A már úgymond lezsírozott, Oroszország több szomszédjának és (köztük) több NATO tagállam kedélyeit borzoló „technológiai know-how” jellegű bevásárlás a közelmúltban fordult a célegyenesbe, mikor is Párizs végső áldását adta a Mistral-üzletre, melynek keretén belül „Franciaország legalább két fejlett technológiájú partraszállást támogató és helikopter-hordozó hajót épít az Orosz Haditengerészetnek”.
Mit közöl le erre minap a Kommerszant? Konkrétan azt, hogy az orosz védelmi minisztérium a folyamatban lévő Mistral-üzlet mellett tendert ír ki egy helikopterhordozó beszerzésére.
Mint nem is olyan régen írtunk róla, a United Shipbuilding Corporation a francia üzlettel szembemenő javaslattal állt elő: az orosz hajógyárakat tömörítő szervezet dél-koreai licence alapján (Dokdo-osztály) 3 év alatt építene hordozót orosz hajógyárakban.
A védelmi minisztérium a figyelemfelkeltőnek titulálás ellenére igen hűvösen fogadta, kvázi elutasította a francia ajánlatnál egyébként drágább javaslatot (egy olvasható összeg: 500-700 millió vs. 430-540 millió). Amit cserébe az USC a Szövetségi Versenyhivatal felé fordulással honorált a Kommerszant közlései szerint.
Nos, mindenesetre úgy néz ki tender lesz, amin az USC 3 hajógyárával – Zvezda, Admiraltás, Jantar – mindenképpen indulni fog.
Az Orosz Távol-Keleten található Bolsoj Kameny-i székhelyű Zvezda a Daewoo Marine Shipbuilding & Engineering-gel karöltve létrehozott vegyesvállalat formájában nevez a dél-koreai Dokdo-osztállyal.
Ezzel szemben a szentpétervári, illetve kalinyingrádi Admiralitás és Jantar hajógyárak az Északi Tervezőirodával karöltve nyújtanak majd be közös pályázatot.
Mindemellett a tender nyitott lesz más, külföldi pályázók előtt is, így a korábban már – vélhetően inkább a francia árcédula faragásának célzatával – hírbe hozott hollandok (Rotterdam-osztály) és spanyolok (Juan Carlos-osztály) előtt is.
Mindenesetre akárki is lesz a védelmi minisztérium kiválasztottja, az USC kész 30 hónapon belól meglépíteni a hajót áll az USC elnökének, Roman Trocsenko nyilatkozatában.
Nekem akkor is furcs, hogy egy helikopterhordozót nem képesek önállóan összerakni…
Tudom, én is elfogult vagyok /részben/ az orosz technika, de inkább a lehetőségekhez mérteni ötletességgel szemben/, de nem értem, miért nem rukkoltak elő valami újjal…
Nem akarok vészmadárkodni, de ez a globálisan is mérhető fegyverkezési növekedés lassan a hidegháborút idézi hangzatos politikai felhívások nélkül. Márpedig ha egy színpadon egyszer egy fegyver előkerül, annak el kell sülnie, tartja a mondás….
Üdv Igla!
Olcsóbb venni, mint fejleszteni, így a pénzt egyéb területekre lehet összpontosítani.
A hidegháborút idéző gondolatod helyes: voltaképpen már zajlik a II. hidegháború, kibővült és kicsit átrendeződött szereposztásban.
M
Hát igen….korábban írtam, hogy lesz még fordulat a Mistralok kapcsán és tessék.
Én úgy vélem hogy nem csak olcsóbb de így még fejlett Nyugati technológiához is jutnak. Ráadásul jó viszolyt alakítanak ki Párizzsal is.
De olcsóbb,hisz nem megspórolják a fejlesztési költséget,és ami nagyon fontos,sokkal gyorsabban hadrendbe állhat mint ha saját maguknak terveznék!
Egy új hidegháborúhoz pénz is kell.
Bár az aranysas két számában is benne volt hogy fejlesztik az f-35 megfelelőjét .
Ez egy 10 tonnás üres tömegű gép lesz két hajtóművel a tervek szerint a mig-29 váltaná le.
Csak az benne az érdekes hogy hogyan akarják megvalósítani a helyből felszállást két hajtóművel.
A Mig igazgatója szerint ha megkapják a szükséges pénzt akkor a gép prototípusa megépül 30 hónapon belül.
S most lehet jönni azzal hogy eszt megint én találtam ki.
Roni
Miért kéne helyből felszállónak lennie rengeteg hátránya van a konstrukciónak.
OFF
Az orosz Nyerpa (Scsuka-b) támadó tengeralattjáró elindult India felé
A 10 éves lízing kitoltésére.
Nem lehet, hogy ugy 2 hajtomu, hogy egy elore egy folfele?
dudi: ahova kell oda a megy ahova kell oda c. ahova b oda meg az.
elmondod hogy ami fel se szall avval szemben milyen hatranyai vannak?
a gepagyu ami nem mukodik mennyivel jobb mint egy mukodo pisztoly?
Fade
nagy tömeg(ez hatótáv,fegyverterhelés és manőverezésben hátrány),bonyolult(ez főleg logisztikai probléma)ebből eredendően sok a hibalehetőség és gyártani sem olyan „egyszerű”,olcsó gyors mint egy nem helyből felszálló típust.Nem véletlenül nincs elterjedve ez a konstrukció.
ez a spanyol hajó lehet hogy csúnya, de ha jól látom, sáncos. Azaz esetleg kaphatna merev-szárnyúakat is, márha készítenek hozzávalókat az oroszok?
Kizárt hogy a Spanyol hajónak esélye legyen. Eredetileg ugyanis USA konstrukció és ilyet elvből nem vesznek és az USA sem adna el nekik.
Mit szólnátok egy kisebb Orosz flotta maghoz 6-8 év múlva?
Pl: 4-5 Mistral, 6 Rotterdam, 2 Dokdo, 3 Juan Carlos
(és esetleg 8-10 év múlva jönnének a „saját” fejlesztések)
Pénzük van rá, úgy néz ki eladási szándék is van (lesz?. Venni gyorsabb mint gyártani. Venni és gyártani még gyorsabb.
Mi lesz a következő? A Kínaiak, és az Indiaiak is Mistralt fognak venni?
dudi: megeccer:egy jc, mistral meretu akarmin milyen alternativaja van?
a semmi nem jobb. nem komplikaltabb. hiaba bizonygatod.
Fade
Igen,de ezzel ki is lőtted az összes előnyt…
es tovabbra sincs semmi hatranya avval szemben ami fel se szall.
Fade
Akkor miért a STOVL verzióból készül a legkevesebb??Biztos mert annyira szuper konstrukció…