|

Csúszik a PAK-FA: csak 2015-től indul a hadrendbeállítás

Az orosz 5. generációs vadászgépnek, a PAk-FA-nak január 29-i, 47 perces szűzrepülése után Valgyimir Putyin úgy nyilatkozott, hogy az első gépek szállítása már 2013-tól megkezdődik, majd 2015-től beindul a normál ütemű rendszeresítési folyamat. Nos, majdnem…

A légierő vezérkari főnöke, Alexander Zelin vezérezredes a minap úgy fogalmazott, hogy reméli hogy a Szuhoj PAK-FA prototípusa 2013-ig átesik a végső finomításokon és készen áll majd a sorozatgyártásra, ami végett pedig 2015-ben megkezdhetik a szállításokat.

Oroszország legújabb büszkesége, a PAk-FA

Csendben hozzátesszük, hogy a korábban megszellőztetett 2013-as dátum igencsak optimista volt, – vegyük csak példaként az F-22 történetét – így túlságosan nem is meglepő ezen fejlemény. Viszont ami még kérdés marad és továbbra is homályba burkolózik, az a PAK-FA tervezett szállítási üteme, valamint fegyverzete. Előbbihez azért annyit hozzá lehet fűzni, hogy elgondolkodtató, hogy a szintén égetően szükségesnek ítélt Szu-34 gyártási üteme állítólagosan pont a gyártókapacitás végett látszólag nem áll túl rózsásan, elmarad a kívántaktól. A képhez adjuk még hozzá a szintén nemrégiben beindított Szu-35 sorozatgyártást is. Kérdés lesz-e minderre fennakadások nélkül pénz és gyártókapacitás?

14 hozzászólás “Csúszik a PAK-FA: csak 2015-től indul a hadrendbeállítás”

  1. Hová is sietnének? A régebbi típusaikra nő a kereslet, mert mások azt veszik mint a cukrot. Sajátjukkal meg bőven ráérnek. Úgyse támadja meg őket senki…

    Amerikának sokkal nagyobb gondja jelenleg Kína, mint Oroszország. Ha Kína is részt kér az olajból, akkor baj lesz.

  2. @Arnie

    Ahhoz képest, hogy mekkora volt 2007 és 2008 vége között, ahhoz képest még nagyon sokáig kell nődögélni…

    Hol van a tartósan 100 dollár feletti ár vagy a 140-es csúcs? Most kicsit messze.

    @Sharky

    Attól az PAK-FA még nem lesz fejlettebb…

    @Andris.SK

    Ennek a gépnek nem is az a feladata, hogy az F-22 konkurenciája legyen. Idézem magamat az Air Power blogról, kicsit átírva.

    Ne az F-22 géphez mérd. Annak az elődje is olyan, hogy bármelyik jelenleg tömegesen rendszerben álló orosz vadász segget csókolhat neki az orosz légierőben, de még az exportált Szu-30 gépek nagy része is, mert aktív rakétafegyverzet és hozzá radar az olyan, amilyen.

    A PAK-FA orosz szinten akkora előrelépés, mint jenki szinten az F-15C –> F-22A, de inkább nagyobb. Inkább F-15A-ról ugrás egy majdnem Raptor szintre, vagy még ennél is nagyobb. A most rendszerben levő Szu-27 gépek nagyon sok helyen még az 1970-es évek végi F-15A szintjét sem érik el. A PAK-FA egy ízig vérig ’80-as évek eleji szovjet gépet vált – ami mind a mai napig csak SARH (!) alkalmazó – egy olyan gép, ami

    1 – erősebb hajtóművel bír
    2 – elvileg aktív radaros légiharc rakétával, ami valószínűleg genercációs ugrást is jelent (bár erről semmi infó nincs)
    3 – belső fegyvertérrel
    4 – gyaníthatóan 4++ szintű kabinnal és ergonómiai elrendezéssel
    5 – multirole gép
    6 – tolóerő vektorált
    7 – PESA vagy AESA radar

    Az MiG-29 / Su-27 páros eleve nem multirole és nincs aktív rakétafegyverzet sem. Ha fenti listából a 2, 5 pontok teljesültek volna az elmúlt 20 évben és 2005 táján mondjuk PESA modernizáció a legfiatalabb Szu-27 gépeken az orosz légierő akkkor is a seggét verzte volna a földhöz örömében… Ennél a PAK FA lényeges több lesz.

    Ez a gép az orosz légierő számára kb. akkora ugrás, mint a MiG-29 első verziója mondjuk egy MiG-19-hez képest. (Talán túlzó kicsit a hasonlat, de szerintem részben áll.) Egészen más dimenzió a szolgálatban álló gépekhez képest már első látásra is.

  3. Még a fentiekhez azt teszem hozzá, hogy mire elkezdik ezt gyártani az orosz légierőnek gépek kellenek, de szó szerint. A Szu-27 MiG-29 flotta akkora 30 éves (!) lesz. Még évi 80 repült órás áltaggal ezt azt jelenti, hogy a MiG-29 gépek üzemideje lejár. A nemrégiben bekövetkezett MiG-29 baleset feltárta, hogy a flotta élettartma bizony veszélyes tartomány felé közeleg főleg, a „csillaghangár” használata miatt…

    A Szu-27 gépek még régebbiek. Azokat a Szu-34 elvileg váltja. Az orosz légierő szerint 1 db Szu-34 4 db Szu-24 harcértékével bír. Tehát, ha 2015-re átadnának 40 ilyen gépet, az nem is lenne olyan rossz, az ő szemükben. A gond a gyártás üteme, pediga Szu-35 gyártása is csak most indul. Ez is teherementesíti a Szu-24 gépparkot. Én a helyükben viszont nekiállnél olyan radikális vágást csinálni a légierőben, mint Afganisztán és SZU összeomlása után. Akkor minden egyhajtóműves gép ment a kukába. Most a X évnél vagy Y repóra feletti gépeket kukázni kellene. A felszabaduló pénzen meg repóra a meglevőnek.

    A csigalassú fejlesztés és gyártás miatt az orosz légierő gépparkja nem csak, hogy elavult lett, de már cseréért kiált az egész jóformán.

    A régi linkelt Szu-34 cikkben van egy adat, ami a UL katóriának tűnik. 10 óra utántöltés nélkül? Na ne már… Ez ki veszi be? Az F-111F tudott 2,5 órát repülni utántöltés és póttank nélkül harci terheléssel. A Szu-34 mitől tudna 4-szer annyit? Nem visz négyszer annyi üzemanyago. A hajtóművek fajlagos fogyasztása meg ennyit nem javulhatott. Ha még duplája lenne az F-111 hajtóművének, akkor is 2-szer annyi keró kellene, de inkább több. Mert az F-111 az variaszárnyas gép…

  4. Allesmor Obranna

    A Szu-34-es póttartály nélül 4000, utántöltéssel 7300 km-t tud repülni, persze ezt ki lehet tolni akármeddig, de inkább nem. Anno Kvocsur a VMSzK ruhában repült Szu-30-assal 13600 km-t egyhuzamban, a Szu-34-essel elvben három utántöltéssel 14000 km-rel számolnak. Van hozzá egy 3000 literes PTB-3000-es tartály, ez akkor jön jól, ha van egyéb függesztmény is, vagy kevesebb utántöltést kívánnak kieszközölni. Hogy csak ezzel együtt kijönne a 10 óra, azt furcsálnám.

  5. @ Molni: Az oroszok nem 100-140$-os hordonkenti olajarral szamoltak a koltsegvetesuknel. Tavaly nyaron 60$-ert ment egy hordo, a mai ar 74.15 es emelkedik. Ez 25%-os novekedes egy fel ev alatt. A Perzsa obolben no a feszultseg ami ugy nez ki hogy tovabb fogja emelni a nyersolaj arat.
    Pont 2008-ban amikor 140$-ra ugrott az olaj ar, az orosz koltsegvetes 25$ per hordora szamolt arra az evre.
    Ezek utan meg tenyleg azt gondolod hogy anyagi akadalya lenne a PAK-FA epitsenek? Hat en nem.

  6. Ennek ellenére az orosz gazdaság akkorát zuhant a válság elején, hogy csaj úgy koppantak. A fegyveres erők beszerzésein is meglátszik ez. A Szu-34 lassú gyártása is lehet, hogy részben emiatt van.

    Nem tudom, honnan jön az au UL, hogy 25 dolláros árral számolv volna bárki is, mert az akkora barom, hogy arra egy üveg tejet se bíznék.

    http://www.appletreeblog.com/wp-content/2008/04/oil-price-history.jpg

    A diagram még a válság előtti időszakot mutatja. Ki és mi a jó búbánatért számolt volna 25 dollárral, mikor 2008-ban amikor 2003 (!) táján volt ennyi utoljára az olaj. Mintha te azzal terveznél ma egy költségvetést, hogy mi volt 5 éve? Vagy úgy mennél el a boltba, hogy még a rendszerváltás előtti árakkal lennél tiszában. Mert a 2003-as és 2008-as olajár között kb. ilyen nagyságrendű eltérés van.

    Csak én gondolom, hogy ez orbitális hülyeség? Ki az, aki ekkora butaságot bevesz? Mert én valahogy nem akarom..

  7. KÉPRŐL SZIDJÁTOK A GÉPET EZ VAGY AZÉRT VAN MERT NEM ÉRTETEK HOZZÁ VAGY AZÉRT MERT MARHÁRA, de ha ez az igazság akkor nem értem miért nem veletek terveztette a gépet az orosz légierő és miért a Szuhojjal??
    ja bocs biztos az az oka h ott diplomás repülőmérnökök kávézgatnak reggelente nem olyan laikusok mint mi!!!!!!!!!!!

  8. Továbbra sem látom, hogy miért nagy stratéga az, aki röhejesen elavult vagy pontatlan adatokkal számol. 2004 óta akkor tejben vajban fürdő kánaánnak kéne lenni Oroszországban. Mégsincs így.

    Az eredetileg 200 feletti gépszámra tervezett Szu-27 modernizáció is 6 év után 40 gép táján leállt és változatlanul nincs aktív rakétafegyverzet.

    Tu-160 és Szu-34 ütemterv sincs tartva.

    stb.

    Ezeku után jössza 25 dolcsis startgéiával. Bocs, de ezt az én gyomrom nem veszi be…

  9. Hat vazzeg ezt nem en talaltam ki. En arrol piszkosul nem tehetek hogy ok nem nehany ev atlagat veszik figyelembe az orszag [nem csak a katonasag] koltsegveteset. Azt hiszem utoljara a katpol.blog-on olvastam erroltalan egy honapja. Nem hulyek ok sem. Miert szamolnanak 140$ olajjal egesz evre, ha utanna meg vissza esett 55$ per hordora?
    Kulonben ok azt nagyon jol tudjak, hogy valszeg magasabb aron tudjak eladni, de a plussz bevetelbol fedezik az ev kozben felmerulo plussz koltsegeket is. Ezt az infot nem en talaltam ki. Ha pedig ezt az adatot nem veszi be a Te gyomrod az a Te bajod. Ok nem ugy szamolnak mint Te. En sem, de tudtommal Te sem vagy penzugyi szakember, ugyhogy ezt bizd rajuk.