|

Megvan az MRTA gyártója

Pár éve folyamatos szereplője a híreknek az MRTA (Multirole Transport Aircraft) névre hallgató közös orosz-indiai katonai teherszállító, ám mindezidáig főként csak feltételes módban beszélhettünk róla. Most viszont már nagyrészt elfelejthetjük a találgatásokat, mivel a 15-20 tonnás teherbírású, két sugárhajtóműves típus fejlesztése új stádiumába érkezett: létrejött a tervezéséért-gyártásáért felelős vállalat.

Szeptember 10-én jelentette be az indiai Védelmi Minisztérium, hogy a két ország aláírta azt a szerződést, mellyel hivatalosan is létrehozták azt a céget, amiből 50-50 százalékos részesedést birtokol Oroszország és India is, és az IL-214 néven is emlegetett MRTA gyártását és tervezését fogja lebonyolítani. A JVC (Joint Venture Company – Közös Vállalat) néven emlegetett, Indiában, Bangalore városban székelő cég az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) és az orosz United Aircraft Corporation valamint a Rosoboronexport részvételével (a sok kisebb leányvállalatot és beszállítót nem említve) jött létre – természetesen minden fél egyenlő arányban részesedik belőle.

MRTA-makett az Aero India 2009-en (Forrás)

Az MRTA kapcsán igazán fontos új információkat nem tudtunk meg most, csupán az eddig is sejthető adatokról számoltak be újra: az orosz és indiai légierők igényeinek megfelelően tervezett repülőgép 15-20 tonnás hasznos terhet szállíthat majd, maximális felszálló tömege 65 tonna lesz, utazósebessége 800 km/h körül alakul, hatótávolsága 2500-2700 km közötti lesz utántöltés nélkül, szolgálati csúcsmagassága pedig 12 000 méter. Fejlesztésénél törekednek arra, hogy a lehető legmodernebb fedélzeti rendszereket kapja meg, úgy mint a digitális hajtóművezérlő-rendszer, a fly-by-wire kormányzás és az ’üveg pilótafülke’ (glass cockpit).

A fejlesztési munkálatok mellett a költségek terén is egyenlő arányú lesz az osztozkodás, a nagyjából 600,7 millió dollárosra saccolt teljes fejlesztésre szánt összeget fele-fele arányban állják a résztvevő nemzetek.