Megtévesztő védelmező

Annak ellenére, hogy a jelenlegi háborúkban az Egyesült Államoknak nincs szüksége az ellenséges radarok megzavarására, nem zárható ki, hogy a jövőben sem lesz. Éppen ezért az ilyen célú eszközök fejlesztése tovább folyik.

Ezen kategória egyik legújabb képviselője a Raytheon által fejlesztett MALD-J (Miniature Air-Launched Decoy-Jammer), melynek magyarul nincs igazán megfelelője, talán Miniatűr Légi Indítású Zavaró-Csalinak lehetne fordítani. Mivel oldalunkon még nem volt róla szó, ezért nézzük meg kicsit részletesebben, miről is beszélünk.

Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje 2003-ban bízta meg a Raytheon vállalatot egy légi indítású, feláldozható, az ellenséges földi telepítésű radarok és légvédelmi rendszerek megtévesztésére szolgáló eszköz kifejlesztésével. A 88 millió dolláros kezdő költségvetésű projektet az előző évben befuccsolt, hasonló célú Northrop-Grumman/DARPA tervezet helyett hívták életre.

A MALD-al szemben támasztott elvárások a következők voltak: repülési idő 35 000 lábon (10 668 méter) legalább 45 perc, 3000 lábon (915 méter) legalább 20 perc. Az eszköz 3 méter hosszú és 20 centiméter széles lett, másfél méteres szárnyfesztávolsággal és mintegy 90 kilogrammos tömeggel. A szerkezet meghajtásáról a Hamilton Sundstrand TJ-120 hajtómű gondoskodik, mely maximum 926 kilométer megtételére teszi alkalmassá a MALD-ot. Az első nullszériás példányok csökkentett ütemű gyártása 2007-ben kezdődött.

A MALD és a MALD-J között a J betűn kívül annyi a különbség, hogy utóbbi amellett, hogy elvonja a radarok figyelmét az indító gépről, még azok zavarására is képes, vagyis egy fokkal hatékonyabb.

MALD-J-k egy F-16-os szárnya alatt

De miért pont most írunk a MALD-J-ről? Nos azért, mert az eddigi, vadászbombázók felfüggesztési pontjain eltöltött „repült órákkal” ellentétben a napokban megtörtént az első indítása is.

„A MALD-J felvértezi a vadászgépeket egy újabb, fontos képességgel.” – mondta az esemény kapcsán Scott Muse, a program vezetője. „A MALD-J segítségével redukálhatóak az ellenséges légvédelem kiiktatása közben elszenvedett veszteségek, és könnyebbé is válhatnak a SEAD-bevetések.”

A MALD-J sorozatgyártása várhatóan 2011-ben kezdődik, és még abban az évben rendszerbe is áll majd a légierőnél, ahol elsősorban az F-16-osok fogják használni. Nagy valószínűség szerint később a haditengerészet is szolgálatba állítja EA-18G Growler gépeinek arzenáljában.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Így birkóznak meg a jegesedéssel az AIM-9X vezérsíkjai

Így birkóznak meg a jegesedéssel az AIM-9X vezérsíkjai

HTKA Hírhalom 2019. 6. hét

HTKA Hírhalom 2019. 6. hét

HTKA Hírhalom 2019. 3. hét

HTKA Hírhalom 2019. 3. hét

HTKA Hírhalom 2018. 47. hét

HTKA Hírhalom 2018. 47. hét