|

Lezuhant egy Jak-130 Oroszországban

A RIA Novosztyi tájékoztatása szerint a délután folyamán lezuhant az orosz újgenerációs kiképzőgép, a Jakovlev Jak-130 egyik példánya. A gép fedélzetén tartózkodó két pilóta katapultált.

Vlagyimir Drik alezredes, az orosz védelmi minisztérium szóvivője elmondta, hogy a kiképző repülőgép Lipeck közelében, ma délután, moszkvai idő szerint 16:58-kor felszállás közben veszett oda az LAFTC (Lipetsk Air Force Training Center) kiképzőintézmény területén, ahol sem személyi sérülést, sem anyagi kár nem okozott, viszont a gép szinte teljesen megsemmisült.

A pilóták sikeresen katapultáltak, ám a gépelhagyás közben elszenvedett sérülések következtében kórházban ápolják őket, az alezredes tájékoztatása szerint állapotuk kielégítő.

A Jak-130 kiképzőgépből eddig 62 darabot rendelt az Orosz Légierő, de további rendelések várhatók, csak Oroszországban 200 darab rendszeresítése várható. Eddig 4 példányt adtak át a megrendelőnek, ezek közül zuhant le a az egyik.

Az eset kivizsgálására különleges nyomozóbizottságot állítottak fel, melynek vezetője az Orosz Légierő vezérkari főnöke.

31 hozzászólás “Lezuhant egy Jak-130 Oroszországban”

  1. Bár nem kapcsolódik szorosan a hírhez, de erről jut eszembe: amikor tavaly végleg kivonták nálunk az Albatros gyakorlógépeket, és ezzel nem maradt hadrendben semmilyen szubszonikus, tehát kiképzési feladatokra relatíve olcsón használható repülőgép, akkor Szekeres „elvtárs” azt ígérte, hogy hamarosan beszereznek helyettük néhány L-159 Alca kiképző repülőgépet Csehországtól, vagy a legrosszabb esetben repülési időt bérelnek tőlük, cseh tulajdonú gépekre. Tudja valaki, hogy mi lett a projectből? Vagy ez is csak eleve szájkarate szinten merült fel? :-((
    By the way: Vajon mit jelenthet az új honvédelmi miniszter, Dr. Hende Csaba terminológiájában konkrétan az a kijelentés, hogy „sürgősen meg kell erősíteni a Magyar Honvédséget”?

  2. Nincs pénz. A költségvetésben sincs benne. Utánuk a víz(adósság) özön. Nemcsak ez áll, a kávédarálóknál sürgető cserét, felújítást sem lehet elkezdeni. (elvtársias korrupció miatt)
    Pedig aug. után muszáj lesz vmit kezdeni a helyzettel.

  3. Nem a vétel lenne értelmetlen, hanem az amit azután kezdenének vele!
    Értelme lenne még egy dunántúli légibázisnak 2 századdal(bármilyen, F-16 szintű harci géppel), és értelme volna megduplázni a műszaki személyzetet, és értelme lenne megduplázni a honvédelmi költségvetést szerintem!

  4. Szükségünk van olcsó, kiképző és könnyű harci repülőgépre.

    És mégis mire? A Griff minden tud, amit az ALCA csak durvábban. Akkor meg minek? Egyszer már kiszámoltam, hogy 4 db (!) kétüléses árából annyi Griff repórát lehetne venni, hogy minden pilóta annyit repülhetne, hogy ehaj. És csak a gépek tiszta árával számoltam a járulékos költségekkel nem…

    Talán első körbe az kéne, hogy a Griff század földi személyzetének feltölöttséges súrolja a 100%-ot…

    Rohadtul nem értem ezt a „vegyünk ezt vegyünk azt” szemléletet. Azt kellene talán üzemeltetni, ami itt van és nem még venni cuccokat.

  5. „A Magyar Légierő fennállásának 70. évfordulója alkalmából (2008-ban) megtartott konferencián többek között elhangzott, hogy a kivonásra kerülő L–39 Albatros és MiG–29-es gépek helyett 14 db új vadászrepülőgépet kell beszerezni, mivel a 14 db Gripen nem elégséges a magyar légtér védelmére és ellenőrzésére, továbbá a komoly költségek árán kiképzett és a gépkivonás után felszabadult pilótáknak repülőórákat kell biztosítani. A felvázolt lehetőségek szerint a döntés a JAS 39 Gripen és az L–159 ALCA között születik meg. Szekeres Imre honvédelmi miniszter több nyilatkozatában is utalt rá, hogy Magyarországnak az olcsó üzemeltetési költségű L–159 ALCA-t kellene választania. Még nem született hivatalos döntés.”

    by Wikipédia

  6. Hozzá kell tennem az hogy nincs pénz rá vagy az hogy a mig29 kivonás után a 14 griff nem elégséges az két külön dolog.Nem hiszem hogy most kell az alca MERT sokkal több és jobb helyre kell a pénz.De a légierő szempontjából nem mind1 hogy 14 vagy 28.A légierő meg a légteret védi,hát védje is meg.14 gripenünk van csapásmérésre,légtérvédelemre,esetleg felderítésre..ez kevés..
    Amugy nem találtam írást sehol hogy hiányos lenne a kiszolg személyzet..
    Amugy a zrínyin megy a felkészítés repülőtechnika szakon a had és biztonságtechnikai szakra évente 100 embert vesznek fel és a repülés a fő irányvonal nem hiszem hogy nem tudnak 14 gépet kiszolgálni a magyar honvédségnél..És mégis milyen kiszolgáló személyzet nincsen meg?Szerintem a létfontosságú rendszerek működtetésére megvan az emberi keret..Ha nem küldj egy linket és helyesbítek magamon..

  7. Itt azt írják jelképes összeget kérnének értük amugy…

    Az a „jelképes ár” gépenként cirka 7 millió dollár. Ez a gépek tiszta ára. Ugyanis a gépeket át kellene alakítani kétülésesség, mert abból nagyon kevés van és egy kivételével – amit mi bérelünk – az összes a cseheknél van…

    A cikk nem tudom, hogy mikori.

    Ja és a cikk publikálója szükségesnek tartaná az Alcát.Rengeteg pulikációja van szerte a neten vagy az ujságokban.Gondolom ért hozzá….

    Kővári is tévedhet. Amennyire tudom pl. Zord Gábor meg egyáltalán nem tarja szükségesnek őket, ahogy sokan mások sem.

    http://legiero.blog.hu/2009/11/25/bucsu_az_albatol_az_alca_helyet_ker

    Nem tudom, hogy a matekot lefuttatta-e mindenki, de 12800/20/15=42,6

    Szóval a magyar rendszerben egy Alba átlagosan 42,6 órát repült évente!

    Hihetetlenül tisztelem ebben az országban a legkülönbözőbb erőforrások optimális kihasználtságát.

    Erre minek gépet venni? Mert ehhez még talán a négy is sok lenne.
    4 gépet venni semmi értelme, pedig kb. ennyi kellene az Alba repórák pótlásához. Egy századnyit meg végképp.

    Akkor bárhol máshol repórát kell bérlni, de ez is állatság szerintem. A magyar katonai pilóta lova a Griff. Tessék azon reptetni és nem máson bohóckódni. Az F-22 pilóta sem Hawk gépen gyakorol…

  8. Amugy nem találtam írást sehol hogy hiányos lenne a kiszolg személyzet..

    Hát a hivatalos szervektől naná hogy nem. Viszont lehet tudni dolgokat…

    Amugy a zrínyin megy a felkészítés repülőtechnika szakon a had és biztonságtechnikai szakra évente 100 embert vesznek fel és a repülés a fő irányvonal nem hiszem hogy nem tudnak 14 gépet kiszolgálni a magyar honvédségnél..

    Pedig nem. Legjobb estben is 6-7 Griff röpképes.

    És mégis milyen kiszolgáló személyzet nincsen meg?Szerintem a létfontosságú rendszerek működtetésére megvan az emberi keret..Ha nem küldj egy linket és helyesbítek magamon.. ű

    Nem, nincs meg. Ez nyílt „titok”. A feltöltöttség kb. 40%. Az Air Power blogon, de az index MiG-29 vs… topikjától kezdve az sg.hu Haditechnikai topkjáig (és még számtalan más helyen) belefuthatsz ebbe az infóba.

  9. Mire is használjuk mi a grippent rendszeresen? A kérdésre nehéz értelmes választ adni a mai politikai és biztonsági helyzetben! Az a helyzet hogy a grippen-hez képest egy ilyen akár alka-hoz hasonlatos géppel vajon milyen költségeket (üzem és élettartamot) takarítunk meg. A grippen egyébként is költséghatékony gép. De hogy egy ilyen gépet arra használjunk hogy rendszeres járőrözésre, és ismeretlen lassú gépek azonosítására használjuk, ahhoz szerintem drága. És azt sem nagyon hiszem hogy folyamatosan hangsebesség felett használnák a gépeket. Régebben ügy tudom a határsértő gépekre Mil 24 harci helikoptereket riasztottak, de mintha múltkor azt írta volna valaki hogy fogyóban van ott is az üzemidő.

  10. Megjegyzem a grippen elődjéül szolgáló mig 24 esek 1 esetben sem vettek részt harci eseményekben, úgy kerülnek selejtezésre. A másik dolog gyanítom hogy nálunk a gépek selejtezése nem gazdaságossági hanem pénzhiány miatt történik, egyszerűen nincs pénz elegendő repróára. Emiatt a hadügy inkább megválik a régebbi gépektől valami mondvacsinált okkal,hogy ami marad legalább hadra fogható legyen. Én személyesen 1 dolgot elleneznék, hogy az ilyen keservesen beszerzett és hadba állított gépeket valami nemzetközi konfliktusba (békefenntartó,vagy akármi)pazarolják el.

  11. De hogy egy ilyen gépet arra használjunk hogy rendszeres járőrözésre, és ismeretlen lassú gépek azonosítására használjuk, ahhoz szerintem drága.

    A készenléti gép feladata minden ismeretlen gép elfogása. Az ALCA erre nem alkalmas. Pont. Egy B-737 gépet sem ér utol, ha elkóborlt.

    Régebben ügy tudom a határsértő gépekre Mil 24 harci helikoptereket riasztottak, de mintha múltkor azt írta volna valaki hogy fogyóban van ott is az üzemidő.

    Soha nem hallottam még erről. Szerintem ez téves info.

  12. Nem tudom ,hogy ki mit tud a Magyar Légierőről az 50-es évek baleseti arányról.
    Mikor is légcsavaros gépekből sugárhajtásúba szálltak át. Szóval kell egy átmeneti gép ami még nem olyan erős de már képes bizonyos harci manőverekre.
    De csatlakozom az előttem szolokhoz.
    Ha nem használják ki és nem lesz rá kellő pénz tökmindegy hogy milyen gép…
    Csak porosodni fog.

  13. Az alca annyit segítene szerintem a gripennek hogy a gripent szimplán légifölény feladatra használhatnánk.Például egy csapásmérő bevetésnél nem mind1 hány gép maradhat tartalékba más feladatokra.Mert a csapásmérés és annak biztosítása mondjuk ugy,elvinné a gépeink nagy részét,és nem csak 1 bevetésből áll a világ.Csapásmérésre én nem kötném le a gripent,amit a gripen vinne,maverick,gbu-16 azt az alca is elvinné.Csapásmérésre ezt a 14 griffet nem alkalmaznám.Mikor minimalizálták hogy 14 gép elég magyarországnak akkor is az alapvető gondolat az volt hogy 14 repülő kell a légtér védelméhez.Nem azzal van a baj hogy 14 gép van szolgálatban(migek már sok vizet nem zavarnak így nem veszem számításba),hanem hogy ennyi feladatra van 14 gép…

    Most mondhatjátok miért foglalkozok ezzel ugy sem kerül rá sor hogy élesben bevessék őket.Erre én azt mondanám hogy persze ez igaz de akkor már miért kell légierő?Sőt minek a hadsereg?
    Van olyan ember aki azt mondja hogy egy szinvonalas gépet beszereztünk a többi nem számít ugy sem lesz használva arra mire tervezték…

    Air powert olvastam de ott sincs konkrétum az a baj.

  14. Molni, csak egyet árulj el: a legtöbb légierőnél szolgálatban tartanak szubszonikus gyakorló-, és könnyű támadó repülőgépeket. Ahogy tavalyig, az L-39 Albatros típus kivonásáig a Magyar Légierő is. Most azt mondod, hogy felesleges, nincs rájuk szükség! Ezek szerint mindenki más hülye, csak mi vagyunk helikopter? :-))

  15. „Van már itt két darab Alca bérelve én is úgy tudom.”

    Nem hallottam róla, az biztos, hogy nem verték nagydobra, holott a sok korrupciós balhé mellett úgy kellene a HM-nek valami büszkén mutogatni való, mint egy falat kenyér. Mellesleg ehhez a 2 géphez hány magyar pilótának van szakszolgálatija?

  16. Molni, csak egyet árulj el: a legtöbb légierőnél szolgálatban tartanak szubszonikus gyakorló-, és könnyű támadó repülőgépeket.

    Mi az, hogy a legtöbb légierő? A nagyobb légierők saját maguk 0-ról képzik a pilótát. Ahhoz kell ilyen gép? Talán tessék úgy finanszírozni a kanadai pilótaképzés után kétüléses griffre mehessen a pilóta. Aztán az együlésesből meg soha nem szálljon ki. Nem szabad a forrásokat szétforgácsolni. Mi nem a USAF vagyunk jóreggelt…

    Mellesleg ilyen támadó gépet alig tart valaki rendszerben. Hol használ pl. a belga, holland, norvég, svéd, finn, angol, dán, jenki vagy az orosz ilyen gépet, mint tényleg dedikált csapásmérő? Így fejből azt mondom, hogy egyik sem.

    Attól, hogy egy AGM-65 vagy más fegyer az ALCA-ra raktható az nem azt jelenti, hogy ugyanolyan jól is használja. Akkor ennyi erővel vegyük elő a MiG-15 vagy Spitfire-t. Szárny alá menjen AIM-9L és hurrá, megvan a légtérvédelem? A példa eltúlzott szándékosan, de nagyon szemléletes.

    Ahogy tavalyig, az L-39 Albatros típus kivonásáig a Magyar Légierő is. Most azt mondod, hogy felesleges, nincs rájuk szükség! Ezek szerint mindenki más hülye, csak mi vagyunk helikopter? :-))

    Ott a repóra. 1994-2009 12 ezer óra. 15 év alatt 12 ezer óra…
    A Gripen program keretében van 10 évre 16800 óra. Akkor nem lenne egyszerűbb pénzt pumpálni a jobb pilótaképzésbe, földi személyzetbe, hogy egyáltalán a már megvett és kifizetett repórákat kirepüljük? 14 ALCA járulékos költséggel kb. 80-100 millió dollár lenne, ha nem mind kétüléses. Hozzájuk is még állandó pilóta kelle, ezzel most nem is számolok és földi személyzet és hangárok és stb.

    100 millió dollárból 8000 ezer dollár / repóra – ez még eltúltott becslés is lehet – mellett kb. 12’500 + griff óra jönne ki. Ez a mostani 10 évre bérelt repidő 75%-a…

    Érzed már az aránytalanságot? A 10 éves bérleti szerződés után is finanszírozni kell a programot, de a gép már itt van. „Csak” reptetni kellene és semmit sem venni. Ha valaki még akar gépet annak is csak Gripennek szabad lennie. Először +2 kétüléses, ha tényleg venni akarnak és aztán +2 együléses. Így lenne egy 16/4-es, szerintem kiegyensúlyozott flotta.

  17. „Régebben ügy tudom a határsértő gépekre Mil 24 harci helikoptereket riasztottak, de mintha múltkor azt írta volna valaki hogy fogyóban van ott is az üzemidő.”

    Nem pontos a megfogalmazás, de ettől eltekintve tény, hogy fogtak el a Hindek Cessnát.

  18. Akkor néhány megjegyzés

    1. A Gripen 1 „p”
    2. A magyar repülőcsapatoknál 18 db L-29 Delfin volt szolgálatban 1964-1983 között, majd 1994-2009 között 20 db L-39 Albatros, hogy- hogynem a közben lévő 10 évig a Magyar Légierő meg tudta oldani a kiképzési feladatait saját kiképzőgép nélkül.
    3. Az ALCA történetéhez azért azt illik tudni, hogy anno a rendszerváltás körül a Cseh Állam (többek között gazdasági okokból) megrendelt 72 db együléses L-159-t. Aztán nagyon hamar rájöttek, hogy ekkora légierőt nem tudnak fenntartani, ezért csak a legyártott gépek 1/3-át állította szolgálatba, a többire meg pailmadarat keres, amihez elég erős marketing tevékenységet végez (pl Magyarországon is). Az utóbbi években a cseheknél is felmerült az igény hogy tulajdonképen kétüléses ALCA-ra lenne szükségük ezért 4 db-ot átépítettek, majd tavaly további gépek átépítése kezdődött meg egy bartel üzlet keretében a spanyoloknak az EADS bevonásával. Azon kívül van egy gyári L-159B amit mi bérlünk. A csehek egyszerűen erény kovácsoltak a hiányosságaikból, a Gripenjeiket csak vadásznak használják, mivel ha nem így tennének akkor be kellene vallaniuk, hogy a rendszerben tartott 24 db L-159A-ra katonai értelemben semmi szükségük és zsákutca volt.
    4. Az olcsó illetve ingyen ALCA-hoz, aamikor felmerült, hogy Bolivia 6 db-ot rendszeresít a leállított gépek közül azok nagyjavítási költsége 18,7 millió dollár lett volna, amikor 5 egy és 5 kétüléses gépről volt szó az 57,9 millió dollárba került volna (nagyjavítás + átépítés)
    5. Azoknak akik hisznek a könnyű csapásmérő gépek alkalmazásában egy komolyabb hadszíntéren azoknak ajánlom figyelmében, hogy a hidegháború alatt a Luftwaffe legalább 3 ezred Alpha Jetetet tartott rendszerben ilyen céllal, a fenyegetés elmúltával az elsők között ezeket az alakulatokat oszlattak fel (vajon miért?), vagy Izrael akiről talán el lehet mondani, hogy valamennyire ért a hadviseléshez, meg sem fordul a fejében könnyű csapásmérő repülőgépek rendszeresítése, pedig gondolom a gaza övezet felett Mawerickok eregetésére, biztos az is megfelelne (vagy talán mégsem?)

    TG