|

Még az év vége előtt érkezik a Szu-35Sz

Az Orosz Légierő még év vége előtt kézhez kaphatja első Szuhoj Szu-35Sz típusú vadászbombázóját, sőt a líbiai megrendelés teljesítése is megkezdődik 2010. folyamán.

Mihail Pogoszjan, a United Aircraft Corporation (UAC) igazgatója meglepő kijelentést tett: még idén leszállítják az első Szu-35Sz típusú harcigépeket a megrendelőknek. (A Szu-35Sz, a Szu-35BM és a Szu-27M2 típusjelű ugyanazt a gépet takarja.) A típusból eddig Oroszország és Líbia rendelt, előbbi 48, míg utóbbi 12-15 darabra tart igényt.

Bár már tavaly óta folyik a típus sorozatgyártása, a Szu-35S programja nem haladt épp zökkenőmentesen. A berepülési programot csupán két géppel voltak kénytelenek teljesíteni, ugyanis a harmadik példány technikai okok miatt lezuhant. A két Flaker-E eddig 270 felszállás során több mint 350 repült órát teljesített.

A Szu-35 számára (az AL-31-es hajtóműcsaládból) kifejlesztett Szaturn 117S erőforrás egyenként 14515 kilogrammnyi tolóerőt produkál, figyelemreméltó agilitást kölcsönözve a gépnek. A hajtómű üzemidejét a korábbi 3000 repült óráról 4000-re növelték, míg az új Flanker sárkányszerkezete is elvileg már 6000 repült órányi nyüstölést (vagy 30 naptári évet) elviselni.

Az orrkúp alatt egy Irbis-E PESA rendszerű radar rejtőzik, amely 30 légicél egyidejű követésére képes, ezek közül egyszerre nyolcra biztosított a rakétarávezetés. A típus rendelkezik még IRST (infra-red search and track) eszközzel is a pilótafülke előtt, így 80 kilométerig biztosított a célok passzív felderítése is.

A jobb szárny-törzs csatlakozási pontba épített 30 mm GSh-301 számára 150 darabos javadalmazás dukál, ezenkívül 12 külső fegyverzetfelfüggesztőn lehet a halálos rakományt, póttartályt, illetve felderítőkonténert elhelyezni.

Az ötödik generációtól szinte csak a hatalmas RCS-értéke miatt marad el, bár a Szuhoj illetékesei szerint különböző radarabszorbens anyagokkal sikerül csökkenteniük a hírhedten magas értéket.

59 hozzászólás “Még az év vége előtt érkezik a Szu-35Sz”

  1. Előre is elnézést a dupla posztért!
    Csak a kíváncsiság kedvéért változott valami az orosz megrendeléseken?
    Tehát most 32 SU-34 2013as teljesítési határidővel, 2015-össel 48 SU-35, 26 Mig-29K. 2011essel 12 db SU-27SM modernizáció, 4 SU-30MKII és 12 SU-25 UB kiképző/gyakorló gép.
    EZEKEN kÍvül 2020-ig modernizálni akarnak ugye kb. 100db SU-27et SU-27SM szintre, 80db Mig-35-öt Mig-35BM-re, 100 Mig-29-et Mig-29SMT szintre. Ezeke mellett felújítanak 150 db SU-25SMet, és 50-60db SU-24M2őt.
    A nagyfiuk közül továbbüzemeltetnek 16-17 TU-160 Black Jacket, 60-64 Tu-95MS Bear-Hs, 60-70 Tu-22M Backfires.

    Ezek a számok tavalyiak szóval bármilyen módosítást szívesen látok :)

    Tisztelettel Q

  2. Pocok

    A mig 35 az még fejlesztés alatt áll.Az a 10 db gép hogyha jól tudom még csak prototipus.Az oroszok 2 századnyit akartak belöle beszerezni régen és szerintem még mindig ott van a légierő priorítási listáján.Talán a Szuhojok verik őket fontosság tekintetében de mint tudjuk a szuhoj a oroszok MD-je.Minden támogatást megkapnak ami csak kell nekik.A mig az pedig szív mivel az utóbbi időben eleget égetek a tipusai.Az etióp-eritreai konfliktusban sorra lőtték le a mig 29-eseket a su 27-esek. Szerintem az mig életben maradását már csak a mig 35 szavatolja és én drukkolok nekik mivel szerintem a mig 35 az 1 nagyon jó könnyű vadász lesz.

  3. Roni

    valószínűleg szu-30mk2 vagy szu-27ub azért nem vagyok benne biztos mert nincs rajta kacsa vezérsík ami a szu-30mki/mkk/mkm típusokra jellemző a túl nehéz radar miatt a szu-30mk2-nek tudtommal zsuk radarja van és emiatt ellehetett hagyni a kacsa vezérsíkokat

    nincs rajta kicsi szárny már ha nem a fülkék mögötti kék foltban lévő antennára(iff de nem biztos) gondolsz

  4. Az első kép alá az van írva ha valaki rákattint hogy „Szu-35”, vagyis az akkor egy Szu-35.

    „…nem vagyok benne biztos mert nincs rajta kacsa vezérsík…” – de van rajta kacsaszárny, a manőverek miatt még az a fehér „füst” is megjelenik rajtuk.

  5. Én az oroszok helyében a saját csapatok számára nem csak szu 35-öst csinálnák hanem a szu 30-asok gyártását is beindítanám mivel nem ártana 1 jó kis csapásmérő gép.Szerintem a szu 30mk3 az pont megtenné nekik.

  6. Értettem,csak arra gondoltam hogy a su 34-et eléggé akadozva gyártják és lassan.Ráadásul az ára is rosszabb mint a su 30mk3.A su 30-asokat pedig már rég óta gyártják,ismerik a hibáit és folyamatosan fejlesztik ebből fakadóan sokkal kiforrotabb mint 1 su 34 vagy 1 kétüléses su 35.

  7. Nem tudja valaki, hogy AESA radart terveznek-e hozzá a jövőben, mert ez a pesa technológia ma már nem teljesen élvonalbeli..
    Ami a „majdnem 5. generációt” illeti egy rafale f3 vagy f-15se, (hogy az f-18 block 3-at ne is említsem) azért elektronikában előrébb vannak (meg rcs értékben meg még egy csomó mindenben..) mégsem mondják rájuk hogy épphogynem 5. gen-ek (vagy ha igen azt csak marketingszempontból, de műszaki szempontból valójában elmaradnak egy deklaráltan 5. gen. géptől). Mondjuk ilyen erővel erre is rá lehetne fogni hogy új generációs: https://htka.hu/2010/07/22/jon-a-silent-hornet/

  8. sokol

    nem terveznek hozzá aesa radart (ha akartak volna azt raknának bele zsuk-a) direkt van benne pesa az oroszok jobban szeretik a pesa technológiát(talán azért mert a látószög szélén sem romlika felbontás ellenben az aesa antennával +kisebb számítástechnikai hátteret igényel mint egy aesa)

  9. Szu-35 Super Flanker:
    Elektronika: Fazotron N011 Zsuk 27 többmódú fázisvezérelt rácsantennás radar terepkövető, kereső, tűzvezető üzemmóddal. Hatótávolsága előre 100 km, hátra 55 km. 10 célpontot képes követni és 4-et támadni egyidejűleg. Az új Fazotron-Zsuk PH radar egyelőre fejlesztés alatt van, ezzel előre 165-245 km-es hatótávolságban, hátra 60 km-ig fog látni, egyszerre 24 célpontot tud majd követni és 6-ot támadni, plusz lesz egy 4 km-es hatótávolságú hátrafelé néző radar, amellyel infravörös irányítású rakétát tud hátrafelé(!) lőni. A repülésirányító és a fegyverkezelő elektronikának teljesen automatizált módjai vannak légi, földi és tengeri célpontok ellen, beleértve a kismagasságú repülést és az automatikus célpontazonosítást is. Navigáció: RPKV lézergiroszkóp és GPS. A műszerfal három színes LCD-vel van felszerelve, és természetesen HUD is van. TIALD-dal (thermal imaging airborne laser designator – hőképes légi lézeres célmegjelölő) is fel van szerelve. Önvédelemre a szárnyvégekben lévő zavaróeszközök és kilőhető csalirakéták vannak. A későbbiekben felszerelik majd éjjellátó eszközökkel is.

  10. KOC1

    tévedsz ahogyan én is tévedtem

    de akkor valaki okos mondja már el mire való a szu-35ub???
    talán ugyan olyan légi harcálláspontnak tervezték mint a sz-30at??
    a szu-30 feladata eredetileg vadászkötelélek irányítása nem pedig csapásmérés

  11. KOC1

    nem attól függ a kacsa vezérsík megléte h hány üléses hanem attól h a fedélzeti elektronika(konkrétan radar)miatt mennyivel került előrébb a gép súlypontja a nehezebb

    pl szu-27ub kétüléses de nincs neki kacsa vezérsík
    szu-35 együléses és van neki
    szu-35bm együléses nincs neki
    szu-30mkk/mki/mkm kétüléses van kacsa vezérsík
    szu-30mk/mkv/mk2 nincs neki pedig kétüléses

    kis türelmet kérek és össze is szedem h melyiken pontosan milyen típusú radar van

  12. K0C1!
    Nem tagadom! Nem tagadom! De most magával ragadott a gép szépsége!:)
    Annak idején volt is vádaskodás a két cég közül, hogy ki koppintott a másikról, mivel a fejlesztésnél azt hiszem egy szgépet használtak!
    Manőverező légi harcban nagyon komoly ellenfelek! De én mindig hangoztatom, hogy – Ne adj Isten – egy esetleges konfliktus során el is kell jutni a közelharcig! Ott vannak az AIM-120-sok, amik képesek megritkítani bármilyen támadó felet! De ha eljutnak, ott bizony minden pilótának fel kell kötnie a fehérneműt a két gép ellen!

  13. dudi:
    Tisztában vok vele, de gondolom, hogy ugyanannak a típusnak a két és egy űléses változata uazt a radart is használja, tehát a súlypont sem változik (pl alap szu-27). Egyébként a korai szu-35-nek sincs kacsa vezérsíkja az a szu-37-en volt.
    Amúgy a felső képen látható gépnek sincs csak a kitérített orsegédszárny kelti azt a hatást.
    Íme pár kép a kérdéses oldalszámú gépről:
    http://www.airliners.net/search/photo.search?search_active=1&search=&sheadline=&domains=Airliners.net&sitesearch=Airliners.net&client=pub-8297169501225184&forid=1&channel=1924797129&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&cof=GALT%3A%23E6E8FA%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23000000%3BVLC%3AE6E8FA%3BAH%3Acenter%3BBGC%3A45678C%3BLBGC%3A45678C%3BALC%3AE6E8FA%3BLC%3AE6E8FA%3BT%3AC4C8CC%3BGFNT%3AC4C8CC%3BGIMP%3AC4C8CC%3BLH%3A36%3BLW%3A639%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fcdn-www.airliners.net%2Fgraphics%2Fopen_file_header_image.jpg%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.airliners.net%3BFORID%3A1%3B&hl=en&search_field=datedesc&q=su-35+722&submit=

  14. @K0C1: Hogy kissé tisztábban lássunk, egy kis ablakmosás következik.

    A Szu-35 elnevezést a modernizált Szu-27, a Su-27M kapta. Ez a gép rendelkezik kacsaszárnnyal is. Ennek kétüléses változata látható a fenti képen.
    A hírben szereplő Sz-35S (vagy Szu-35BM, esetleg Szu-27M2) egy technológiai demonstrátornak indult, kacsa vezérsíkok nélkül és csupán együléses változatban készült.

  15. Hm…télleg van neki…én is csak most nézem a saját linkemet. :)

    Phoneix:
    Tehát a felső kép a korai változat aminek az S-hez lényegében nem sok köze(max annyi, hogy szu-27 ráncfelvarrás az is)???

    Akkor csak azt mondjátok el, hogy mi a különbség a szu-37 és a korai szu-35 között?

    Borzalom ez az új típusnév, mert csak új típus fejlesztésére kapunk állami pénzt dolog!!!

  16. A Mig-ekről van egy jó könyv ami járt a kezemben, a gyár adta ki, úgyhogy orosz, viszont van benne minden típusukhoz egy szép kis családfa amin tudod követni a dolgot illetve a gyári jelzéssel könnyű megkülönböztetni őket, csak sajnos a szuhojok gyári típusjeleit nem ismerem.

  17. …illetve könnyű megkülönböztetni papíron, mert szemre a régebbi típusok (pl. 21-es) tök egyformák vagy az egyes típuson belül bizonyos évjáratok is különböznek egy-két dudorban vagy antennában ami új vagy többlet rendszereket feltételez, de nem jelölik külön ezt, mint az amik hogy Block ez-az, szal bonyolult, de még mindig a gyári jelzés a legjobb

  18. sulyid:

    Hááát…nem az enyim volt, de talán bátyám beszkennelte annó, mert az ő klubbos ismerősétől kaptam kölcsönbe (egy-két éve), még címet se tudok mondani neked, mert ciril volt az egész, de meg kérdem bátyót, mert nekem is kell. Ha nincs meg neki (bátyámnak) elektronikus formában akkor újra elkérem a sráctól, de az idő, mert ritkán vok itthon (Csabán) most, hogy melózok, de cseszegessél nyugodtan, előbb-utóbb mindent elintézek kellő nyomás hatására. :D

  19. Allesmor Obranna

    Tisztelt egybegyültek, Tisztelt cikkíró!

    Az első képen egy Szu-30MKM prototípus látható, amelynek sem sárkányszuerkezetileg, sem avionikailag semmi köze sincs a Szu-35BM/Szu-35Sz/Szu-27SzM2 vonalhoz. Így a képnek sok köze nincs a cikkhez.

    Tökmindegy mi van a kép alá írva, az egy Szu-30-as, nem pediga 35-ös.

    Aki ezt nem érti, járjon utána, vagy figyeljen:

    Szu-27M/Szu-35: előszárny

    Szu-35UB: előszárny jelzése 801, egy darab készült és a festésén sohasem változtattak, jelenleg Komszomolszkban van hajtóművek nélkül-

    Szu-30MKI/MKA/MKM: előszárny, vektorálható fúvócsövek, ez a 02-es példány, többek közt az izraeli célmegjelölő konténer tesztjeihez használták, illetve a maláj MKM programhoz szükséges francia rendszerek integrációjához. 722 az egy demonstrációs reg szám. Semmi köze az oldalszámhoz.

    Nagyon sokszor megírtam már, de még Molnibalage se hiszi el, hogy a Szu-30MKI/MKA/MKM és a Szu-35-ös az nem ugyanaz a gép.
    Kérek mindenkit, még a szerzőt is, hogy értse meg, ha lát egy UB sárkányt előszárnnyal és vektorálható fúvócsövekkel, akkor az egész biztos hogy nem Szu-35UB, nem Szu-35BM, hanem „csak” egy Szu-30-as.
    Ennyi.

  20. Allesmor Obranna

    A Szu-35UB, amivel Phoenix mndeáron össze akarja keverni a Szu-30MKM-et, és dudi-t az komszomolszki függőleges vezérsíkkal készült.
    Ez az irkutszki UB vezérsík. Olyan mint a harci 27-eseké, csak magasabb. Tetején a hátracsapott flattersúly, az oldalkormány felülete pedig húrhossznál van megnövelve.
    Az egyetlen Szu-35UB gépen a nullszéria Szu-27M gépek nagyobb oldalviszonyú, de egyenes végű, karcsúbb oldalkormányú függőleges vezérsíkja látható. Ezt kapta minden komoszomolszki Szu-30-as, pl a kínai, venezuelai, indonéz, vietnami stb stb.
    De nem ezt kapta a szintén komszomolszki Szu-35BM, amely az irkutszki Szu-30MK csalához hasonlóan Szu-27-es vezérsíkkal készült (csak itt a harciét kapta meg) de húrhosszban növelt oldalkormánnyal.

  21. Allesmor Obranna

    „Nagyon sokszor megírtam már, de még Molnibalage se hiszi el, hogy a Szu-30MKI/MKA/MKM és a Szu-35-ös az nem ugyanaz a gép.”

    És ebben mit nem lehet elhinni?Én amióta foglalkozok az orosz felszerelésekkel azóta tudom hogy ez 2 teljesen más gép.

  22. Tökmindegy mi van a kép alá írva, az egy Szu-30-as, nem pediga 35-ös.

    Én sem értettem a képet. Elég régi – de igen jó minőségű kép – egy „fél generációval (?)” korábbi családtagról.

    Nagyon sokszor megírtam már, de még Molnibalage se hiszi el, hogy a Szu-30MKI/MKA/MKM és a Szu-35-ös az nem ugyanaz a gép.

    Akkor most kicsit mocskoszájú leszek. Soha a büdös életben nem mondtam hőgy a Szu-30MKI és többi tagja az Szu-35 egyforma. Pont én mondanék ilyen hülyeséget. Jó reggel, éppen tengnap írtam le, hogy semmi értelme nem lenne gyártani orosz fegyveres erők számára Szu-30 gépet, mert öregebb és más, mint a Szu-35. Bocs, de iszonyatosan nagy kapufát lőttél, valamit nagyon benéztél… :)