|

Spártaiak az IED-k ellen!

Azt minden valamirevaló repüléskedvelő ember tudja, hogy egy repülőgép-típus nem kizárólag arra az egy feladatra alkalmas, mint amire első ránézésre gondolnánk, vagy amire eredetileg tervezték. Ennek egyik ékes példája a sokszor emlegetett C-130 Hercules, mely alapvetően ugyan szállítási feladatokra lett kitalálva, ám mára annyiféle variánsa létezik a felfegyverzett közvetlen légi támogatótól az elektronikus felderítőn át az légi-utántöltőig, hogy felsorolni is nehéz lenne. Most pedig úgy tűnik, hogy mások is tanultak az Egyesült Államok példájából, így a Herky egyik „kistestvére”, a C-27J is specializálódhat.

Az Olasz Légierő (Aeronautica Militiare) bejelentette, hogy még az idei év vége előtt szeretnék elvégezni annak az átalakított Alenia Aeronautica C-27J Spartan-nak az első repülését, melynek feladata a házilag barkácsolt robbanószerkezetek (Improvised Explosive Device – IED) elleni tevékenység lesz. A légierő az aszimmetrikus hadviselés igényeinek, és az Afganisztánban gyűjtött keserű és véres tapasztalatoknak megfelelően nemrégiben indította el a programot, melyet a ReSTOGE nevű, elektronikus hadviselésre szakosodott egység visz majd véghez. Az egység egyébként a Róma közelében lévő Pratica di Mare légitámaszponton állomásozik.

Alenia Aeronautica C-27J Spartan | Forrás ,

Sok részletet nem árultak el, annyi azonban bizonyos, hogy a 12 gépes flottából kiragadott „Spártaiba” jelentős számú CIED (Counter-IED – IED ellenes) felszerelést pakolnak majd. Ez többféle elektronikus felderítő és zavaró rendszerből, valamint ezek irányítópaneljaiból áll majd, melyhez természetesen hozzájön még a kezelőszemélyzet is. Az így létrejövő gép (nevezzük USA-szabvány szerint MC-27J-nek) feladata egyértelmű: a harcterek fölött repülve felderíteni az ellenség által telepített, főként útszéli IED-ket, esetleg megzavarni azok távvezérlőjét, de minden esetben jelezni pontos helyüket a földi egységeknek.

A feladatra a C-27J elvileg tökéletesen megfelel, hiszen viszonylag (a többi szállítógéphez képest) kis mérete, nagy hatótávolsága és a beépíthető rendszerek mennyisége alkalmassá teszi a feladatra. Továbbá átlagon felüli manőverező-képessége révén, ha úgy hozza a szükség, egy szűkebb terület fölött is képes szűk köröket repülni, így segítve egy konvoj vagy egy harci egység munkáját. (Valamint, ha a pilótáknak jó kedvük van, még rögtönzött műrepülést is lezavarhatnak, no persze ennek a gépben ülők nem örülnének túlzottan :) )

2 hozzászólás “Spártaiak az IED-k ellen!”

  1. Azannya! Ilyen van?
    Én – abszolút laikusként – úgy gondoltam eddig, hogy az IED-kben – amennyiben valamilyen rádió-távirányítással hozzák működésbe – max. egy passzív vevőberendezés van. Szóval maga az IED nem bocsát ki árulkodó RF jeleket. Még ha mobiltelefonnal hozzák is működésbe, és a vevő szerepét is egy átalakított mobiltel. tölti be, ami ugye bekapcsolt állapotban küld és fogad különféle jeleket a hálózatnak/tól, a felderítőgép akkor is csak egy út szélén egyhelyben „várakozó” telefont érzékel, ami akár lehet egy unatkozó kecskepásztor zsebében is… (pld. Afganisztánban van egyáltalán mobiltel.-hálózat?), másrészt meg fejlettebb infrastruktúrájú helyeken hogy különbözteti meg a többi párezer készüléktől, amit szintén mozdulatlanul, mondjuk egy kocsi kesztyűtartójában felejt a tulaj? De mi van akkor, ha mondjuk vezetékes távirányítással akarja felrobbantani a kütyüt, egy közelben elrejtőzött tálib harcos? Akkor hogy deríti fel a speckó C-27J?

  2. Jól is gondoltad. Ha mobiltelt használnak az is csak egy sima mobilként működik, külön nem tudják beazonosítani. De mobilon kívül használnak gyakorlatilag mindent ami fellelhető a piacon. Pl rádiós kapucsengőt, kapunyítót stb…
    Ezek ellen csak úgy tudnak dolgozni, hogy zavarójellel elnyomják a frekvenciasávokat amikor arra megy a konvoj, ezáltal nem tudják beindítani az IED-t. Valamint próbálkoznak elektronikus úton „elsütni” még a konvoj előtt, de ez szerintem nagyon kevés eséllyel működik. Ez a Spartan még azoknak lehet hasznos, akinek nincs saját zavaróberendezése az autón, mert az csak 50-100 m-ig hatásos, de nincs minden autó ellátva vele.
    Természetesen használnak vezetékes irányítást is az ellenállók, valamint különféle házilag készített mechanikus elsütőrendszereket. Pl nyomólapot. Ezek ellen már maximum az éles szem, meg a szerencse segíthet.