Japánban évek óta késedelmet szenved a F-4EJ Kai Phantomok leváltása, de úgy tűnik hamarosan „belecsapnak a lecsóba” és tendert írnak ki az öreg gépek cseréjére.
A japán gyártású Phantom II-esek helyett 40-50 darab korszerű, többfeladatú harcigép beszerzését tervezi az ázsiai szigetország. Az F-X tender toronymagas esélyese az F-22 Raptor lett volna, ha az amerikai honatyák feloldják a típus exporttilalmát. De nem tették, így a szigetország más megoldás irányába kell, hogy nézzen.
Az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet és F-15SE Silent Eagle, az összeurópai Eurofighter Typhoon és a francia Dassault Rafale mellett a paletta egyedüli 5. generációs típusa a Lockheed Martin F-35 Lightning II.
A tendert – melyet 2007 óta a Raptor körüli exporttortúra miatt halasztgattak – áprilisban tervezik kiírni, eredményhirdetési határidőt egyelőre nem közöltek, azt azonban kijelentették, hogy amennyiben idén döntenek, az első példányoknak 2015-ben szolgálatba kell állniuk. Ez csupán a Lockheed Martin illetékeseinek rossz hír, hiszen tudjuk, hogy a legoptimálisabb becslések szerint ebben az időpontban még csak az Egyesült Államokban lesz szolgálatban alig pár példány, nem hogy exportálni tudják őket…
A feltételek mellett van még a két hajtómű megléte, az AESA típusú radar, a japán elektronikai berendezések integrációjának lehetősége, valamint a legfontosabb: a licenszgyártás. A megrendelt gépeket a Mitsubishi Heavy Industries gyártja majd a 2011-ben kifutó F-2-esek gyártósorának üzemében.
Azonban az F-X tender lefutásával nem lesz vége a bevásárlásnak, az F-XX program keretében 200-250 darab vadászbombázót kívánnak beszerezni, ám minden valószínűség szerint ez csupán a következő évtizedben valósulhat meg.