Habár már véglegesnek tekinthető az európai fejlesztésű vadászbombázó legújabb szériájának felszereltsége, a gépbe tervezett új radar fejlesztésében résztvevő cég nyilatkozata szerint hamarosan módosulnak a dolgok.
„Rendkívül eredményes és hosszas tárgyalásokat folytattunk, szemmel láthatóan egyre közelebb állunk a kézzelfogható eredményhez.” – mondta Bob Mason, a CAPTOR radar AESA-antennás változatát (CAESAR) fejlesztő Selex Galileo elnök-vezérigazgatója.
„Már számos dologban megegyeztünk, véleményem szerint két hónapon belül megköthetjük a szerződést.”
A Salex illetékese azt is elmondta, hogy a radar beépítésével előrelépést remélnek az indiai és a japán export terén.
„A Typhoonnak szüksége van a radarra, különben lemondhatunk az újabb export-megrendelésekről.” – magyarázta Mason.
A rivális típusok, mint a Super Hornet, a Rafale vagy a Gripen NG, mindegyikének csomagjában benne foglaltatik az AESA típusú radarberendezés is, és bár az export-Typoon orrában is ott lehetne egy új típusú radar, a rivális típusok esetében biztos a hazai megrendelés is, ami jelenleg a Eurofighternél hiányzik.
A Selexnek más ötlete is van: a cég saját AESA-típusát, a Vixen 1000E/Raven ES05 jelzésű berendezés „felnagyított” változatát építsék be a Typhoonba. Ez a radarberendezés onnan lehet ismerős rendszeresen visszajáró Olvasóinknak, hogy ezzel a típussal az orrkúpjában repül a Gripen Demo is.
„Az elektronikus sugáreltérítésű radarok fejlesztése eléggé rizikós és meglehetősen drága. Azonban még rizikósabb ölbe tett kézzel várni.” – nyilatkozta Alastair Morrison, a Selex Galileo nyugalmazott vezérigazgató-helyettese.
Elmondása szerint a mechanikus pásztázású radar gyártási költségeivel hasonló áron lehetséges az AESA radarok előállítása, azonban az új típus nagyságrendekkel kevesebb javítást igényel, ami a karbantartási költségekre kedvező hatással van.