Annak ellenére, hogy a jelenlegi háborúkban az Egyesült Államoknak nincs szüksége az ellenséges radarok megzavarására, nem zárható ki, hogy a jövőben sem lesz. Éppen ezért az ilyen célú eszközök fejlesztése tovább folyik.
Ezen kategória egyik legújabb képviselője a Raytheon által fejlesztett MALD-J (Miniature Air-Launched Decoy-Jammer), melynek magyarul nincs igazán megfelelője, talán Miniatűr Légi Indítású Zavaró-Csalinak lehetne fordítani. Mivel oldalunkon még nem volt róla szó, ezért nézzük meg kicsit részletesebben, miről is beszélünk.
Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje 2003-ban bízta meg a Raytheon vállalatot egy légi indítású, feláldozható, az ellenséges földi telepítésű radarok és légvédelmi rendszerek megtévesztésére szolgáló eszköz kifejlesztésével. A 88 millió dolláros kezdő költségvetésű projektet az előző évben befuccsolt, hasonló célú Northrop-Grumman/DARPA tervezet helyett hívták életre.
A MALD-al szemben támasztott elvárások a következők voltak: repülési idő 35 000 lábon (10 668 méter) legalább 45 perc, 3000 lábon (915 méter) legalább 20 perc. Az eszköz 3 méter hosszú és 20 centiméter széles lett, másfél méteres szárnyfesztávolsággal és mintegy 90 kilogrammos tömeggel. A szerkezet meghajtásáról a Hamilton Sundstrand TJ-120 hajtómű gondoskodik, mely maximum 926 kilométer megtételére teszi alkalmassá a MALD-ot. Az első nullszériás példányok csökkentett ütemű gyártása 2007-ben kezdődött.
A MALD és a MALD-J között a J betűn kívül annyi a különbség, hogy utóbbi amellett, hogy elvonja a radarok figyelmét az indító gépről, még azok zavarására is képes, vagyis egy fokkal hatékonyabb.
De miért pont most írunk a MALD-J-ről? Nos azért, mert az eddigi, vadászbombázók felfüggesztési pontjain eltöltött „repült órákkal” ellentétben a napokban megtörtént az első indítása is.
„A MALD-J felvértezi a vadászgépeket egy újabb, fontos képességgel.” – mondta az esemény kapcsán Scott Muse, a program vezetője. „A MALD-J segítségével redukálhatóak az ellenséges légvédelem kiiktatása közben elszenvedett veszteségek, és könnyebbé is válhatnak a SEAD-bevetések.”
A MALD-J sorozatgyártása várhatóan 2011-ben kezdődik, és még abban az évben rendszerbe is áll majd a légierőnél, ahol elsősorban az F-16-osok fogják használni. Nagy valószínűség szerint később a haditengerészet is szolgálatba állítja EA-18G Growler gépeinek arzenáljában.