A napokban írtunk róla, hogy a NAPO átadta egy 3 éves program keretén belül modernizált utolsó Szu-24 vadászbombázót is. A V. P. Cskalov nevét viselő novoszibirszki repülőgépgyártó azonban nem csak ezzel „kedveskedett” a légierőnek.
A Szu-24-esek Szu-24M2 változatra modernizálása mellett ugye folyamatban van az „orosz Rambo”, a Szu-34 Fullback sorozatgyártása is. A Szu-24-esek utódjából egy 2008-ban megkötött szerződés értelmében 5 év alatt, azaz 2013-ig összesen 32 gépet kéne átadni. A közelmúltban ebből a mennyiségből újabb 2 gépet írhatott le a NAPO.
httpv://www.youtube.com/watch?v=zPPVi-z3LdU
A sorozatgyártás megkezdése óta átadott gépszám kissé bizonytalan, mindenesetre a Flight International 2008 végi adatai szerint akkoriban 10 darab került átadásra az érdekes megjelenésű taktikai bombázóból.
2008-as típusismertetőnk a gépről: Szu-34 – az új generáció
Tudnak ezek szép repülőket gyártani, akárki akármit mond :-)
Nekem a színük nem tetszik. Olyan régimódinak tűnnek a kék-fehér festéssel. Mintha nem tudnák lefesteni szép szürkére.
Fura, szeritem ez messze a legrondább Szuhoj gép a Szu-27 evolúcióban. Az eredeti gyönyörű alapformát teljesen hazavágták. Persze nem szépnek kell lennie.
(Nekem az alap együléses Szuhoj-27 a zsánerem, az viszont nagyon.)
SZép szép. De mennyire hasznos.
Ez a nagy érdeme. Mennyivel másabb ezzel repülni mint egy Sz-24 el.
Nem amcsi szintű de más légierőnek javára válna:D
Mintha a HTKA 2009 Christmas Edition-t olvasnám az utóbbi 1 hét alapján.
Tud valaki valamit arról, hogy van e valamiféle radarkeresztmetszet csökkentés ezen a madárkán?
Csak nézz rá Wolfrick!
A többieknek:
Van egy mondás, miszerint „Az a repülő amelyik jól néz ki, az jól is repül!” Ez a mondás ugyan nem mindig érvényesül -lásd Guppy/ Super Guppy-, de a kivétel erősíti a szabályt…..
A légierő ma 4 új Mi-28-assal is gazdagodott.
„Van egy mondás, miszerint “Az a repülő amelyik jól néz ki, az jól is repül!” Ez a mondás ugyan nem mindig érvényesül -lásd Guppy/ Super Guppy-, de a kivétel erősíti a szabályt…..”
Úristen.És az jól néz ki?:Dazt nem mondom hogy csúnya(bár elég ronda:) ),de az biztos hogy bizarr…(Mármint a Guppy.A repülő,nem a hal:D)
ez lenne a szu24 váltója….? ekkora mennyiséggekel lassan fogja váltani.
Az oroszok úgy számolnak, hogy egy Szu-34 4 db Szu-24M harcérétkével bír. Pl. eleve multirole és van BVR légiharc képessége is.
Ez az egyik kedvenc gépem, az orosz gépek közül az igazi nagyágyú lesz.
Igaz nincs csökkentett RCS , de egy F-15E ( a másik kedvencem) szintet megüt. Bár sajna elég kevés a konkrét infó.
Bizony, ez mint platform ez már F-15E szint szerintem is. Egyedül az AMRAAM hiánya az ami sajnos a gép értékelését rontja a szememben, bár azér a gép SEAD képessége is kicsit kérdőjeles számomra. A 90-es évek eleji-közepi jenki szintet ez már hozza. Az akkor meglevő precíziós képességeket a gép szerintem hozza. A GPS alapú fegyverek persze hiányzonak, de azét minden egyszerre mégsem lehet megcsinálni…
Lehet , hogy rosszul tudom, de a KAB-500-nak van GPS vezérlésű változata is és a Kh-25 MS verziója is GPS(glonas) vezérlésű.
Valamilyen szinten létezik. Félreérhető voltam. Maga a bomba valószínűleg létezik. Csak GLONASS rendszer kiépítetlensége miatt a képességek terén valószínűleg nem éri el a jenki GPS vezérlésű fegyverekét. Nem elég pontos. Ez idővel elvileg változni fog. Akkor már csak a bombában levő vas a kérdéses, de nem hiszem, hogy az orosz ipar képességeit meghaladná egy ilyen fegyver létrehozása.
A képesség fentartása az, amit finanszírozni kell. A GLONASS rendszer életben tartásához időnként fel kell küldeni holdakat. Nagy kérdés, hogy ebbe beszállnak -e azok az államok, akik az orosz GPS vezérlésű fegyvereket használni akarják vagy sem.
Egyébként én idegenkedek a GPS vezérléstől minden előnye ellenére, mert akár az egyik akár a másik havertől veszel, akkor is az ő kezében van a rendszer. Bármikor lekapcsolhatja. A lézer, TV és infravezérlésű fegyvereket ezek a korlátozások nem sújták. Csak az időjárás. Arra meg aztán végképp semmi ráhatása nincs az embernek. Egyik jobb, mint a másik. :)
Az valóban igaz, hogy nincs kompromisszumok nélküli célravezetési megoldás, épp ezért igyekszenek a Glonsass-t létrehozni , üzemeltetni.
Békés Boldog Karácsonyt Mindenkinek!
Molni:
GPS:
na ebben egyetértünk.
Szerintem az ideális irányzó eszköz a giroszkóp alapú inerciális rendszer, csak abból egy megbízható(pontos) ritkán fér bele egy átlagos bombába(lévén maga az eszköz 50 kilo körül van). Amibe meg belefér, annak meg túl nagy a tehetetlensége (pl.: IBCM), hogy pontos lehessen :-S
Hogy miképp lehet vele repülni? Nos amit lehet róla látni, az alapján már messze nem egy Szu-24, hiába a 17mm-es titánpáncélzat, a konyha+vécé+fürdőszoba+erkély kombó. Ami elmegy a tömegnövekedésen, az visszajön az aerodinamikán, ennek a gépnek a legnagyobb a LERX-e és az is az orrtól indul, szóval nem kisiskolások tervezték. Van kacsaszárny is, ami természetesen nem irányfelület, hanem egy adaptív állásszöghatároló.
A szériagépek hajtóművei ismét AL-31-esek, de ezek se a régiek, az MMPP Szaljut AL-31F-42 széria 13500kp-ot ad le fékpadon és FADEC vezérelt.
Íme egy széria Szu-34-es a lipecki parancsnok Kharcsevszkij vezérezredessel rögvest Szergej Bogdan Szu-35-öse után:
http://www.youtube.com/watch?v=OPcg0r6cCTE
Szerintem a hangjuk nem semmi. :)