Azt minden valamirevaló repüléskedvelő ember tudja, hogy egy repülőgép-típus nem kizárólag arra az egy feladatra alkalmas, mint amire első ránézésre gondolnánk, vagy amire eredetileg tervezték. Ennek egyik ékes példája a sokszor emlegetett C-130 Hercules, mely alapvetően ugyan szállítási feladatokra lett kitalálva, ám mára annyiféle variánsa létezik a felfegyverzett közvetlen légi támogatótól az elektronikus felderítőn át az légi-utántöltőig, hogy felsorolni is nehéz lenne. Most pedig úgy tűnik, hogy mások is tanultak az Egyesült Államok példájából, így a Herky egyik „kistestvére”, a C-27J is specializálódhat.
Az Olasz Légierő (Aeronautica Militiare) bejelentette, hogy még az idei év vége előtt szeretnék elvégezni annak az átalakított Alenia Aeronautica C-27J Spartan-nak az első repülését, melynek feladata a házilag barkácsolt robbanószerkezetek (Improvised Explosive Device – IED) elleni tevékenység lesz. A légierő az aszimmetrikus hadviselés igényeinek, és az Afganisztánban gyűjtött keserű és véres tapasztalatoknak megfelelően nemrégiben indította el a programot, melyet a ReSTOGE nevű, elektronikus hadviselésre szakosodott egység visz majd véghez. Az egység egyébként a Róma közelében lévő Pratica di Mare légitámaszponton állomásozik.
Sok részletet nem árultak el, annyi azonban bizonyos, hogy a 12 gépes flottából kiragadott „Spártaiba” jelentős számú CIED (Counter-IED – IED ellenes) felszerelést pakolnak majd. Ez többféle elektronikus felderítő és zavaró rendszerből, valamint ezek irányítópaneljaiból áll majd, melyhez természetesen hozzájön még a kezelőszemélyzet is. Az így létrejövő gép (nevezzük USA-szabvány szerint MC-27J-nek) feladata egyértelmű: a harcterek fölött repülve felderíteni az ellenség által telepített, főként útszéli IED-ket, esetleg megzavarni azok távvezérlőjét, de minden esetben jelezni pontos helyüket a földi egységeknek.
A feladatra a C-27J elvileg tökéletesen megfelel, hiszen viszonylag (a többi szállítógéphez képest) kis mérete, nagy hatótávolsága és a beépíthető rendszerek mennyisége alkalmassá teszi a feladatra. Továbbá átlagon felüli manőverező-képessége révén, ha úgy hozza a szükség, egy szűkebb terület fölött is képes szűk köröket repülni, így segítve egy konvoj vagy egy harci egység munkáját. (Valamint, ha a pilótáknak jó kedvük van, még rögtönzött műrepülést is lezavarhatnak, no persze ennek a gépben ülők nem örülnének túlzottan :) )