|

Indiai vegyes: alap kiképzőgépek és a BrahMos

Na neem, természetesen két külön vonala van a hírnek és nem arról van szó, hogy kiképzőgép szárnyai alá tennének BrahMost. Persze egész biztosan érdekes látvány lenne a begyújtott hajtóművű BrahMos hátán lovagoló kisgép, ám inkább nézzük mi is került ebbe a vegyesbe.

Először is a múltkori, az indiai kiképzőgépek helyzetére visszavezethető pilótahibák magas arányáról szóló hírünk kiegészítése. Akkor ugyanis bár arról írtunk, hogy a kiképzés „nagygép” előtti utolsó lépcsőfokát jelentő kiképzőgép körül sem beszélhetünk ugyan állóvízről, de a BEA Systems Hawk bevezetésével egyelőre egyenesbe jövőnek tűnik a dolog, ám arról már gyalázatos módon elfelejtettünk megemlékezni, hogy az első fokozatot jelentő kiképzőgépek kapcsán is vannak fejlemények. Merthogy a nem túl rózsás baleseti mutatókkal bíró HAL HPT-32 Deepak utódjának keresése is folyamatban van.

Hovatovább épp a közelmúltban érkezett a folyamat egy jelentősebbnek mondható állomásponthoz: a múlt héten lezárult az ajánlatok beadási határideje. A 75 gép szállításáról szóló tenderre az Emraer (EMB-312 Tucano), az EADS (PZL-130 Orlik), a Grob Aerospace (G 120), Hawker Beechcraft (T-6), Pilatus (PC-7A), KAI (KT-1) és a Daher-Socata (TB30) nevezett be.

A győztesnek 30%-os gazdasági ellentételezést is vállalnia kell, ám nem ez az egyetlen kritérium a tender kapcsán. Magas rangú illetékes nyilatkozata szerint a katapultüléssel nem rendelkező gépek kizárásra kerülhetnek – mondjuk ettől csak a Grob Aerospace-nek és a Daher-Socata-nak kell tartania.

Grob G 120A

A Grob G 115 továbbfejlesztett változata, a G 120 egyelőre csak a Lufthansa színeiben segéfkezik pilótaképzésben. A G 115 a RAF arzenáljában segíti a pilótanövendékek képzésének korai szakaszát. ,

A téma kapcsán előkerült az is, hogy a problémás üzemanyagrendszerük miatt kétes megbízhatóságú Deepak-ok ugyan valóban jó ideje a földön vesztegelnek, ám azért a pilóták képzése csak megyeget, lévén egész jól működik az a kényszermegoldás, hogy egyből a korábbi második lépcsőt jelentő Kiran-on kezdenek.

„A Kiranokon történő képzés kísérlete elég sikeresnek bizonyult” – nyilatkozta az Indiai Légierő vezérkari főnöke az Aviation Week-nek. „Talán még egy másfél évig folytatjuk majd ezt a módszert. Biztos vagyok benne, hogy addigra sikerül alternatívát találni a HPT-32-re a kiképzés zavartalan folytatása érdekében.”

Az adott körülmények között a problémás üzemanyagellátás miatt leálló motorú Deepak-ok kapcsán szóba került a vész esetén nyitható ejtőernyő beszerzése is. Az ajánlatkérésre jelentkező 3 cég egyike a kisgépek ejtőernyős mentése terén több évtizedes tapasztalattal és 200+ feletti dokumentált sikerrel rendelkező BRS.

httpv://www.youtube.com/watch?v=XEW9kWFtQ0I&feature=related

A BrahMos kapcsán sincs túl sok új információ – ezért is a hírszalámiba darálás. A malajziai Defence Services Asia 2010 során a MEKO A100 fregattjaikon történő rendszeresítését tervező Malajzia részéről komoly érdeklődést kapott robotrepülőgéppel kapcsolatosan ugyanis nem túl régen jelentették be szűkszavúan, hogy immáron alkalmas tengeralattjáróról történő indításra is.