|

Repült az első CH-53GA

A CH-53 Sea Stallion második legnagyobb üzemeltetője Németország. Helikoptereik azonban már jócskán benne vannak a korban, közel harminc éve szolgálnak. Modernizálásukról az Eurocopter gondoskodik.

Jeles esemény színtere volt tegnap egy bajor kisváros, Donauwörth, ugyanis 150 meghívott vendég előtt ott hajtotta végre szűzrepülését az első CH-53GA. A helikoptert, mely hiba nélkül végrehajtotta feladatát, az Eurocopter tesztpilótája, Rene Nater vezette, a fedélzeti mérnök szerepét pedig Antoine Van Gent töltötte be.

A Heer egyik CH-53GS helikoptere ,

Az első repülésre mindössze három évvel a szerződés aláírása után került sor. 2007-ben állapodott meg a Német Hadsereg (Deutsches Heer) és az Eurocopter a CH-53GS flotta modernizálásáról és élettartam-növeléséről, melynek köszönhetően a gépeket 2030-ig üzemben tarthatják, üzemidejük ugyanis 6000-ről 10 000 repült órára növekedik majd.

Az első felújított példányokat 2011-ben veheti át a hadsereg, és még abban az évben végrehajtják a pilóták továbbképzését, majd szolgálatba is állhatnak a gépek. A Heer a CH-53GA-kat egyből békefenntartó misszióiban szeretné majd bevetni (tehát rövid időn belül Afganisztánba kerülnek). A program várhatóan 2013-ig tart.

CH-53GA

CH-53GA ,

„Az elmúlt 30 évben az Eurocopter folyamatosan segítette a Heer-t a CH-53GS flotta karbantartásában, és számos modernizációs programot végzett el a helikoptereken. Ez idő alatt folyamatosan együttműködtünk az Állami Védelmi Technológiai Ügynökséggel is, hogy a lehető legfejlettebb rendszerekkel szerelhessük fel a gépeket. A CH-53GA mai repülése egy újabb jele a német fegyveres erőkkel való sikeres együttműködésünknek, és jól példázza ezen program sikerességét is, mely sem a határidőt, sem a költségeket nem lépte túl.” – mondta Ralf Barnscheidt, az Eurocopter Deutschland GmbH Német Hadsereggel való kapcsolattartója.

De miben is újulnak meg a CH-53GA-k a GS-ekhez képest?
• A pilótafülkébe új, nagy felbontású, színes, digitális kijelzők kerülnek, melyeken egyszerre több adatot jeleníthetnek meg a pilóták.
• Új, modern navigációs rendszert építenek be, a nemzetközi szabványoknak megfelelően.
• Négycsatornás Automatikus Repülésvezérlő Rendszert (AFCS) is kapnak a gépek, mellyel biztonságosabbá válik a repülés és a függeszkedés, bármilyen időjárási körülmények között.
• Új integrált üzemanyagtartályokat helyeznek el a törzsben, melyeknek köszönhetően a hatótávolság 1200 km-re nő.
• Az Eurocopter Tiger és NH90 helikopterekkel való együttműködés érdekében a kommunikációs rendszert is lecserélik.
Továbbá új FLIR rendszert, műholdas kommunikációs rendszert (SatCom) és elektronikus ellentevékenységi rendszert (EWS) is beépítenek, ez utóbbi a passzív védelmet szolgálja.

7 hozzászólás “Repült az első CH-53GA”

  1. Ikaruszba DVD-t, jól van! A helikopter alapelvéből következően mindig erősen rezeg, így az alumínium alapanyag menthetetlenül fárad. Ez nem B-52, hogy 100 évig repüljön. A hülye pilóták meg beleülnek, mert szeretnek repülni, oszt majd jól szétesik alattuk a szekér valahol Kandahár környékén. Nyivánvalóan új építésű gépeket kellett volna beszerezni.

  2. Takcs0, Takcs0, Takcs0…

    Szerinted milyen repülőeszközön nincsen vibráció? Miden levegőnél nehezebb repülőeszköz meghajtásáról nagysebességű forgógép gondoskodik. Vibrációt meg tudtommal minden gépen mérnek ma már, mert elsődeleges visszajelzés a hajtóművek állapotáról ez az érték.

    Több tucatnyi helikopteren és harci gépen van már LCD kijelző. Akkor mitől lenne ezen különleges?

    A gép meg alapveően annak a korszakból van, mint a B-52H, pár évvel uténa készült el. Ebben is van anyag rendesen.

    Mi késztet folyamatosan arra, hogy azt írd amit?

  3. Mi az ott a képen? Csak nem 1 lebegő kötélhágcsó? Mindjárt bedarálja a farokrotor.
    Csodálom, hogy nem terjedt el a farokrotor helyett a levegőfújós egyenesbentartó szerkezet. A hajtóművek kifújt levegőjét is lehetne használni.

  4. gacsat:

    „Csak nem 1 lebegő kötélhágcsó?” – Esélyesebb, hogy vmi elektronikai berendezéshez van köze (kommunikációs, zavaró, érzékelő, hasolók).

    „farokrotor helyett a levegőfújós egyenesbentartó”
    NOTAR rendszerre gondolsz?
    Jó kérdés, mondjuk érdekes csak kisebb gépek használják, azon belüli is a rendszert kifejlesztő (tudtommal) MD Helicopters típusai. Egy ekkora gépnél, főleg háromhajtóűvesnél, ami azért emberesen megpakolható, egyáltalán alkalmazható?

  5. Azért egy repülőn jelentkező vibrációt még normál üzemben se hasonlítsunk egy helikopterhez, ahol tíz méteres erőkaron lengenek, pörögnek jelentős tömegek, ezer helyen rázza az áramló levegő – ráadásul a heli folyamatosan az időjárás kellős közepén, kis magasságon repül, nem úgy, mint a 11km-en előkelően suhanó jetek!

    Komolyan lehet venni azt a szöveget, hogy 2030-ig használják őket a németek? Ez olyan mint ha mi most a Mi-8-asainkat építtetnénk újjá, még csak nem is a Mi-17-eseinket. Akkor lenne becsületes, ha VIP gépnek átépítenének egyet a németek és a fejesek is azzal járnának, ha lezuhan a politikus is megy a pokolba vele!

    Arról nem beszélve, hogy új sárkányok építése egy csomó német és más európai országban lakó családapának adna kalapácsot a kezébe, hogy etetni tudja a gyerekeit. Az elektronika mind Made in Taiwan, China. Minek van két új európai szállító helikopter típus is, ha a régit foltozgatják?