Avagy Royal Navy vegyes, mégpedig tengeralattjáró vonalon, melyet egy orosz vonatkozású hírmorzsával nyitunk. A napokban a Daily Telegraph a Royal Navy-től származó értesülésére hivatkozva lehozta, hogy az egyik kihajózó Vanguard-ra „vadászó” orosz SSN-t fogtak.
Minderre valamikor az elmúlt fél év folyamán került sor, ám konkrét időpontot nem kötöttek a napilap orrára a haditengerészet részéről. A közlemény szerint egy Akula (I-es vagy II-es, nem tudni) a Faslane-i tengeralattjáró bázis közelében lapítva várta az egyik kihajózó Vanguard-ot, állítólagosan az osztály hangmintáinak begyűjtése végett. (Vagy a lassan 20 éves hajóosztály egyik tagja helyett inkább a szintén Faslane-ben tartózkodó, tengeri tesztjeit daráló HMS Astute érkezésében bíztak? – a szerk.)
A szűkszavú nyilatkozatból még annyi derül ki, hogy az orosz atom-tengeralattjáró vélhetően többször is megpróbált ráakaszkodni az angol boomerre, míg végül a védelmet biztosító egyik Trafalgar-osztályú kolléga kiszúrta Ivánékat.
És akkor a Trafalgarról gyorsan át is váltunk az utódul szolgáló Astute-osztályra, nevezetesen a névadó egységre, az immáron az HMS előtagot abszolúte teljes joggal viselő HMS Astute-ra.
Az eredeti menetrendekhez és költségvetéshez képest jelentős csúszásban lévő, némi amerikai technikai segítséggel megtámogatott Astute-osztály első tagja nagyjából egy évvel ezelőtt kezdett készülődni első tengeri tesztjeire, melyek eredményeként mostanra az Astute elérte azt a szintet, hogy hivatalosan is a Royal Navy aktív állományú tagjává avanzsálhasson elő: az HMS Astute hadrendbe állt.
A jelenleg az ún. kezdeti műveleti készenlét (IOC) státuszában leledző HMS Astute előtt a közeljövőben további tesztek állnak a teljes műveleti készenlét (Full Operational Capability, FOC) minősítésének megszerzéséig.
„Számomra az Astute egy 7 000 tonnás svájci óra.” – hangoztatta a ceremónián a program felügyeletéért felelős Simon Lister ellentengernagy. „Hihetetlen mértékű szakértelem szükséges egy ilyen hajó megépítéséhez. Vannak szakaszok, mikor kovácsmunkának tűnik és vannak szakaszok, mikor inkább agysebészetnek.”
Az Astute-osztály 7 egység erősre tervezett, azaz hiánytalanul váltja majd elődjét, a Trafalgar-osztályt. Jelenleg a névadó egység áll hadrendben, további 3 egység áll építés alatt, hovatovább idén márciusban megrendelték az 5. és 6. Astute-osztályú tengeralattjárót is.
http://www.youtube.com/watch?v=MgeBTQkw4EI
Ahha:D A sunyi oroszok!
Valaki nem tudja,hogy az Astute-osztályból pontosan mennyit állítanak hadrendbe a britttek?Minden oldalon más számot találok.Úgy tudom ott is faragni akarnak.Maguk kárára.
Laci:
7 darab tervezve, ebből 1 többnyire kész (Astute ugye) és 3 db épül (Ambush, Artful, Audacious).
(több oldalon is ezt találtam)
Egy ladát nem tudtak volna oda küldeni sokkal csendesebb.
monyok
A Lada akkor csendesebb amikor akukról megy.Amikor pipál és tölt akkor bizony hangos jószág mint valamennyi D/E tengó. Esélye sem lenne átcsúszni a Grönland GB szoroson.
A kikötők környékét „rendes” haditengerészetek rendszeresen aktív szonárral kutatják át. Ezt főleg értékes nagyvad kifutásakor érkezésekor teszik meg. A tengerfeneket úgy ismerik mint a tenyerket így ott elbújn nemlehet. Ha mégis ezt próbálja meg valaki arra rá pingelnek egyet hogy”meg vagy haver de most már huzzál innen”. Ha meg az aktív szónáros régióbón kívül várakozik akkor meg csipkednie kell magát hogy a kifutó vasat beérje mert az közvetlen a szonározás után indul érkezik. Ha meg „csipkednie” kell magát akkor meg az sebességet és zajt jelent. Magyarán egy jól működő NAVY észleli az ott próbálkozó ellenséges idegen tengót ahogy most az RN be is mutatta.
Más !
Szerintem ha az Ausszi szupertengó program befuccsol valami okból vagy SOS gyorsan kell egy vas, és nem tartom kizártnak hogy mi is benevezünk erre a hajóosztályra.
Mondom ezt úgy hogy a nuki energia itt valami bűn gonosz dolognak számít.