A Lockheed Martin bemutatta az F-35 Lightning II legújabb festését. Az AF-01 jelzésű gép, mely az első „súlycsökkentett” példány hamarosan újra csatlakozhat a repülést teszteket végrehajtó flottához.
Az AF-01 jelzésű példányt még 2008 decemberében mutatták be a nagyközönségnek, de az első felszállását csak nyolc hónapos késéssel, 2009 november 14-én hajtotta végre. A gép kétszer repült, majd egy igen intenzív földi tesztsorozatot hajtottak rajta/vele végre. A próbák végeztével betolták a fort worth-i üzem festőhangárjába, hogy új külsőt varázsoljanak az AF-01-nek. A borítás nagy részének festését ipari robotok végezték, emberi kézzel csak a függőleges vezérsík festése, valamint a feliratok és egyéb jelzések felvitele történt.
A súlycsökkentéseknek köszönhetően a gép üres súlya 5000 fonttal (~2270 kg) könnyebb, mint az első példányoké, köztük az AA-01 sárkánya, melyet a Lockheed Martin 2009 végén nyugdíjazott. Az első tesztgép több mint 90 repülést teljesített.
Az utolsó ellenőrzéseket követően az AF-01 hamarosan újra a levegőbe emelkedik, majd a kaliforniai Edwards Légibázisra költözik, csatlakozván a berepülést teljesítő flottához.
Fotó: Lockheed Martin
– 2 tonna? Az igen…
Hűha!
Ezt ügyesen megoldották. Remélem, hogy ennek a súlycsökkentés nem lesznek káros következményei a jövőben.
20 év után szétesnek mint az f-15ök hol egy orr szakad majd le hol meg csak simán 7 rész szakad le ( https://htka.hu/2009/12/03/szetesett-a-levegoben-egy-f-15-os/ ) :)hihihi
tudtommal már ~2éve a súlycsökkentett példánnyal repkednek, a demon volt rajta ez a 2.2tonna súlyfelesleg.
amúgy meg az értelmes súlycsökkentés és fel nem tételezem, hogy itt másról van szó demo tömve volt szenzorral, nem csökkenti hanem növeli a sárkány élettartalmát.
20 év után szétesnek mint az f-15ök hol egy orr szakad
Ahol végülis kiderült, hogy nem a tervezés volt hibás, hanem a gyártás. A gép évtizedeket repült úgy, hogy az előirt falvastagság töredéke (!) volt meg. Csoda, hogy nem 20 és nem 2 év után esett le az orra. Kicsit megint a szezon és fazon este. Gyártsad le a MiG-29 vagy bármely más gépet úgy, hogy a szükséges anyag fele/harmada hiányzik. Megnézem, hogy repül -e 20 év után…
A lezuhant F-117 is azért zuhant le, mert több csavart elfelejtettek visszatenni, de mégis éveket repült. Azért van tartalék a masinákban.
tudtommal már ~2éve a súlycsökkentett példánnyal repkednek, a demon volt rajta ez a 2.2tonna súlyfelesleg.
Ez az első súlycsökkentett példány. Repült 2x aztán földön nyüstölték. Valóban a demó volt a legnehezebb az említett berendezések miatt, de nem csak emiatt! Azóta számos „túlméretezett” alkatrész tömegéből „koptattak le” némi anyagot.
De nem csak az „A” verzsönnel volt gáz a tömeg miatt, a STOVL variáns 1tonnával nehezebb lett a vártnál, ami a függőleges fel-/leszállás miatt ciki, mert ott nem elhanyagolható a tömeg…
A „C” változat tömegnövekedéséről nem tudok pontos adatokat, de véleményem szerint ott is jócskán túllépték az előre tervezett szintet (és ott sem mind1 a helyzet, a hajófedélzeti leszállások miatt a futómű nem tolerálja a túlsúlyt…)
Tehát az „A” gép esetében max a tolóerő/tömeg-arány lesz harmatosabb, a másik két altípus esetében kell majd nagyon odafigyelni a diétára :)
Phoenix
„Tehát az “A” gép esetében max a tolóerő/tömeg-arány lesz harmatosabb, a másik két altípus esetében kell majd nagyon odafigyelni a diétára :)”
ezzel csak az a baj h a gép minden modifikációjának kicsi a tolóerő- tömeg aránya.
„tudtommal már ~2éve a súlycsökkentett példánnyal repkednek, a demon volt rajta ez a 2.2tonna súlyfelesleg. ”
Az ékezethiány szépsége: ha a „demon”-t „démon”-nak olvasod és nem „demón”-nak, akkor nagyon más a mondat információtartalma :)
:D
dudi: F35 t/w miatt kritizálni olyan mint A400at a tulsúlya miatt. Hoppá máris leadott 2.2tonnát, az több mint 10%. amúgy se szerencsés régi tipusokhoz hasonlítani itt amikor kell nincs drag. az pedig k* sokat számít.
2 tonna mínusz, az nagyon durva. Azt sose értettem, hogy a tervezettnél, hogyan lesz a végén nehezebbe gy gép a mai tervező programok mellett?? Ahol nem csak a tárgy méretei, dimenziói vannak megadva, hanem ezalapján előre ismert a súlya is, hogy lesz akkor a végén 2 tonna plusz?