|

Korszerűsített Szuhojok

Jeles esemény történt december 10-én a V. P. Cskalov nevét viselő novoszibirszki repülőgépgyártó üzemben (NAPO), ugyanis az Orosz Légierő átvette az utolsó modernizált Szu-24M2 bombázókat is, melyek a szintén Novoszibirszkben található bázisról fognak üzemelni többi társukkal egyetemben.

Szu-24M2 Fencer

Egy hároméves szerződés keretében nagyjavította és modernizálta a NAPO a Szu-24-eseket. A kiadott közlemény elég szűkszavúan nyilatkozik, eszerint „a modernizált gépek új felszerelést és rendszereket kaptak, melyekkel új képességekre tettek szert és növekedett harcászati kapacitásuk”. Hát köszönjük…

Azért egyéb forrásokból lehetett értesülni a módosításokról. A gépek többfunkciós képernyőket, szemmagasságú kijelzőt, digitális térképet kaptak, alkalmassá tették őket a sisakcélzó és a GLONASS rendszerrel való együttműködésre, valamint integrálták fedélzetükön az elérhető legmodernebb orosz fegyvertípusokat is, mint például a R-73 (AA-11 ‘Archer’) légiharc-rakétát.

Szu-24M2 Fencer

A munka végeztével a NAPO nem marad munka nélkül, az új reménység, a 2008-ban megrendelt 32 darab Szu-34-es soroztgyártása folyik itt. Továbbá a Szuhoj civil szekciója számára is bedolgozik a gyár, a MALÉV által is megrendelt Szuhoj SuperJet 100 regionális utasszállító fejlesztésében és gyártásában is szerepet kaptak, többek közt itt készül a típus orrszekciója is.

52 hozzászólás “Korszerűsített Szuhojok”

  1. „alkalmassá tették őket a GLONASS rendszerrel való együttműködésre”

    nem említettem h működik a GLONASS, csupán megkapták a szükséges eszközöket, hogy amint csatasorba áll a megfelelő számú műhód, akkor lehessen használni.

  2. Üdv Fiúk!

    A glonass rendszer most is működik, igaz, nem globálisan, de az amerikai gps rendszer után gyakorlatilag ez az egyetlen, amivel a közeljövőben számolni lehet. A kínai beidou rendszer még igencsak gyerekcipőben van. A többi „versenyző” esetében pedig nincs miről beszélni.

    A SZU-24 gépekkel kapcsolatban egy apró, ámde fontos infó kimaradt: Konkrétan mekkora mennyiségről van szó?

    Üdv: M

  3. Nincs róla pontos infó, hány gépet korszerűsítettek M2 szintre, az biztos, hogy kb 410 darab van az orosz haderő állományában, de hogy ebből menyit korszerűsítettek, azt nem találtam eddig sehol.
    volt olyan hely, ahol 26 példányt említettek, volt ahol csak 5+7-et, voltak egyéb „tippek” is, de annyi biztos, hogy nem kell hatalmas menyiségre gondolni, nem az egész állomány esett át ezen a korszerűsítésen.

  4. * a MALÉV által is megrendelt Szuhoj SuperJet 100 regionális utasszállító fejlesztésében és gyártásában is szerepet kaptak

    Ezt kár volt beleírni a cikkbe, hol lesz már akkor a MALÉV, mire a Dornierszkij légialkalmasságit kap! Az orosz tulajok sok tízmillió dollár B-737 pótalkatrészt vittek ki a cégtől a saját hazai flottájuk számára, amit papíron megvettek a MALÉV-tól, de a valóságban soha nem fizettek ki, ebbe ment tönkre a légitársaság. Lehet embargós cucc is volt közte.

    Amúgy ez a Szu-24 modernizáció most lehet kábé az ausztrál F-111-esek színvonalán, úgy hogy az új cucc fele, gondolom francia eredetű benne…

  5. Tamás egyáltalán olvastál erről a típusról valamit?
    Hadrendbe állításakor ez a vas nyugati mércével se volt rossz.
    Valamint minek nekik francia cuc mikor saját fejlesztésűek jobbak lehetnek mint amit a franciktól vehetnek.

  6. „Valamint minek nekik francia cuc mikor saját fejlesztésűek jobbak lehetnek mint amit a franciktól vehetnek.”

    Honnan veszed, hogy jobbak? hasracsapás? És ha jobbak akkor mivel indoklod, hogy nyakra főre vásárolnak? Nem, nem csak mistralt, bár tuti ott is sokkal jobbattudnak csinálni csak épp nem akarnak. :D

  7. Hadrendbe állításakor ez a vas nyugati mércével se volt rossz.

    Egyes paraméterekben fel is múlta a koncepcióban hasolnó F-111-et szerintem. Tudtommal ezen volt olyan szenzor a rendszeresített harci gépek közül a világon, ami IR érzékelő segítségével a közeli rakétaindításra figyelmeztetett. Még ma sem terjedt el minden 4++ gépen ez. Persze biztos gyengébb érzékenységű volt, mint a mai rendszerek, de akkor is volt rajta. Beépített ECM, zavarótöltetekkel is jól el van látva, terepkövető radar, beépített lézeres célmegjelölő (még, ha korlátozással használható is), stb.

    AWACS potenciál nélküli ellefél ellen halálos alacsonytámadó gép, brutálnagy hatótávolsággal.

  8. „beépített lézeres célmegjelölő (még, ha korlátozással használható is)”

    van egy olyan gyanum, hogy a Damocles Podokat is többek közt erre akarják aggatni.

    Igen azt is Franciaktól veszik. Pedig tuti tudnak jobbat… :D

  9. Onedin kapitány

    Molnibalage!

    „AWACS potenciál nélküli ellefél ellen halálos alacsonytámadó gép, brutálnagy hatótávolsággal.”

    A brutálnagy hatótávolságot felejtsd el. Földközelben Kunmadarasról felszállva csak Olaszország észak-keleti csücskét és Ausztriát tudta volna elérni a harci terhelésével. Ha pedig nagy magasságban megy, akkor a Hawk és Patriot ütegek, vagy az F-15-ösök, korszerűsített F-104-esek biztosan lelövik.
    Ennyit a Szu-24 Fencer nagy hatótávolságáról.

  10. A hatótávolság kérdésében nem tudok nyilatkozni, mert hiteles adat nem áll rendelkezésemre (bár a légi utántöltés korában ez kicsit akademikus…).

    Amit nem szabad elfelejteni: A Fencer frontbombázó, a Raven nagy hatótávolságú csapásmérésre épült. A Raven nehezebb is, meg korszerűsítették is…

  11. Üdv Mindenkinek!

    Phoenixnek: Köszi a választ!

    A magánvéleményem annyi ezekről a gépekről, hogy nem lehet félvállról kezelni őket. A NATO sem tette ezt soha, márpedig feltételezem, hogy vannak ott olyanok, akik értenek ezekhez a dolgokhoz.
    40 -50 db ilyen gép egyidejű bevetése vadászfedezettel komoly problémákat okozhatna bármelyik ellenfélnek.

    Üdv: M

  12. @Onedin kapitány

    Nem Tacsk0 egyik álnickje vagy véletlenül?

    A brutálnagy hatótávolságot felejtsd el. Földközelben Kunmadarasról felszállva csak Olaszország észak-keleti csücskét és Ausztriát tudta volna elérni a harci terhelésével. Ha pedig nagy magasságban megy, akkor a Hawk és Patriot ütegek, vagy az F-15-ösök, korszerűsített F-104-esek biztosan lelövik.
    Ennyit a Szu-24 Fencer nagy hatótávolságáról.

    1. Ez nyílegyenes replés esetén csak az olasz határig oda vissza 1200 km. Egyetlen más akkor rendszerben álló orosz gép sem tudta volna ezt megtenni.

    2. A bevetéseket HI-LO-HI profilban szokás repülni. Miért repülne 400 km-et baráti terület felett oda és vissza is alacsonyan? Szerinted más gép ugyanezzel a profillal messzebbre menne? Nem. Azok is azzal szembesülnének, hogy látja őket a légvédelem és indíthatnak rá, ha magasan repülnek. Ez a NATO gépekre is igaz.

    Ezt meg nézegesd egy kicsit.

    http://www.scribd.com/doc/37695/NATO-Order-of-Battle-1989

    3. A Hawk minden korszerűsítés ellenére nem egy nagy spíler. A rakéta manőverező képessége kb. az Sz-125-tel van egy szinten. Amennyiben a gépen ülők látják a rakétát a végfáziban elg könnyedén kimanőverezik, ahogy ezt tették a jenkik is, még a modernebb SA-6-tal is sokszor.

    4. A gépen elég butális ECM van. A ’80-as években nyugati szemmel is valószínűleg elég kemény volt.

    5. Az F-104 gépek elég nehezen, földháttérben elég szarul látott radarjuk. F-15 gépek meg nem túl nagy számban állomásoztak észak Olaszországban. Még az AF alatt is inkább F-15 gépek adtak készültséget, mert az F-104-et ennyire vérszegénynek ítélték. Az F-104 CAP ideje a lószarhoz konvergál. Mint a te tudásod.

  13. „Nem, van nekik saját TGP.”

    Infrajuk is van mégis… Thales/Franciák nagyon összebarátkoztak ruszkikkal és nem csak India ürügyén.

    persze ott a legnyilvánvalobb.
    http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/LandJoint_PressRelease_080216_CATHERINE_FC__Inde/

    de http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/Group/2009/Thales_and_Rostechnologies_pledge_closer_cooperation/

    ezek thalesről direkt linkek…. persze mi csak IR+Mistralról tudunk mert azt nehéz eldugni. :)

  14. Azért egy földi IR szenzor ne hasonlítsunk már egy gépre tett TGP-hez. Ahogy már írtam van orosz TGP. Ettől lehetne barátok a franciákkal. A Demiclas POD meg az export gépeikhez kell, hogy exportképesebb legyen. Tehát a franciák lehet, hogy már csak a kész gépre integrálnák rá, a már eladott gépekre. Az oroszokhoz így nem kerülne egy darab sem.

  15. van orosz tgp. és? orosz IR is van. akkor?

    biztos nem értenek hozzá pl itt http://images.google.hu/imgres?imgurl=http://www.ausairpower.net/Su-30MK-Demonstrator-Damocles-1S.jpg&imgrefurl=http://www.ausairpower.net/APA-Fullback.html&usg=__lRafOTngO8ZHewQiL_ct4E03RRs=&h=271&w=768&sz=160&hl=hu&start=1&sig2=Xl1T_hNOwrS790MKlnVgzA&um=1&tbnid=cyALv_wM1WpQ-M:&tbnh=50&tbnw=142&prev=/images%3Fq%3Ddemocles%2Brussian%2Bthales%26hl%3Dhu%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:hu:official%26hs%3D2pM%26sa%3DN%26um%3D1&ei=k_csS_XGBIXymwPSg4XOCA

    és írnak ilyeneket:
    „The ventral electro-optical targeting system provides a limited capability and is only suitable for medium/high level deliveries, due to its limited field of regard. It is likely to be soon supplemented by a licence built Thales Damocles thermal imaging and laser targeting pod. Russian sources claim that the Russian MoD licenced the pod design, expected to be built by the Ural Optical Mechanical Plant (UOMZ), after exposure to the design during the integration of the pod on the Malaysian Su-30MKM Flanker H. Future candidates for the pod, other than the Su-34, are the Su-35-1/35BM Flanker F, the Su-27SM/SMK Flanker B+ and upgraded Su-24M2 Fencer. The pylon installation, given hardware commonality between the SU-30MK and Su-34, is likely to be identical for both types.

    It is not known whether the Su-34 will use the Shchel series helmet mounted display, or the Thales Topsight which has been integrated on the MiG-29K Fulcrum.”

    megjeyzem nem csak a damoclesről van szó csak ebben a kis részben….

  16. „…The ventral electro-optical targeting system provides a limited capability and is only suitable for medium/high level deliveries, due to its limited field of regard. It is likely to be soon supplemented by a licence built Thales Damocles thermal imaging and laser targeting pod. Russian sources claim that the Russian MoD licenced the pod design, expected to be built by the Ural Optical Mechanical Plant (UOMZ), after exposure to the design during the integration of the pod on the Malaysian Su-30MKM Flanker H. Future candidates for the pod, other than the Su-34, are the Su-35-1/35BM Flanker F, the Su-27SM/SMK Flanker B+ and upgraded Su-24M2 Fencer. The pylon installation, given hardware commonality between the SU-30MK and Su-34, is likely to be identical for both types.

    It is not known whether the Su-34 will use the Shchel series helmet mounted display, or the Thales Topsight which has been integrated on the MiG-29K Fulcrum.”

    http://images.google.hu/imgres?imgurl=http://www.ausairpower.net/Su-30MK-Demonstrator-Damocles-1S.jpg&imgrefurl=http://www.ausairpower.net/APA-Fullback.html&usg=__lRafOTngO8ZHewQiL_ct4E03RRs=&h=271&w=768&sz=160&hl=hu&start=1&sig2=Xl1T_hNOwrS790MKlnVgzA&um=1&tbnid=cyALv_wM1WpQ-M:&tbnh=50&tbnw=142&prev=/images%3Fq%3Ddemocles%2Brussian%2Bthales%26hl%3Dhu%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:hu:official%26hs%3D2pM%26sa%3DN%26um%3D1&ei=k_csS_XGBIXymwPSg4XOCA

    biztos a mistral is csak sétahajókázáson van Orosz vizeken…

  17. belinkelem így is, jó olvasmány, ajánlom molninak tájékozódás képp. :D

    http://images.google.hu/imgres?imgurl=http://www.ausairpower.net/Su-30MK-Demonstrator-Damocles-1S.jpg&imgrefurl=http://www.ausairpower.net/APA-Fullback.html&usg=__lRafOTngO8ZHewQiL_ct4E03RRs=&h=271&w=768&sz=160&hl=hu&start=1&sig2=Xl1T_hNOwrS790MKlnVgzA&um=1&tbnid=cyALv_wM1WpQ-M:&tbnh=50&tbnw=142&prev=/images%3Fq%3Ddemocles%2Brussian%2Bthales%26hl%3Dhu%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:hu:official%26hs%3D2pM%26sa%3DN%26um%3D1&ei=k_csS_XGBIXymwPSg4XOCA

  18. Rommel28: Mndjárt jön molni és jó megmondja, hogy Aranysas dezinformál, a képen meg egy üres doboz van…. :D

    Miért mondanék ilyet?

    Hol van aláírt szerződés konténer eladásról nagy mennyiségben az oroszoknak? Van ilyen? Azért nem hiszem, hogy az oroszok egy ilyen fontos képesség tekintetében a külfödre szeretnének szorulni. Az gáz lenne.

    Ha meg igen, akkor ennek fényében megkérdezném, hogy ki az, aki szerint lesz záros határidőn belül 5. gen. orosz gép, mikor egy francia szintű TGP összerakása sem megy? Vagy egy izraeli szintű Litening? [fejvakarás]

  19. Molni: Az oroszok a Sapsant csinálták(a linken van is kép róla), de a damoclest találták jobbnak. Lehet, hogy csak azért vesznek belőle, hogy alapos elemzésnek vessék alá. Amúgy az oroszok megvették a sagem matis infravörös képalkotó licenszét.

  20. Valóban figyelemre méltó masina.
    Ha jól tudom egyenlőre max. egy-két tucat van megrendelve (nem egy olcsó
    jószág ez a SZU-34), bár szerintem egy közel 100-as darabszám mindenképpen elférne arrafelé.
    Exportra nem ajánlották fel – legalábbis tudtommal. Ha nem így van, akkor bocs!

  21. 2020-ig tervezték gyártani évi 12 gépes ütemben asszem. Jelenleg kb. 1 tucat repült belőlük. A válság ott is elkaszált sokmindent. A Tu-160 gyártásának újraundítását is bejelentették 2007 végén, de azóta se hallani és látni semmit. A Szu-34 gyártási ütemét is akkor jelentették be.

    Exporta tényleg nem került, de ennek oka nem ismeretes előttem. Az első szempont az ára lehet, a második a képességei. Putying mondott valami olyasmit, hogy nem megengedhető, hogy olyan gépet exportáljanak, ami még az ő gépeiknél is potensebb. Márpedig a Su-30MKK és MKI gépek ilyenek, mert a Szu-34 megjelenéséig mindenmben többet tudtak bármelyik orosz vadásznál. Most, hogy van Szu-34 övég a csiszolt gyémánt, a többiek kaphatnak „csiszolatlant”.

  22. Ez esetben viszont akkor fura a 2007-es kijelentés. Az magával vontva volna azt is, hogy nem csak gépet vesznek, hanem gyártó kapacitást bővítenek? Lehet, hogy a válság ezt a részt kaszálta el? Gépekre futja, de kapacitásbővítésre már nem?

  23. Az orosz elektronika használhatatlan, mivel a gyártási minőség kriminális, kézzel készül robot helyett, a munkaerő pedig nem éppen japán-német ötvözet arrafelé, inkább fehérjék vodkás oldata. Ezért nem lett semmi az R-77 elterjesztéséből sem, sok a selejt, mind másképp működik és máskor megy tönkre.

    A másik gond a félvezetőt gyártó gépsorok hiánya, bár tavalyelőtt megvettek egy 5 éves AMD fab-ot a németektől, amire az amik is rábólintottak elavultság miatt. Állítólag Iván azóta se tudta otthon összerakni a gyárat. Emiatt az orosz elektronika „nem fér ki a gyárkapun”, mert még a SZU időkből maradt mikrométeres gépsoron készül.

    Nem véletlen, hogy veszik a francia cuccot, bár az amcsihoz képest az is vacak megbízhatóságú. Szovjet/orosz valóban saját thermo érzékelő soha nem volt.

  24. Tacsk0

    „Szovjet/orosz valóban saját thermo érzékelő soha nem volt.”

    ha ez alatt a hőpellengátort érted, akkor nem tudom, mi van az strela-n…

    (tényleg, mire rakták fel először az infra fejet, tudja valaki?)

    ha ez alatt a thermográfot érted, akkor nem tudom, mit tettek pl a Luna-3-ra…

  25. Komolyan egyet nem bírok felfogni ha az alap iparlyuk gyenge.
    Már régen mért nem lehet ezt megoldani pár mérnök összeül megnézik mi kell , és polgári életbe megveszi a technológiát amit fejleszthetnek és van nyugati szintű gyártó soruk van

  26. Tacs0, az el kell ismerni, hogy az orosz elektronika nagy átlagban el van maradva. Ez tagadhatatlan. Viszont ennyire hülyén szemellenzősnek nem kell lenni. A világ első PESA radarját kik is rakták össze? Ja, hogy az oroszok…

    A Szu-24 gépen volt először az körkörös rakétaindításra figyelmeztető rendszer.

    A saját MANPAD rendszereikben is orosz elektronika van és az SA-14/16 generációja egyáltalán nem lebecsülendő. Ezt magus az oroszok is érezhették Afganisztán felett – mert saját cuccukal is szedtek le gépet – és 2008-ban is, mert volt MANPAD miatti veszteség és több sérülten hazarepülő gép.

    Az AF alatt sem mentek 4 km alá igazán. A biztonságot előbbre tartották mindennél. A teljes MANPAD és AAA ezzel nullázva volt.

    (tényleg, mire rakták fel először az infra fejet, tudja valaki?)

    Jenkiknél szerintem az AIM-9 legelső verziójára. Az orszok meg a kínai gép által elvitt AIM-9B (?)-ből indultak ki és abból lett az R-3Sz.