|

Új Szu-34-esekkel gazdagodott az Orosz Légierő

A napokban írtunk róla, hogy a NAPO átadta egy 3 éves program keretén belül modernizált utolsó Szu-24 vadászbombázót is. A V. P. Cskalov nevét viselő novoszibirszki repülőgépgyártó azonban nem csak ezzel „kedveskedett” a légierőnek.

Szu-34

A Szu-24-esek Szu-24M2 változatra modernizálása mellett ugye folyamatban van az „orosz Rambo”, a Szu-34 Fullback sorozatgyártása is. A Szu-24-esek utódjából egy 2008-ban megkötött szerződés értelmében 5 év alatt, azaz 2013-ig összesen 32 gépet kéne átadni. A közelmúltban ebből a mennyiségből újabb 2 gépet írhatott le a NAPO.

httpv://www.youtube.com/watch?v=zPPVi-z3LdU

A sorozatgyártás megkezdése óta átadott gépszám kissé bizonytalan, mindenesetre a Flight International 2008 végi adatai szerint akkoriban 10 darab került átadásra az érdekes megjelenésű taktikai bombázóból.

2008-as típusismertetőnk a gépről: Szu-34 – az új generáció

19 hozzászólás “Új Szu-34-esekkel gazdagodott az Orosz Légierő”

  1. Fura, szeritem ez messze a legrondább Szuhoj gép a Szu-27 evolúcióban. Az eredeti gyönyörű alapformát teljesen hazavágták. Persze nem szépnek kell lennie.

    (Nekem az alap együléses Szuhoj-27 a zsánerem, az viszont nagyon.)

  2. Stealthfighter

    Csak nézz rá Wolfrick!

    A többieknek:
    Van egy mondás, miszerint „Az a repülő amelyik jól néz ki, az jól is repül!” Ez a mondás ugyan nem mindig érvényesül -lásd Guppy/ Super Guppy-, de a kivétel erősíti a szabályt…..

  3. „Van egy mondás, miszerint “Az a repülő amelyik jól néz ki, az jól is repül!” Ez a mondás ugyan nem mindig érvényesül -lásd Guppy/ Super Guppy-, de a kivétel erősíti a szabályt…..”

    Úristen.És az jól néz ki?:Dazt nem mondom hogy csúnya(bár elég ronda:) ),de az biztos hogy bizarr…(Mármint a Guppy.A repülő,nem a hal:D)

  4. Bizony, ez mint platform ez már F-15E szint szerintem is. Egyedül az AMRAAM hiánya az ami sajnos a gép értékelését rontja a szememben, bár azér a gép SEAD képessége is kicsit kérdőjeles számomra. A 90-es évek eleji-közepi jenki szintet ez már hozza. Az akkor meglevő precíziós képességeket a gép szerintem hozza. A GPS alapú fegyverek persze hiányzonak, de azét minden egyszerre mégsem lehet megcsinálni…

  5. Valamilyen szinten létezik. Félreérhető voltam. Maga a bomba valószínűleg létezik. Csak GLONASS rendszer kiépítetlensége miatt a képességek terén valószínűleg nem éri el a jenki GPS vezérlésű fegyverekét. Nem elég pontos. Ez idővel elvileg változni fog. Akkor már csak a bombában levő vas a kérdéses, de nem hiszem, hogy az orosz ipar képességeit meghaladná egy ilyen fegyver létrehozása.

    A képesség fentartása az, amit finanszírozni kell. A GLONASS rendszer életben tartásához időnként fel kell küldeni holdakat. Nagy kérdés, hogy ebbe beszállnak -e azok az államok, akik az orosz GPS vezérlésű fegyvereket használni akarják vagy sem.

  6. Egyébként én idegenkedek a GPS vezérléstől minden előnye ellenére, mert akár az egyik akár a másik havertől veszel, akkor is az ő kezében van a rendszer. Bármikor lekapcsolhatja. A lézer, TV és infravezérlésű fegyvereket ezek a korlátozások nem sújták. Csak az időjárás. Arra meg aztán végképp semmi ráhatása nincs az embernek. Egyik jobb, mint a másik. :)

  7. Békés Boldog Karácsonyt Mindenkinek!

    Molni:

    GPS:
    na ebben egyetértünk.

    Szerintem az ideális irányzó eszköz a giroszkóp alapú inerciális rendszer, csak abból egy megbízható(pontos) ritkán fér bele egy átlagos bombába(lévén maga az eszköz 50 kilo körül van). Amibe meg belefér, annak meg túl nagy a tehetetlensége (pl.: IBCM), hogy pontos lehessen :-S

  8. Allesmor Obranna

    Hogy miképp lehet vele repülni? Nos amit lehet róla látni, az alapján már messze nem egy Szu-24, hiába a 17mm-es titánpáncélzat, a konyha+vécé+fürdőszoba+erkély kombó. Ami elmegy a tömegnövekedésen, az visszajön az aerodinamikán, ennek a gépnek a legnagyobb a LERX-e és az is az orrtól indul, szóval nem kisiskolások tervezték. Van kacsaszárny is, ami természetesen nem irányfelület, hanem egy adaptív állásszöghatároló.
    A szériagépek hajtóművei ismét AL-31-esek, de ezek se a régiek, az MMPP Szaljut AL-31F-42 széria 13500kp-ot ad le fékpadon és FADEC vezérelt.

    Íme egy széria Szu-34-es a lipecki parancsnok Kharcsevszkij vezérezredessel rögvest Szergej Bogdan Szu-35-öse után:

    http://www.youtube.com/watch?v=OPcg0r6cCTE

    Szerintem a hangjuk nem semmi. :)