Gunnar Borch, a NATO Airlift Management Agency (NAMA) vezetője megerősítette, hogy a NATO szállítási feladatainak megkönnyítése érdekében 2008 folyamán létrehozott, dedikált szállítókapacitást adó, 3 gépes C-17 Globemaster III (becenevén Big Mac) flottát fenntartó tagállamok száma várhatóan 1 taggal bővülni fog, lévén Horvátországgal tárgyalások folynak az ügyben.
A 2008 folyamán beindított NATO Strategic Airlift Capability (SAC) keretében a Pápára települt 3 C-17 közül az első hivatalos átadására majdnem napra pontosan 1 évvel ezelőtt, 2009 július 27-én került sor. Borch elmomondása szerint az azóta eltelt időszak alatt a 3 gépbe a SAC tagok összesen mintegy 1 600 órát tettek a 3 sárkányba.
A programban résztvevő – az eredetileg tervezett résztvevőnél kevesebb – összesen 10 NATO tagállam és a 2 partner (Svédország és Finnország) mindegyike hozzájárulásának mértékétől függően saját céljaira felhasználható időszeletet kap, melynek minimális értéke évi 45 óra. Borch elmondása szerint a horvátokkal folyó tárgyalások a minimálisan 45 óra és 60 óra közötti lekötés anyagi vonzatáról folynak.
Az úgymond résztvevőhiánnyal és így persze magasabb fenntartási terhekkel küzdő program kapcsán elhangzott az is, hogy bár jelenleg nem folynak tárgyalások az eredeti felállások szerint egyik legaktívabbnak várt, ám 2009 nyarán végül visszatáncoló Olaszországgal, ám a NAMA-nál még nem adták fel a reményt, hogy Olaszországot sikerül visszacsábítani a programba.