A már úgymond lezsírozott, Oroszország több szomszédjának és (köztük) több NATO tagállam kedélyeit borzoló „technológiai know-how” jellegű bevásárlás a közelmúltban fordult a célegyenesbe, mikor is Párizs végső áldását adta a Mistral-üzletre, melynek keretén belül „Franciaország legalább két fejlett technológiájú partraszállást támogató és helikopter-hordozó hajót épít az Orosz Haditengerészetnek”.

A Mistral-osztályú Tonnerre ,
Mit közöl le erre minap a Kommerszant? Konkrétan azt, hogy az orosz védelmi minisztérium a folyamatban lévő Mistral-üzlet mellett tendert ír ki egy helikopterhordozó beszerzésére.
Mint nem is olyan régen írtunk róla, a United Shipbuilding Corporation a francia üzlettel szembemenő javaslattal állt elő: az orosz hajógyárakat tömörítő szervezet dél-koreai licence alapján (Dokdo-osztály) 3 év alatt építene hordozót orosz hajógyárakban.
A védelmi minisztérium a figyelemfelkeltőnek titulálás ellenére igen hűvösen fogadta, kvázi elutasította a francia ajánlatnál egyébként drágább javaslatot (egy olvasható összeg: 500-700 millió vs. 430-540 millió). Amit cserébe az USC a Szövetségi Versenyhivatal felé fordulással honorált a Kommerszant közlései szerint.
Nos, mindenesetre úgy néz ki tender lesz, amin az USC 3 hajógyárával – Zvezda, Admiraltás, Jantar – mindenképpen indulni fog.
Az Orosz Távol-Keleten található Bolsoj Kameny-i székhelyű Zvezda a Daewoo Marine Shipbuilding & Engineering-gel karöltve létrehozott vegyesvállalat formájában nevez a dél-koreai Dokdo-osztállyal.

Amerikai SH-60F sea Hawk közelít a dél-koreai Dokdo felé a 2010. július 25-28 között lezavart Invincible Spirit hadgyakorlat alatt. | Fotó: Charles Oki, U.S. Navy ,
Ezzel szemben a szentpétervári, illetve kalinyingrádi Admiralitás és Jantar hajógyárak az Északi Tervezőirodával karöltve nyújtanak majd be közös pályázatot.
Mindemellett a tender nyitott lesz más, külföldi pályázók előtt is, így a korábban már – vélhetően inkább a francia árcédula faragásának célzatával – hírbe hozott hollandok (Rotterdam-osztály) és spanyolok (Juan Carlos-osztály) előtt is.
Mindenesetre akárki is lesz a védelmi minisztérium kiválasztottja, az USC kész 30 hónapon belól meglépíteni a hajót áll az USC elnökének, Roman Trocsenko nyilatkozatában.