Immáron tény, hogy legkésőbb 2012 végével kezdődően az Orosz Haditengerészet zászlóshajója, Oroszország jelenleg egyetlen, problémás múltú repülőgép-hordozója, az Admiral Kuznyecov bő 5 évre eltávra távozik. Ezen idő alatt Szeverodvinszkban élvezi majd a Szevmash hajógyár munkásainak kiemelt figyelmét. Igen, a Kuznyecov megújul, mondhatni hasonló kezelésben részesül, mint az amerikai szuperhordozók élettartamuk felénél.
Amiről tudni lehet, hogy biztosan hozzányúlnak, az a hordozó mára már kissé avittas kommunikációs és szenzor rendszere, de megújulnak a telepített fegyverrendszerek is, valamint ezzel kapcsolatban növelik a hangár méretét, nagyobb mennyiségű gép fogadására képessé téve az orosz repülőgép-hordozót.
Hírek szerint a hajó elvileg búcsút int a P-700 Granyit / SS-N-19 Shipwreck hajók elleni robotrepülőgépekből álló offenzív fegyverzetének, – ne feledjük, a materializálódott orosz repülőgép-hordozók feladatkörül végett ún. nehéz repülőgép-hordozó cirkáló besorolás alá estek, illetve esnek odahaza, így ha ez a lépés valóban végrehajtásra kerül, akkor úgymond részleges szerepvesztés következik be. Cserébe viszont a 12 vertikális indítótubus eltávolítása végett lehetőség nyílhat a hangártér megnagyobbítására, ezáltal több gép fogadására.
Fegyverzetet érintő átalakítások itt még nem érnek véget, állítólagosan a teljes defenzív arzenál is megújul: meg nem nevezett közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerrel búcsúztatják a jelenleg ebben a szerepkörben védelmező biztosító 3K95 Kinzsal / SA-N-9 Gauntlet rendszert. A hajó 4 pontján elhelyezett Kinzsal indítóállásokhoz járó 192 rakéta helyett 80 – 120 darabos készletről szól a fáma. De nem feledkeznek meg a kis hatótávolságú légvédelmi rendszerekről sem, ebben a szerepben tevékenykedő Kastan rendszert a szintén kombinált csöves – rakétás rendszer, a Pancir-S1 / SA-22 Greyhound válthatja majd.
Ugyanakkor mindezen átalakításokra kissé soknak tűnik az 5 éves szárazdokk, így el lehet kezdeni agyalni azon, mihez is terveznek még hozzányúlni az oroszok. Persze olvasni már a nukleáris meghajtáson át a gőzkatapulton keresztül a navalizált PAK-FA-ig mindent. Nézzük…
Eddigi karrierje során az 1983-ban megkezdett építésű, majd 1987-ben átadott, végül 1991-ben hadrendbe állított Admiral Kuznyecov, osztályának egyetlen tagja elég sok időt töltött a kikötőkben, avagy éppen javítás alatt szárazdokkban. Szokás is emlegetni, hogy többet, mint kint a nyílt vízen. Ez részben a hajó nem éppen problémamentesre sikeredett gőzturbinás meghajtásának róható fel, így végül is logikus lépésnek tűnik megoldani, hogy a várhatóan még jó 2 évtizedig szolgálatban maradó Kuznyecovval e téren többet ne legyen probléma.
Ez egyes vélemények szerint a meghajtást biztosító rendszer komplett cseréjével lenne legkönnyebben orvosolható, mondjuk gázturbinás megoldással – mint például a másik oldal esetében az „újonc” USS Makin Island esetében. Egyesek odáig mennek, hogy egyenesen nukleáris meghajtásra átépítés is elképzelhető. Ezen talán egy „kissé” meredek véleményüket talán arra alapozták, hogy így a Kuznyecov amolyan főpróbája lehetne az osztály utódjául szolgáló, nukleáris meghajtású hordozóinak.
A találgatások persze itt nem állnak meg, hiszen adja magát még a katapultrendszer kérdése is – egyesek ezt is valószínűsítik. A RIA Novosztyi hírügynökség oldalán megjelentet hírben egyenesen odáig merészkednek, hogy nem ám hogy gőzkatapult, hanem egyenesen EMALS, azaz elektromágneses elvű rendszer is összejöhet. Persze ehhez csendben hozzáteszik, hogy ilyennel Oroszország még nem rendelkezik, így vagy vesznek, vagy illegálisan lemásolják.
Hát hogyne… Namost megszakítva a hír fonalát mi meg csendben ezért hivatalosan kiosztunk egy többszörös „MUHA díjat” a hírt elkövetőnek és a RIA Novosztyi párosnak… Elnézést kérünk olvasóinktól ezen ki közbejátszásért, egyáltalán nem szokásunk lefikázni más oldalak tartalmát és nem is kívánunk rendszert sem csinálni belőle, de ez egy annyira „remekmű”, hogy nem tudjuk megállni, hogy csak egy kommentként fűzzük hozzá a hírhez, hanem kicsit lazábbra vegyük hírünket miatta. :)
Az első plecsni a hírt elkövetőnek jár, aki érdekes módon úgy találta, hogy a hajó meghajtása determinálja a katapultrendszer milyenségét. Ugyanis olyat olvashatunk, hogy a gőzkatapulthoz nukleáris meghajtás szükségeltetik, ezzel szemben a gázturbinás meghajtás esetében nem marad más mint az elektromágneses rendszer. Amit végső esetben el kell lopni… (Mondjuk a jenkiktől, akik éppen igyekeznek elkerülni, hogy beletörjön a bicskájuk a rendszer implementálásába a Ford-osztály kapcsán.)
Egyébként még jó, hogy anno nem szóltak az angoloknak, vagy például a Forrestal vagy a Kitty Hawk-osztályok kapcsán az amerikaiaknak, hogy reaktor nélkül nincs ám gőzkatapult. Hogyan születtek volna meg a modern haditengerészet első, még gőzturbinás meghajtású szuperhordozói? :)
A második plecsni egyébként meg a RIA Novosztyi szerkesztőségének jár. Egy állami tulajdonú hírügynökségnél azért ciki olyan hírt lehozni, amiben arra van utalás, hogy esetleg állambácsinak le kell majd koppintani a riválistól a technológiát.
No de visszatérve az eredeti vonalhoz: a gőzkatapult vonalon felvázolt dolog egyébként távolról sem lehetetlen, hiszen a szovjet éra alatt (majd bukása után) többször elhalt szovjet/orosz szuperhordozók – a már a tervezőasztalon kivégzett Project 1153 Orel, valamint az újragondolt, Kuznyecov utód tervezet alapján 1988-ban megkezdett építésű, ám 1991-ben anyagi problémák miatt 40%-os készültségről visszabontott Uljanovszk – kapcsán a technológiát kidolgozták, az ukrajnai teszt- / gyakorló platformon ki is próbálták. Azaz a nukleáris meghajtású CATOBAR típusú hordozó összerakásának titka nem teljesen idegen az oroszoknak – és vélhetően ezek a tervek lettek leporolva az akár már 2020-ra ígért új hordozó(k) kapcsán.
Mindenesetre ha valahova esetleg netán mégiscsak kerülne gőzkatapult, az valószínűleg a szögfedélzet lenne, az ugrósánc megtartása mellett.
Persze az már megint más kérdés, hogy ezekből a fentebb említettekből – amolyan teszt célzattal – akarnak-e valamit, illetve mit lehet megvalósítani a nem feltétlenül ilyesmire tervezett Kuznyecovon. Nos, majd kiderül, annyi azonban bizonyos, hogy a betervezett, ám még el sem kezdődött átépítések (egyelőre) 2017-körülre ígért befejeztével egy megújult fegyverzetű és kommunikációs képességeit csiszolt Kuznyecov mutatkozhat be, melynek vélhetően nem lesz probléma a mostani Szu-33-asai helyett fedélzetére venni azon 24 MiG-29K mindegyikét, melynek beszerzését az idei év elején jelentették be.
Zárásként egy ismert és tán kevésbé ismert jelenetekből összevágott anyag
Egyedül sokat nem ér. Ha addig építenek köré egy kísérő csoportot és potens repgépekkel fegyverzettel illetve aew&c géppel látják el akkor okés. Ha nem akkor csak pénzkidobás vagy könnyű célpont , nézőpont szerint
+1. Egy ilyen körítés értelemszerűen kvázi „musthave” lenne, ha már nekiállnak ki tudja mennyire átfaragcsálni sok pénzért.
Mondjuk 2017/20 magasságáig azért már lesznek új, modern kísérő hajók – a Sztereguscsij korvettek, meg addigra már csak lesz pár Gorskov-osztályú fregatt is. Mondjuk egy hordozó kíséretére inkább a Gorskov-osztály lesz alkalmas. Az „stealthy Burke” rombolójuk addigra még totál felejtős. Tengó meg akad végülis.
Hordozóra való AEW&C már kellemetlen kérdés perpill…
Ha 2017-ben még a Mig-29K-val akarnak valamit,akkor tényleg feleslegesen csinálják az egészet. Egy korszerűsített hajó korszerűtlen repülőcsoporttal. Margit! Noormális?
A helyükben hagynám ezt az egész hordozósdit a fenébe. Nincsenek rászorulva és lennének fontosabb dolgaik is.
Nem hinném, hogy a MiG-29K annyira korszerűtlen lenne (a többi orosz típushoz képest)
F-35 akkor még nem lesz elterjedt, SH meg még marad egy ideig. Jobb a MiG-29K, mint a ngy semmi.
Még a jelen optimista tervek szerint is ha 2017 ben úszik a hordozó és minden megépül addig amit ígértek akkor is ez a hordozó csoport elvinné a korszerű egységek nagyrészét. Az az mi lenne , jutna a többi helyre ? Már pedig akad egy két km nyi partszakasz .
Az AEW kapacitást tartom a legkönyebben orvosolhatónak mert azt venni fejleszteni is lehet addig. Ráadásúl az utóbbi időkban Orosz büzkeségről lemondva maga is megjelent vevőként a fegyverpiacokon.
A repgép illetve fegyver rrendszerre, főleg légiharc fegyver rendszere a nagy kérdés számomra, mert még az R-77 el sem tudnak nagyot dobni és semmi hír új vagy továbbfejlesztésről.
Mondjuk majd vesznek a Kínaiaktól vagy Indiaiaktól esetleg barteloznak egyet a Brazilokkal.
Bennem csak annyi merült fel, hogy mennyire kell a jelenlegi Mig-29K-t/Szu-33-at átalakítani a katapultos indításhoz. Elégge bele kell nyúlni majd a vázszerkezetbe…szóval majdhogynem új hordozó-új géppark. Hogy egyébként tényleg szükségük van-e hordozóra, a fene tudja….elvileg nem, de ki tudja mit forgatnak a fejükben a jövőre nézve (no meg azért nagyhatalmi státusszimbólum is egy anyahajó, függetlenül attól hogy kell-e). Az már egy jó pont, hogy a víz-víz rakétákat kidobják, az alkalmazásuk eddíg is eléggé problémás volt és rengeteg helyet foglaltak. Kicsit lehetne könnyíteni egyébként a légvédelmi fegyverzeten is: konkrétan az AK-630-asokat én kidobnám. Borzasztó tűzerejűek persze, de nem tudom hogy mennyire hatékonyak, mivel nincs saját radarjuk, csak optikai érzékelők vannak minden löveghez külön-külön. Míg a Kashtanhoz és a Pancirhoz rartozik radar és optikai csatorna is (a Kashtan ágyúi egyébként azonosak az Ak-630-éval, azokat nem is cserélném le még ha az irányítás és a rakéta modernebb is lesz). No persze mindez csak spekuláció:)
Az mindenképpen igaz, hogy kellene egy normális hajófedélzeti AEW-gép, erre végül is a katapultok beépítése megadja az esélyt …no meg egyébként is illene már elszakadni a Ka-31-től, mert eléggé barkácsolt félmegoldás, bár bizonyos előnye van a helikopteres megoldásnak (nem kell feltétlenül hozzá anyahajó…orosz szinten nem hülyeség 1 vagy 0 működőképes hordozóval).
Szerintem tök felesleges a ruszkiknak egy hordozó. Nincs kiterjedt támaszpont-rendszer, a nyersanyagaik a szárazföldi határokon belül vannak…. Rombolók, fregattok, tengók…. Nekik ez lenne a legmegfelelőbb….. szerintem.
Üdv!
Ezzel a gép problémával rátapintottál a lényegre sztem. Katapultal a 29K még jó is lehet, de vajon mennyire erősítették meg struktúrálisan? Nyilván a fékhorgos leszállás sem kellemes. Az AEW gép… hát igen… voltak elméletek…
A hordozó felesleg nem teljesen igaz sztem, ezzel korábbi kijelentéseimet is fölülbírálva, tekintve, hogy a Bering-tengeri egyre inkább elérhető CH-nekkel komolyan számol Oroszo. és az USA is, és a terület hovatartozása eldöntetlen, mert hogy eddig a kutyát se érdekelte. Persze, ha télleg a nagy-nagy US Navy-vel akarnak kompetitálni, akkor valóban az asszimetrikus tengó hadviselésbe kéne előbb invesztálni, mint reális lehetőségbe (de gyorsan és sokat), mindazonáltal mivel télleges konfliktusnak reális esélye nincs (legalábbis ne adja az ég) és a szellemként járó tengók azért a közvélemény számára nem olyan elrettentőek, mint egy hordozó kötelék, nem árt valamit magamutogatás céljára fenntartani. Kérdés hogy bírja-e a büdzsé?
Ill. elnézést nem a Bering (vagy nem csak), hanem a Beaufort és Kelet-szibériai-tenger.
A tengó hadviselés egy összetett dolog. Még orosz o nak is.
Messze nem elég legyártani mondjuk 100 tengót. Azt először is „first class” minőségben kell ami mind a minőségre mind pedig a rendszerek korszerűségére értendő. Az elektronika itt beköszön mint örök gyenge pont az orosz oldalon. Aztán ott van a személyzet. Ha nem kiképzett és motivált a személyzet akkor az egész megint nem sokat ér.
Szerintem az oroszok jelenleg sem képesek minőségi tengó flottát felállítani mert képtelenek rá egy motivált megfizetett kiképzett legénységet biztosítani. Ez nem azt jelenti hogy ne lenne egy két jó hajójuk legénységük de a rendszer képtelen ezt folyamatosan kitermelni fentartani.
Nekem úgy tűnik, hogy az orosz fegyveres erők kimásztak már a 90-es évek morális kátyújából és elég erős a törekvés a kisebb, de professzionális haderő kiépítésére…10 év múlva visszatérünk rá, akkor már (utólag) okosabbak leszünk! :)
„Mondjuk 2017/20 magasságáig azért már lesznek új, modern kísérő hajók – a Sztereguscsij korvettek, meg addigra már csak lesz pár Gorskov-osztályú fregatt is. Mondjuk egy hordozó kíséretére inkább a Gorskov-osztály lesz alkalmas.”
Utalnék egy korábbi hozzászólásomra, ahol betettem egy linket arról, hogy elkezdték felújítani mindkét, még meglévő Kirov osztályú nukleáris nehézcirkálójukat, tehát nemcsak az „Admiral Nakhimov”, hanem az „Admiral Lazarev” is visszatér a Flottába. Kell ennél jobb hordozókíséret? :-)) Amúgy a fent említett, újonnan építendő kisebb hajóosztályok mellett egyre jobban érzékelhető a meglévő egységek felújítása is: most készült el a „Vice-Admiral Kulakov” nevű Udaloy osztályú romboló, amelyet hamarosan visszakap az Északi Flotta. A későbbiekben várható további 3 tartalék állományban lévő romboló, 2 Udaloy, és 1 Sovrememeny osztály teljes felújítása is. Ami pedig a Kuznyecovot illeti, szerintem ha már 5 évig sólyán lesz a hajó, akkor hülyék lennének, ha nem nem raknának alá 2 atomreaktort. Egy olyan országban, ahol minden szarra jut nukleáris meghajtás, a vontatható úszó atomerőműtől a nukleáris meghajtású konténerszállító jégtörőig, mint a Sevmorput, tiszta őrület, hogy pont az egyetlen rep.hordozójuk konvencionális meghajtású…
Ennek az oldalnak – de főleg a kommenteknek – a tartalmát oroszra és angolra fordíttatva utólagos engedelmetekkel elküldtem az illetékes országok (USA, Oroszo.) védelmi minisztériumainak, nehogy azok teljesen hülyén haljanak meg.
Továbbá, Molibalage kommentjeit a blogon könyvbe köttettem, „A haditechnika alkalmazásának egyetemes igazságai” címmel 2-3 éven belül kiadásra fog kerülni.
Nem kell megköszönni, hazafias kötelességemnek érzem zseniális honfitársaim korszakalkotó és úttörő észrevételeinek közlését, amellyel remélhetőleg nagyban növelik eme pusztuló, halálra ítélt világ utolsó pillanatban történő megmentésének esélyét.
Köszönjük.
Esetleg hallhatnánk a te véleményedet is a témában?
Kedves Minime……
Aranyos a humorod, sőt, igazság is vagyon benne, ám…..
Elfeledkezel arról a tényről, hogy az amatőrök a történelem folyamán sokszor – sőt, mondhatnám, mindig – jobban látták a „dolgokat”, mint a döntéshozatali jogkörben lévők. Erre számtalan példa van. Sok vért és pénzt spórolhatott volna a világ, ha ezen amatőrök véleményét legalább elolvasták volna. Mellesleg ezen „amatőrök” között elég sok az igazi szakember. A nicknevek mögött diplomás emberek, katonák, politológusok, pilóták, Afganisztánt és Irakot megjárt felhasználók csücsülnek. Ja…. és Tacsko :-)
Igen…. sokszor a vágyaikat fogalmazzák meg. Igen, sokszor dühösek, mint látnivaló, hogy kevés forrásunkat mire költik. Igen, vitáznak, mert ebből alakul ki az önálló vélemény.
Sokszínűek vagyunk, de szeretjük ezt az oldalt. Ebben egyetértünk. Ugye?
Üdv.
@minime: nem is akkora hülység…pár év múlva érkekes lenne visszaolvasni, kinek lett igaza:) Komolyra véve, érthető a cinizmus, néha bizony meg is érdemeljük, de hát ilyenek vagyunk:) Egy bélyeggyűjtő fórum biztos csendesebb…
Napot!
minime: ha télleg tudsz oroszul, akkor sok hasznodat vehetnék/nénk a HTKA-n! Én ugyanis nem tok. :(
Van értelme kivágni a gránitot, úgyis elavult.
A BrahMos tapasztalataival gazdagabban már repülőről vagy konténerből bevethető, pláne, ha kirov kíséretet kap. Nem lepődnék meg, ha kapna egy(két) reaktort.
Egyébként az orosz hordozó(k? :-) ) elsődleges feladata a flotta / partraszálló kötelék légi fedezete (szerény emlékezetem szerint az orosz vadászok elég kis hatótávolságúak, bár ebben tévedhetek) és a nagy hatótávolságú tengeralattjáró-elhárítás (az orosz helikopterek -milyen meglepő- rendelkeznek nukleáris mélységi bombával).
1 pilótára lennék kiváncsi, aki ide írogat. (Vagy az Index Fórumba.)
Amúgy a műkedvelő érdeklődőket nem fizeti le senki, a döntéshozókat meg igen.
Most volt a repülők 6ótávjáról szó az Index Fórumban. Állítólag a MG29Knak nagyobb, mint a Hornetnek.
Ahoz, hogy a Gránit célba is érjen, 500km-en belül kell lennie egy Tu142esnek. Minthogy az irányító műholdrendszer vagy 20 éve halott.
gacsat
Vagy olyan távolságról kell indítani,hogy a saját navigációs rendszerei képesek legyenek célravezetni.Persze ez a hatótáv csökkenésével jár kb feleződik.
1 repülőgép-hordozó még kevés is nekik. A Csendes Óceáni flottának is kellene legalább 1 és az északi flottának is 1. Engem inkább a Kirov osztály sorsa érdekelne. Nagygenerál és átfegyverezés után remek kísérő lenne belőle.
2017-ből úgy is 2022 lesz:). Az meg 11 év! Pénz lesz a fejlesztésekre, az energetikai szektor jól tejel az orosz medvének.
Lassan kezdik összeszedni magukat a rendszerváltás után és hamarosan ütőképes flottával fognak rendelkezni.
Az AK-630 leszerelése pedig botorság lenne.
kinek lett igaza
Nekem.
Most miért nem kapják meg a Szu25öseiket?