|

A tajvani elnök is megszólalt a kialakult helyzet ügyében

A hét eleji Tajvannal kapcsolatos hírek ismét felkavarták a két Kína közötti konfliktus iszapját, mely már igencsak zavaros. Most a szigetország elnöke, Ma Ying-jeou szólalt meg az ügyben, hogy megnyugtassa a világot: Tajvan nem fog fegyverkezési versenybe szállni szárazföldi szomszédjával, ugyanis jelen körülmények között erre nem lenne képes.

Mint ismeretes, a Kínai Köztársaság egy nemrég kiadott tanulmányán felbuzdulva az USA kongresszusának 136 tagja levelet írt Obama elnöknek, melyben kérik: engedélyezze, hogy eladhassák Tajvan számára azt a 66 darab F-16C/D Block 50/52 vadászbombázót, melyért évek óra könyörög. Ha ez bekövetkezne, az a Kínai Népköztársaságból erős nemtetszést váltana ki.

A Tajvani Haditengerészet Hai Lung-osztályú tengeralattjárója (Forrás) ,

Erre reagált Ma Ying-jeou, Tajvan jelenlegi elnöke, aki 2008-ban foglalta el hivatalát, és kormányával együtt azóta is azon fáradozik, hogy javítsa a politikai, kereskedelmi és gazdasági kapcsolatokat Kínával. No szóval, az elnök úr a következőt bírta nyilatkozni:

„Tajvan továbbra is arra törekszik, hogy egy kicsi, viszonylag olcsón fenntartható, de mégis modern, folyamatosan fejlesztett és ütőképes haderőt tartson fent, mely adott esetben képes megvédeni államunk függetlenségét. Azonban arra sem a politikai, sem a gazdasági helyzetünk nem ad okot és lehetőséget, hogy fegyverkezési versenybe kezdjünk Kínával, mely az utóbbi években jelentősen megnövelte fegyveres erőit, sőt, mostanra már repülőgép-hordozón dolgozik, mely számunkra egy új és rendkívül komoly fenyegetés. Most az a fontos, hogy szavatolni tudjuk kereskedelmi útvonalaink biztonságát, és ehhez minden eszközünk megvan és meg is lesz a jövőben is.”

A nyilatkozatban elhangozottak olyan dolgok is, melyekkel eddig is tisztában volt a téma iránt érdeklődő, vagyis hogy Tajvan fő célja nem az, hogy mennyiségileg felvegye a versenyt a Kínai Népi Felszabadító Hadsereggel, hanem, hogy olyan erőt tartson fent, mely képes olyan szintű veszteségeket okozni az ellenfélnek, ami már okot adhat annak alapos átgondolására, hogy érdemes-e megtámadni őket.

Végül hozzátette:
„Komolyan kell vennünk a kínai haderő által ránk nehezedő fenyegetést, és késznek kell lennünk a védelemre és az elrettentésre, de nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne próbáljuk meg javítani a kapcsolatokat, mert akkor elveszíthetjük versenyképességünket gazdasági téren is.”

24 hozzászólás “A tajvani elnök is megszólalt a kialakult helyzet ügyében”

  1. Szia Montezuma…
    Így van…
    Mindazonáltal nem hagy nyugodni az a gondolat, hogy ezek orránál fogva vezetik a világot. Eljátsszák a „mindjárt megütlek, jajdefélek” játékot és mögötte szépen, csenben folyik a tech transzfer kicsitől a nagyhoz.

  2. Üdv Little!

    Hosszadalmas vita folyt a napokban Kína és Tajvan kérdéséről a másik oldalon, biztos olvastad. :)
    Mindkét helyen kínaiak élnek, akik az arabok és a zsidók mellett a világ egyik legrégebbi és talán legjobb kereskedő népe.
    Ezek nem hülyék, nem megdögleni, hanem gazdagodni akarnak.
    A kínai-tajvani feszültség élezése NEM kínai és tajvani érdek.

    Üdv: M

  3. @Mackensen

    A fotó alapján csak azért látom, hogy nem J-11, mert más a színe. :)
    Ez alapján mit „szakértsen” bárki is?

    Egy hordozó sem ártana alá. Építik már a „100%” kínai cuccot? Vagy még mindig a Varjaggal szöszölnek? Kisebb teknőre nem is alkalmas egy ekkora dög.

  4. Hát, az kéne megszakérteni, hogy ez tényleg a hordozó változat-e? A kínais fórumokon már tényként dumálnak róla.
    Ami a 100% saját hordozót illeti csak pletykák keringenek, de a nagy többség azon a véleményen van, hogy hatalmas lobbi eredménye az, is, hogy befejezik a Varjagot. Erre most láthatóan rákapcsoltak, és ezt támasztaná alá, ha ez tényleg J-15 lenne. Ezen kívül megjelentek fényképek egy „beton” Varjagról rajta néhány makettel, többek közt egy anyahajósított szuhoj változattal. Évek óta folyt a találgatás, hogy ha befejezik, mit fognak rátenni:
    1. vesznek az oroszoktól SU-33 amivel az a gond, hogy már régóta leállt a gyártósor és nem is biztos, hogy megkapják
    2. J-10 alapoznak
    3. J-11 alapoznak és úgy tűnik ezt az utat választották.
    Holnap majd feltöltök néhány képet a „beton” Varjagról.

  5. 1. vesznek az oroszoktól SU-33 amivel az a gond, hogy már régóta leállt a gyártósor és nem is biztos, hogy megkapják

    Asszem itt írták, hogy az oroszok mereven elzárkóznak a Szu-33-mal kapcsolatos bármiféle üzlettől. Szerintem a J-11 másolása is megfeküdta Ivánék gyomrát.

    MiG-29K-ból vagy nem kértek, vagy nem adtak. Nem’tom, de a jelek szerint az sem lesz ottan. A J-15 azért fura, mert az orszok is utólag rájöttek, hogy Kuznyecov métetű hajóra nem jó a gép. Egyszerűen túl nagy. A papíton impresszív fegyverzet és üzemanyag mennyiség nem használható ki. Ergo a kisebb MiG-29 kb. ugyanannyi fegyverzettel szállhat fel, mint a Szuhoj. Csak éppen vagy x1,5-szer annyi mehet ugyanarra a hajóra.

    A fura inkább az, hogy ez a J-15, akkor mi van a 12,13 és 14 sorszámokkal? :)

  6. Igen, én is úgy tutdam, hogy próbálkoztak a kínaiaik a su-33 megvételével, de nem jött össze. Lehet, hogy valamit javítani fog a helyzeten, hogy a kínaiak kiszedték a hajó elleni rakétákat. Gondolom ez jóval megnöveli a belső teret amit a repülők számára használhatnak (üzemanya, fegyverzet stb.)
    Még mindjg nincs időm képeket feltöltögetni. A J 12, 13, 14 ha jól emlékszem különböző fejlesztéseket takarnank, amik valami oknál fogva kudarcba fulladtak. Azt hiszem vak pár fotom velük is. Remélem majd délután fel tudom tenni őket.

  7. Mackensen

    „Gondolom ez jóval megnöveli a belső teret amit a repülők számára használhatnak (üzemanya, fegyverzet stb.)”

    molni inkább ara gondolt h a szu-33 nem tudja kihasználni a teljes felszálló tömegét mert kicsi hozzá a hajó mérete(éppen emiatt macerás még az olyan egyszerű feladat mint a gépek vontatása a fedélzeten vagy a teherlif használata)egész egyszerűen a hajóhoz túl nagy a gép
    (szerintem egy nimitz-hez is az)
    de abban igazad van h a rakéták helyén elfér jó pár gép

  8. http://defensetech.org/2010/05/21/quality-control-crisis-in-chinese-jet-fighter-production/

    Lám, lám. :)

    @dudi

    Jól látod. Tény, hogy a rakéta helyére mehet más. De az a más jobb lenne – szerintem – ha nem Szu-33 / J-15 lenne. Ahogy írtam. A két nagy dög szinte semmivel sem képvisel nagyobb harcértéket, mint a MiG-29 a körülmények miatt. Ha fullosan megpakolod akkor kevesebb keró megy bele és a hatótávolsága alig lesz a MiG felett – vagy azt sem éri el – a sok fegyverzet miatt. Ne feledjük a K verzió már nincsenek az idióta redőnyök, több keró van benne.

    Ugyanannyi fegyverzettel, mint a MiG-29 valszeg picivel hosszabban járőrözhet. Viszont kevesebb helyen tudnak ott lenni a kevesebb gépszám miatt. A MiG-29 nagyobb és „egyenletesebb” CAP adására képes.

    Az A-G feladatkörben lehet gyengébb a gép, de véleményem szerint ez nem prioritás első körben. A kisebb hordozható fegyvertömeg kompenzálható azzal, ha precíziós fegyvered van. Pl. a bazinagy Kh-29 nem mindig szükséges…

    Ez jelenleg nem nagyon van se Szu-33 se J-15 géphez. (A Kh-31A csak hajó ellen jó, a P változatot nem 100%, hogy integrálták ezekhez.)

    Itt jön be a második probléma. Szép, szép platformok az orosz gépek, de nincs hozzá optimalizált fegyverzet. Vagy túl nagy kalapácsok vannak, vagy kicsi de buta bombák. Nincs átmenet mint pl. egy 500 fontos JDAM vagy GBU-12.

  9. OFF

    Index hír:

    „Kelet-Kínában lezuhant egy vadászgép
    A repülő két pilótája közül az egyik meghalt, de 4000 ember életét megmentette.

    …A kínai légierő pilótája életét áldozta fel azért, hogy a gép ne a tartományi székhelyhez, Csian (Jinan) városához tartozó sűrűn lakott településre zuhanjon. Feng Sze-kuang (Feng Siguang) százados és Csang Tö-san (Zhang Deshan) repülőőrnagy kétüléses gépének hajtóműve felszállás közben mindössze 50 méteres magasságban mondta fel szolgálatot a város irányába repülve. A légi bázis irányítótornya utasította őket az azonnali katapultálásra…”

    http://index.hu/kulfold/hirek/2010/05/21/kelet-kinaban_lezuhant_egy_vadaszgep/

    Ekkora fasságot leírni! 50m-es magasságból!

  10. Gondolom a kínaiak azért fanyalodnak a Su-33/J-15 variánsra, mert esetükben mig-29 soha volt rendszerben és nem is gyártották soha. Ha a híreszteléseknek hinni lehet, akkor a varjagot fel fogják szerenli katapulttal. A J-10 lehet jobb lett voltna, de eghajtómúves, és lehet ezért mondtak le róla (bár az amerikaiaknak rengeteg sikeres egy hajtóműves anyahajós gépük volt).
    Azt hiszem ezekre a kérdésekre remélhetőleg idén választ kapunk.
    Képeket még mindíg nincs időm feltöltögetni.

  11. Dudi!

    Először arra gondoltam, hogy ha felszállás közben, 50m-es magasságban leáll a hajtómű, akkor a pilótának nem sok lehetősége és ideje van a cselekvésre, hogy „megmentse 4000 ember életét”, de aztán én is rájöttem, hogy arra bizonyára lehetett ideje, hogy a „város irányából” jobbra vagy balra kitérítse a gépet, de a 4000 emberélet akkor is túlzás. A kritika egyébként természetesen nem a tragikus repülőhalált halt pilótának szólt, hanem a hír „tálalásának” a médiában.

  12. Végre lett időm erre is. Az alábbi likről lehet letölteni a képeket. Ne ijedjetek meg, hogy fenykepek.exe a formátum. Úgy sűrítettem be, hogy kicsomagolja önmagát így bárkinél menni fog, még akkor is, ha nincs zip a gépén.
    A következőkről szedtem össze képeket: Varjag, beton Varjag, Q-6, J-9, J-12, J-13. Ezek közül csak a J-12-ból gyártottak le párat, a többi nem jutott túl el a prototipusig sem.

    http://www.4shared.com/file/NWhmIJy0/fenykepek.html

    További képek a J-15-ről és a lezuhant J-7-ről:

    http://china-defense.blogspot.com/2010/05/j-15-prototype-spotted.html

    http://china-defense.blogspot.com/2010/05/j-7-down.html