Mivel a nyárból van még pár hét és ha Zamárdiban töltöd a vakációd még hátra lévő részét vagy csak arra felé jársz, feltétlenül látogasd meg a haditechnikai parkot! Hetekkel ezelőtt Monox jelezte ezen az oldalon a hely létezését, s mivel ott töltöttem egy hetet, úgy gondoltam: Nézzük meg!
Némi iránykeresést követően a Szent István úton megtaláltuk a célobjektumot. Kissé szokatlan, de annál impozánsabb látvány volt, hogy a házak után hirtelen harckocsik és páncélosok tűnnek fel, néhány repülő technika kíséretében, néhány rakéta árnyékában.
A kiállítás parkolóját egy árok mellett MiG-21 és 23 orrkúpok állított sor választja el a közúttól. Egy ezres belépő leszurkolása után gyakorlatilag a magunk urai vagyunk, ha betartunk két egyszerű szabályt:
- – Nem mászunk fel arra, amin az a tábla díszeleg: Figyelem, a gépekre tilos felmászni!
- – Valamint nem kerülünk mozgó járművek útjába!
A repülő technika nagyjából kimerül egy-egy MiG-15UTI, MiG-21bisz, MiG-23MF, Mi-2 és két Mi-24-ből, de azért érdemes őket alaposan szemügyre venni! A MiG-21-es egy 75AP gyártmányú bisz változat, ami Pápán volt rendszerben, majd 1994. augusztus 23-án Taszárra telepítettek át. Miután a Taszár-i bázist felszámolták ismét Pápára került. Itt érte meg a rendszerből való kivonást 2000. augusztus 24-én. Némi érdekesség, hogy az 50 és 52 oldalszámú gép is megsemmisült. Ez viszont túlélte szolgálatának mozgalmas évtizedeit.
Az MF változatú MiG-23-as egyike annak a kilenc egy ülésesnek, ami még maradt a típus 1997-es selejtezésének időpontjára. A 01-es egy ideig Pápán volt lenyűgözve majd Zamárdiba került. A 23-as a 47. Pápa Harcászati Repülőezred Sámán századának jelzéseit viseli, sajnos erőteljesen megkopva…
A megfakult teflon szürke 1978-as oldalszámú MiG-15 UTI is elég elhanyagolt állapotban van. A pilóta fülkébe nagy nehezen lehet csak belátni és itt nem a testmagasságból hiányzó centikre kell gondolni! A hajtóművétől megfosztott gép viszont lehetőséget nyújt azoknak, akik kíváncsiak, hogy milyen is egy 15-ös belülről. Szó szerint! Szívócsatornáról, főtartóról, törzskeretről, hajtómű bölcsőről és a bordákról némi tornagyakorlat után jó képeket lehet készíteni. Makettezőknek és MiG-15-ös fanoknak kötelező!
A két Mi-24-es közül a 108 oldalszámú D van jobb állapotban. Négy UB-32-57 blokk és négy üresen árválkodó Falanga rakétaindító sín van a gépre függesztve. A JakB-12,7 géppuskát viszont ne is keressük, mert azt már rég eltávolították. Így kissé fogatlan oroszlán benyomását kelti bennünk Hind látványa.
A 715-höz szomorú események kapcsolódnak. A hajmáskéri lőtéren bekövetkezett tragédia egyik résztvevője ez a gép. Erről kegyeleti okokból nem írok többet. Annyit hozzátennék, hogy ennek a gépnek nem egy kiállításon lenne a helye, bár ez csak a szerző magán véleménye…
Végezetül még említésre méltó reptechnika egy Mi-2-es. A 9813-as „repülő csirkecomb” a többi géphez hasonló állapotban van, de a pilóta fülkébe itt még be lehet látni a MiG-15-sel ellentétben.
A páncélosokra és teherautókra viszont nem lehet panasz! A fegyvereiben hatástalanított technika nagy része működő képes! Ha kedvünk – s elég pénzünk – van akkor pár percig harckocsizóvá válhatunk.
Kipróbálhatjuk a T-55, VT-55 harckocsit és műszaki járművet. De választhatjuk a BMP-1-est, MTLBU vagy KUB rakétát hordozó lánctalpasokat vagy a KRAZ teherautót, esetleg a MAZ harckocsi vontatót. Vagy az igazi speciális ajánlat a BLG-60-as harci hídrakó életre keltése, megfelelő összeg ellenében. De ha csak nézelődni van kedvünk, akkor ki ne hagyjuk a piros csövű T-55-öst, amit megismerhetünk kívül – belül. Némi csalódást okozhat, hogy a belső felszerelést kiszerelték ebből a példányból, a könnyebb mozgás érdekében.
Légvédelmi rakéták közül egy kukacmintás SA-2 és a már említett SA-6-os található a park arzenáljában. Ha már a légvédelmiseknél tartunk meg kell említeni egy igazi ritkaságot egy működő képes ZSU-57-2 csapatlégvédelmi páncélost. A két 57 mm-es löveggel felszerelt önjáróból hazánk 40 darabot állított szolgálatba. Ez a példánya kitűnő állapotban van!
A harckocsik jó állapota arról tanúskodik, hogy a működtető erősen páncélos vonalon mozog.
A felsorolt eszközökön kívül még találhatunk itt veterán Tátra személyautót, 1200-es Zsigulit, PSZH-t, Csepel teherautót és D-20-as tarackot is.
Szóval érdemes rászánni magunkat és meglátogatni a parkot, mivel szabadon nézelődhetünk s jó pár értékes fotóval gazdagíthatjuk gyűjteményünk.
Hát sajnos így néz ki a magyar honvédség a 14 gripenen kívül csak ezek vannak .
Hajmáskéri baleset alatt az érted?
Nem arra gondolt, hanem erre:
„2001. április 12-én 10:47-kor egyszerű időjárási körülmények között Gyulafirátót közelében a központi lőtéren gyakorló fotolövészet közben, lőirányon összeütközött az 579-es oldalszámú Mi-24D a 715-es oldalszámú Mi-24V-vel. Az előbbi gépben ülő Sápi Zoltán százados gépparancsnok és Nagy László főhadnagy operátor a géppel együtt lezuhantak, repülőhalált haltak, a gép kiégett. A 715-ös jelentős sérüléseivel Rolkó Zoltán százados gépparancsnok és Stumpf Péter főhadnagy operátor kényszerleszállt, ők is súlyosan sérültek”
Egyébként én is jártam már ezen a helyen. Tele van érdekes cuccokkal, de nagyon lehangoló az állapotuk. Állagmegóvás nulla és az éppen ott tartózkodó „üzemeltetők” sem voltak túlságosan szívélyesek….
Lehetne jobban is csinálni!
Bevallom, elég lehangoló, hogy a haditechnikai parkjainkban ugyanazokkal az eszközökkel lehet találkozni, mint amiket a sereg most is használ. Ráadásul a múzeumokban több példány van, mint használatban.
Én is pont azt akartam leírni hogy számomra inkább az a megdöbbentő hogy a mai napig használt haditechnikai eszközök vannak kiállítva múzeumi darabként…Elgondolkodtató picit.
Nálam az SA-6-os ütötte ki a biztosítékot…:)
Kösz Bolck 50, hogy válaszoltál helyettem!
Az én dolgom lett volna, csak időm nem volt, már megint…
Amúgy igen, erre a balesetre gondoltam. Bocs Kolombusz, hogy nem tudtam válaszolni, csak tegnap nem voltam gép közelbe.
Cikk nyomában jártam, ami majd jó 5 hónap múlva lesz aktuális.
Kedves Hornet102!
Légyszíves keressél meg privátban, mert van egy kérésem.
[email protected]
Szeg80!
Írtam!