlenek a Virginiák”

  1. A gumicsempék nem lehetnek nagyok mert a felület íves és a rezonanciák valamint a hőtágulás miatt nem tudná követni az alakváltozást.

    A csempék fő problémája hogy nem érhetnek össze. Ennek oka hogy akár a sebességtől akár a hullámzástól vagy vibrációtol nyikorognának. Egy specko ragasztó fugaanyagot használnak de ennek is 1000 + ÁFA kritériumnak kell megfelelni. Ráadásúl a NAVY használja a vasakat a -50 C* tól a trópusi 45c* os vizekig. Merüléskor pedig a hőtágulásuk és a hőtehetetlenségük teljesen eltér a fém testöl.

    Szóval ez egy nehéz eset.