|

A Eurofighter a nyerő Indiában?

Az indiai MMRCA-tenderen nagy a tét: 10.4 milliárd dollár! Minden nevező reménykedik a 126 darab vadászbombázóra szóló megrendelésben, próbálják megkörnyékezni a vásárlót. „Cserében” az ázsiai ország képviselői is el-elhintenek egy-egy morzsát.

India olaszországi nagykövete pénteken engedett némi betekintést a színfalak mögé:
„Van négy-öt valóban szóba jöhető ajánlat, ezek közül egyik a Eurofighter Typhoon, ráadásul vezeti a versenyt.” – nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek Arif Shahid Khan nagykövet úr, miután látogatást tett Silvio Berlusconi olasz miniszterelnöknél.

India a világ egyik legnagyobb fegyverimportőre, a következő 5 évben 30 milliárd dollárt költ majd a hadserege fejlesztésére, ebből mindenki nagyot akar harpni.

Az olasz államfő idén Indiába látogat, hogy megoldásokat keressen a két ország közti erősebb gazdasági együttműködésre. Továbbá majd az olasz légitársaság, az Alitalia jövőbeli Indiába indítandó járatairól is szó esik.

Az Eurofighter Typhoon másik fejlesztő és megrendelő országa, Németország is próbálja minél jobban megkörnyékezni Indiát a típus győzelmét illetően. Horst Koehler német elnök februárban utazik az ázsiai államba, a látogatás során egy védelmi (katonai, nemzetbiztonsági és technológiai) megállapodást kívánnak aláírni a két ország vezetői.

Jelenleg az MMRCA-tenderen résztvevő típusok tesztelése szünetel, februárban kezdődik a Eurofighter Typhoon nyúzása.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet – 2009 augusztus
Lockheed Martin F-16IN Super Viper – 2009 szeptember
Dassault Rafale – 2009 október
MiG-35 – 2009 október végén, november elején
EADS Eurofighter Typhoon – 2010 február (terv)
Saab JAS-39 Gripen Demo – 2010 március-április (terv)

14 hozzászólás “A Eurofighter a nyerő Indiában?”

  1. Ez esetben, ha igaz, a Saab-nak villámgyorsan össze kéne rakni a második Gripen NG protogépet, RJ200 turbinával, tengeri konfigba és reklámozni, mint „mini-Eurofightert”. A duplacsövű nagykacsa úgyse fog ráférni az indiai anyahajókra, a MiG-29 leszármazottakból pedig hamar ki fognak ábrándulni a hinduk.

  2. MMRCA, ki vezet?

    Lockheed Martin F-16IN Super Viper
    Mar meg van Pakistannak. Ugyan olyan kepesegu mint Mirag 2000 ami mar meg van Indianak, mar nem lesz csucs gep kk 10 evben. Tobb Amerikai politikai es sulyos export kontrol bonyadalommal jar, vevo nem tovabb fejleszethet a gepet. Nincs technologia transzfer. JSF nem erdekes mert India-orosz sajat fejlesztesu PAK-FA mar fejlesztes allatt all. Nincs sok esely F-16nak.

    Boeing F/A-18E/F Super Hornet:
    Tobb Amerikai politikai es sulyos export kontrol bonyadalommal jar, vevo nem tovabb fejleszethet a gepet. Nincs technologia transzfer. De jo a gep es olcso. Jobb az esely mint F-16 de hatar eset, csak politika segithet az F18-t.

    EADS Eurofighter Typhoon:
    Jo a gep, korlatozott a technologia transzfer el kepzelheto de a gep tul draga, majd nem dupla bekerul mint F18. Keves az esely a magas ara miatt.

    MiG-35:
    Ez alapvetoen Mig 29 (ami meg van Indianak) egy ket upgrade illetve modositassal. Olcso, de men a csucs technologia. Nem lenne okos csak Oroszokre bizni egesz legi erot. Sukhoi 30MKI es PAK-FA eleg. Tehat, diviszifikaco es elmaradott technologia miatt nem eselyes.

    Saab JAS-39 Gripen
    Tobb kritikus Amerikai alkatreszell rendelkezik, tehat osszes Amerikai politikai es sulyos export kontrol bonyadalommal meg van vele. Korlatozott a technologia transzfer. Gripen csak kicsval jobb mint a LCA Tejas Mark II specifikacioja. Nem eselyes.

    Dassault Rafale:
    Francia Mirag 2000 jol teljesitett Kargil haboruban,Francia fegyerzettel valo tapasztalat, tehat olcso lesz uzemeltetes, Mirag 2000 infrastrukturaval. Franciakkal nincs politikai bonyadalom mint Amerikaiakkal. Olcso gep, de leges leg fontosabb: 100% technologia transfer.

  3. A forrast ugy hivjak hogy Wikipedia :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MRCA_competition

    „”””The French government has cleared full technology transfer of the Rafale to India, including that of the RBE2-AA Active Electronically Scanned Array (AESA) radar (which will be integrated with the Rafale by 2010[22]) and the transfer of software source codes, which will allow Indian scientists to re-programme a radar or any sensitive equipment if need be.[21] Without the software source codes, the IAF would have to specify mission parameters to foreign manufacturers to enable configuration of their radar, seriously compromising security in the process.”””””

  4. Nem ezt kérdőjeleztem meg. A Rafale technológiai transzferjéről tud a nagyvilág. De a többiről azt írtad h nagyrészt visszafogott cuccot adnak.

    Node a Eurofighter esetében olyat ajánlanak,ami még a hazai gépekben sincsen (AESA, tolóerő-vektorálós EJ200).
    Szintén igaz ez az F-16-osra. Az USA sem használ ilyen fejlettségű variánst, csak az Emírségek. (mondjuk az USA más tészta.)

  5. Nem tudom, honnan nézték a wikisek az árakat, de kapásból a wiki másik oldalán már ellentmondó infókat adnak. :D

    Tény h ez a 67 millió dolláros Rafale nem igaz, ha máshol rákeresel a szárazföldi variáns 80-83 milka, a tengerész verzsön meg 90-91 millió USD környékén mozog

    A Gripen ára is inkább 50 millió USD felett van, mint alatta. Főleg egy új fejlesztésű változatnál. A norvégok torkán 100millió/darabos áron próbálták lenyomni, persze ebbe benne lett vna a fejlesztési költség is.

  6. Ami a technologia transzfert illeti:
    USA-tol nem lehet technologiat kicsikarni, tobb torveny, szenatum hallgatas, tol sok a bonyadalom, tehat egyertelmu hogy F-16 es F18 nem jar sok technolog transzferrel. Gripen is hasonlo helyzetben van. Kritikus Gripen rendszerek Amerikaiak, tehat itt sem lehet teljes technologia transzfer.

    Euro Fighter partner viszonyt ajanl kk generacios Typhoon fejlesztezhez. Tehat technologia transzfer hosszu tavu, igy gondoltam a korlatozott transzferrol.

    Mig 35, Technologia transzferrol nem tudok de nem hiszem hogy ez a Mig29 upgrade komoly ajanlat vagy versenykepes.

  7. A Rafale az a gép, aminek az ára az F-22 flyaway cost árával összemérhető. Csak éppen a képességei nem.

    Az továbbra is képtelen vagyok megérteni, hogy a gall kakast miért írják egyesek következetesen Rafaelnek…

  8. MMRCA tendernak egyik alap celja a technologia transzfer. Pontosan ezert lett a tender nagyra irva hogy motivalja a technologia transzfert. Itt egy olyan stregiai partner keresesrol van szo akival lehet Indiai legi ipart fejleszteni es epiteni. Mivel itt tobb mint a geprol van szo, nem gep szpcifikus a tender, (F16, Gripen es F18, nem egy katogeria gepek). A tender tobb nyero pontot ad Indiai gyartasra, technologia transzferre, stretigiai egyuttmukodesre. Ugy tunik hogy Europaiak ertettek ezt jobbann, Franciak meg leg pontosabban. Amerikaiak csak a saja politikai erejeben biznak. Remelem nem nyerik.