|

Lezuhant egy észak-koreai MiG-21-es Kínában

A kínai Xinhua hírügynökség jelentése szerint augusztus 17-én, kedden délután Északnyugat-Kínában, nem messze a kínai-észak-koreai határtól lezuhant egy, az Észak-Koreai Légierő felségjelzését viselő, eddig azonosítatlan típusú katonai repülőgép. A szerencsétlenségben a pilóta azonnal életét vesztette, a földön személyi sérülés nem történt, viszont több épület is megrongálódott. A kínai kormány hivatalosan nem közölt több részletet, nyilatkozatuk szerint jelenleg is tárgyalnak Phenjannal az ügyről.

A kiszivárgott információk szerint az észak-koreai felségjelzést viselő harci repülőgép Liaoning tartomány Fushun megyéjének Lagu nevű városában zuhant rá egy középületre (meg nem erősített információk szerint egy bentlakásos otthonra). Mint említésre került, a repülőgépet vezető észak-koreai pilóta nem katapultált, az összeroncsolódott repülőgépben lelte halálát. A földön senki sem sérült vagy halt meg, pusztán a rémület volt nagy a civil lakosság körében.

A lezuhant repülőgép roncsai. Jól látszik az észak-koreai felségjel (Forrás) ,

A dél-koreai illetőségű Yonhap hírügynökség szerint a balesetet szenvedett repülőgép egy, az eseménytől mintegy 200 kilométerre délnyugatra, a kínai határtól alig pár kilométerre található katonai repülőtérről szállt fel, és egyértelműen MiG-21 volt, amit a műholdfelvételek is megerősítenek. A baleset helyszínén készült amatőr felvételek hamar szétterjedtek a világhálón, főként kínai oldalakon. A szakértők abban egyetértenek, hogy mindenképpen szovjet eredetű és MiG-gyártmány, ám mivel csak a függőleges vezérsík és törzs középső szekciójának egy darabja látszik a fotókon, nehéz megmondani, hogy pontosan milyen típusról van szó. Egyesek együléses MiG-21-esként, mások kétüléses MiG-15-ösként azonosították.

Egy, a balesettől öt kilométerre lakó, magát csak Ning néven azonosító lakos a következőt nyilatkozta az újságíróknak:
‘A hajtóműből nagyon furcsa hangot hallottunk, és a gép is nagyon furcsán repült. Az orrát megemelte, a farát pedig leejtette. Úgy nézett ki, mintha egy darab ócskavas repült volna el előttünk.’
Ning elmondta, hogy ő és több arra járó ember is látta, hogy a repülőgép kifejezetten alacsonyan repült, míg végül belezuhant egy gyümölcsösbe és tovább csúszott.

Az említett dél-korai hírügynökség tudni véli, hogy a repülőgép pilótája dezertálni próbált Észak-Koreából Oroszországba, de elvétette az irányt, így végül öngyilkosságot követett el, ezért zuhant le. A kínai nyilatkozatok szerint mindössze annyi történt, hogy a gépből elfogyott az üzemanyag egy normál gyakorló bevetés közben.

Egy helyi lakos szerint a környéket nem sokkal a baleset után ellepték a katonai rendőrök és a titkosrendőrség emberei, a roncsokat kordonnal kerítették el, és nem engednek senkit a közelbe.

28 hozzászólás “Lezuhant egy észak-koreai MiG-21-es Kínában”

  1. Sulyid: nem hiszem, hogy megválaszthatod, hogy repülsz-e, és ha igen mivel. Ott egy kicsit más a helyzet…

    Sztrategosz: egy ideje határozottan érdekel É-K. Sokkal rosszabb hely, mint amit el tudsz (vagy akár én is el tudok) képzelni. Elég nyomós érv kellett ahhoz, hogy egy pilóta szeretteit és barátait (koncentrációs tábor nekik, de minimum kihallgatások hosszú sora), az emberevő ellenséghez akarjon átállni. De szerintem sima, határközeli repülés, gépleállás, nem tudja irányítani… Bár érdekes: a., miért nem katapultált b., a legközelebbi Lagu nevű település is majd 100 km távolságra van a Jalutól.

  2. Egyépként nem is olyan egyedi a lezuhant gép kora, hiszen a jelenleg repülő egyiptomi és a román Mig-21-esek is csak átlagosan öt évvel fiatalabbak.

    Illetve a közeli Dél-Korea R/F-5A/B és most kivonás alatt lévő F-4D vadászai hasonló korúak.

    De például az USAF T-38-as vadász gyakorló gépei közül jó-pár a lezuhant Mig-21PFM-nél öregebb is.

  3. “Akinek csak az van. Mellesleg nem MiG-15, hanem J-5.”

    Ez csak felesleges kukacoskodás és azon hogy konkrétan a tipus az ma már szart se ér nem változtat.Amúgy nem hiszem hogy pár mig 21 vagy mig 29 olyan nagy kiadás lenne hogy nem lehetne vele lecserélni a mig 15,17,19-eseket.

  4. Egy olyan országban, ahol 10 éve éhenhaltak az emberek. A kőkorszaki technika nagy része valszeg üzemképtelen.

    Az üzemanyag tartalékok valszeg olyan minimálisak, hogy ÉK egy háborút sem tudna lezavarni.

    Mellesleg miért kukacoskodás. A J-5 még az eredeti MiG-nél is silányabb valszeg…

    A MiG-29 eladása meg politikai kérdés. ÉK-nak meg prepillanat senki nem akarna eldani semmit pálne, mert valszege nem is tud fizetni semmivel. Minte embargo alatt lenne, de ebben nem vagyok biztos.

    Mellesleg milyen MiG-29-et venne? A 4++ gépre nincs pénze és lásd fent, amúgy se adná el nekik. ’80-as évek végén vettek kb. 20-25 gépet és a ’90-es években még 10-et, de ez nem megerősített.

    Amúgy sem számítana, mert a dk-i légierő minőségi fölényével szemben ebből is legalább 300-350 db kellen, ami teljesen irreállis beszerzés lenne a világ összes országában ma rövid idő alatt. A RokAF több, mint 100 F-16C/D géppel és legalább 40 + szállítás alatt levő további F-15K gépekkel bír. A cél 60 vagy 80 F-15K. Ezek önmagukban nagyobb potenciált képvislenek, mint az egész ÉK légierő 100%-os hadrafogatósággal.

  5. Tudom , hogy rossz lehet ott ,de a ÉK-emberek mégis elfogadják ezt a rendszert nem értem miért.Tisztába vagyok vele,hogy ott mindennek füle van mer mindent behálóz a titkos szolgálat meg mindenhonnét a komcsi propaganda ömlik ezerrel de ennyire belenevelték volna ezekbe az emberekbe,hogy fogadják el ezt a szar életet mikor élhetnének jobban is ha mernének változtatni.

  6. Szia Liverbird!

    Hivatalosan tavaly kivonták az Indiaiak a Mig-21FL változatot az utolsó század állományából. Bár teszt egységnél még repülhet.

    Egyébként az Indiai Mig-21FL-ek 1989 óta csak kiképző századoknál repültek. Tehát amióta tőlünk is kivonták a a Mig-21PF-et. Persze háború estén ezek az egységek alkották volna a tartalékot.

    Maradt hadrendben a M/MF/bis/Bison, meg UTI-k. Ez utóbbiakból még az évtized elején is vásároltak használt példányokat, pótlásként.

    Szép képek!

  7. Hornet102, molnibalage sziasztok!

    Észak-Koreába Mig-21PFM, F-7A és Mig-21bis harcik kerültek. A hatvanas évek második felében (amíg még tartott a Szovjetunióval a barátság) kerültek az országba a PFM-ek. 120-150 körüli darabszámot és Mig-21F-13, PF, PFM és UTI változatokat találgattak régen.

    Meglepően sok kép és videó van az ÉK-i gépekről, de ezeken csak PFM-ek látszódnak. Közel negyven oldalszámot lehet összegyűjteni és mind PFM. Ezen kívül ha figyelembe vesszük, a PF és az F-13-as gyártási számait és az export adatait, akkor szerintem ÉK nem kapott sem PF-et, sem F-13-ast! (Ha igen akkor nagyon kis mennyiségben, mint pl India hat-hat darabja)

    Aztán jött a szakítás a Szovjetunióval, és a nagy összeborulás Kínával. Így a hetvenes években korai F-7-eseket kaptak, jelentős mennyiségű F-6A és C mellé. Az F-7-esek mennyiségét negyven körülire találgatják. Erről a típusváltozatról is sok fotó és több videó jelent meg.

    A nyolcvanas években Kínával akaszkodtak össze, és újra a Szovjetunió lett a nagy testvér. De ekkor az oroszok már korszerűbb technikát Mig-23ML, Mig-29, Szu-25K típusokat szállítottak számukra.

    Majd a kilencvenes években jött a botrányba fulladt Mig-21bis/UM szállítás Kazahsztánból. Állítólag harmincnégy bis került ÉK-ba, a tervezett negyvenből, mielőtt kiborult az embargó sértésért a bili. Ez reális is, hiszen a Szovjetunió alakulatait vizsgálva a kazah térségben pont egy ilyen mennyiségű technika települt a kilencvenes évek elején.

    Az utóbbi években F-7G szállításáról suttognak itt-ott, de erről fotó még nem került elő.

    A lezuhant gép pedig PFM, hiszen a fotón jól látszik a fél méteres antenna a törzs tetején, ami hiányozna ha bis lenne.

  8. @Sztrategos

    Fogalmuk sincs arról, hogy a kinti világ milyen. Ha itt zöld marslakók járnának közöttünk, arról sem tudnának. Olyan szintű elzártságban élnek ott, mi azt ép ésszel fel sem tudjuk fogni.

    Kevés dolog van ma a világon, amit jobban utálok annál a tetű rendszernél és fenntartóinál. Remélem, ha van pokol legalább utólag ott rohadnak meg, mert evilágon a jelek szerint sajnos ezek a tetvek nem fognak…

  9. Ez reális is, hiszen a Szovjetunió alakulatait vizsgálva a kazah térségben pont egy ilyen mennyiségű technika települt a kilencvenes évek elején.

    Mindne pontosnak tűnik amit írsz – és is elég sokat foglalkoztam ÉK-val egy másik ügy miatt a repcsik terén – de ezt a részt nem vágom. Műár 1991 táján az oroszok emlékeim szeint kihajították az összes MiG-21 variánst, mert az afganisztáni tapasztalatok megmutatták, hogy infracsapda nélküli gép = semmit sem érő gép modern környezetben. A MiG-23 gépek meg rövid üzemidejük és egyhajtóműves létük miatt hamarosan követték a ’21-eseket.

  10. molnibalage,

    az egyik érdeklődési köröm a VSZ alakulatainak története a hatvanas évek közepétől. Így többek között a Szovjetunió front és honi légvédelmi repülőalakulatainak történetét is összegyűjtöttem az elmúlt években.

    Kazahsztán függetlenségének kikiáltásakor négy ex. szovjet légi hadsereg alakulatai állomásoztak a területén. (Bár a sok reform miatt ekkora már elég kopottasan)

    Az itteni Front légierő 73. légi hadseregének, 10. vadászrepülő hadosztályát 1989-ben felszámolták. Alakulatai közül a Mig-21bis-t repülő 27. gárda vadászrepülő ezred átkerült a szovjet Honi Légvédelem kiképző alakulatai mellé. Készültséget nem adott, elsősorban az Aramvir-i főiskolán végzett növendékeket reptették itt. (Ekkoriban reformálták meg jelentősen a kiképzési rendszert is.)

    Ezen kívül még az 5. kiképző központnál is maradt egy századnyi Mig-21bis, de ezek ekkor már nem repültek.

    Tehát ezeket a gépeket örökölte Kazahsztán függetlenné válásakor. Ezek közül egy ezrednyit eladtak ÉK-nak, bár mindet leszállítani nem sikerült. Majd a kilencvenes évek végén végén egy századnyit újra repülőképessé tettek (csúnya zöld-barna festéssel) és kiképzőgépként reptették pár évig.

    jelen évtized közepétől már csak a kibelezett roncsokról van fotó…

    Egyébként a szovjet Mig-21-esek története messze túlmutat az Afganisztáni tapasztalatokon. Elsősorban a haderő csökkentések miatt kerültek kukába ezek a gépek. Az utolsó két Mig-21-essel repülő aktív vadászrepülő alakulatot 1990-ben képezték át más típusra. De sok más kiképző alakulat alkalmazta tovább még másfél évig, a Szovjetunió megszűnéséig.

  11. molnibalage,

    hogy ne érts félre (mert itt a fórumon könnyű). A Mig-21-esek kivonásával kapcsolatban nagyon sok érv volt. Az elavultság (bár szereltek a 21-esekre is többféle infra csapda szórót), az egyhajtóműves kialakítás (ez inkább operett-marketing ok), a rövid élettartam, stb…, mind-mind önállóan megálló, valódi indok az öreg gépek kivonása mellet.

    Amire gondolok az az, hogy 1988-1995 között a szovjet/orosz egységek között olyan drámai szintű csökkentést hajtottak végre, hogy az egyébként alacsony gyártási számú korszerű gépek is százával váltak feleslegessé. Ezért az öreg Mig-21-es, Mig-23-as, stb.. gépeknek esélye sem maradt a tovább szolgálatra.

  12. Minusz!

    1. a koreai atomfegyver
    2. a hegyvidéki nehéz terep
    3. a kedvezőtlen gazdasági hatások, mind rövid, mind hosszabb távon.

    ezek külön-külön is elég nyomós okok, hogy Dél-Korea ne mennyen át “rendet rakni”. Egyébként nem vagyok biztos benne, de ki se zárom persze, hogy egy támadás esetén elég lenne csak “berúgni az ajtót és az egész korhadt építmény összedőlne” ahogy anno Hitler gondolta a Szovjetunióval kapcsolatban, mert Korea egy kofucionális társadalom, amely már önmagában is elég tekintélyelvű, amely még párosult is a kommunizmus helyi változatával. Egyszerűen mindenki arra vár, hogy kihaljon a Kim dinasztia és akkor majd kiderül, hogy Dél-Korea, vagy Kína lesz-e a nyerő.

    TG

  13. Elég sokszor le lett írva már, hogy miért nem…

    A civilek közt elég nagy mészárlást rendezne az első órában a DMZ mentén telepített irdatlan sok löveg és rakéasorozatvető.

    Attól, mert a légierő és a légévdelemi szinte egy nagy 0, attól még a szárazföldi csapatok belefuthatnak ebbe-abba…

    Minek küzdenél egy csődtömeg országért? Az NDK messze fejlettebb volt, mint NSZK, de még ma is látszik a kettő között a difi, kb. 1000 milliárd márka elköltése után…

  14. Dél-Korea és az USA nem fog bemenni Észak-Koreába!

    És nem helyi taktikai katonai indokok miatt, hanem mert ez SENKINEK SEM érdeke! (leszámítva az ÉK népet)

    Sokkal szerteágazóbb kül, katona és üzlet politikai okai vannak, mint hogy ki milyen korszerű technikával rendelkezik.

    Szóval tessék szélesebb látókörrel vizsgálni a helyzetet. Valahogy úgy mint például ambasa 3 pontja. :)

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.