Mivel a nyárból van még pár hét és ha Zamárdiban töltöd a vakációd még hátra lévő részét vagy csak arra felé jársz, feltétlenül látogasd meg a haditechnikai parkot! Hetekkel ezelőtt Monox jelezte ezen az oldalon a hely létezését, s mivel ott töltöttem egy hetet, úgy gondoltam: Nézzük meg!
Némi iránykeresést követően a Szent István úton megtaláltuk a célobjektumot. Kissé szokatlan, de annál impozánsabb látvány volt, hogy a házak után hirtelen harckocsik és páncélosok tűnnek fel, néhány repülő technika kíséretében, néhány rakéta árnyékában.
A kiállítás parkolóját egy árok mellett MiG-21 és 23 orrkúpok állított sor választja el a közúttól. Egy ezres belépő leszurkolása után gyakorlatilag a magunk urai vagyunk, ha betartunk két egyszerű szabályt:
- – Nem mászunk fel arra, amin az a tábla díszeleg: Figyelem, a gépekre tilos felmászni!
- – Valamint nem kerülünk mozgó járművek útjába!
A repülő technika nagyjából kimerül egy-egy MiG-15UTI, MiG-21bisz, MiG-23MF, Mi-2 és két Mi-24-ből, de azért érdemes őket alaposan szemügyre venni! A MiG-21-es egy 75AP gyártmányú bisz változat, ami Pápán volt rendszerben, majd 1994. augusztus 23-án Taszárra telepítettek át. Miután a Taszár-i bázist felszámolták ismét Pápára került. Itt érte meg a rendszerből való kivonást 2000. augusztus 24-én. Némi érdekesség, hogy az 50 és 52 oldalszámú gép is megsemmisült. Ez viszont túlélte szolgálatának mozgalmas évtizedeit.

Kicsit kopott, de attól még vérbeli MiG-21-es! | Fotó: Hornet102 ,
Az MF változatú MiG-23-as egyike annak a kilenc egy ülésesnek, ami még maradt a típus 1997-es selejtezésének időpontjára. A 01-es egy ideig Pápán volt lenyűgözve majd Zamárdiba került. A 23-as a 47. Pápa Harcászati Repülőezred Sámán századának jelzéseit viseli, sajnos erőteljesen megkopva…

Már csak az ég szereti a bátrakat? | Fotó: Hornet102 ,
A megfakult teflon szürke 1978-as oldalszámú MiG-15 UTI is elég elhanyagolt állapotban van. A pilóta fülkébe nagy nehezen lehet csak belátni és itt nem a testmagasságból hiányzó centikre kell gondolni! A hajtóművétől megfosztott gép viszont lehetőséget nyújt azoknak, akik kíváncsiak, hogy milyen is egy 15-ös belülről. Szó szerint! Szívócsatornáról, főtartóról, törzskeretről, hajtómű bölcsőről és a bordákról némi tornagyakorlat után jó képeket lehet készíteni. Makettezőknek és MiG-15-ös fanoknak kötelező!

Teflon szürke MiG-15 UTI | Fotó: Hornet102 ,
A két Mi-24-es közül a 108 oldalszámú D van jobb állapotban. Négy UB-32-57 blokk és négy üresen árválkodó Falanga rakétaindító sín van a gépre függesztve. A JakB-12,7 géppuskát viszont ne is keressük, mert azt már rég eltávolították. Így kissé fogatlan oroszlán benyomását kelti bennünk Hind látványa.

A 108-as oldalszámú Mi-24D | Foró: Hornet102 ,
A 715-höz szomorú események kapcsolódnak. A hajmáskéri lőtéren bekövetkezett tragédia egyik résztvevője ez a gép. Erről kegyeleti okokból nem írok többet. Annyit hozzátennék, hogy ennek a gépnek nem egy kiállításon lenne a helye, bár ez csak a szerző magán véleménye…
Végezetül még említésre méltó reptechnika egy Mi-2-es. A 9813-as „repülő csirkecomb” a többi géphez hasonló állapotban van, de a pilóta fülkébe itt még be lehet látni a MiG-15-sel ellentétben.
A páncélosokra és teherautókra viszont nem lehet panasz! A fegyvereiben hatástalanított technika nagy része működő képes! Ha kedvünk – s elég pénzünk – van akkor pár percig harckocsizóvá válhatunk.
Kipróbálhatjuk a T-55, VT-55 harckocsit és műszaki járművet. De választhatjuk a BMP-1-est, MTLBU vagy KUB rakétát hordozó lánctalpasokat vagy a KRAZ teherautót, esetleg a MAZ harckocsi vontatót. Vagy az igazi speciális ajánlat a BLG-60-as harci hídrakó életre keltése, megfelelő összeg ellenében. De ha csak nézelődni van kedvünk, akkor ki ne hagyjuk a piros csövű T-55-öst, amit megismerhetünk kívül – belül. Némi csalódást okozhat, hogy a belső felszerelést kiszerelték ebből a példányból, a könnyebb mozgás érdekében.

„A szabad préda” T-55-ös | Fotó: Hornet102 ,
Légvédelmi rakéták közül egy kukacmintás SA-2 és a már említett SA-6-os található a park arzenáljában. Ha már a légvédelmiseknél tartunk meg kell említeni egy igazi ritkaságot egy működő képes ZSU-57-2 csapatlégvédelmi páncélost. A két 57 mm-es löveggel felszerelt önjáróból hazánk 40 darabot állított szolgálatba. Ez a példánya kitűnő állapotban van!

Kuriózum a ZSU-57-2-es (mintha új lenne) | Fotó: Hornet102 ,
A harckocsik jó állapota arról tanúskodik, hogy a működtető erősen páncélos vonalon mozog.

2K12 Kub állapotára sem lehet panasz | Fotó: Hornet102 ,
A felsorolt eszközökön kívül még találhatunk itt veterán Tátra személyautót, 1200-es Zsigulit, PSZH-t, Csepel teherautót és D-20-as tarackot is.

Ha Balaton, akkor Ötvös Csöpi 1200-se sem hiányozhat! | Fotó: Hornet102 ,
Szóval érdemes rászánni magunkat és meglátogatni a parkot, mivel szabadon nézelődhetünk s jó pár értékes fotóval gazdagíthatjuk gyűjteményünk.

D20-as tarack | Fotó: Hornet102 ,

BLG60 | Fotó: Hornet102 ,

Kukacmintás SA-2 | Fotó: Hornet102 ,